PS1 (scph1001) Som CD-spiller, ikke som rent cd-drev.Går det ikke gjetord om et PSX drivverk også?
Samme her. Kjøpte XA5es i -97 den hadde jeg i 10-11 år. Da tok laseren kvelden. Flott spiller men,som Impulse skriver her,ikke lett med deler og dyrt med rep.Jeg kjøpte en XA5ES med en gang den kom på markedet for drøyt 20 år siden. Den spiller enda hos en venninne av meg. Upåklagelig kvalitet på de verkene der.Sonys ES-drev med puck (xa-serien) er av veldig god kvalitet, men de er snart tjue år gamle, og deler er ikke nødvendigvis enkelt. Det er lurt å tenke på. Ingenting er som kjent så kjipt som hifi som ikke virker...
Om jeg får lov å kommentere JK, så er jeg helt enig. Disse holdt mål veldig lenge. Ja, faktisk har jeg enda ikke klart å bytte ut DAC'en som har den vanvittige chipen fra swiss AnagramDenne komboen var fantastisk i sin tid. En av de hifi komponentene jeg angrer på jeg solgte....
Vis vedlegget 375403
Fantastiske drivverk det der. Har alltid hatt sansen for toppmatere, gir en solid kvalitetsfølelse som en ikke får fra en slarken plastskuff som skrangler seg ut8)Om jeg får lov å kommentere JK, så er jeg helt enig. Disse holdt mål veldig lenge. Ja, faktisk har jeg enda ikke klart å bytte ut DAC'en som har den vanvittige chipen fra swiss AnagramDenne komboen var fantastisk i sin tid. En av de hifi komponentene jeg angrer på jeg solgte....
Vis vedlegget 375403
Av nyere ting tror jeg at CDTer fra Stahl-Tek, Neodio og Metronome ville ha fremkalt den riktige kvalitetsfølelsen om kostnaden ikke var en issue
Hensikten med tråden er basert på levetid og godt håndverk og ikke bling bling. Man får jo vanligvis ikke mer enn hva en betaler for (stort sett).I rekken av dumme spørsmål jeg stiller her inne så drister jeg meg frempå igjen: Hva er effekten av denne kvaliteten man snakker om her? Er det mangelen på bit-perfect overføring i billige drev, eller andre faktorer som følelsen av godt håndverk, levetid, maskinell støy eller noe sånt? Jeg spør fordi jeg, som sikkert alle andre her inne, har jo hatt CD-ROM drev i datamaskiner opp igjennom årene som virkelig har vært billige, men som har levert bit-perfect resultat. Seiglivet har noen av dem også vært (Maxtor SCSI CD-brenner som sikkert var i drift i 10 år før jeg kuttet ut SCSI - ligger vel i en eske et sted).
Til sammenligning så hadde broder en Micromega stage ett-eller-annet CD-spiller som var en fryd for øret, men så lunefull at man ble nærmest nervøs.
Mitt inntrykk av Micromega stemmer bra med beskrivelsen her. Lydkvaliteten var bra, men jeg hadde to DVD-spillere fra dem som begge sluttet å lese plater og måtte skrotes fordi de var ikke reparerbare. Den første var en DVD Minium som jeg kjøpte etter at Lyd & Bilde påstod at den var som en Ferrari til pølsepris eller noe sånt (var ærlig talt ganske skuffet over lydkvaliteten som ren cd-spiller), og når den sluttet å virke så fikk jeg OHC's demomodell av DVD Premium i erstatning (som kostet over det dobbelte) siden de ikke klarte å reparere spilleren min. Premium låt bra, men levde heller ikke spesiellt lenge. Da gadd jeg ikke mer Micromega, og svartelistet merket for godt.I rekken av dumme spørsmål jeg stiller her inne så drister jeg meg frempå igjen: Hva er effekten av denne kvaliteten man snakker om her? Er det mangelen på bit-perfect overføring i billige drev, eller andre faktorer som følelsen av godt håndverk, levetid, maskinell støy eller noe sånt? Jeg spør fordi jeg, som sikkert alle andre her inne, har jo hatt CD-ROM drev i datamaskiner opp igjennom årene som virkelig har vært billige, men som har levert bit-perfect resultat. Seiglivet har noen av dem også vært (Maxtor SCSI CD-brenner som sikkert var i drift i 10 år før jeg kuttet ut SCSI - ligger vel i en eske et sted).
Til sammenligning så hadde broder en Micromega stage ett-eller-annet CD-spiller som var en fryd for øret, men så lunefull at man ble nærmest nervøs.
Det forklarer også hvorfor en separat CD-transport og DAC ikke nødvendigvis er en optimal løsning. En integrert spiller med DAC-kort kan enkelt ta I2S fra drevet til DAC-kortet internt i boksen og unngå det meste av jitterproblematikken, mens en to-boks-løsning på en eller annen måte må overføre et klokkesignal sammen med datastrømmen og trekke ut det igjen på DAC-enden. Det lar seg gjøre, men kan lett skape like mye problemer som det løser.I disse dager er det jo blitt mer og mer vanlig med i2s inputs (LVDS bufrede) på diverse DAC`s. Det er jo tross alt det formatet transport leverer ut før det blir degradert fra 4 datalinjer med seperat klokkesignal og ned til spdif hvor alle signalene og klokken går via de samme 2 lederene for så å konverteres tilbake igjen på DAC siden.
Kule!Vis vedlegget 375619 Vis vedlegget 375620 To solide CD spillere
Fargen betyr da ingenting, det er hvordan de spiller som tellerKule!Vis vedlegget 375619 Vis vedlegget 375620 To solide CD spillere
Lurer å på når champagnefargen blir inn igjen? Er liksom noe uforklarlig ved den som gir eierglede
Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.Mekanisk kvalitet og kvalitetsfølelse er en side av det. Det virker ikke spesielt tillitvekkende om skuffen låter som et sagbruk når den går ut og inn. Evne til å lese korrekt fra en litt sliten CD er også et poeng. Men hvis vi forutsetter at data leses riktig, er det viktigste (eneste viktige?) for lydkvaliteten mengden jitter på utgangene, dvs tidsstabiliteten i S/PDIF-strømmen ut. Det kan gi hørbare forskjeller mellom drivverk med bitperfekte data. For eksempel var ikke det gamle Philips CD-Pro som satt i EMC-1 og en rekke andre high end drivverk spesielt bra på jitter. Hos meg var det en lett hørbar forskjell mellom det og en Logitech Transporter, og den sammenligningen var ikke til fordel for det mekaniske driverket. Andre drivverk kan sikkert være bedre, men for min del blir det litt dampmaskin over det.
Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?
Jeg har fått opplyst av Densen at de bruker modifiserte TEAC driv-verk i B420+...Men nå er vel dette først og fremst snakk om digitale drivverk? Jeg har selv hatt Densen Beat 420 og var svært fornøyd med den. Jeg modda den tom til å ta imot ekstern digital kilde, noe Densen senere gjorde med B420+. Men som rent drivverk, var ikke B420 god imo. Greit nok at B400XS bruker ett sony drivverk, men det "drivruskeverket" som sto/står i B420 var en lettere modifisert DVD-rom med IDE interface. Kunne høre CD platen spinne flere meter unna og jeg tviler på at det var jitterfritt.
I all min uvitenhet og sett i lys av de problemene du nevner med cd-pro drivverket. Vil et cdrom drivverk være en fordel? Har forstått det slik at de buffrer og jitterkorrigerer. Eller tar jeg feil.Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?
TakkKonkluderer du med at det vil være en fordel, eller spør du? Det er noe uklart, siden du ikke bruker spørsmålstegn......
Hi-Fi world målte ganske høy jitter på digitalutgangen på EMC-1 up og det er en spiller som er kjent for å ha mye jitter på digitalutgangen. Mener å huske at alle tiltakene for å redusere jitter på EMC-1 UP er plassert etter stedet hvor de henter ut digitalsignalet til de eksterne koblingene. Testet EMC-1 up som drivverk når jeg hadde NAD M51 DAC (ganske jittersensitiv sak) og ble ikke veldig imponert over EC spilleren som drivverk, kontra NAD M50 når begge spilte CD.Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?