Da er vi nok ikke helt på hver vår planet lell.men sluttet å jage små-marginer for noen år siden......
mvh
Leif
Det også - men jeg har en kappe som jeg vender med vinden - den bruker jeg utenpå min Hawaiikolleksjon. Veldig praktisk. Men feigt - like feigt som å slette sine innlegg.Og jeg som alltid har trodd det var hawaiskjorte sluket gikk med
Jitter dukket opp i AES på 90-tallet fordi Julian Dunn og noen andre utviklet en metodikk for å måle spesifikt jitterforvrenging som skyldes båndbreddebegrensing i en SPdif-overføring (der klokka er innbakt i datastrømmen), i tillegg til normal [måling av] jitterforvrenging i en datakonverter. Det ble publisert en rekke ganske like papers om dette tidlig på 90-tallet, og metoden fikk navnet "J-test". Senere har bl.a. Audio Precision inkludert den i sin software for audioanalysatorer. Jitter som sådan var allerede godt kjent, og det er endatil som Midas viste (innlegg #780) tallfestede krav til det i selve SPdif-standarden. Men de kravene omhandler dataintegritet, mens Dunns tilnærming var basert på resulterende forvrenging i en datakonverter.Men, så dukket det da altså opp i AES og ble en diskusjon i bransjen (som ganske riktig er en liten hobbykrok i den store elektronikkbransjen). Og ingeniørene, jeg bruker det sånn cirka forholdsvis upresist...kunne like gjerne skrevet "målemafiaen", men altså "ingeniørene og målemafiaen i bransjen innså at synserne hørte rett likevel. Men det var først da man målte det som måles skulle. At det var vel kjent i siden 70-tallet og for enhver kompetent konverteringsdesigner hjalp jo så lite når det ikke var vel kjent i den lille audiofile andedammen. Vi snakker ikke om hvem som oppdaget fenomenet eller når, men at man kan være like fastlåst i forventinger til hva man hører eller ikke hører uansett hvilken siden man sitter på.
Forresten lurer jeg litt på hvorfor jitter dukket opp som et tema i AES og bransjen i det hele tatt når enhver kompetent konverteringstekniker visste om det. Hvorfor gjorde ikke Phillips/Sony noe med det ? Fikk de ikke lov av markedsføringsavdeligen ?
Ikke ennå, men jeg har komponentene liggende i skuffen til det passer å forsøke. Har tilogmed et lite lager av Black Gate-kondensatorer og teller på knappene om jeg skal forsøke dem i et eller annet eller bare selge dem på EBay uprøvd. Noen er sikkert gale nok til å betale dyrt for dem.Fik du Asbjørn nogensinde afprøvet det vi talte om for noget tid siden, at sammenligne en Vishay bulk af de fineste, med en 25 øres standart metalfilm modstand, og hørte du nogen lydforskel?.
Jeg har ofte lurt på hvorfor S/PDIF ikke inkluderer en bufferløsning med reklokking i mottaker-enden. Hadde det virkelig vært SÅ fordyrende?SPdif-overføring (der klokka er innbakt i datastrømmen).
Comment is free, facts are sacred.Jitter dukket opp i AES på 90-tallet fordi Julian Dunn og noen andre utviklet en metodikk for å måle spesifikt jitterforvrenging som skyldes båndbreddebegrensing i en SPdif-overføring (der klokka er innbakt i datastrømmen), i tillegg til normal [måling av] jitterforvrenging i en datakonverter. Det ble publisert en rekke ganske like papers om dette tidlig på 90-tallet, og metoden fikk navnet "J-test". Senere har bl.a. Audio Precision inkludert den i sin software for audioanalysatorer. Jitter som sådan var allerede godt kjent, og det er endatil som Midas viste (innlegg #780) tallfestede krav til det i selve SPdif-standarden. Men de kravene omhandler dataintegritet, mens Dunns tilnærming var basert på resulterende forvrenging i en datakonverter.Men, så dukket det da altså opp i AES og ble en diskusjon i bransjen (som ganske riktig er en liten hobbykrok i den store elektronikkbransjen). Og ingeniørene, jeg bruker det sånn cirka forholdsvis upresist...kunne like gjerne skrevet "målemafiaen", men altså "ingeniørene og målemafiaen i bransjen innså at synserne hørte rett likevel. Men det var først da man målte det som måles skulle. At det var vel kjent i siden 70-tallet og for enhver kompetent konverteringsdesigner hjalp jo så lite når det ikke var vel kjent i den lille audiofile andedammen. Vi snakker ikke om hvem som oppdaget fenomenet eller når, men at man kan være like fastlåst i forventinger til hva man hører eller ikke hører uansett hvilken siden man sitter på.
Forresten lurer jeg litt på hvorfor jitter dukket opp som et tema i AES og bransjen i det hele tatt når enhver kompetent konverteringstekniker visste om det. Hvorfor gjorde ikke Phillips/Sony noe med det ? Fikk de ikke lov av markedsføringsavdeligen ?
At CD-spillere (eller andre bokser med datakonvertere) "måler perfekt" med mye jitter er nemlig bare en myte og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Hvis en datakonverter har mye jitter vil den måle dårlig, og da snakker jeg om helt vanlige måltall som SNR og SFDR. Hovedkildene til jitter er kretsstøy i klokkekretser (degraderer SNR) og periodisk støy som supplyripple (degraderer SFDR). I en konverter (AD eller DA) vil imidlertid jitterforvrenging manifestere seg som en modulering av jitterstøyen og signalet som konverteres. Dette gjør at forvrengingen er proporsjonal med signalfrekvens og signalamplitude. I en datakonverter for industrielle applikasjoner måles derfor både støy og forvrenging over mange ulike frekvenser og signalamplituder, det er standard. I consumer audio finnes imidlertid ingen gode standarder for målemetodikk, og i de fleste tilfeller oppgis bare SNR og SFDR med ett påtrykk, som regel 1kHz/-60dBFS. Siden det er et lavnivå og lavfrekvent påtrykk er det mest egnet for å avdekke dårlig lavnivå-linearitet, og mindre egnet til å avdekke mye jitterforvrenging. Så man kunne oppgi fine tall i brosjyrene selv om utstyret hadde målbart dårlig ytelse. Dunn & co publiserte i essens et forslag til en bedre målemetodikk, som til dels har blitt adoptert i audiobransjen (bl.a. av Audio Precision og Stereophile som også bruker metoden).
SPdif er (i likhet med feks USB) en kommunikasjonsstandard, ikke en hardwarestandard. Den spesifiserer en overføringsprotokoll og et fysisk lag for overføringen. Hensikten med en kommunikasjonsstandard er at ulik hardware fra ulike produsenter skal være i stand til å snakke sammen, og de inneholder sjelden veldig spesifikke detaljer rundt hvordan hardwaren skal implementeres.Jeg har ofte lurt på hvorfor S/PDIF ikke inkluderer en bufferløsning med reklokking i mottaker-enden. Hadde det virkelig vært SÅ fordyrende?SPdif-overføring (der klokka er innbakt i datastrømmen).
Med fare for at det blir litt for mye off-topic...SPdif er (i likhet med feks USB) en kommunikasjonsstandard, ikke en hardwarestandard. Den spesifiserer en overføringsprotokoll og et fysisk lag for overføringen. Hensikten med en kommunikasjonsstandard er at ulik hardware fra ulike produsenter skal være i stand til å snakke sammen, og de inneholder sjelden veldig spesifikke detaljer rundt hvordan hardwaren skal implementeres.Jeg har ofte lurt på hvorfor S/PDIF ikke inkluderer en bufferløsning med reklokking i mottaker-enden. Hadde det virkelig vært SÅ fordyrende?SPdif-overføring (der klokka er innbakt i datastrømmen).
Å lage en SPdif-mottaker med neglisjerbar jitter er nokså trivielt, og de aller fleste slike har helt insignifikant innslag av datakorrelert jitterforvrenging.
Selveste Daniel Weiss råder folk til å unngå Toslink, hvis mulig.
Nå har jeg skumlest litt i denne tråden igjen. Dette synes jeg var litt morsomt å lese. Det er bra vi alle liker forskjellige ting vedr musikk-gjengivelse i heimen.Akkurat der er jeg uenig.enig...det værste jeg vet er postkort-size soundstage
gir null realisme
Opp igjennom mine år som medlem på dette forumet har jeg sett en god del dansker som skriver her. Det som overasker meg er at de alle virker å ha den samme instillingen til hifi. Det skal dryppe linolje av alt, og kabler virker å være den viktigste komponenten i et anlegg, dvs at de er subjektister av den ekstreme sorten. Er det noe spesielt med den danske kulturen som gjør det slik? Eller er det for mye "Gammel dansk" til frokost?Vi kører på repeat og det bliver vi nok ved med indtil skeptikeres faktisk overvinder deres tro , ja nærmest religiøse tro og holdning på at alt er forklaret i teorien og enhver kan lave den perfekte lyd, et hvert apparat er perfekt , et hvert kabel er perfekt og de lyder ens , en hver kondensator er perfekt og de lyder ens osv....,^ Det "kravet" dukker bare opp når noen påstår at opplevde forskjeller har en (pseudo)teknisk årsak som er ukjent for vitenskapen. Slike påstander kombineres gjerne med en fnysende avvisning av at opplevelsen kan ha noe med lytterens dagsform eller forventningsbias å gjøre.
Den forutsigbare responsen er: Bevis at det virkelig er en forskjell der, og så vil sikkert noen se nærmere på saken. Inntil da må du finne deg i å bli sortert i "jeg ser at han skriver det"-kategorien. Om du mener å høre stor forskjell på kobbertråder, SD-kort eller harddisker er ditt eget problem.
Kan i ikke selv hører hvor åndssvagt det lyder, om ikke andet kan man gøre sig den ulejlighed at høre på 4-5-6 forskellige anlæg.
Har man denne stupide holdning så vil man naturligvis ikke afprøver noget af det de kabeltroende foreslå, og er et kabel ikke nok til at hører lydforskel , så skift alle kabler fra Biltema til Nordost inklusiv power-kabler så garanterer jeg at man hører en lydforskel.
Fik du Asbjørn nogensinde afprøvet det vi talte om for noget tid siden, at sammenligne en Vishay bulk af de fineste, med en 25 øres standart metalfilm modstand, og hørte du nogen lydforskel?.
Eller er vi ovre i at en lydforskel bliver afvist fordi teorien siger sådan.
Du kan såmænd også prøve en Bybee hvis du hellere vil det.
Skulle du mod forventning have prøvet og ingen lydforskel have hørt, så tror jeg ikke på dig, fordi efterhånden har "måle mafiaen" manet sig op i en krog , der er så meget at tabe i anseelse osv . , at det må være som at side i en benlås.
Undre det dig slet at der er millioner og atter millioner som hører disse lydforskelle deriblandt masser af særdeles seriøse elektronikfolk og en del af dem kan udpege lydforskellene i en blindtest.
Undre det dig ikke at audio-konstruktion stritter ud til alle sider, at der ikke er en måde med få variationer at gøre tingene på som ved fjernsyn, men der i stedet er utallige vidt forskellige metoder at få lyd igennem på.
Årsagen er at lydgengivelse ikke er perfekt, man har ikke fundet "opskriften" efter mere en 100 års udvikling, der er noget man ikke har styr på, så man prøver stadigvæk nye veje hele tiden , nogle smartere end andre.
My 2 cents worth (som er helt off-topic...):Selveste Daniel Weiss råder folk til å unngå Toslink, hvis mulig.
Wikipedia hevder at Toslink-S/PDIF gir mer jitter enn coax-S/PDIF. Er dette tilfelle?
Jeg trodde det var høvdingen som hadde vært og ryddet i nattens mulm og mørke. Mitt ble litt "alene" uten det jeg kommenterte på.Det også - men jeg har en kappe som jeg vender med vinden - den bruker jeg utenpå min Hawaiikolleksjon. Veldig praktisk. Men feigt - like feigt som å slette sine innlegg.Og jeg som alltid har trodd det var hawaiskjorte sluket gikk med
Nei, sjekket det ut for en tid tilbake. Danskene reagerer på samme måte overfor denne språkbruken og evangeliseringen. Duelunds vitner er like populære der som her.Er det noe spesielt med den danske kulturen som gjør det slik? Eller er det for mye "Gammel dansk" til frokost?
Veldig enig, Svart-hvitt. Great minds think alike etc Min tilnærming til hifi handler mer og mer "jakten på de store forskjellene". Hvis forskjellene er så små at jeg må ni-lytte for å få dem med meg, bryr jeg meg helt ærlig ikke.My 2 cents worth (som er helt off-topic...):Selveste Daniel Weiss råder folk til å unngå Toslink, hvis mulig.
Wikipedia hevder at Toslink-S/PDIF gir mer jitter enn coax-S/PDIF. Er dette tilfelle?
Min foreløpige konklusjon - basert på input fra profesjonelle lydfolk, teori (i den grad jeg forstår den), kjappe målinger à la Archimagos og egne lyttetester på nøyaktige hodetelefoner med DAC-forsterker av god kvalitet - er at slike spørsmål er de små detaljene som fort får en til å miste skogen for alle trærne. Det er artig å lese om slikt (for nerder) - og man kan eksempelvis måle at ulike kontakter har ulik evne til å motstå forstyrrelser/opprettholde signalintegriteten* - men i praksis tror jeg det ikke betyr noe i forhold til f.eks. høyttalervalg.
I livet for øvrig gjelder ofte 80-20-regelen; den vise bruker 20 prosent av ressursene på å komme i mål, mens den envise bruker de resterende 80 prosent av ressursene på de siste 20 prosentene. I hifi er det kanskje likedan? Man kan bruke tusener av kroner på ørsmå forbedringer, som kan gi målbare forbedringer, men man bruker uforholdsmessig mye tid og penger på å få med seg de siste prosentene. Og i mange tilfeller vil ikke de målbare, siste prosentene kunne høres, jf. diskusjonen om Spotify Premium-lyd vs. Tidal Hifi-lyd, hires vs 16/44 etc.
*Se disse målingene som er gjort av Gore: http://www.gore.com/MungoBlobs/255/...per (Military)_05-13-2016 (US Electronic).pdf
*I tillegg har Neutrik lagt ved noen målinger basert på sine egne plugger: http://www.neutrik.com/zoolu-website/media/download/15427/Test+Report+-+etherCON+NE8MX6
Høres heftig ut. Er det noe nytt som er kommet nå?pulserende postkortbobler?
Jeg skriver dette med blandede følelser da jeg egentlig ikke har lyst til å starte en ufin debatt med dere to godgutter. Bare først si at dere virker utvilsomt oppegående og evner og ta til dere informasjon.Veldig enig, Svart-hvitt. Great minds think alike etc Min tilnærming til hifi handler mer og mer "jakten på de store forskjellene". Hvis forskjellene er så små at jeg må ni-lytte for å få dem med meg, bryr jeg meg helt ærlig ikke.My 2 cents worth (som er helt off-topic...):Selveste Daniel Weiss råder folk til å unngå Toslink, hvis mulig.
Wikipedia hevder at Toslink-S/PDIF gir mer jitter enn coax-S/PDIF. Er dette tilfelle?
Min foreløpige konklusjon - basert på input fra profesjonelle lydfolk, teori (i den grad jeg forstår den), kjappe målinger à la Archimagos og egne lyttetester på nøyaktige hodetelefoner med DAC-forsterker av god kvalitet - er at slike spørsmål er de små detaljene som fort får en til å miste skogen for alle trærne. Det er artig å lese om slikt (for nerder) - og man kan eksempelvis måle at ulike kontakter har ulik evne til å motstå forstyrrelser/opprettholde signalintegriteten* - men i praksis tror jeg det ikke betyr noe i forhold til f.eks. høyttalervalg.
I livet for øvrig gjelder ofte 80-20-regelen; den vise bruker 20 prosent av ressursene på å komme i mål, mens den envise bruker de resterende 80 prosent av ressursene på de siste 20 prosentene. I hifi er det kanskje likedan? Man kan bruke tusener av kroner på ørsmå forbedringer, som kan gi målbare forbedringer, men man bruker uforholdsmessig mye tid og penger på å få med seg de siste prosentene. Og i mange tilfeller vil ikke de målbare, siste prosentene kunne høres, jf. diskusjonen om Spotify Premium-lyd vs. Tidal Hifi-lyd, hires vs 16/44 etc.
*Se disse målingene som er gjort av Gore: http://www.gore.com/MungoBlobs/255/...per (Military)_05-13-2016 (US Electronic).pdf
*I tillegg har Neutrik lagt ved noen målinger basert på sine egne plugger: http://www.neutrik.com/zoolu-website/media/download/15427/Test+Report+-+etherCON+NE8MX6
For tross alt finnes det fortsatt store, store utfordringer med å klare å få musikk til å høres realistisk ut i stua, som de fleste av oss er svært langt i fra å ha løst. Som jeg skrev i en annen tråd: En live-oppføring av kontrabass og trekkspill i stua hjemme hos meg vil garantert høres veldig annerledes ut enn dersom denne live-oppføringen ble tatt opp, og så spilt over anlegget i samme stue en uke senere. Det er mange årsaker til dette - hvordan lydfeltet til musikken blir redusert under opptaksprosessen, hvordan en del musikkinstrumenter er omnidireksjonale og ikke forover-fyrende slik høyttalere er, og mye mer. Det jeg ser på som den mest interessante utfordringen med hifi er å klare å løse noen av disse utfordringene.
Det finnes ulike typer interessante løsninger for tiden. AtleT her på forumet har prøvd seg fram til stereo i flere kanaler, som jeg har inntrykk av skaper en mer realistisk opplevelse enn veldig mye annet (uten at jeg har hørt det). Andre sverger til store horn, og generelt stort membranareal i bassen. Siegfried Linkwitz mener at luftige dipoler skaper mer realisme. Don Keele har oppfunnet CBT-høyttaleren, som sprer lyden eksepsjonelt jevnt i rommet. Floyd Toole mener at musikk helst bør avspilles i multikanals-oppsett. Osv. Jeg mener ikke at det finnes noen fasit, og mye av dette er løsninger jeg fortsatt har til gode å høre. Likevel mener jeg at det er HER utfordringen finnes innenfor hifi. Jeg tror ikke man kommer lenger enn til et gitt punkt med musikk som gjengis på standard-måten i to kanaler, fra firkantede kassehøyttalere. Om en gitt dac, kabel eller forsterker skaper marginale forskjeller i den eller andre retningen på et standard oppsett er noe jeg i økende grad opplever at det er uinteressant å utforske for min del (og hvis jeg først skal ha kassehøyttalere, synes jeg det er like enkelt å gå for aktive høyttalere med en gang). For min del er det de store forskjellene som er interessante, ikke de små Men: Forstår godt at man kan synes det er gøy å utforske lydmessige variasjoner innenfor et standard hifi-oppsett også! Det er bare ikke greia for meg.
Sorry ANM,Jeg skriver dette med blandede følelser da jeg egentlig ikke har lyst til å starte en ufin debatt med dere to godgutter. Bare først si at dere virker utvilsomt oppegående og evner og ta til dere informasjon.Veldig enig, Svart-hvitt. Great minds think alike etc Min tilnærming til hifi handler mer og mer "jakten på de store forskjellene". Hvis forskjellene er så små at jeg må ni-lytte for å få dem med meg, bryr jeg meg helt ærlig ikke.My 2 cents worth (som er helt off-topic...):
Min foreløpige konklusjon - basert på input fra profesjonelle lydfolk, teori (i den grad jeg forstår den), kjappe målinger à la Archimagos og egne lyttetester på nøyaktige hodetelefoner med DAC-forsterker av god kvalitet - er at slike spørsmål er de små detaljene som fort får en til å miste skogen for alle trærne. Det er artig å lese om slikt (for nerder) - og man kan eksempelvis måle at ulike kontakter har ulik evne til å motstå forstyrrelser/opprettholde signalintegriteten* - men i praksis tror jeg det ikke betyr noe i forhold til f.eks. høyttalervalg.
I livet for øvrig gjelder ofte 80-20-regelen; den vise bruker 20 prosent av ressursene på å komme i mål, mens den envise bruker de resterende 80 prosent av ressursene på de siste 20 prosentene. I hifi er det kanskje likedan? Man kan bruke tusener av kroner på ørsmå forbedringer, som kan gi målbare forbedringer, men man bruker uforholdsmessig mye tid og penger på å få med seg de siste prosentene. Og i mange tilfeller vil ikke de målbare, siste prosentene kunne høres, jf. diskusjonen om Spotify Premium-lyd vs. Tidal Hifi-lyd, hires vs 16/44 etc.
*Se disse målingene som er gjort av Gore: http://www.gore.com/MungoBlobs/255/...per (Military)_05-13-2016 (US Electronic).pdf
*I tillegg har Neutrik lagt ved noen målinger basert på sine egne plugger: http://www.neutrik.com/zoolu-website/media/download/15427/Test+Report+-+etherCON+NE8MX6
For tross alt finnes det fortsatt store, store utfordringer med å klare å få musikk til å høres realistisk ut i stua, som de fleste av oss er svært langt i fra å ha løst. Som jeg skrev i en annen tråd: En live-oppføring av kontrabass og trekkspill i stua hjemme hos meg vil garantert høres veldig annerledes ut enn dersom denne live-oppføringen ble tatt opp, og så spilt over anlegget i samme stue en uke senere. Det er mange årsaker til dette - hvordan lydfeltet til musikken blir redusert under opptaksprosessen, hvordan en del musikkinstrumenter er omnidireksjonale og ikke forover-fyrende slik høyttalere er, og mye mer. Det jeg ser på som den mest interessante utfordringen med hifi er å klare å løse noen av disse utfordringene.
Det finnes ulike typer interessante løsninger for tiden. AtleT her på forumet har prøvd seg fram til stereo i flere kanaler, som jeg har inntrykk av skaper en mer realistisk opplevelse enn veldig mye annet (uten at jeg har hørt det). Andre sverger til store horn, og generelt stort membranareal i bassen. Siegfried Linkwitz mener at luftige dipoler skaper mer realisme. Don Keele har oppfunnet CBT-høyttaleren, som sprer lyden eksepsjonelt jevnt i rommet. Floyd Toole mener at musikk helst bør avspilles i multikanals-oppsett. Osv. Jeg mener ikke at det finnes noen fasit, og mye av dette er løsninger jeg fortsatt har til gode å høre. Likevel mener jeg at det er HER utfordringen finnes innenfor hifi. Jeg tror ikke man kommer lenger enn til et gitt punkt med musikk som gjengis på standard-måten i to kanaler, fra firkantede kassehøyttalere. Om en gitt dac, kabel eller forsterker skaper marginale forskjeller i den eller andre retningen på et standard oppsett er noe jeg i økende grad opplever at det er uinteressant å utforske for min del (og hvis jeg først skal ha kassehøyttalere, synes jeg det er like enkelt å gå for aktive høyttalere med en gang). For min del er det de store forskjellene som er interessante, ikke de små Men: Forstår godt at man kan synes det er gøy å utforske lydmessige variasjoner innenfor et standard hifi-oppsett også! Det er bare ikke greia for meg.
Føler likevel at dere kun lever ut denne hobbyen i teorien. Se nå å få fart i ræva og vis oss andre hva vi skal gjøre, slutt å bare preike, det kan dere gjøre når dere har et spennende oppsett å vise som står til filosofien dere prediker. Tror ingen av dere faktisk er i nærheten av å forstå de faktiske begrensningene og mulighetene som finnes i de forskjellige tilnærmingene, ikke en gang standard tokanal.
Prisverdig med en dose ærlighet som topper hele skitenKanskje det er litt misunnelse i ironien
ANM, jeg har ikke noe særlig behov for å snakke opp min egen hifi-kompetanse. Jeg prøver å være helt åpen på at jeg fortsatt er fersk i denne hobbyen, og famler frem så godt jeg kan.Jeg skriver dette med blandede følelser da jeg egentlig ikke har lyst til å starte en ufin debatt med dere to godgutter. Bare først si at dere virker utvilsomt oppegående og evner og ta til dere informasjon.Veldig enig, Svart-hvitt. Great minds think alike etc Min tilnærming til hifi handler mer og mer "jakten på de store forskjellene". Hvis forskjellene er så små at jeg må ni-lytte for å få dem med meg, bryr jeg meg helt ærlig ikke.My 2 cents worth (som er helt off-topic...):
Min foreløpige konklusjon - basert på input fra profesjonelle lydfolk, teori (i den grad jeg forstår den), kjappe målinger à la Archimagos og egne lyttetester på nøyaktige hodetelefoner med DAC-forsterker av god kvalitet - er at slike spørsmål er de små detaljene som fort får en til å miste skogen for alle trærne. Det er artig å lese om slikt (for nerder) - og man kan eksempelvis måle at ulike kontakter har ulik evne til å motstå forstyrrelser/opprettholde signalintegriteten* - men i praksis tror jeg det ikke betyr noe i forhold til f.eks. høyttalervalg.
I livet for øvrig gjelder ofte 80-20-regelen; den vise bruker 20 prosent av ressursene på å komme i mål, mens den envise bruker de resterende 80 prosent av ressursene på de siste 20 prosentene. I hifi er det kanskje likedan? Man kan bruke tusener av kroner på ørsmå forbedringer, som kan gi målbare forbedringer, men man bruker uforholdsmessig mye tid og penger på å få med seg de siste prosentene. Og i mange tilfeller vil ikke de målbare, siste prosentene kunne høres, jf. diskusjonen om Spotify Premium-lyd vs. Tidal Hifi-lyd, hires vs 16/44 etc.
*Se disse målingene som er gjort av Gore: http://www.gore.com/MungoBlobs/255/...per (Military)_05-13-2016 (US Electronic).pdf
*I tillegg har Neutrik lagt ved noen målinger basert på sine egne plugger: http://www.neutrik.com/zoolu-website/media/download/15427/Test+Report+-+etherCON+NE8MX6
For tross alt finnes det fortsatt store, store utfordringer med å klare å få musikk til å høres realistisk ut i stua, som de fleste av oss er svært langt i fra å ha løst. Som jeg skrev i en annen tråd: En live-oppføring av kontrabass og trekkspill i stua hjemme hos meg vil garantert høres veldig annerledes ut enn dersom denne live-oppføringen ble tatt opp, og så spilt over anlegget i samme stue en uke senere. Det er mange årsaker til dette - hvordan lydfeltet til musikken blir redusert under opptaksprosessen, hvordan en del musikkinstrumenter er omnidireksjonale og ikke forover-fyrende slik høyttalere er, og mye mer. Det jeg ser på som den mest interessante utfordringen med hifi er å klare å løse noen av disse utfordringene.
Det finnes ulike typer interessante løsninger for tiden. AtleT her på forumet har prøvd seg fram til stereo i flere kanaler, som jeg har inntrykk av skaper en mer realistisk opplevelse enn veldig mye annet (uten at jeg har hørt det). Andre sverger til store horn, og generelt stort membranareal i bassen. Siegfried Linkwitz mener at luftige dipoler skaper mer realisme. Don Keele har oppfunnet CBT-høyttaleren, som sprer lyden eksepsjonelt jevnt i rommet. Floyd Toole mener at musikk helst bør avspilles i multikanals-oppsett. Osv. Jeg mener ikke at det finnes noen fasit, og mye av dette er løsninger jeg fortsatt har til gode å høre. Likevel mener jeg at det er HER utfordringen finnes innenfor hifi. Jeg tror ikke man kommer lenger enn til et gitt punkt med musikk som gjengis på standard-måten i to kanaler, fra firkantede kassehøyttalere. Om en gitt dac, kabel eller forsterker skaper marginale forskjeller i den eller andre retningen på et standard oppsett er noe jeg i økende grad opplever at det er uinteressant å utforske for min del (og hvis jeg først skal ha kassehøyttalere, synes jeg det er like enkelt å gå for aktive høyttalere med en gang). For min del er det de store forskjellene som er interessante, ikke de små Men: Forstår godt at man kan synes det er gøy å utforske lydmessige variasjoner innenfor et standard hifi-oppsett også! Det er bare ikke greia for meg.
Føler likevel at dere kun lever ut denne hobbyen i teorien. Se nå å få fart i ræva og vis oss andre hva vi skal gjøre, slutt å bare preike, det kan dere gjøre når dere har et spennende oppsett å vise som står til filosofien dere prediker. Tror ingen av dere faktisk er i nærheten av å forstå de faktiske begrensningene og mulighetene som finnes i de forskjellige tilnærmingene, ikke en gang standard tokanal.
Beklager Olav, du fortjener et seriøst svar, men jeg orket bare skumme gjennom det alt for lange svaret ditt. Bare stille deg et spørsmål..ja eller nei holder.ANM, jeg har ikke noe særlig behov for å snakke opp min egen hifi-kompetanse. Jeg prøver å være helt åpen på at jeg fortsatt er fersk i denne hobbyen, og famler frem så godt jeg kan.
Men bare for å klargjøre hva jeg bygger mine (foreløpige) oppfatninger på, så er det likevel:
1) En god del erfaring med live musikk, både som lytter og som ivrig amatør-utøver: Jeg har mye akustisk live-musikk i kroppen. Hvordan akustisk live-musikk oppleves er og blir min subjektive referanse.
2) Lytting på en del veldig dyre oppsett: Jeg går rett som det er innom hifi-butikker og prøver å få hørt på referanseoppsettet deres, som ofte koster ganske så store summer (det siste var Beolab 90, som ofte regnes som det ypperste innen høyttalerkonstruksjon nå for tiden). I tillegg har jeg hørt på en god del hjemme-oppsett, selv om jeg har masse til gode å få hørt av hjemme-oppsett.
3) En del forsøk frem og tilbake hjemme hos meg selv: Mindre enn hva mange andre har forsøkt, men dog. Noen forskjellige oppsett har det blitt.
4) Lesing av relevant teori, litteratur og forskning om hifi og gjengivelse av musikk: Dette handler for meg om å forsøke å systematisere de tingene jeg har erfart, men kanskje ikke klart å sette ord på.
Gjør dette at jeg vet alt som er å vite? På ingen som helst måte. Gjør det at likevel jeg vet noe - i hvert fall hva som høres realistisk eller urealistisk ut i mine ører? Ja, det vil jeg likevel hevde.
Min erfaring er at de aller, aller fleste oppsettene jeg har hørt høres ut som "hifi". Det er ikke i nærheten av å lure meg til å tro at jeg opplever levende musikk. Det kan høres veldig fett eller fint ut, bevares. Men likevel høres det alltid ut som to høyttalere, og ikke som levende instrumenter. Det nærmeste jeg hittil har kommet en live-illusjon var det store horn-oppsettet til OMF. Kan det være at man kan komme nærmere en god illusjon med vanlige kassehøyttalere enn hva jeg hittil har opplevd? Selvfølgelig. Den dagen jeg får hørt et oppsett som overbeviser meg om det, skal jeg være den første til å innrømme det.
Denne prosessen har likevel hjulpet meg til å komme litt nærmere en lydgjengivelse hjemme hos meg selv som jeg er fornøyd med. Å kjøpe aktive monitorer til nærfeltslytting, for eksempel, etter å ha lest om fordelene ved aktiv deling, var nesten en revolusjon når det gjaldt å oppleve større klarhet i opptaket og få bort det sløret jeg ofte hadde opplevd med andre høyttalere. Og å satse fullt og helt på kvasi-rundstrålende høyttalere i stua, etter å ha lest en del om direksjonalitet og live-instrumenter, hjalp meg å komme nærmere ett aspekt ved live-musikk: At den sjelden fyrer forover rett mot lytteren, men snarere beveger seg i mange ulike retninger.
Er jeg i mål? Langt derifra! Det høres fortsatt ikke ut som live-musikk hos meg, verken i stue-oppsettet eller i monitor-oppsettet. Videre eksperimenter for min del blir jo begresnet både av plasshensyn (ikke noe eget lytterom foreløpig), og økonomiske hensyn (rundstrålende høyttalere fra MBL til en halv million feks, som jeg tipper hadde ticket mange av boksene mine, blir nok ikke mulige på en god stund). Likevel prøver jeg jo å practice what I preach... i full erkjennelse om at jeg fortsatt er en noob
Hehe, når jeg begynner å skrive klarer jeg ikke stoppe!Beklager Olav, du fortjener et seriøst svar, men jeg orket bare skumme gjennom det alt for lange svaret ditt. Bare stille deg et spørsmål..ja eller nei holder.
Har du noensinne hørt et anlegg om har skapt en 100% illusjon?
Kan noen skaffe meg en sånn maskin, please?I motsatt ende, det omvendte av enkelhetens filosofi, er Rube Goldbergs maskiner. I Merriam Webster er Rube Goldberg beskrevet som «doing something simple in a very complicated way that is not necessary». Tegningen og teksten nedenfor er lagd av Goldberg og viser professor Butts serviettmaskin.
Vis vedlegget 399182
100 % illusjon vet jeg ikke, men det mest troverdige "suspension of disbelief" hjemme hos meg var faktisk fra vinyl for noen år siden. Et live-opptak avspilt via Ortofon MC30 pickup. Dessverre ble den pickupen utsatt for et lite uhell og måtte byttes. Jeg har aldri fått til helt det samme med den Kontrapunkt b jeg har nå, men kommer ganske nær via streaming fra NAS og de nye høyttalerne med visse eq-profiler. Mistenker at den vinylopplevelsen hadde minst like mye å gjøre med et glass god konjakk som med noe i anlegget.Hehe, når jeg begynner å skrive klarer jeg ikke stoppe!Beklager Olav, du fortjener et seriøst svar, men jeg orket bare skumme gjennom det alt for lange svaret ditt. Bare stille deg et spørsmål..ja eller nei holder.
Har du noensinne hørt et anlegg om har skapt en 100% illusjon?
Men: Svaret på det er nei. Jeg tror ikke det er mulig, fordi et opptak av akustisk musikk uansett reduserer et komplekst lydfelt til noe som er langt enklere og mindre komplekst. Spørsmålet er, mener jeg, i hvilken grad et oppsett kan klare å gjøre det beste ut av de begrensningene... og ideelt sett gjenskape noe av det tredimensjonale rommet som forsvinner når man reduserer komplekse lydbølger til et elektronisk signal i opptakssituasjonen.
Den mest autentiske lydopplevelse får man ved å spille selv.100 % illusjon vet jeg ikke, men det mest troverdige "suspension of disbelief" hjemme hos meg var faktisk fra vinyl for noen år siden. Et live-opptak avspilt via Ortofon MC30 pickup. Har aldri fått til helt det samme med den Kontrapunkt b jeg har nå, men kommer ganske nær via streaming fra NAS og de nye høyttalerne. Mistenker at den opplevelsen hadde minst like mye å gjøre med et glass god konjakk som med noe i anlegget.Hehe, når jeg begynner å skrive klarer jeg ikke stoppe!Beklager Olav, du fortjener et seriøst svar, men jeg orket bare skumme gjennom det alt for lange svaret ditt. Bare stille deg et spørsmål..ja eller nei holder.
Har du noensinne hørt et anlegg om har skapt en 100% illusjon?
Men: Svaret på det er nei. Jeg tror ikke det er mulig, fordi et opptak av akustisk musikk uansett reduserer et komplekst lydfelt til noe som er langt enklere og mindre komplekst. Spørsmålet er, mener jeg, i hvilken grad et oppsett kan klare å gjøre det beste ut av de begrensningene... og ideelt sett gjenskape noe av det tredimensjonale rommet som forsvinner når man reduserer komplekse lydbølger til et elektronisk signal i opptakssituasjonen.
Veldig veldig gjerne, Tom! Bor dessverre et godt stykke fra Langesund, i byen der det alltid regner (og i sommer har "alltid" faktisk betydd alltid, dessverre). Men er rett som det er på østlandet, så skal si fra neste gang jeg kan få til å ta turen!OlavE, bor du langt unna Langesund? Når jeg får skrudde alt på plass, så godt jeg kan her, vil jeg gjerne invitere deg på en lytt på oppsettet mitt. Mener det har meget bra egenskapene i forhold til å få fram en ganske så troverdig scene på enkelte live opptak og enkelte studioting.