Altfor billig. Enda mer diskvalifikasjon tildeles!!Sorry, klassisk nybegynnerfeil. Tilfeldig standardvare rund baut. Egentrukket og egenkoblet Cat5e fra rull for nettverk.Da sa ingen ting om kabler... Herved diskvalifisert!
Dette er assosiasjonen jeg får når jeg leser slike kommentarer:Jeg bruker for tiden en PC m Win10 og en platespiller/RIAA. Filserveren min kjører Linux. Kildene går til en reciever (Yamaha) som går til høyttalere (Living Voice) + subwoofer. For tiden driver jeg mer med multikanal enn tokanal. I familiestuen bruker jeg en enkel løsning med iPhone, Chromecast, en billig reciever og noen midlertidige høyttalere. Uansett mest bakgrunnsmusikk som spilles der.Hadde vært morro å vite hva slags komponenter du spiller på weld 77. Eller spiller det ingen rolle siden det ikke er noen hørbar forskjell ?
Hvorfor er det morro å vite forresten? Slik at du skal kunne score et billig poeng med at oppsettet mitt er for dårlig / ikke oppløst nok / whatever?
Edit: Jeg har blitt litt desillusjonert med årene, så jeg handler stort sett fra trauste japanske elektronikkfirmaer. Da går jeg det jeg betaler for, i det minste. Høyttalersystemet skal byttes ut i ganske nær fremtid, men det blir mest fokus på multikanalsoppsett. Er i tenkeboksen på hva jeg skal gå for der.
Altfor billig. Enda mer diskvalifikasjon tildeles!!Sorry, klassisk nybegynnerfeil. Tilfeldig standardvare rund baut. Egentrukket og egenkoblet Cat5e fra rull for nettverk.Da sa ingen ting om kabler... Herved diskvalifisert!
Den er der allerede, som så ofte før koker "diskusjonene" ned til skittkasting og uhøflige bemerkninger.Altfor billig. Enda mer diskvalifikasjon tildeles!!Sorry, klassisk nybegynnerfeil. Tilfeldig standardvare rund baut. Egentrukket og egenkoblet Cat5e fra rull for nettverk.Da sa ingen ting om kabler... Herved diskvalifisert!
Hvis ikke du har noe fornuftig å komme med er det kanskje best å holde kjeft. Ikke la dette bli en ny idiotkabeltråd.
Forøvrig, dette er off-topic, men siden vi er i samme tråd Weld77: Virker jo som du har en rasjonalistisk innstilling til hifi, noe jeg også har. Hvis jeg var deg ville jeg for mitt neste oppsett vurdert seriøst å gå bort fra forsterker+passive høyttalere-paradigmet, som det virker som du har i dag. Skrev litt om det her: http://www.hifisentralen.no/forumet...til-enkelheten-og-musikken-5.html#post2341143Edit: Jeg har blitt litt desillusjonert med årene, så jeg handler stort sett fra trauste japanske elektronikkfirmaer. Da går jeg det jeg betaler for, i det minste. Høyttalersystemet skal byttes ut i ganske nær fremtid, men det blir mest fokus på multikanalsoppsett. Er i tenkeboksen på hva jeg skal gå for der.
Eller hvis man hardnakket overbeviser seg selv om at det ikke er noen forskjell (som 'koster skjorta') så sover man også bedre, kanskje?Når det er sagt så bærer flere dyre streamere preg av at mennesker som kjøper dyre anlegg sover bedre om natten hvis de har en streamer som matcher i pris
Ikke før akkurat nå. Den har holdt ganske lenge, synes jeg.Den er der allerede, som så ofte før koker "diskusjonene" ned til skittkasting og uhøflige bemerkninger.
Dette er assosiasjonen jeg får når jeg leser slike kommentarer:Jeg bruker for tiden en PC m Win10 og en platespiller/RIAA. Filserveren min kjører Linux. Kildene går til en reciever (Yamaha) som går til høyttalere (Living Voice) + subwoofer. For tiden driver jeg mer med multikanal enn tokanal. I familiestuen bruker jeg en enkel løsning med iPhone, Chromecast, en billig reciever og noen midlertidige høyttalere. Uansett mest bakgrunnsmusikk som spilles der.Hadde vært morro å vite hva slags komponenter du spiller på weld 77. Eller spiller det ingen rolle siden det ikke er noen hørbar forskjell ?
Hvorfor er det morro å vite forresten? Slik at du skal kunne score et billig poeng med at oppsettet mitt er for dårlig / ikke oppløst nok / whatever?
Edit: Jeg har blitt litt desillusjonert med årene, så jeg handler stort sett fra trauste japanske elektronikkfirmaer. Da går jeg det jeg betaler for, i det minste. Høyttalersystemet skal byttes ut i ganske nær fremtid, men det blir mest fokus på multikanalsoppsett. Er i tenkeboksen på hva jeg skal gå for der.
Det må jo være lov å spørre siden det er betydelige forskjeller på ulike merker. Ofte koster det dessverre litt også.
Litt synd at du lar deg såre av en spøk som var tiltenkt noen andre enn deg ....Altfor billig. Enda mer diskvalifikasjon tildeles!!Sorry, klassisk nybegynnerfeil. Tilfeldig standardvare rund baut. Egentrukket og egenkoblet Cat5e fra rull for nettverk.Da sa ingen ting om kabler... Herved diskvalifisert!
Hvis ikke du har noe fornuftig å komme med er det kanskje best å holde kjeft. Ikke la dette bli en ny idiotkabeltråd.
Var der en skrivefeil her?Vel. "Source First" har et poeng i at det som er galt der, dras med gjennom hele systemet, men i dag er en "bra nok" kilde så rimelig at det egentlig ikke er noe å tenke på mer.
Grunnleggende uenig i at kilden ikke er viktig. Har selv gått fra en veldig bra dac til en (etter mine begreper) som er enda bedre. Det er mer å hente i en bedre dac. Oppløsning, nøytralitet, rom, presisjon osv. For oss som er opptatte av dette selvsagt.Mitt standpunkt i denne og lignende saker er nok også preget av at jeg mener at det ikke finnes det anlegg hvor det er på kilden det store slaget står. "Source First" som (Linn?) har/hadde må være noe av det rareste som er funnet på, med mindre kjernebusinissen er/var å lage nettopp kilder. Min erfaring tilsier uansett at det er langt mer å hente på andre områder i anlegget, typisk jo lengre bort fra kilden man beveger seg. "Source last", om man vil. Stiller seg litt annerledes når kilden er helanalog (som en LP-spiller), men i den digital verden skal det ikke spesielt mye til å lage noe som langt overgår alt annet i anlegget i transparens. Alle som har sett en graf for frekvensgang for en høyttaler i et vanlig rom burde kunne være enig i den påstanden, men slik er det av en eller annen grunn ikke.
Jeg har i det hele en del problemer med å skjønne hvordan folk skal klare å detektere små, sbtile (om i det hele eksisterende) forskjeller gjennom en reproduksjonskjede som tifører enormt med forvrengning og ulinearitet før lyden når ørene. Støygulvet i en vanlig stue er også nokså høyt. Dette gikk opp for meg for ganske lenge siden, da jeg fikk min første snurrerundtreciever med innebygget romkorreksjon. La gå at den var et ganske grovt verktøy og det absolutt var ting å utsette på jobben den gjorde, men effekten av å bruke den var formidabel og overgikk langt noe komponentbytte jeg noensinne hadde gjort. Og det med god margin. Der og da mistet jeg langt på vei interessen for å kjøpe esoterisk HiFi. Det er ikke pengene det står på - jeg har fint råd til å kjøpe hvasomhelst det skulle være, jeg er bare ikke villig til å bruke de på en CD-spiller til 100k, en forsterker som koster like mye som en småbil. Unntaket er høyttalere - de skjønner jeg kan bli ganske kostbare, spesielt når de skal være litt store og ha fin finish i tillegg. Jeg var på vei, men hoppet av. Eneste jeg har fra den tiden er platespiller/RIAA, det finnes sikkert noe bedre, men den er et klenodium og har stor affeksjonsverdi for meg. Høyttalerene mine hadde vel en nypris på rundt 40k i sin tid (jeg kjøpte brukt for mye mindre), ellers har det gått i japanske saker som nevnt. Også fordi jeg har villet hatt bluray-avspilling og støtte for multikanal siden anlegget brukes en hel del til film, tv-spill og denslags.
Nei, så lenge man ikke gjør seg til talsmann for en universal og objektiv 'sannhet' som alle med vettet i behold bør forholde seg til.Det burde ikke være nødvendig å avslutte hvert eneste innlegg man gjør på ett forum med "NB! Dette er bare min personlige mening!", burde det vel?
Og det gjorde jeg?Nei, så lenge man ikke gjør seg til talsmann for en universal og objektiv 'sannhet' som alle med vettet i behold bør forholde seg til.Det burde ikke være nødvendig å avslutte hvert eneste innlegg man gjør på ett forum med "NB! Dette er bare min personlige mening!", burde det vel?
Kostnaden for min kilde er såpass høy at jeg er programforpliktet til å være uenigDet jeg skriver på et diskusjonsform er selvfølgelig det jeg mener. Det er fullstendig unødvendig å henge på et "tror jeg" eller "mener jeg" på hver eneste ting man sier. Det er implisitt.
Forstår du ikke er enig, og det er jo lov. For å sette det litt flåsete på spissen: Et anlegg med cd-spiller til 1000,- og høyttalere til 20.000 vil spille temmelig mye bedre enn et anlegg med samme forsterker, CD-spiller til 20.000,- og høyttalere til 1000,-. I dag lyder alle kilder relativt bra. Spesielt hvis det er snakk om digitale kilder.
Høres ut som kilden til alt ondtHva skal jeg si da, som har en kilde som kostet meg 400 spenn...
Det er mye snakeoil og overprising i denne bransjen - men det er faktisk en del R&D.[
I en noe nær totalt mangel på teknologisk innovasjon har Audiofili-industrien stort sett fokusert på å dikte opp problemer den kan levere en løsning på. Denne løsningen er stort sett mainstream teknologi, alternativt rent mumbo-jumbo. F.
Min også, iofs. I alle fall én av dem. Jeg sier jo ikke at det ikke går an å forbedre kilden, men at den ikk nødvendigvis bør ha førsteprioritet i budsjettet.Kostnaden for min kilde er såpass høy at jeg er programforpliktet til å være uenigDet jeg skriver på et diskusjonsform er selvfølgelig det jeg mener. Det er fullstendig unødvendig å henge på et "tror jeg" eller "mener jeg" på hver eneste ting man sier. Det er implisitt.
Forstår du ikke er enig, og det er jo lov. For å sette det litt flåsete på spissen: Et anlegg med cd-spiller til 1000,- og høyttalere til 20.000 vil spille temmelig mye bedre enn et anlegg med samme forsterker, CD-spiller til 20.000,- og høyttalere til 1000,-. I dag lyder alle kilder relativt bra. Spesielt hvis det er snakk om digitale kilder.
Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN
Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.
https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards
Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?
Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.
Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.
Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.
;-)
Ja, på høyttalere har det skjedd en del i det siste, det er jeg enig i. På elektronikksiden? Not so much.Det er mye snakeoil og overprising i denne bransjen - men det er faktisk en del R&D.
Her er noen eks:
- Det er åpenbare forskjeller på nyere DACer vs. eldre DACer.
- Jeg hørte den nye S1 MK2 Magico forleden - og jeg kan for første gang rapportere at en konvensjonell høyttaler lyder som et panel - eller til og med større enn et panel. Dette har de klart grunnet en helt nye produksjonsmetode - som de gikk igjennom i detalj OG som er hørbar.
- Flere nye og moderne høyttalere lyder mer 3D i lyden enn det de gjorde før - som øker opplevelsen både for musikk og film.
Du er muligens litt påståelig ift. at det ikke er mulig å høre forskjeller.
Pro-segmentet er de som lager den lyden du hører på og de bildene du ser på TV og film.Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN
Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.
https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards
Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?
Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.
Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.
Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.
;-)
Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.
Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem?
Nei, Pro segmentet betyr noe helt annet.Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?
Fordi det ikke er prioritert. De kan når de vil. NRK leverer bra på store direktesendinger hvor de har lagt energi i sakene - men for TV/film-produksjon er nok lyd ofte underordnet. På enkelte filmer er det vanskelig å skjønne dialogen ordentlig, til tross for at de snakker norsk.Det jeg ellers merker meg er hvor bra bildene er blitt i en Champion League overføring, og så kommer vi til lydoverføringen/kommentator - fullstendig ræææva kvalitet! (høres ut som en kringkasting fra 50-tallet på en datids bordradio).
I utgangspunktet burde det jo bli det samme. Hvilken bilstereo er det som støtter FLAC?Siden det er så mye kunnskap om emnet i tråden; hva kommer det av at når jeg lagrer et album (FLAC) på en USB-dings så høres det helt ræva ut i bilen, men hvis jeg brenner det samme på en CD og putter i den samme spilleren blir det golyd? Det er vel de samme dataene som tygd av den samme dacen i spilleren sku man tro.
Jeg tror denne kompetansen er varierende.... det er lett å lytte seg fram til.Pro-segmentet er de som lager den lyden du hører på og de bildene du ser på TV og film.Det henvises hele tiden til "pro-segmentet" og til profesjonelle. Hva menes egentlig med dette? Er dette et litt påtakelig forsøk på å si at noen ikke skulle være profesjonelle og derfor (angivelig) ikke skal ha innsikt og kompetanse innen det de driver med?SISTE PÅ STREAMINGFRONTEN
Innovasjonspris for et IP-basert prosjekt for kringkasting.
https://www.ebu.ch/news/2016/09/liv...vation-award-completing-a-hat-trick-of-awards
Hva er relevansen til denne tråden og hifi generelt?
Poenget er at dagens bokser snart er avleggs. Derfor er det smart å ha færrest mulig av dem.
Mye av det som diskuteres her på HFS, er allerede løst av profesjonelle.
Lytt mest til musikken, men lån også øre til pro-segmentet. Så unngår du å sitte igjen med en haug museumsgjenstander om noen år.
;-)
Det er flere som produserer musikk som ikke nødvendigvis har god innsikt i hifi og de egenskaper man kan dra ut herfra. Hvis man legger til grunn flere produksjoner så er min knusende dom at alt for få produsenter låner et øre til skikkelig hifi - ettersom produksjonen ofte er dårlig og optimalisert til øretelefoner og studiomonitorer.
Hvis man låner øret til Kirkelig Kulturverksted eller Daft Punk er situasjonen en annen - men du tenkte kanskje ikke på dem?
Det synes å være en utbredt misforståelse i noen miljøer at de som spiller inn lyden, ikke har kompetanse om høy avspillingstroverdighet (high fidelity på engelsk).