RETT FRA HESTENS MUNN
Hei alle sammen!
Dette er Stig Bjørge fra Lyra. Jeg er fortsatt nordmann etter 36 år i Japan og eieren av det japanske firmaet LYRA. Jeg ser det er litt forvirring her angående hvordan vi reparerer (eller bytter inn) pickuper som er ødelagte eller utslitte. Vi har altså en pris for ombygging eller utbytting av alle kurante modeller som fortsatt er i produksjon, og dessuten tilbyr vi ombygging av enhver Scantech/Lyra pickup modell siden TSURUGI (som Gunnar Brekke fortsatt bruker) fra 1986 via Lyra Clavis, Lyra Parnassus, Lyra Lydian osv.
Grunnen til at en Lyra ombygging/utbytting er mye mer kostbar enn en reparasjon hos Soundsmith, vDH, Cartridgeman osv er at vi ikke bare limer på en ny nålefane og/eller diamant, men at selve mesteren, Yoshinori Mishima, utfører en full restaurasjon akkurat som når man finner en gammel rusten Porsche i en låve. Man går grundig til verks for å gjenskape bilen som den sto frem da den var ny. Hele pickupen tas fra hverandre, slitedeler kastes, alle deler som skal brukes om igjen rengjøres, og Mishima tar et helt nytt sett med spoler, dempere, nålefane, diamant og bygger pickupen opp igjen på nytt, inkludert justering med instrumenter og "stemming" ved å lytte på musikk. Inkludert demontering og rengjøring tar det faktisk mer av Mishimas tid å bygge om en gammel pickup enn å bygge en fullstendig ny en. I høykostland (inkludert Japan) er faktisk arbeidskraften den dyreste "komponent", og i Lyra har vi lange ventelister på nye pickuper, så vi må "sette en pris" på den tiden vi har tilgjengelig.
Lyra er kanskje er den eneste pickup fabrikant i verden der pickup-byggeren lytter til hver eneste pickup som produseres, inkludert de som bygges om, og "stemmer" den som et musikkinstrument før den leveres til kunden.
Reparasjonsstedene har ikke adgang til originale Lyra nålefaner, dempere, diamanter osv, og enda viktigere er det at de ikke har adgang til mesteren Yoshinori Mishima til å justere opp og stemme pickupen. Vi er pragmatiske og forstår at mange vil spare penger og få sin Lyra reparert på et billig verksted. Men det er altså det samme som å ta sin Rolls Royce på et billig-verksted og få den fikset med uorginale deler og ikke-autorisert arbeidskraft.
Nylig fikk vi tilbake en Lyra Kleos fra en europeisk kunde som hadde betalt full pris hos sin forhandler. Kunden syntes den "låt rart" og det virket som om den var brukt. Det viste seg den var 5 år gammel og ombygd med uorginal nålefane og diamant av et av reparasjonsfirmaene. Denne pickupen kan ikke lengre betraktes av oss som en original Lyra. På bakgrunn av innhentede opplysningene (inkludert papirer) valgte vi i dette tilfellet å levere en ny Lyra Kleos til kunden.
Jeg håper dette lille skriveriet hjelper med å forstå hva det er som gjør en Lyra til en Lyra. Hvis du kjøper en Rolls Royce eller lignende, må du også regne med visse kostnader til vedlikehold i fremtiden, og dette er det samme for en original Lyra som alltid må vedlikeholdes og repareres av Lyra.
Hilsen fra Stig i Tokio