Ja, her ser en hvordan dypbassen lever og underbygger de jevne tonene som ligger litt høyere i frekvens.Yello - Touch - Takla Makan....i Takla Makan så lever dypbassen på en måte, og den lever mye lavere i frekvens , ned mot en 12-13hz.
Litt lettere å se bassgangen i dypet på denne....
Vis vedlegget 437645
Men undres fortsatt over din påstand. Det er jo tydelig at Stay har dypbass og at du foretrekker andre låter som testobjekt er jo irrelevant. Har man et anlegg som ikke gjengir mye under 30Hz går man glipp av mye i begge disse låtene.Ja, her ser en hvordan dypbassen lever og underbygger de jevne tonene som ligger litt høyere i frekvens.Yello - Touch - Takla Makan....i Takla Makan så lever dypbassen på en måte, og den lever mye lavere i frekvens , ned mot en 12-13hz.
Litt lettere å se bassgangen i dypet på denne....
Vis vedlegget 437645
Jeg bruker Sonic Visualizer for å se på lydfiler, fordi det er veldig rakst og enkelt. Spectrum Lab er et herk å ha med å gjøre i forhold. Det blir også litt forskjellig med lineær frekvensskala slik som du har her.
Jeg la nettopp ut en beskrivelse for spectrum-bildene. Disse SL-bildene som Flageborg viser er det samme, men skaleringen er forskjellig, og bildet er rotert i forhold til mine - SL viser frekvens horisontalt, tid er oppover.
.....og forsåvidt egentlig hele albumet Yello - TouchHar man et anlegg som ikke gjengir mye under 30Hz går man glipp av mye i begge disse låtene.
Enig!Hvis målet er realisme så blir det jo kun flåsete å påstå at man ikke trenger dypbass. Og påstander som "det tapper vel bare forsterkeren for krefter" er kanskje sanne hvis man har høyttalere som ikke henger med nedover.
For min del formidler dypbassen romstørrelse på en måte mindre høyttalere ikke klarer. Samtidig så er det mange instrumenter som er temmelig "fysiske" og det kreves stort potensiale i anlegget. Elektronisk musikk bruker også ofte det som omtales som "effekter" her i tråden for å underbygge musikken på samme måte som ofte gjøres i film. Det er et verktøy som endrer det opprinnelige uttrykket om det ikke gjengis.
Akustiske intrumenter kan ha innhold ned til veldig lave frekvenser, dette er fordi ting som er kort i tid bretter seg ut langt i frekvensdomenet.
Interessant. Må googles.Rent teknisk så er det slik at jo kortere en transient er, jo bredere frekvensområde vil den inneholde.
Jeg spiller bass sjøl. Vet jo at hvis man driver med "slapping" og lign så blir det veldig mye subsonisk. Men dette forsvinner som regel på veien da, så man får det ikke med på innspillinger.
Mer googling, da!Nå er ikke jeg musiker, så uttaler meg kun basert på frekvensteori. Men intermodulasjon kan skape frekvenser som er lavere en grunntonen. Ligger to toner si 20Hz fra hverandre feks?
Mye fornuftig her, og må si meg helt enig i dine synspunkter på de to Yello låtene. Tyder på at du har et godt balansert bass-system. Men for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende utFlott tråd, fordi den viser at hva en oppfatter som skikkelig bass er veldig forskjellig, og det som er facinerende her er nettopp å se hva folk legger i bass, hva slags musikk som spilles og hva dere liker.
Og nettopp derfor har jeg ikke noe enkeltstående referansespor for bass. Det kommer an på hva en vil finne ut. Akustiske intrumenter er forskjellig fra elektronisk musikk, er dypbass viktig, er det smekk og dynamikk oppover i øvre bass som er i fokus.
Ett spor, som har ganske mye, både nyansering, fullt frekvensområde og ikke minst en vanvittig kraft i transientene er Panda Dub - First Meet. Greier du å spille denne med full dynamikk, god nyansering og får med hele frekvensområdet, så er det ikke mye som mangler.
Yello Stay er nevnt her, den har ikke noe særlig dypbass, men det er en herlig punch. Takla Makan fra samme albumet, derimot, DEN har dypbass.
Selvfølgelig. Tenkte litt mer på det og er enig i at disse fenomenene nok hører hjemme i psykoakustikken slik opplevelsen av harmonier gjør.@ANM: Jo, men det er normalt en illusjon som skapes i hjernen til lytteren.
Hehe! Bet nesten på, men skal la den få stå ubesvart! Må likevel gi deg tommel opp for stikket. Respect!;DMen for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende ut
Ja, den tenker jeg stakk. Har vel fått inntrykk av at du er godt pansret.Hehe! Bet nesten på, men skal la den få stå ubesvart! Må likevel gi deg tommel opp for stikket. Respect!;DMen for all del, med et mindre godt bass-system, med alskens atefakter, kan sikkert også Stay høres imponerende ut
Det blir vel sånn at så lenge fingeren er på strengen, så er det fingeren som bestemmer frekvensen. Det blir gjerne lavt. Så blir det vel sånn at strengen 'akselererer' opp til den stemte frekvensen, og igjen mye lavfrekvent rundt transientene. Så noe under stemt lav E blir det nok.Rent teknisk så er det slik at jo kortere en transient er, jo bredere frekvensområde vil den inneholde.
Jeg spiller bass sjøl. Vet jo at hvis man driver med "slapping" og lign så blir det veldig mye subsonisk. Men dette forsvinner som regel på veien da, så man får det ikke med på innspillinger.
Siden vi er i denne bass-tråden trodde jeg du la ut Stay fordi den imponerte ekstra i bassen. Fin låt, og for meg, god balanse hele veien, og derfor egentlig ikke en låt jeg har festet meg spesielt ved, når det kommer til trådstarters ønsker om tips - men jeg har ikke det perfekte utgangspunkt for å analysere alle plater/låter hellerSynes på en måte det likevel blir en litt underlig generalisert kommentar. For du aner jo egentlig ikke hva jeg liker med Stay. Bare nevnte den da det faktisk er en låt jeg liker og faktumet er at den har informasjon under 30Hz, slik mye av musikken hvor Boris har hatt en finger med i spillet har. Feks Malias album. At jeg lagde en, for meg, morsom video er jo bare guttungen i meg som lekte.
Om du, basert på mine musikkpreferanser, mener å påstå at jeg ikke har mye til lyd hjemme, må jeg bare lære meg å leve det.
Hadde Revel Ultima salon som er målt ned til 17hz, har nå Klipschorn og savner ikke RevelEnig!Hvis målet er realisme så blir det jo kun flåsete å påstå at man ikke trenger dypbass. Og påstander som "det tapper vel bare forsterkeren for krefter" er kanskje sanne hvis man har høyttalere som ikke henger med nedover.
For min del formidler dypbassen romstørrelse på en måte mindre høyttalere ikke klarer. Samtidig så er det mange instrumenter som er temmelig "fysiske" og det kreves stort potensiale i anlegget. Elektronisk musikk bruker også ofte det som omtales som "effekter" her i tråden for å underbygge musikken på samme måte som ofte gjøres i film. Det er et verktøy som endrer det opprinnelige uttrykket om det ikke gjengis.
Tror nok de vanlige mekanismene slår inn i slike uttalelser. Det er helt greit for meg at man er fornøyd med monitorer eller at andre omstendigheter gjør det vanskelig å kunne gå for fullfrekvens høyttalere, men å prøve å vri det til at man ikke trenger dypbass for fullverdig lytteopplevelse enten baseres på manglende erfaring og/eller en defensiv holdning.
Selv om jeg sikkert ikke kan skryte på meg optimal 20-20 gjengivelse sto det raskt klart for meg hva jeg gikk glipp av før de 2 subbene mine kom inn med drahjelp i bunnen.
Sonus Faber Venere 2.5, Yello Stay, samme album på Spotify.Det var jo som jeg antok. Denne har oppsettet mitt normalt sett ingen problemer med, hele gulvet i sving. Men hvorfor hører jeg niks dypbass fra nevnte Yello-låt? Har jeg feil versjon, eller noe? Fant den på Spotify, fra skiva Yello by Yello (The anthology), i lag med sangersken Heidi Happy.Pokker som lerretet ristet!
Den er også dominert av 27Hz Rød kurve.
Mvh
Håkon Rognlien
Tar vel ikke mye bort fra Springsteen at anlegget er i stand til å gjengi subsonisk? Vel, kanskje avslører hvor kjip lyd det er på det meste av hans innspillinger dessverre. Liker musikken da...Hadde Revel Ultima salon som er målt ned til 17hz, har nå Klipschorn og savner ikke Revel
Hatt en del subber også men det gir meg ikke noe
Det snakkes om realisme! Live er realisme for meg og hvor dypt ligger feks lyden på konserter med acdc, springsteen etc!
Hvor ligger brystkassebassen i frekvens ? Det er den jeg foretrekker
Umulig å generalisere om sånt. Det kommer helt an på hva slags bass, hvilke pickuper, hvor pickupene er plassert osv osv..Mener forresten at John Atkinson målte sine egen bass fra kabinettet, og fant at grunntonen på lav E lå langt under 2. harmoniske. Husker ikke tellene, men om det kan ha vært mellom 6 og 10 dB, eller noe?
Er dessverre ikke kjent med slike grafer så dette sier meg lite, er dette målt ut fra dine høyttalere? Hvilke høyttalere har du eventuelt?Jevnt over slik.Er det noen som har målinger på sorrow ( Pink Floyd) fra Pulse live platen
Vis vedlegget 437703
På slutten (og et lite parti på begynnelsen) så ser det slik ut:
Vis vedlegget 437704
Kilde: Tidal HiFi
Etter det jeg klarte å finne ut så kreves det 110-120 dB før vi føler noe som helst ved 7 Hz.Forøvrig, bittelitt relatert:
Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?
Hvordan kan dette skje? Høyttalere lager bølger i form av trykkforandringer, men elementene beveger seg jo ut OG inn, så det totale trykket i rommet burde være uendret.Forøvrig, bittelitt relatert:
Finne det en nedre grense for taktil opplevelse av lyd/trykkforandringer? Jeg har en subwoofer som tydelig trykksetter rommet ved 7Hz (eller hvor nå den aller laveste pulsen på "bass i love you" ligger), men jeg kjenner ingenting i kroppen. Jeg vet rommet trykksettes, siden en fjærbelastet ventil åpner og lukker seg i takt med elementbevegelsen. Bli bare all energien spist opp av bevegelse i vegger og tak? Eller er vi bare ike i stand til å oppfatte så "langsomme" trykkendringer?