Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men å kjøpe Hafslund, da? Om noen har andre interesser enn å kjøre i sentrum?

    Oslo kommune kjøper tilbake Hafslund - Oslo - VG
    De hadde fått det for under halve prisen om de hadde gjort det for 3-4 år siden ;) Oslo kommune eier forresten mesteparten av Hafslund allerede.
    Nåværende byråd hadde slitt med å handle i den prisklassen for 3-4 år siden. Så da er det inn i markedet til nåværende pris, eller ikke. Sure penger å være forseint ute, litt som meg og boligkjøp, egentlig. Daværende ville vel gjerne solgt seg ned eller ut på samme tidspunkt, hadde vel vært like sure penger det...

    :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    .... motorhobby i sentrum ... potensielt farlig for fotgjengere?
    Det synes jeg egentlig var et svakt argument @totte. Potensielt til fare for fotgjengere? Det er ganske mye som potensielt er til fare for noe(n). Hvor mange fotgjengere ble totalt skadet av motorisert hobbykjøring i Oslo sentrum i 2016? De som etter sigende er til stor (og da reell) fare for fotgjengere er jo tydeligvis syklistene i Torggata:)

    Skal vi forby og/eller fjerne muligheter for- og tilgang til alt som er potensielt til fare for...?
    Det er farlig å leve - man vil rett og slett dø av det. Noen vil dø av alder- og/eller sykdom, noen vil dø i ulykker forårsaket av andre, mens en del vil dø i ulykker direkte/indirekte som et resultat av at man velger å leve;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jævlig forbanna opprørt fordi man tok vekk anledningen til å kjøre med jernbanetog og godsvogner over Rådhusplassen. Det var tider!

    Det var et trist syn utpå 1970-tallet, da de dro opp skinnegangen og satte en slutt for denne praktfulle lokomotiden.

    Vis vedlegget 438088
    En gang i tiden stod jeg i bilkø der også. Det var i den tide rushtid var gøy!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    MC-er ja. Utrolig hvor mye støy en slik liten maskin lager. Virker som om det går sport i ha den mest bråkete motorsykkelen mulig. Handler mye om å se og bli sett og ikke minst bli hørt.

    Har absolutt ingenting imot MC-er. Bare veldig mye imot mindretallet(?) som støyer noe så grasalt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MC-er ja. Utrolig hvor mye støy en slik liten maskin lager. Virker som om det går sport i ha den mest bråkete motorsykkelen mulig. Handler mye om å se og bli sett og ikke minst bli hørt.

    Har absolutt ingenting imot MC-er. Bare veldig mye imot mindretallet(?) som støyer noe så grasalt.
    Du er ikke et fast innslag på Teddy Run, altså? Litt synd, for det er et hyggelig arrangement med trivelig stemning og musikk som passer klientell og stemning. Anbefales å ta turen innom, motorene slås av og festen ender på Teddy's Softbar i Brugata. :cool:

    I fjor regnet det, i år håper jeg på solskinn og da vurderer jeg å ta turen over fjellet. Håper dispensasjoner kan redde den typen treff som har en kulturell verdi i tillegg i framtiden. Men i Brugata er et kanskje såpass langt ute at de kan omgå hele problemet?

    Her fra avslutningsfesten til Teddy Run 2014. Resident artist, balubas eldre bror. Galskapen er altså verifisert å være genetisk. :rolleyes:


    Tenkte dere trengte litt underholdning oppi all tristessen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Og hvem husker ikke de flotte tidene da man kunne kjøre med bil gjennom Folketeaterpassasjen!

    Vis vedlegget 438093
    Jeg elsker slikt. Det får så formidabelt klart frem at hva som en gang var selvfølgelig nå forekommer en normalforstand utenkelig. Selvfølgeligheter er alt annet enn selvfølgelig!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    .... motorhobby i sentrum ... potensielt farlig for fotgjengere?
    Det synes jeg egentlig var et svakt argument @totte. Potensielt til fare for fotgjengere? Det er ganske mye som potensielt er til fare for noe(n). Hvor mange fotgjengere ble totalt skadet av motorisert hobbykjøring i Oslo sentrum i 2016? De som etter sigende er til stor (og da reell) fare for fotgjengere er jo tydeligvis syklistene i Torggata:)

    Skal vi forby og/eller fjerne muligheter for- og tilgang til alt som er potensielt til fare for...?
    Det er farlig å leve - man vil rett og slett dø av det. Noen vil dø av alder- og/eller sykdom, noen vil dø i ulykker forårsaket av andre, mens en del vil dø i ulykker direkte/indirekte som et resultat av at man velger å leve;)
    Men så har jeg heller ikke ment noe om kvaliteten på argumentet, jeg bare påstår at dersom befolkningen ønsker MC-fritt sentrum så er det nok heller fordi de anser det som rolig, avslappende og trygt å kunne sprade uoppmerksomt rundt i trafikkfrier gater enn at de er indoktrinert.

    Jeg er verken begeistret for bilfritt sentrum eller kaosløsningen de har lagd med vilje og er så jævlig fornøyde med i Torggata. Dessuten synes jeg mange burde la være å sykle, og å kjøre bil. Mange burde vel egentlig bli hjemme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jo jeg også husker med "vedmod" dengang det var helt naturlig å kjøre rundt i biler der kupeen var forgiftet av tung sigarettrøyk, selv om det var aldri så mange barn eller ikkerøykere der inne. Utestedene var neste steg ... i dag ville de aller fleste snu i døren om de ble møtt med et tungt askelokk over lokalet. Nest steg er byene utendørs, men det handler om det samme. Og om få år vil folk nekte å tro hva vi tillatte av bensin- og dieselkjøretøyer i pustbar avstand fra konsentrasjoner av levende mennesker.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Helt enig med kronikkforfatteren. Sykkelkulturen i Oslo er farlig, men det er også mange av sykkelbanene som er blitt malt i veibanen rundt omkring. Det er dårlig system, stykkevis og tidvis farlig tenkt. Jeg bodde flere år i København og mener som artikkelforfatteren at man burde kikket nærmere etter hva som er gjort der, før man begynte å male i vei i Oslo.

    Oslo blir aldri en sykkelby i verdensklasse | Marius Steen - Aftenposten
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Morsomt det der, i københavn ser man ofte forretningsfolk i dress på en litt sliten damesykkel med stresskofferten stroppa til pakkebæreren. I oslo kommer de i full tour de france habitt på carbonracer
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    det er vel mye spørsmål om sykkelturen er en transportetappe eller en treningsøkt? Jeg tar sykkelturen til/fra jobb som trening, dog på en gammel sykkel det ikke er så nøye om skulle bli stjelt en eller annen gang... nesten uansett hvor man bor i Oslo så medfører turen hjem fra jobb at man blir svett - med mindre man har elskykkel, så da er det jo greit å ta det som trening når man først er på sykkelen.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Høydemetere er det lite å gjøre med. Hjelper ikke med all verdens godvilje og klokskap i konkurranse med København, eller Amsterdam for den del.

    Men klart det er noe å gå på her også.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Forby sykling på fortau og slutte helt med tilrettelegging for sykling ville være en bra start. Når det gjelder regelbrudd fra syklister så bør selvsagt farlig sykling blant fotgjengere prioriteres. Man må gjerne fokusere på sykling på rødt lys også når det ikke er kryssende trafik - det er like ulovlig, som forsmådde bilister liker å jamre - men det er vel ikke akkurat der skoen trykker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel hele holdningen og spesielt den gruppen i midtlivskrise med carbonracer. Samme gjengen finner man igjen i skiløypene om vinteren når skiparken skal testes... LØYPE!!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Voksne syklister ned av fortauet er faktisk et langt stykk på vei. Og å klå de som ikke oppfører seg et fint stykke til. Men sykkelfelt synes jeg fungerer godt noen steder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er et sett med trafikkregler som gjelder for syklister. Man kan jo begynne med å følge opp- og bøtelegge i forhold til det.

    En annen sak er at jeg daglig kjører gjennom et område der kommunen har brukt millioner med å opparbeide og tilrettelegge separate gang- og sykkelveier. Allikevel opplever jeg omtrent like mange syklister i veibanen, gjennom rundkjøringer osv som i de tilrettelagte trasèene:confused:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gang- og sykkelsti er ikke tilrettelegging for syklister, eller fotgjengere. I beste fall, når syklistene en og annen lar seg overtale til å dem i bruk, så er det en tilrettelegging for bilister.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er jævlig forbanna opprørt fordi man tok vekk anledningen til å kjøre med jernbanetog og godsvogner over Rådhusplassen. Det var tider!

    Det var et trist syn utpå 1970-tallet, da de dro opp skinnegangen og satte en slutt for denne praktfulle lokomotiden.

    Vis vedlegget 438088
    Herlig, husker den gang. Toget gikk inniblant folk og biler. Hadde ikke gått i dag, med barnehagegenerasjonen - hele plassen hadde blitt avsperret en time i forveien, fremskritt ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forøvrig er det fortsatt overraskende at trafikk er det eneste folk ser av politikk om dagen. Bilfritt sentrum lokalt, veiavgift og bompenger sentralt. Politikerne slipper unna med hva som helst/ får 0-kred for alt annet de foretar seg. Skulle for F*** tro at det var biler som diskuterte politikk, knapt bilister, og slett ikke mennesker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Jeg har konvertert til løping stort sett og holder meg følgelig på fortauet. Nederst i Kongsveien er det smalt og jeg flytter meg konsekvent ikke for syklister, de får enten vente til det blir bredere eller sykle forbi i veibanen. Jeg har ennå ikke blitt kjeftet på av noen så overraskende nok ser folket ut til å være innforstått med at jeg tross alt har mer på fortauet å gjøre enn hva de har.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Min totalt ukvalifiserte spådom:
    Oslo sentrum vil gradvis bli flyttet ut av sentrum.
    I starten begynner det som en reaksjon på at det blir lagt så mye begreninsger på hva som kan skje i dagens sentrum, men etterhvert, med den stadige tilstrømningen av mennesker, vil det bli marked for flere sentrum i ring rundt byen. F.eks rundt Ring 2.

    Dette tror jeg kan være en positiv ting for byens naturlige utvikling. Så kan hippiene rusle i sitt bilfrie sentrums, mens MC-entusiastene møtes i et annet sentrum.
    For alle vil deres sentrum være "sentrum".

    Dette er ganske vanlig å finne i mange andre storbyer. Oslo er sånn sett en litt rar hovedstad, siden absolutt hele byens sentrum er pakket så tett sammen som den er. Et bittelite punkt på stripa mellom oslo s og slottet, og så er det ikke mer.
    Jeg tror en slik endring kan føre til et langt hyggeligere byliv i Oslo. Og naturlig nok, langt mer allsidig.
    Men utvikligen vil nok ta tid. Skulle jeg gjette på noe ville jeg sagt at det lett går 20 år før det er en realitet. Men det vil nok ha en nær sammenheng med boligutviklingen i byen også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke sentrum nok til å regnes som sentrum. Men det må nødvendigvis endre seg med tiden dersom det vi i dag kjenner som sentrum blir reservert for frisører, klesbutikker og cafeer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har konvertert til løping stort sett og holder meg følgelig på fortauet. Nederst i Kongsveien er det smalt og jeg flytter meg konsekvent ikke for syklister, de får enten vente til det blir bredere eller sykle forbi i veibanen. Jeg har ennå ikke blitt kjeftet på av noen så overraskende nok ser folket ut til å være innforstått med at jeg tross alt har mer på fortauet å gjøre enn hva de har.
    Og vi kommer muligens til å møtes der, opp Kongsveien, en og annen gang. Det er omtrent det eneste stedet jeg sykler på fortauet. Det er smalt, det er ditt når du er fotgjenger. Jeg legger meg pent ut i veibanen for å passere. Mellom fotgjengerne låner jeg det for å slippe å være til hinder for biltrafikken. Men fortauskantene er for høye til å krysse, så da får jeg heller bli i veibanen til jeg kommer meg opp igjen.

    En skråkant på fortauet hadde vært fin tilrettelegging for effektiv samhandling her.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Min totalt ukvalifiserte spådom:
    Oslo sentrum vil gradvis bli flyttet ut av sentrum.
    I starten begynner det som en reaksjon på at det blir lagt så mye begreninsger på hva som kan skje i dagens sentrum, men etterhvert, med den stadige tilstrømningen av mennesker, vil det bli marked for flere sentrum i ring rundt byen. F.eks rundt Ring 2.

    Dette tror jeg kan være en positiv ting for byens naturlige utvikling. Så kan hippiene rusle i sitt bilfrie sentrums, mens MC-entusiastene møtes i et annet sentrum.
    For alle vil deres sentrum være "sentrum".

    Dette er ganske vanlig å finne i mange andre storbyer. Oslo er sånn sett en litt rar hovedstad, siden absolutt hele byens sentrum er pakket så tett sammen som den er. Et bittelite punkt på stripa mellom oslo s og slottet, og så er det ikke mer.
    Jeg tror en slik endring kan føre til et langt hyggeligere byliv i Oslo. Og naturlig nok, langt mer allsidig.
    Men utvikligen vil nok ta tid. Skulle jeg gjette på noe ville jeg sagt at det lett går 20 år før det er en realitet. Men det vil nok ha en nær sammenheng med boligutviklingen i byen også.
    Lenge siden det skjedde. Bare spør Sandvika kjøpesenter med avleggere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med bompenger skal "sykkelbyen" til Nguyen bygges

    56 nye bomstasjoner i Oslo, i tillegg til de som allerede eksisterer, ser ut til å bli et faktum. I tillegg blir rushtids- og drivstoffavhengige satser innført som et middel for å melke en brukbar skvett til ut av bilistene.
    Eller som de sier selv: Et ønske om å avgiftsbelegge bilistene mer. Nå gjenstår det bare for politikerne å finne ut hvor de skal plasseres, slik at de melker mest.

    https://www.motor.no/artikler/bompengesjokk-oslopakke/
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå skal vel mesteparten av pengene gå til annet enn sykkelvei.. men det hadde vel tatt seg dårlig ut å nevne
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    10.510
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal vel mesteparten av pengene gå til annet enn sykkelvei.. men det hadde vel tatt seg dårlig ut å nevne
    Det største hindret for å sykle i Oslo er alle tvuvraddene som stjeler sykkelen 5 minutter etter at den er parkert.Hadde det ikke vært for disse tjuvraddene hadde jeg turt å kjøpe elsykkel OG bruke den.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Min hverdagssykkel har stått parkert over hele byen dag og natt i 5-6 år nå. Kun låst med en Biltemalås til 69,-. Så galt er det ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå skal vel mesteparten av pengene gå til annet enn sykkelvei.. men det hadde vel tatt seg dårlig ut å nevne
    Det var kanskje en grunn til at jeg skrev sykkelbyen i gåsetegn.
    Samtidig er det jo en klar målsetting at byen skal utvikles primært mht tilrettelegging for fotgjengere, syklister og kollektivtransport - på ingen måte privatbilisme. Dette går også klart frem om målene for Oslopakke 3. Her sakset fra Statens Vegvesen:

    Målene for Oslopakke 3
    Oslo og Akershus rommer en firedel av Norges befolkning, og er en region i kraftig vekst. Dette fører til at transportbehovet vokser, og det er et mål at denne veksten skal tas på en miljøvennlig måte. Kollektivtilbudet og gang- og sykkelvegnettet må styrkes, og det må legges bedre til rette for arealbruk som reduserer behovet for å kjøre bil.

    Det overordnete målet for Oslopakke 3 er å utvikle et effektivt, miljøvennlig, sikkert og tilgjengelig transportsystem i Oslo og Akershus. Etter Stortingets Klimaforlik i 2012, er målet om nullvekst i personbiltrafikken blitt ett av to hovedmål for Oslopakke 3:

    Hovedmål:
    ◾God fremkommelighet for alle trafikantgrupper, prioritere kollektivtrafikk, næringstrafikk samt gang- og sykkeltrafikk
    ◾Ta veksten i persontransport med kollektivtransport, gåing og sykling

    Andre mål:
    ◾Sikkert og universelt utformet transportsystem
    ◾Attraktivt kollektivtilbud
    ◾Bidra til bedre miljø og by- og tettstedskvalitet
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    56 nye bomstasjoner i Oslo, i tillegg til de som allerede eksisterer, ser ut til å bli et faktum. I tillegg blir rushtids- og drivstoffavhengige satser innført som et middel for å melke en brukbar skvett til ut av bilistene.
    Eller som de sier selv: Et ønske om å avgiftsbelegge bilistene mer. Nå gjenstår det bare for politikerne å finne ut hvor de skal plasseres, slik at de melker mest.

    https://www.motor.no/artikler/bompengesjokk-oslopakke/
    Motivet for dette er også å presse flest mulig av oss til å endre adferd. Ønsker vi en storby med bedre luftkvalitet og færre biler på veien så må man tydeligvis bruke økonomiske virkemidler.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nå skal vel mesteparten av pengene gå til annet enn sykkelvei.. men det hadde vel tatt seg dårlig ut å nevne
    Det største hindret for å sykle i Oslo er alle tvuvraddene som stjeler sykkelen 5 minutter etter at den er parkert.Hadde det ikke vært for disse tjuvraddene hadde jeg turt å kjøpe elsykkel OG bruke den.
    Det største hinderet for å sykle i byer i Norge er alle tullingene som har på seg trikot, setter seg på en femtitusenkroners karbonracer og sykler som om de er med i Tour de France selv om de bare skal på butikken eller til jobben. Se på København eller Amsterdam, der sykler de for å komme fra A til B på en behagelig (og bedagelig) måte, ikke for å holde makspuls et kvarter. Norge har en forferdelig sykkelkultur.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Addendum: Hvis det skal bli forbudt med bil i sentrum, bør det også bli forbudt å sykle med treningstøy/sykkelklær i sentrum. Og å bruke sykler med mer enn fem gir. De som sykler for å trene og bli svette kan gjøre det på landeveien, i sentrum handler det om fremkommelighet. Treningssykling i tettraffikerte bysentra er en uting.

    Ja:

    sykkel1.jpg

    Nei:

    sykkel2.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trodde det holdt å kle på seg no' litt mer løst og ledig, jeg?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.653
    Antall liker
    7.339
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Syklist ble påkjørt i Narvik sentrum i dag, men utfra foreløpige reporter var det ikke alvorlig skade.

    Uten at jeg kan si det gjelder denne saken, så er det en god del syklister som delvis driter i trafikkreglene i lyskryss osv, men det er også mange som sykler forferdelig uvørent, og tenker ikke på f.eks. bilenes blindsoner og sykler forbi i veldig trange lommer.

    Det hjelper dårlig å ha retten på sin side, når man ender opp under et busshjul...

    Johan-Kr
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er ingen som drar på treningstur i sentrum, men om man bor i sentrum må man gjennom deler av det på vei til og fra trening. Men for all del: et lycraforbud i sentrum av Oslo, Trondheim osv ville være en gøyal måte å få sykkelpendlerne tilbake i bilen på. Om man hadde håndhevet det strengt hadde man kanskje blitt kvitt en del landeveissykling også, hvertfall av oss som bor i byen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn