Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    I dag ble det skrevet kontrakt på ny bil.
    Reiste faktisk til nabofylket og skrev kontrakt og det er faktisk ikke første gang jeg har gjort. Den lokale bilselgeren trodde han gjorde oss en tjeneste ved å selge oss en bil og slike selgerer vil ikke jeg forholde meg til.

    Sparte 8500,- på å kjøre 30 minutter.
    Gratulerer! Kjempegrei bil, hvilken kulør?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Liker I-pace jeg. Når basisversjonen kommer så ser man hvor dyr Tesla er.
    Ok, tror du den blir mye under 724 000 som introen koster?

    Kikket litt på showet - utrolig useriøs stil over det hele. Jeg skjønner det skal være kult og trendy - ikke så stivt som mange forbinder med Jaguar, men for meg ble det hele ganske påtatt og rotete.
    Tror det er antydet 650ish så det blir ganske likt med basisversjonene til Tesla og Jaguaren har større batteri.

    Red. Ser Dinside skriver 599
    https://www.dinside.no/motor/jaguars-el-suv-lansert-i-norge-her-er-prisene/69568603#_ga=2.196148332.1979473430.1519934708-1347094331.1504807447
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.825
    Antall liker
    14.470
    De kan ha så store batterier de bare vil, men uten et fungerende hurtigladenettverk er elbiler uansett rimelig useless på langturer. For ladenettverket alene kan Tesla forsvare en ganske stor merpris. Det gjør rett og slett bilen brukbar som bil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I dag ble det skrevet kontrakt på ny bil.
    Reiste faktisk til nabofylket og skrev kontrakt og det er faktisk ikke første gang jeg har gjort. Den lokale bilselgeren trodde han gjorde oss en tjeneste ved å selge oss en bil og slike selgerer vil ikke jeg forholde meg til.

    Sparte 8500,- på å kjøre 30 minutter.
    Gratulerer! Kjempegrei bil, hvilken kulør?
    Takker.

    Valgte Hvit, men det kan endre seg om det dukker opp noen på kaien i Drammen som ikke har glasstak og som kan leveres ut raskt.
    De hadde visstnok mistet oversikten med all snøen og biler som blir flyttet på ved måking.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De kan ha så store batterier de bare vil, men uten et fungerende hurtigladenettverk er elbiler uansett rimelig useless på langturer. For ladenettverket alene kan Tesla forsvare en ganske stor merpris. Det gjør rett og slett bilen brukbar som bil.
    Delvis enig, lader mer med Chademo enn SC. Det finnes god infrastruktur for betalingsløsninger men det går jo noe senere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I utgangspunktet bør det ikke være noe problem men det finnes folk til alt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De kan ha så store batterier de bare vil, men uten et fungerende hurtigladenettverk er elbiler uansett rimelig useless på langturer. For ladenettverket alene kan Tesla forsvare en ganske stor merpris. Det gjør rett og slett bilen brukbar som bil.
    Helt enig, det er hovedutfordringen for elbilen i dag.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjørte nettopp hjem til trondheim fra indre øssfold, måtte ha meg et ekstra ladestopp på ca en burger på jafs. Ellers uproblematisk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg gjentar: det vil ta lang tid før andre enn Tesla kan tilby dette i stor skala. Og det er en utfordring dersom elbilen skal bli en transportløsning og ikke et fanboyprodukt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    De kan ha så store batterier de bare vil, men uten et fungerende hurtigladenettverk er elbiler uansett rimelig useless på langturer. For ladenettverket alene kan Tesla forsvare en ganske stor merpris. Det gjør rett og slett bilen brukbar som bil.
    Helt enig, det er hovedutfordringen for elbilen i dag.
    Og det vil ta tid:

    https://www.dinside.no/motor/har-ingen-tro-pa-en-snarlig-elbil-revolusjon/69544504

    8% av nybilsalget vil være elektrisk (enten batteri eller hydrogen) i ... 2030.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    I dag ble det skrevet kontrakt på ny bil.
    Reiste faktisk til nabofylket og skrev kontrakt og det er faktisk ikke første gang jeg har gjort. Den lokale bilselgeren trodde han gjorde oss en tjeneste ved å selge oss en bil og slike selgerer vil ikke jeg forholde meg til.

    Sparte 8500,- på å kjøre 30 minutter.
    Gratulerer! Kjempegrei bil, hvilken kulør?
    Takker.

    Valgte Hvit, men det kan endre seg om det dukker opp noen på kaien i Drammen som ikke har glasstak og som kan leveres ut raskt.
    De hadde visstnok mistet oversikten med all snøen og biler som blir flyttet på ved måking.
    Lånte en hvit og den ble fort skitten, men det gjelder vel de fleste hvite biler. Kjedelig, men sølv virket som en lett farge å holde og var ganske pen til Soul.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det kan virke som om produksjon av batterier her en knapp faktor for masseproduksjon av EL-biler med dagen teknologi. Kobolt er en viktig og knapp råvare. (mobilprodusentene bruker 30% av koboltproduksjonen) alle aktører 8inkl. tesla) babler i vei om 40+mil rekkevidde, men det lar vente på seg. tipper batteriproduksjon er en knapp faktor. Det åpner seg muligheter for hydrogen vil jeg tro
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I dag ble det skrevet kontrakt på ny bil.
    Reiste faktisk til nabofylket og skrev kontrakt og det er faktisk ikke første gang jeg har gjort. Den lokale bilselgeren trodde han gjorde oss en tjeneste ved å selge oss en bil og slike selgerer vil ikke jeg forholde meg til.

    Sparte 8500,- på å kjøre 30 minutter.
    Gratulerer! Kjempegrei bil, hvilken kulør?
    Takker.

    Valgte Hvit, men det kan endre seg om det dukker opp noen på kaien i Drammen som ikke har glasstak og som kan leveres ut raskt.
    De hadde visstnok mistet oversikten med all snøen og biler som blir flyttet på ved måking.
    Lånte en hvit og den ble fort skitten, men det gjelder vel de fleste hvite biler. Kjedelig, men sølv virket som en lett farge å holde og var ganske pen til Soul.
    Sølv er pent på biler. Selv valgte jeg mørk grå med sort skill og alcantara i cupeen. Angrer litt på jeg ikke gikk for sølv lakk, lys grå seter og hvitt tak... men lite å gjøre med det nå. Neste gang. En annen fin fargekombo er jo mørk blå lakk, beige seter og hvitt tak. (litt sånn marint klassisk). Men blåfargen som var alternativ da var for mørk og kjedelig. Grå lakk og sorte seter er dog litt mer tilgivende for manglende husmorfakter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cruiser: Nå håper jeg du ser at her er det to relativt forskjellige greier det er snakk om. Det er liksom litt mer enn at folk kjøper seg et modem for å hekte seg på telefonlinja si og en etablert infrastruktur som skal til. Og som instituttet sier om du leser artikkelen, vil det være store regionale forskjeller. Hvor mange rene elbiler tror du feks det vil selges i Brazil i 2030? Og hvor stort utslag tror du det vil gjøre på salgsstatistikken på verdensbasis om salget i Norge er 100% el?

    Hva med alle som ikke kan lade hjemme - noe som er situasjonen i svært mange land? Med dagens ladetider, har du tenkt over hvor mange hurtigladere som vil måtte være tilgjengelig for at en betydelig del av befolkningen skal kunne kjøre el, når lademuligheter hjemme er lite tilgjengelig? Og hva det vil kreve av el infrastrukturen i land som har langt svakere el infrastruktur enn vi har i Norge og deler av VestEuropa? Det er noe annet å bygge, og forsyne, et elnett enn å trekke signalkabler og sette opp noen DNS servere.

    Hva med alle europeere som driver langkjøring - i Tyskland er det relativt vanlig å kjøre lange avstander raskt til møter, seminarer osv....og hvilke begrensninger el har i en slik kultur? Denne kulturen endrer seg ikke raskt, og jeg tipper bensinhybridene vil få et gjennombrudd fremfor ren el på kort og mellomlang sikt. El kommer til å bli løsningen for rene by og nærmiljøbiler i lang stund enda, særlig i land der familiene kan koste på seg to biler.

    Og som noen nevner, batterier og logistikk. Tesla har holdt på i svært mange år nå, men klarer fortsatt ikke å levere flere biler i året enn GM selger på en ukes tid....Og problemstillingen med ikke standardiserte hurtigladenettverk, der de i et hele tatt lar seg utbygge? Tesla er fortsatt den eneste leverandøren med et ladenettverk som gjør langkjøring til et realistisk alternativ for en liten del av befolkningen med god råd i en relativt avgrenset del av verden.

    Og prisproblematikken i land som ikke kan subsidiere de fortsatt dyre elbilene (en liten bensinmotor kan bygges for noen tusen kroner, mens en brukandes batteripakke fortsatt er svært dyr), eller i land der flesteparten av folk ikke har råd til å blåse flerfoldige hundre tusen på en bil? Elbiler kommer til å falle i pris og med tid og stunder - avhengig av batteriprisene - kanskje bli billigere enn fossilbiler, men det er også en av mange ting som kommer til å ta tid.

    Jeg vet ikke mye om batteriteknologi, men kan ikke skjønne annet enn at det er en del begrensninger i forsyningskjeden, og det begynner etter hvert å bli mange, også utenfor bilindustrien, som skal ha batterier. Og bra er det, men vi kan ikke forutsette ubegrenset tilgang og fortsatt fallende priser dersom etterspørselen øker raskere enn tilbudet.

    Ting tar tid. Bil er en del av en meget lang logistikkkjede både på leveranse og brukssiden. Her er det mye som skal løses, og vi skal være forsiktige med å generalisere erfaringene fra Norge.

    Men jeg skal ikke bry hodet ditt med fakta. Jeg tror instituttet treffer sånn noenlunde bra, give or take noen få prosent. Vi skjønner at du elsker Teslaen din.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I Kina i dag: "Price: As low as RMB 35,800 ($5,650) after Chinese subsidies! (We can’t yet find what the pre-subsidy price can be.)"

    En smart ekvivalent med 2 seter og 155km rekkevidde (Saic Wuling).

    Man kan anta at prisene vil falle frem til 2030.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med alle som ikke kan lade hjemme - noe som er situasjonen i svært mange land? Med dagens ladetider, har du tenkt over hvor mange hurtigladere som vil måtte være tilgjengelig for at en betydelig del av befolkningen skal kunne kjøre el, når lademuligheter hjemme er lite tilgjengelig? Og hva det vil kreve av el infrastrukturen? Hva med alle europeere som driver langkjøring - i Tyskland er det relativt vanlig å kjøre lange avstander raskt til møter, seminarer osv....og hvilke begrensninger el har i en slik kultur? Denne kulturen endrer seg ikke raskt, og jeg tipper bensinhybridene vil få et gjennombrudd fremfor ren el på kort og mellomlang sikt.
    For ikke å nevne at veldig mange trolig ikke er villig til å bruke den tiden som trengs for å lade på en ladestasjon i en travel hverdag. Bare ladetiden i seg selv er et problem her og enda mer dersom man skal stå noe i kø.

    Jeg har ikke tro på at elbiler vinner enkelt frem i slike land, selv om de selvsagt vil selge en god del. Her tror jeg fortsatt det blir enten fossilbiler eller hydrogen på mange kunder. Forøvrig er det nå annonsert ny "teknologi" som gjør at utbygging av hydrogenstasjoner vil falle med 40%. Stadig fremskritt med hydrogen. Videoene hvor Musk uttaler seg om dumt hydrogen er, vil etterhvert bli rene komikken. Blir tilsvarende som å angripe elbiler for minst 60 år siden og ikke ta høyde for noe utvikling.

    Med tanke på at I-Pace er en SUV (kompakt vel og merke), så synes jeg den ser bra ut. Veldig mye bedre enn Model X, men ikke like stilig som lave Model S.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ladestasjoner og tidsbruk vil etterhvert bli et mindre aktuell problemstilling. Så godt som alle biler står parkert det meste av døgnet, og da handler det egentlig bare om at det er en stikkontakt nær bilen. Det er da ikke et uovervinnelig teknisk problem nå og fremover.

    Byer kan gjøre det slik: Ingen tillatelse til nye parkeringsplasser uten lademulighet, samme med godkjenning av nybygg og leiligheter etc.

    Hydrogen er dødfødt for privatbilisme, men mulig man kan lage ladestasjoner for elbiler off-grid som drives av hydrogen. Passer sikkert for underutviklede og grisgrendte land. Hver bil sitt eget hydrogemkraftverk er vel på linje med 50-tallets drømmer om en atomreaktor i hvert kjøretøy.

    640-ford-nucleon.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Kina i dag: "Price: As low as RMB 35,800 ($5,650) after Chinese subsidies! (We can’t yet find what the pre-subsidy price can be.)"

    En smart ekvivalent med 2 seter og 155km rekkevidde (Saic Wuling).

    Man kan anta at prisene vil falle frem til 2030.
    Jo som sagt, klassiske bybiler i land der få kjører annet enn i byen. Men de kan også leveres særdeles billige små fossilbiler i land som Kina/India.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Det er jo ingen som sier at elbiler er en flopp, bare at utviklingen vil ta lang tid.
    Hvis vi ser på Internett, begynte man å utvikle ARPANET i 1963. For å komme noen vei måtte man definere en standard for kommunikasjonen, TCP/IP. Denne kom i begynnelsen av 70-tallet. Teknologien bak nettet ble tilgjengelig for universitetene rundt 1980, men det tok ikke av før man fikk HTML/HTTP i 1994. Selv da tok det tid før man fikk bygd ut infrastrukturen til at det kunne utnyttes hjemme (surfe på nettet på et 300 baud modem er ikke særlig spennende) - vi snakker rundt år 2000 eller deromkring. Selv etter dette har det tatt nye 10 år (minst) før man har begynt å se de kommersielle effektene av det.

    Så det har tatt ca 10 år mellom hvert gjennombrudd som har gjort det mulig å komme dit vi er i dag. 50 år fra man begynte til man har et fullt fungerende nett vi kan stole på. Grunnen til at det fungerer er i hovedsak at man har blitt enig om standarder som alle følger.
    Vi er ikke der når det gjelder elbiler enda. Lading er langsomt, man har ingen ladestandard for hurtigladere som alle følger, asiatiske og europeiske el-biler bruker forskjellig ladeplugg osv...

    Man kan selvfølgelig harselerer over et innlegg skrevet i i1996 som sier at internett er en flopp, men det er helt irrelevant. Han tok feil. Det er ingen (som jeg har lest i hvertfall) som sier at elbiler er en flopp, bare at det kommer til å ta lang tid. I forhold til utviklingen av internett er elbilen omkring år 1980 nå. Den er blitt tilgjengelig for almuen, men den er dyr (så lenge den ikke subsidieres av staten) og man har ikke blitt enige om standardene som skal benyttes enda (ikke helt, i hvertfall). Og utbyggingen av infrastrukturen er langt vanskeligere og dyrere enn utbyggingen av infrastrukturen som trengtes for å få internett ut til folket.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ladestasjoner og tidsbruk vil etterhvert bli et mindre aktuell problemstilling.
    Joda, det meste vil løse seg etter hvert der det finnes vilje og penger. Og det er da også mitt poeng. Men jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor lang tid som ligger i "etter hvert", samt glemme at mange steder finnes det, i hvert fall inn til videre, verken vilje eller penger.

    Otare har et bra innlegg som mange bør merke seg. Jeg satt for øvrig pålogget min første Arpaterminal i 1978, i 1994 ble internett mer eller mindre alment tilgjengelig (men med store hastighetsmessige begrensninger) og 10-15 år senere +/- ble det allemannseie. Og det krevde langt mindre investeringer både i infrastruktur og blant forbrukere enn elbilen kommer til å kreve. Ting tar tid.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    De kan ha så store batterier de bare vil, men uten et fungerende hurtigladenettverk er elbiler uansett rimelig useless på langturer. For ladenettverket alene kan Tesla forsvare en ganske stor merpris. Det gjør rett og slett bilen brukbar som bil.
    Vurderer å legge inn bestilling på I-Pace men akkurat dette med lading er en potensiell stor utfordring.

    For en som ikke er bevandret i elbil miljøet, hvor raske er hurtigladerne som er tilgjengelig for ikke Teslaer sammenlignet med Telsa laderne? Lokalt er der for eksempel en 50kw lader, er det normalt eller lite/mye? Og det er vell da så enkelt at det da tar ca 1,5t å fylle opp ett nesten tomt batteri eller?

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.825
    Antall liker
    14.470
    Jeg har ikke brukt noen andre enn Teslas egne, med makseffekten er vel ca halvparten av Teslas ladere. Hvor stor forskjellen i ladetid faktisk blir avhenger av flere faktorer. Men et annet punkt er om laderene faktisk er ledige.... Teslas ladeplasser har såpass mange ladere at selv om det skulle være fullt går det relativt kort tid før en plass blir ledig. Selv har jeg ennå ikke stått i kø mer enn et par minutter en gang, men jeg har lest at det er tilløp til kø enkelte steder på typiske utfartstidspunkter.

    På Tesla så er makseffekten ca 120kW, men fra batteriet er ca halvfullt så avtar effekten gradvis. Mot slutten lader man kun med 25kW.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Det står på Jaguars sider.
    "Med en 50 kW DC hurtiglader – som er vanlig på offentlige ladestasjoner – kan I PACE oppnå en rekkevidde på opptil 270 km per time*.
    *Reelle ladetider kan variere etter miljøforhold og tilgjengelige ladeinstallasjoner."
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, 120 vs 50 kw pluss antall ladespunkter er da fort en reel utfordring for lengre turer.

    Ser Jaguar skriver at bilen kan ta 100kw lading men det hjelper ikke så mye dersom laderne inntil videre er max 50kw
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Ja, langturer (virkelige langturer) er fremdeles et problem. Ikke noe problem hvis man har god tid og lar plasseringen av ladestasjoner bestemme ruta, men noen har ikke alltid god tid og liker å bestemme selv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For min del som kjører mest innenfor M&R passer offentlige ladestasjoner bedre til mitt bruk enn Tesla sine.
    Vil anta at man med tanke på langkjøring får ladet med 50kW fra (10-20)-(70-80%) og at hastigheten deretter ramler tilsvarende det som skjer hos Tesla.

    Ønsker ikke å svartmale mangelen på eget ordentlig hurtigladenettverk, sett at man starter turen med fullt batteri har man sikkert 35+ mil rekkevidde og tar man en times pause så har man fylt på med ytterligere 20 mil på en offentlig ladestasjon.

    Merk at veldig mange Tesla'er har maks ladeeffekt på 96-97kW (alle 75 modeller).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Tåler dagens batterier en slik belastning?
    Det er sikkert innebygd en begrensning slik at bilen bare lader med maks verdi (f.eks. 100 kW) selv om ladestasjonen gir mer. Og hvis det er 4 koblingspunkt på en slik stasjon vil vel hver bare gi 350/4 kW hvis det er 4 biler som lader samtidig?
    Men det er jo et signal om at noe skjer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.097
    Antall liker
    18.373
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som sier at mobiltelefoner er en flopp, bare at overgangen fra fasttelefoner vil ta tid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Det tok jo virkelig litt tid. Og igjen var det utvikling av en standard som ble tatt i bruk over hele verden som gjorde det.
    Vi hadde NMT-450 og NMT-900 før noen glupe hoder ved NTNU i Trondheim utviklet GSM og hele verden tok den standarden i bruk.
    Ca. 40 år til vi er der vi er i dag...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Ønsker ikke å svartmale mangelen på eget ordentlig hurtigladenettverk, sett at man starter turen med fullt batteri har man sikkert 35+ mil rekkevidde og tar man en times pause så har man fylt på med ytterligere 20 mil på en offentlig ladestasjon.
    Fort gjort å fokusere på og problematisere de få gangene dette er tema, men jeg må innrømme at jeg liker lite tanken på 2x1t stopp (+evt kø) dersom jeg for eksempel skal ta turen til Oslo...

    De tysker merkene setter opp ladestasjoner med stor kapasitet (350 kilowatt). Vet ikke om Jaguar er med på det samarbeidet, men siden de bruker en felles standard så kan alle lade der.
    IONITY – nytt europeisk superraskt hurtigladenettverk | Nytt om Bil
    Står ingenting om Jaguar men utifra det jeg leser andre sterder vil Jaguar være kompatible der, dog med oppgitt max effekt på 100kw. Audi Etron til sammenligning ryktes å kunne lade med 350kw.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som sier at mobiltelefoner er en flopp, bare at overgangen fra fasttelefoner vil ta tid.
    Ja, som sikkerhetsansvarlig i en bank kjørte jeg rundt med en mobiltelefon på ca 20 kilo på slutten av 80tallet om jeg husker rett.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tok jo virkelig litt tid. Og igjen var det utvikling av en standard som ble tatt i bruk over hele verden som gjorde det.
    Vi hadde NMT-450 og NMT-900 før noen glupe hoder ved NTNU i Trondheim utviklet GSM og hele verden tok den standarden i bruk.
    Ca. 40 år til vi er der vi er i dag...
    I samarbeid med min daværende arbeidsgiver Teledirektoratets Forskningsavdeling om jeg må be! Og at SMS standarden i det hele tatt ble vedtatt var på mange måter ren flaks.....og ikke så lite manipulering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn