Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
    Du har vel da trolig følgende valg innen 2021 som vi kjenner til (men trolig kommer det flere):

    - Tesla Model 3 (2019)
    - BMW i4 (2021)
    - Nissan Leaf med 60 kWh batteri (klarer i alle fall 40 mil om sommeren) (2019)
    - Hyundai Ioniq med større batteripakke (2018/2019)
    - VW I.D. (2019/2020)
    - VW e-Golf med større batteripakke (2019?)
    - Volvo V40-elbil (2019/2020?)

    I tillegg kommer det nok noen modeller fra Renault gruppen og flere fra Hyundai/Kia.

    Jeg vil se ann om om et par år, men BMW i4 peker seg ut som den meste spennende akkurat nå.
    40 mil om vinteren tviler jeg forøvrig du vil oppnå med de færreste av disse. Måtte i så fall være dyrere versjoner av i4/Model 3 og biler som kommer først i 2021 eller senere.
    Polestar 2 tror jeg ikke er nevnt, har ikke lest hele tråden så mulig jeg tråkker i salaten nå :rolleyes:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Long range Model 3 bør klare 40 mil på vinteren og det med en startpris på 49 000 USD.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.644
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
    Hvorfor tror alle at elbil er "nesten gratis" å bruke? Det er det ikke. Det koster mindre enn en brenselbil, men ikke så mye som man tror. Og komforten på vinteren er det så som så med. Jeg har venner som pendler til jobb med en nesten ny elbil og kan ikke ha på varmeapparat på hele turen for å rekke frem. Da snakker vi om en distanse på ca. 4 mil og det koster mellom 800-1000 kr hver måned i strøm. Da er jeg usikker på om de betaler for strøm på jobben. Personlig ville jeg nok heller betalt 500 kroner mere i måneden for en liten diesel bil og hatt komfort!

    PS: strømprisene i Norge er også lave. Hva skjer den dagen de øker til samme nivå som eksempelvis Sverige?

    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
    Hvorfor tror alle at elbil er "nesten gratis" å bruke? Det er det ikke. Det koster mindre enn en brenselbil, men ikke så mye som man tror. Og komforten på vinteren er det så som så med. Jeg har venner som pendler til jobb med en nesten ny elbil og kan ikke ha på varmeapparat på hele turen for å rekke frem. Da snakker vi om en distanse på ca. 4 mil og det koster mellom 800-1000 kr hver måned i strøm. Da er jeg usikker på om de betaler for strøm på jobben. Personlig ville jeg nok heller betalt 500 kroner mere i måneden for en liten diesel bil og hatt komfort!

    PS: strømprisene i Norge er også lave. Hva skjer den dagen de øker til samme nivå som eksempelvis Sverige?

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    De prisene stemmer ikke. En elbil bruker ca 1.3 - 2 kw/t per mil. Strøm koster ca 1 krone per kw/t. En dieselbil koster ca 7 kroner per mil i beste fall.

    Jeg pendler 4 mil om dagen og kommer hjem med 80% batteri på kalde dager. Da med 23 grader i bilen og varme i begge setene foran. Dieselbilen jeg hadde var ikke antydning til varm før jeg var halvveis, elbilen varmer umiddelbart. Som sagt, det er ikke bare penger, men komfort som er en god grunn til å bytte. Jeg pendler ikke langt, jeg ser klart at man må ha større batteri for å pendle langt med god varme. Diesel er sikkert et flott alternativ da.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.644
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
    Hvorfor tror alle at elbil er "nesten gratis" å bruke? Det er det ikke. Det koster mindre enn en brenselbil, men ikke så mye som man tror. Og komforten på vinteren er det så som så med. Jeg har venner som pendler til jobb med en nesten ny elbil og kan ikke ha på varmeapparat på hele turen for å rekke frem. Da snakker vi om en distanse på ca. 4 mil og det koster mellom 800-1000 kr hver måned i strøm. Da er jeg usikker på om de betaler for strøm på jobben. Personlig ville jeg nok heller betalt 500 kroner mere i måneden for en liten diesel bil og hatt komfort!

    PS: strømprisene i Norge er også lave. Hva skjer den dagen de øker til samme nivå som eksempelvis Sverige?

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    De prisene stemmer ikke. En elbil bruker ca 1.3 - 2 kw/t per mil. Strøm koster ca 1 krone per kw/t. En dieselbil koster ca 7 kroner per mil i beste fall.

    Jeg pendler 4 mil om dagen og kommer hjem med 80% batteri på kalde dager. Da med 23 grader i bilen og varme i begge setene foran. Dieselbilen jeg hadde var ikke antydning til varm før jeg var halvveis, elbilen varmer umiddelbart. Som sagt, det er ikke bare penger, men komfort som er en god grunn til å bytte. Jeg pendler ikke langt, jeg ser klart at man må ha større batteri for å pendle langt med god varme. Diesel er sikkert et flott alternativ da.
    Mulig de prisene de oppga var inkludert det de måtte betale for å lade på jobb også. Legg merke til til ca. 4 mil og husk at veien også har noe å si! Dette har jeg bare fra de.

    Har ikke elbil, men ser både fordeler og ulemper med den. Per i dag, så er nok elbil ikke et alternativ for meg eller for veldig mange andre både på grunn av typen elbiler og kjørelengde.

    PS: dersom du har hatt en diesel bil som ikke var skikkelig varm etter 2 mil, da har du hatt en ræva diesel bil! [emoji4] min er varm etter få minutters kjøring.

    Det er verdt å merke seg dette også:
    https://www.tu.no/artikler/rapport-...er-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Snitt på rundt 2kwh på mila her med Tesla S. Latterlig billig å kjøre med sammenlignet med andre jevnstore 4-hjulstrekkere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
    Hvorfor tror alle at elbil er "nesten gratis" å bruke? Det er det ikke. Det koster mindre enn en brenselbil, men ikke så mye som man tror. Og komforten på vinteren er det så som så med. Jeg har venner som pendler til jobb med en nesten ny elbil og kan ikke ha på varmeapparat på hele turen for å rekke frem. Da snakker vi om en distanse på ca. 4 mil og det koster mellom 800-1000 kr hver måned i strøm. Da er jeg usikker på om de betaler for strøm på jobben. Personlig ville jeg nok heller betalt 500 kroner mere i måneden for en liten diesel bil og hatt komfort!

    PS: strømprisene i Norge er også lave. Hva skjer den dagen de øker til samme nivå som eksempelvis Sverige?

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    De prisene stemmer ikke. En elbil bruker ca 1.3 - 2 kw/t per mil. Strøm koster ca 1 krone per kw/t. En dieselbil koster ca 7 kroner per mil i beste fall.

    Jeg pendler 4 mil om dagen og kommer hjem med 80% batteri på kalde dager. Da med 23 grader i bilen og varme i begge setene foran. Dieselbilen jeg hadde var ikke antydning til varm før jeg var halvveis, elbilen varmer umiddelbart. Som sagt, det er ikke bare penger, men komfort som er en god grunn til å bytte. Jeg pendler ikke langt, jeg ser klart at man må ha større batteri for å pendle langt med god varme. Diesel er sikkert et flott alternativ da.
    Mulig de prisene de oppga var inkludert det de måtte betale for å lade på jobb også. Legg merke til til ca. 4 mil og husk at veien også har noe å si! Dette har jeg bare fra de.

    Har ikke elbil, men ser både fordeler og ulemper med den. Per i dag, så er nok elbil ikke et alternativ for meg eller for veldig mange andre både på grunn av typen elbiler og kjørelengde.

    PS: dersom du har hatt en diesel bil som ikke var skikkelig varm etter 2 mil, da har du hatt en ræva diesel bil! [emoji4] min er varm etter få minutters kjøring.

    Det er verdt å merke seg dette også:
    https://www.tu.no/artikler/rapport-...er-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Med tall fra 2013 for strømmiks på elbil og NEDC tall på en liten dieselbil. Anbefaler deg å lese kommentarene til artikkelen på fjesboka.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det sier seg jo selv at elbil er et rimelig bilvalg. Nesten gratis å kjøre, ikke årsavgift, full kasko på min koster 4200 kroner i året og service koster ca 5500 totalt for alle servicer de 5 første årene med 20 kkm i kjørelengde per år. Med egen garasje og lademuligheter trenger man heller ikke å bruke tid på fylling av drivstoff.
    Hvorfor tror alle at elbil er "nesten gratis" å bruke? Det er det ikke. Det koster mindre enn en brenselbil, men ikke så mye som man tror. Og komforten på vinteren er det så som så med. Jeg har venner som pendler til jobb med en nesten ny elbil og kan ikke ha på varmeapparat på hele turen for å rekke frem. Da snakker vi om en distanse på ca. 4 mil og det koster mellom 800-1000 kr hver måned i strøm. Da er jeg usikker på om de betaler for strøm på jobben. Personlig ville jeg nok heller betalt 500 kroner mere i måneden for en liten diesel bil og hatt komfort!

    PS: strømprisene i Norge er også lave. Hva skjer den dagen de øker til samme nivå som eksempelvis Sverige?

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    De prisene stemmer ikke. En elbil bruker ca 1.3 - 2 kw/t per mil. Strøm koster ca 1 krone per kw/t. En dieselbil koster ca 7 kroner per mil i beste fall.

    Jeg pendler 4 mil om dagen og kommer hjem med 80% batteri på kalde dager. Da med 23 grader i bilen og varme i begge setene foran. Dieselbilen jeg hadde var ikke antydning til varm før jeg var halvveis, elbilen varmer umiddelbart. Som sagt, det er ikke bare penger, men komfort som er en god grunn til å bytte. Jeg pendler ikke langt, jeg ser klart at man må ha større batteri for å pendle langt med god varme. Diesel er sikkert et flott alternativ da.
    Mulig de prisene de oppga var inkludert det de måtte betale for å lade på jobb også. Legg merke til til ca. 4 mil og husk at veien også har noe å si! Dette har jeg bare fra de.

    Har ikke elbil, men ser både fordeler og ulemper med den. Per i dag, så er nok elbil ikke et alternativ for meg eller for veldig mange andre både på grunn av typen elbiler og kjørelengde.

    PS: dersom du har hatt en diesel bil som ikke var skikkelig varm etter 2 mil, da har du hatt en ræva diesel bil! [emoji4] min er varm etter få minutters kjøring.

    Det er verdt å merke seg dette også:
    https://www.tu.no/artikler/rapport-...er-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jeg er ingen predikant for elbiler, men min pendle/livssituasjon passer veldig bra til det som finnes i dag og dermed ble det valget. Jeg hadde en nyere liten dieselmotor som var uhyre effektiv, men ble da sent varm. Hvis jeg ikke kjørte på med dieselvarmer tok det ca 12 km i 8 minus før det var antydning til lunk fra luftespaltene.

    Utover det ser jeg også fordeler og ulemper med valget mitt.

    Nok fra meg her, er bare fornøyd med doningen og synes det er mye spennende på horisonten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Det skrives mye rart på fjesboka. Den ADAC-artikkelen setter fingeren på mye interessant. Ja, det er detaljer man sikkert kan stille spørsmål ved og NEDC/2013-miks er litt utdatert, men ting er ikke så svart/hvit som mange vil ha det til.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder.
    Hele greia med å ville ha tilhengerfeste er at det tillater at man faktisk kan kjøpe en bil ut fra det normale behovet sitt, men fremdeles ikke føle seg som en dust når man faktisk trenger ekstra lastekapasitet.
    Alternativet er å kjøpe en langt større bil enn man egentlig trenger.

    Kan man istedenfor bare hekte på en henger den ene gangen i året man faktisk trenger den ekstra kapasiteten, så kan man altså nøye seg med å ha EN bil, og en LITEN bil.

    Å si at "man bare kan leie seg en bil med hengerfeste når man trenger noe ekstra" fremstår omtrent like gjennomtenkt som å si at ingen trenger egen bil, man kan jo bare leie en eller ta en taxi de få gangene man er nødt til å gjøre noe som ikke er mulig med kollektivtransport.


    En så enkel ting som et hengerfeste vil altså løse en mengde problemer, og åpne for at mange kan ha mindre og mer energieffektive biler. Synes folk heller skal fokusere på hvorfor produsentene av elbiler er så forbanna livredde for å åpne for muligheten for noe som har vært en selvfølge på alle andre biler siden før bestefar kunne sykle.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det skrives mye rart på fjesboka. Den ADAC-artikkelen setter fingeren på mye interessant. Ja, det er detaljer man sikkert kan stille spørsmål ved og NEDC/2013-miks er litt utdatert, men ting er ikke så svart/hvit som mange vil ha det til.
    Tja. Kan også anses som bestillingsverk.

    MIT mener det står annerledes til. Deres konklusjon var at en Tesla kan ha marginalt høyere utslipp totalt enn en Mitsubishi Mirage (minibil, bensin) på amerikansk miks.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.644
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Det må mere forskning og flere tall til. Samt at dagens elbil-/ batteri-teknologi trenger en liten boost....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Å si at "man bare kan leie seg en bil med hengerfeste når man trenger noe ekstra" fremstår omtrent like gjennomtenkt som å si at ingen trenger egen bil, man kan jo bare leie en eller ta en taxi de få gangene man er nødt til å gjøre noe som ikke er mulig med kollektivtransport.
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så dumt å si dette? Hvis man bor i en storby er det virkelig null problem å leie seg en varebil e.l. de få gangene man trenger å frakte store ting. Her i Bergen er jeg med i Bildeleringen. Har lånt varebil via dem sikkert 8-9 ganger det siste året. Funker som en drøm. Tilsvarende tilbud finnes i de fleste storbyene i Norge. Dessuten finnes ting som Nabobil.

    Bor man på landet er det noe annet, selvfølgelig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Klart man skal/kan være miljøvenlige så lenge man kan leve AKKURAT som før.. utrolig hvordan man klarer å overleve andre plasser på kontinentet der standard familiebilutrustning ikke er stor 4×4 suv med diesel og minst et par tonn med tilltatt hengervekt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye holdninger og realitetsorientering som må til: "Hæ, går den bare 20 mil på en lading?!?!" "Ærlig talt, du har ikke kjørt over 20 mil på de siste 5 årene..."


    Jeg kunne nok klart meg uten fossilen da det er nok av hengerfester i omløp i slekta, men litt "luksus" må man ha.
    Joda, men.......! Det er nok også slik at det behøves en lille smule relitetsorientering den andre veien også. Det er faktisk slik at ganske mange i dette landet bor slik at kollektivtilbudet består i en skolebus som kjører til tettstedet der skolen ligger tidlig om morgenen og tilbake ved skoleslutt. Forøvrig finnes det ikke kollektivtransport. Og så spørs det jo hvor lang tid det tar før søskebarn og onkler slutter å svare telefonen når du ringer for å låne bil med hengerfeste. For egen del er det et meget begrenset antall mennesker jeg ville låne ut bil til hvis de skulle benyttte den til å trekke tilhenger. vil jo gjerne ikke ha bilen ødelagt. Dog skal sies at jeg gjerne stiller opp og kjører for kompiser som har transportbehov. Men å låne ut bil for tilhengerkjøring til en som har minimalt med erfaring med dette? Nei takk!

    For egen del kjørte jeg en bagatell av 78 mil ( ca 10:30 timer hver vei ) forrige helg. Og det er hverken første eller siste gang jeg har behov for å flytte meg 80 mil eller mer. 80-100 mil pr dag er foreløpig i alle fall en grei og overkommelig dagsetappe. Lengere enn som så er det fortsatt greit å finne et hotell for overnatting. Alternativet med kollektivtransport er fly, og det tar nok minst like lang tid via Oslo og Stockholm, og koster faktisk en god del mer. Så må man jo også finne seg en leiebil eller taxi på destinasjonen. Alternativet med Tesla og hurtiglader fungerer også dårlig. Ikke har jeg Tesla og ikke er det noen hurtiglader her oppe i "ødemarken" heller.

    At man sikert kan benytte el-bil som et fullverdig alternativ på det sentrale Østlandet tviler jeg ikke på, men selv der mistenker jeg at det ikke er en praktisk løsning for alle.

    Problemet er jo heller ikke rekkevidden i seg selv, men infrastukturen for "etterfylling" av energi. Pr i dag finnes det et godt utbygget nettverk av steder der man kan kjøpe diesel/bensin. Før el-bilen blir et universellt fenomen må det bygges ut hurtigladere i et enormt omfang. Det samme gjelder for hydrogen om man bestemmer seg for å gå for det som framtidens drivstoff. Før etterfyllingsproblematikken er løst vil både el-biler og hydrogenbiler være et fenomen for "spesiellt interesserte" bosatt ved de største befolkningssentrene. Samtidig vil ikke leverandørindustrien bygge opp den nødvendige infrstukturen før kundene er der i tilstrekkelig antall slik at dette blir regningsvarende. Og før infrastukturen er utbygget vil ikke kundene gå over til de nye bilene med alternative drivstoff. Det blir litt "høna og egget".
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det som jeg tenker er viktigst å følge med på er tilgangen på kobolt og arbeidsvilkårene for dem som utvinner det.

    Jeg tror det blir vanskelig å forsyne nok til alle biler i verden og dermed er det igjen spennende med hydrogen, infrastrukturen rundt biler og bildeling i fremtiden, ny faststoffbatterier med lite/uten kobolt osv...

    Jeg har mer trua i dag på at hydrogen kommer til å viktigere ettersom tiden går, all den tid man kan drive elektrolysen vha. overskuddsenergi på nattestid og at hydrogenbiler kan klare seg med mindre bufferbatterier uten å måtte bære med seg all energien på batteriet.

    What a time to be alive! ;)

    God påske!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.954
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Dei fleste menneske bur i Asia.
    Elles bør finnmarkingen også få lov til å køyre privatbil til fylkessenteret.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    El har allerede vunnet over hydrogen når det gjelder drivstoff i biler. Punktum.
    Man må huske på at diesel/bensin har hatt 100 år på å foredle teknologien, på el er man helt i startfasen. Enkelte problemer som skal overvinnes selvsagt, produktet skal forbedres. Og her kommer det til å skje mye i årene fremover når de store bilfabrikantene nå begynner å satse.

    Hydrogen har allerede tapt. Hydrogen er bilindustriens Betamax. Nesten ingen bilprodusenter som satser på hydrogenbiler lenger. Mens elbiler og hybridbiler har over 50% av bilsalget allerede. Hurtigladestasjoner finnes overalt og er du på ferie, kan du lade på selv det minste Gasthaus i Tyskland. Hadde en 5000 km lang tur ned til Østerrike. Ikke en plass jeg ikke fikk lade når vi overnattet.
    Og de store bilfabrikantene satser nå stort. Innen 2020 vil Mercedes/BMW/VAG-gruppen (VW/Audi/Porsche/Skoda) ha bygget ut et ladenettverk like omfattende som Teslas der man kan lade på 350 kW som er 3 ganger raskere enn Teslas Superchargere. Da har man ikke større batterier lenger, 75 - 100 kWt vil være stort nok selv for de på langtur, siden man fyller batteriet på ca 10 minutter. Selv 75 kWt er nok til å kjøre Trondheim - Oslo med bare en liten rast på 25 minutter selv i dag, når man får 350 kW lading om noen år, vil selv de mest rastløse :rolleyes: av oss være fornøyd. 8 minutter til å strekke på beina på en dagstur er for lite spør du meg.

    Når det gjelder tungtransport så kan hydrogen ha noe for seg. Kanskje. Og på skip selvsagt. Sammen med LNG. Og el på kortere ferjestrekninger f.eks. Nye, store cruiseskip kommer nå på LNG. Hydrogen vil være neste skritt. Viking Line som er Norges eneste cruiseskiprederi mener at de innen 2030 vil komme med det første helt utslippsfrie skipet.

    Men når det gjelder biler er saken en annen. Ting er enklere. De trenger mye mindre energi. Dermed blir el et mye bedre alternativ enn hydrogen. Hydrogen er mye mindre energieffektivt og er dyrere. Man må bruke strøm for å lage hydrogen. I bilen blir så energien i hydrogenet omdannet til strøm igjen for å drive bilen. Tungvint og lite effektivt. Og i hvert ledd blir det energitap. Hydrogen har en virkningsgrad på litt over 30 prosent, mens el har 92-93 prosent. El blir levert ut til ladestasjoner og hjem via strømnettet, mens hydrogen må kjøres ut med tankbiler. Tungvint.

    What a time to be alive. Ja, det kan jeg underskrive på. Har hatt elbil nå i to år. Bor på en liten plass på Vestlandet og har ingen fordel av gratis parkering, kjøring i kollektivfelt, gratis bom eller andre ting. Må betale fullt på ferge og i Ålesund som er nærmeste by må man betale for parkering som andre biler. Hvorfor har jeg da elbil? Fordi den er fullstendig overlegen alt annet på svingete, bratte og smale Vestlandsveier. Har spart ca kr 35 tusen i drivstoff nå på to år. Og større enn tilfredsstillelsen i å slippe å brenne opp så mange liter diesel er faktisk gleden over at mine penger ikke er med på å holde oppe en økonomi som er med på å finansiere noen av verdens mest undertrykkende diktaturer. Dette er det faktisk få som tenker over. For hvem er verdens største oljeeksportører? Jo, blant annet: Russland, Saudi-Arabia, Iran, Venezuela...

    God påske!

    Det som jeg tenker er viktigst å følge med på er tilgangen på kobolt og arbeidsvilkårene for dem som utvinner det.

    Jeg tror det blir vanskelig å forsyne nok til alle biler i verden og dermed er det igjen spennende med hydrogen, infrastrukturen rundt biler og bildeling i fremtiden, ny faststoffbatterier med lite/uten kobolt osv...

    Jeg har mer trua i dag på at hydrogen kommer til å viktigere ettersom tiden går, all den tid man kan drive elektrolysen vha. overskuddsenergi på nattestid og at hydrogenbiler kan klare seg med mindre bufferbatterier uten å måtte bære med seg all energien på batteriet.

    What a time to be alive! ;)

    God påske!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Og det var det du fikk ut av mitt innlegg?

    Jeg bøyer meg i støvet av beundring!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Dei fleste menneske bur i Asia.
    Elles bør finnmarkingen også få lov til å køyre privatbil til fylkessenteret.

    Tatt i betraktning at det da blir snakk om en bagatell på drøye 80 mil gjennom Finland eventuellt nærmere 95-100 mil gjennom Norge så må det nok settes opp et par hurtigladere i alle fall!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bra innlegg, FinnM. Det kommer også til å skje store endringer med batteriteknologien de neste 10-20 årene. Jeg har bekjente som jobber med å utvikle ny batteriteknologi som ikke bruker kobolt feks, men andre stoffer som er langt mindre sjeldne og kostbare, og som dermed gjør batteriene langt billigere enn i dag. Tilsvarende løsninger er det mange andre miljøer som jobber med å utvikle (hva som til slutt blir markedsledende handler om mange ulike faktorer, ikke bare teknologien).

    Og det er slike ting kritikere av elbilene gjerne overser: Elbil-boomen har vært ekstremt viktig for å gjøre batteriteknologi kommersielt interessant. Det gjør at mange miljøer nå jobber livet av seg for pushe teknologien videre og få sin bit av kaka. Det fører i sin tur til at man vil kunne bruke den forbedrede batteriteknologien til lagring for sol- og vindenergi.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nok litt annet syn enn FinnM når det gjelder hydrogenbiler. Argumentasjonen som nevnes ("Hydrogen er mye mindre energieffektivt og er dyrere") tar utgangspunkt i at det ikke vil skje noe fremskritt med produksjonmetodene og virkningsgraden. Faktum er at det allerede har skjedd store tekniske gjennombrudd. Hydrogen har potensialet til å bli langt mer effektivt enn batteri forøvrig, selv fastoffbatterier er ikke i nærheten av effektiviteten til hydrogen. Det er dagens fremstillingsmetoder for hydrogen som er for dårlige, men det er som nevnt allerede kommet nye metoder som endrer dette og det vil garantert skje mye mer.

    Beveger man seg til større byer og land, så er jeg overbevist at mange vil foretrekke en bil som kan fylles opp på noen minutter og gi umiddelbar lang rekkevidde. Samme bruken som man har med fossilbiler. Ladestasjoner kommer selv om det vil ta tid. I kort perspektiv er det ingen tvil om at elbilen vil dominere. Hydrogen er fortsatt i tidlig utviklingsfasen. Fordelen med hydrogen er det kan fremstilles i hjem og kanskje til og med på selve bilen med lys. Kombinert med høy effektivitet, tank som veier veldig lite, lavere CO2 utslipp og et drivstoff som kan produseres hvor som helst så er det egentlig en uslåelig kombinasjon. Men det vil ta tid å komme dit. I dag så koster hydrogen omtrent det samme som fossilt drivstoff og det med svært kostbare fremstillingmetoder som allerede er utdaterte i forhold til ny forskning og metoder.

    Spørsmålet er hva som skje med batteriteknologien i mellomtiden. Dersom det skal holde hydrogenbiler helt på sidelinjen, så tror jeg vi må se at både rekkevidden økes betydelig og at ladetiden (tom til fult) kommer ned mot 5 minutter. Det kan selvsagt skje. Alikevel så har hydrogen enkelte fordeler som gjør at er vanskelig å se at det ikke har en fremtid også til biler.

    I denne linken (trykk her) er forresten et selskap som leverer hydrogenstasjon til hjem. Dette tror jeg begynnelsen på fremtiden og noe tilsvarende vil også kunne produsere hydrogen til bilen hjemme.
    Må jo også være perfekte løsningen for audiofile som bekymrer seg for forurensning fra strømnettet. ;)

    Videoen under er et av mange eksempler på en bedre fremstillingsmetode av hydrogen enn dagens. Det som er sikkert er at fremstilling av hydrogen vil bli ekstremt mye rimeligere enn dagens metoder og at effektiviteten vil øke dramatisk. Hydrogen er allerede på god vei som drivstoff til tog, båter, lastebiler, fly, gaffeltrucker, energi til bedrifter osv. Alle fremskritt innen teknologien vil også etterhvert få betydning for privatbiler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Ingen tvil om at teknologiutviklingen fosser fram i stadig økende hastighet. Men det er i stor grad komersielle interesser som står bak dette og det er ut fra økonomiske perspektiv meget forståelig at utbygging av nødvendig infrastuktur skjer der befolkningen bor tettest. Så om ikke "det offentlige" tar ansvar for den nødvendige infrastrukturutbyggingen i grisgrendte strøk vil vi ikke teknologiendringen nå fram i hele landet. Og da sitter vi igjen med dilemmaet fra 60 årene, "skal det utbetales fraflyttingstilskudd til de som i dag bor i utkanten?" Og hva da med naturressursene som landet utnytter der i dag? Uansett el,hydrogen eller fossilt drivstoff må folket ha mat! I motsettning til det aller meste av Europa er Norge et arealmessig ganske stort land som i tillegg er veldig langstrakt. Avstanden Lista Fyr til Vardøhus Festning er en bagatell på 2894 km og det tar i følge Google maps 41 timer i ren kjøretid. Legg ut den strekningen på kartet med begynnelsespunkt i Oslo og se hvor langt ned i Europa du kommer, og hvor mange ulike land man passerer! Det er selvsagt ikke mange som farter så lange distanser, og de langt fleste klarer seg fint med T-banen i Oslo og NSB lokaltog, men dette gjelder langt fra alle. Skal landet fungere MÅ det bygges ut nødvendig infrastruktur slik at hele landet kan ta i bruk den nye teknologien. Og det gjelder faktisk også på Røst og på Svalbard. Mange av disse "energifyllestasjonene" vil nok knapt nå lønnsomhet i vår levetid, for det må nok legges ned en del kroner i utbyggingen, men det er nødvendig om landet skal kunne fungere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Og det var det du fikk ut av mitt innlegg?

    Jeg bøyer meg i støvet av beundring!
    Evt så kan du jo prøve ferrariforumet å påpeke hvor teit det er at det ikke er plass til 5 i bilen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Og det var det du fikk ut av mitt innlegg?

    Jeg bøyer meg i støvet av beundring!
    Evt så kan du jo prøve ferrariforumet å påpeke hvor teit det er at det ikke er plass til 5 i bilen
    Jeg gidder ikke bruke tid på å diskutere Ferrari med deg. Men skal gjøre deg den tjenesten å fortelle deg at det i Ferrari sin modellrekke slett ikke kun er 2 seters sportsbiler!
    Så å si noe slikt som du antyder i et Ferrariforum ville føre til vill hoderysting, og muligens utestengelse på grunn av for liten kunnskap om tema!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja det er teoretisk plass til 4 i ett par modeller, i praksis ikke. Men det var heller ikke poenget :) Poenget som også Olav var inne på; med små justeringer i kjøremåte, bruk og forventninger kan flertallet(ikke alle) kjøre en elbil. De som bor i Finnmark eller de som må kjøre 90mil uten å pisse kan i all uoverskuelig framtid velge noe annet. Vi vet at elbil ikke passer for alle..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel slik at de fleste bor sørpå i eller i tilknytning til en av "stobyene" Men det er jo typisk at det alltid er en eller annen luring fra finnmark, bjørnøya eller røst som skal innom å fortelle oss hvor idiotisk det er med elbil :)
    Og det var det du fikk ut av mitt innlegg?

    Jeg bøyer meg i støvet av beundring!
    Evt så kan du jo prøve ferrariforumet å påpeke hvor teit det er at det ikke er plass til 5 i bilen
    Jeg gidder ikke bruke tid på å diskutere Ferrari med deg. Men skal gjøre deg den tjenesten å fortelle deg at det i Ferrari sin modellrekke slett ikke kun er 2 seters sportsbiler!
    Så å si noe slikt som du antyder i et Ferrariforum ville føre til vill hoderysting, og muligens utestengelse på grunn av for liten kunnskap om tema!
    Ikke glem hengerfeste nå da ....;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv om ny batteriteknologi kan endre på noe, så er alikevel det første sitatet under interessant vedrørende det enorme strømbehovet og antall ladestasjoner hvis man skal legge om til bare elbiler. Er dette noe samfunnet bør betale for når en fremtidig hydrogenteknologi kan gjøre dette langt rimeligere?

    It takes five minutes to fill a car with petrol. A Tesla is 30 minutes with a supercharger, and that’s to 80% [charged],” Spowers says. “So for a motorway services with 20 petrol pumps, you’d need to replace them with 120 chargers to get the same throughput of cars. Each Tesla charger is 120kW, so that means you’d need a 14.4mW substation – the equivalent of powering 32,000 homes in the UK. Charging one battery car is very easy; filling one hydrogen car is impossible. But as you scale, that situation completely reverses.
    Solar and wind power are intermittent, which is why governments are piling money into grid storage technologies. Therein may lie hydrogen’s advantage: it can be produced using excess renewables energy at peak time, then stored in tanks or underground caverns. Moreover, because hydrogen emits no carbon when burned, it can be used to supplement or replace natural gas (methane) in heating homes and businesses – responsible for nearly a third of the UK’s carbon emissions. To date, that has been considered too expensive. But so, too, will be the process of upgrading the electricity grid to deal with electric cars.
    But Spowers’ real criticism of battery-electric cars is much simpler: it’s that they are too heavy. “The top of the range Tesla has a battery heavier than our car,” he says. He’s not against batteries; he’s just as critical of manufacturers trying to put hydrogen into existing cars. “That’s why it’s so expensive, because you’re trying to put it into conventional cars. Whereas if you design a car around the characteristics of hydrogen, you can essentially work around those barriers and they all disappear.”
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Tviler sterkt på at du trenger en 14,4mW substation... så små finnes ikke
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Fordelen med Hydrogen er vel at det er en utømmelig ressurs. Uansett hvor bra batteriteknologien blir er det vel uansett snakk om at vi erstatter en begrenset ressurs (olje) med en annen begrenset ressurs (Kobolt, Litium eller hva man finner på å lage batterier av). Hvis vi bare ser på Norge (eller for så vidt Europa) er ikke dette noe problem, men det er i Asia og Afrika man virkelig forurenser og trenger biler som går på noe annet enn fossile brennstoff. Hvis de skal med tror jeg vi fort slipper opp for de ressursene vi trenger for å lage batterier (for ikke å snakke om ladstasjonsproblematikken på landsbygda i Kina, India og Afrika).

    Nå vet jeg alt for lite om dette, men man lager vel ikke batterier av ingen ting?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.012
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    Man lager heller ikke hydrogen av "ingenting". Det må frigjøres, komprimeres, lagres og omdannes. En hydrogenbil er en elbil der hydrogen brukes for å lage elektrisitet i brenselcellen, eller "fool's cell", som Musk kaller den.

    Det blir interessant å følge utviklingen, men hittil er det ikke lansert noe på hydrogenfronten som gjør at bilfabrikantene er villige til å satse tilstrekkelig. Det er småpenger som går til hydrogen sammenlignet med elbiler. Tre biler som tilbys og en litt begredelig bakhistorie, samt noen konseptbiler på gang.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fuel_cell_vehicles

    Til sammenligning:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electric_cars_currently_available
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, og atomkraft kommer heller ikke av ingen ting. Vi er vel i ferd med å gå tom for uran også? Å lage energi er en ting, å lagre den et helt annet problem. Eltog er vel om trent den eneste transportform som ikke er avhengig av å bringe med seg sin egen energi. Jeg føler at dette av og til glemmes i drøftingene av fremtidige transportløsninger.

    Hørte for øvrig på Abels tårn at 1 kvm solceller på våre breddegrader med en viss form for realisme på et år kunne generere nok energi til å kjøre 50 mil, alternativt kunne vi gro raps som ga oss 2 dl biodiesel. Det er i transformasjonen mellom energiformer at tapene oppstår, ref også drøftingen av kjøttspising.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er teoretisk plass til 4 i ett par modeller, i praksis ikke. Men det var heller ikke poenget :) Poenget som også Olav var inne på; med små justeringer i kjøremåte, bruk og forventninger kan flertallet(ikke alle) kjøre en elbil. De som bor i Finnmark eller de som må kjøre 90mil uten å pisse kan i all uoverskuelig framtid velge noe annet. Vi vet at elbil ikke passer for alle..
    Hvis infrastrukturen bygges ut vil det faktisk være mulig for "alle" å benytte el-bil! Men det krever investeringer som ikke nødvendigvis vil være lønnsomme isolert sett, hverken på kort eller mellomlang sikt! Og i tillegg må ladeteknologien utvikles slik at man i det minste kan "fylle" 20-30 mil i løpet av maks 15 minutter! Men 90 mil uten overnattting for å lade er et minimum!

    Edit; Du kan faktisk få 5 seters Ferrari også, om du ikke på død og pine må ha en kliss ny bil!

    Ikke at den vil være noe billigere enn en helt ny supersportsbil fra produsenten!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig lager man ikke Hydrogen av ingen ting, men er det man bruker i produksjonen en begrenset ressurs eller ikke (seriøst spørsmål - jeg vet ikke), og hvor lenge fungerer brenselcellene. Må de erstattes ofte og hva lages de av?
    Problemet med elbiler er jo batteriene som pr. i dag må lages av en begrenset ressurs (og denne ressursen er ganske begrenset - mer begrenset enn olje SVJV). Som nevnt er det antagelig ikke noe problem hvis det bare er den vestlige verden som skal bruke elbiler, men hva når de store folkerike landene skal med?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kina har et stort innenlandsmarked, subsidiert elbil og rimeligste elbil koster 5650 USD etter subsidier (SAIC Wuling E100)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil. Å rusle i Shanghai (eller Beijing) i rushtrafikken er ikke hyggelig! Hva skjer med ressursene vi bruker til å lage batterier når dette virkelig tar av i Kina og alle skal ha elbil?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Kina er et av de landene der det virkelig ville hjulpet med elbil. Å rusle i Shanghai (eller Beijing) i rushtrafikken er ikke hyggelig! Hva skjer med ressursene vi bruker til å lage batterier når dette virkelig tar av i Kina og alle skal ha elbil?
    Og det er dette som er drivkraften bak de tyske bilprodusentenes satsing på elbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn