El har allerede vunnet over hydrogen når det gjelder drivstoff i biler. Punktum.
Man må huske på at diesel/bensin har hatt 100 år på å foredle teknologien, på el er man helt i startfasen. Enkelte problemer som skal overvinnes selvsagt, produktet skal forbedres. Og her kommer det til å skje mye i årene fremover når de store bilfabrikantene nå begynner å satse.
Hydrogen har allerede tapt. Hydrogen er bilindustriens Betamax. Nesten ingen bilprodusenter som satser på hydrogenbiler lenger. Mens elbiler og hybridbiler har over 50% av bilsalget allerede. Hurtigladestasjoner finnes overalt og er du på ferie, kan du lade på selv det minste Gasthaus i Tyskland. Hadde en 5000 km lang tur ned til Østerrike. Ikke en plass jeg ikke fikk lade når vi overnattet.
Og de store bilfabrikantene satser nå stort. Innen 2020 vil Mercedes/BMW/VAG-gruppen (VW/Audi/Porsche/Skoda) ha bygget ut et ladenettverk like omfattende som Teslas der man kan lade på 350 kW som er 3 ganger raskere enn Teslas Superchargere. Da har man ikke større batterier lenger, 75 - 100 kWt vil være stort nok selv for de på langtur, siden man fyller batteriet på ca 10 minutter. Selv 75 kWt er nok til å kjøre Trondheim - Oslo med bare en liten rast på 25 minutter selv i dag, når man får 350 kW lading om noen år, vil selv de mest rastløse
av oss være fornøyd. 8 minutter til å strekke på beina på en dagstur er for lite spør du meg.
Når det gjelder tungtransport så kan hydrogen ha noe for seg. Kanskje. Og på skip selvsagt. Sammen med LNG. Og el på kortere ferjestrekninger f.eks. Nye, store cruiseskip kommer nå på LNG. Hydrogen vil være neste skritt. Viking Line som er Norges eneste cruiseskiprederi mener at de innen 2030 vil komme med det første helt utslippsfrie skipet.
Men når det gjelder biler er saken en annen. Ting er enklere. De trenger mye mindre energi. Dermed blir el et mye bedre alternativ enn hydrogen. Hydrogen er mye mindre energieffektivt og er dyrere. Man må bruke strøm for å lage hydrogen. I bilen blir så energien i hydrogenet omdannet til strøm igjen for å drive bilen. Tungvint og lite effektivt. Og i hvert ledd blir det energitap. Hydrogen har en virkningsgrad på litt over 30 prosent, mens el har 92-93 prosent. El blir levert ut til ladestasjoner og hjem via strømnettet, mens hydrogen må kjøres ut med tankbiler. Tungvint.
What a time to be alive. Ja, det kan jeg underskrive på. Har hatt elbil nå i to år. Bor på en liten plass på Vestlandet og har ingen fordel av gratis parkering, kjøring i kollektivfelt, gratis bom eller andre ting. Må betale fullt på ferge og i Ålesund som er nærmeste by må man betale for parkering som andre biler. Hvorfor har jeg da elbil? Fordi den er fullstendig overlegen alt annet på svingete, bratte og smale Vestlandsveier. Har spart ca kr 35 tusen i drivstoff nå på to år. Og større enn tilfredsstillelsen i å slippe å brenne opp så mange liter diesel er faktisk gleden over at mine penger ikke er med på å holde oppe en økonomi som er med på å finansiere noen av verdens mest undertrykkende diktaturer. Dette er det faktisk få som tenker over. For hvem er verdens største oljeeksportører? Jo, blant annet: Russland, Saudi-Arabia, Iran, Venezuela...
God påske!
Det som jeg tenker er viktigst å følge med på er tilgangen på kobolt og arbeidsvilkårene for dem som utvinner det.
Jeg tror det blir vanskelig å forsyne nok til alle biler i verden og dermed er det igjen spennende med hydrogen, infrastrukturen rundt biler og bildeling i fremtiden, ny faststoffbatterier med lite/uten kobolt osv...
Jeg har mer trua i dag på at hydrogen kommer til å viktigere ettersom tiden går, all den tid man kan drive elektrolysen vha. overskuddsenergi på nattestid og at hydrogenbiler kan klare seg med mindre bufferbatterier uten å måtte bære med seg all energien på batteriet.
What a time to be alive!
God påske!