duc916
Hi-Fi freak
Hei !
Har vært innom her innimellom fra 2005 eller så, men er vel først det siste året det har blitt mer systematisk.
Utgangspunktet er diverse utstyr som ble anskaffet tilbake i studietia på tidlig 80-tallet, og som har stått "stille" i sikkert 20 år.
Men for et år siden så koblet jeg sammen diverse ledninger, trykket på diverse knapper og til min store overraskelse, så ble det en form for lyd.
Så da kom tanken på at en kanskje skulle se litt nærmere på dette igjen (?)
Det som da ble startet opp var:
Denon DL-103M low output MC pickup
Mayware Formula 4 arm
Thorens TD-160 Super
DIY Crimson MC step-up pre
DIY Sentec SC-8 (var ikke så mye DIY på den da)
DIY Crimson elektronisk delefilter
DIY Mosfet Hafler lignende power amp
DIY Crimson power amp
DIY Acousta 115 m/Lowther PM6 MKI (Ferrite)
DIY High Fidelity basskasser m/Fostex FW300
Dette kvalifiserer muligens som vintage (?)
Som dere kanskje allerede aner, så blir nok denne tråden "noe" vinklet mot DIY.
Og her blir det nok ikke HiFi, men Bud(sjett)Fi, og nicket sier vel litt om min andre interesse. Som også krever sitt av tid og $$$.
Musikksmak heller nok mot jazz og over mot soul/funk. Er nok mest jazz-lignende saker i samlingen.
Og jeg er nok ikke nødvendigvis ute etter det mest nøytrale eller "korrekte" (hva nå det er ?) lydbilde.
For meg er det viktigere at det engasjerer og at jeg blir fornøyd.
En advarsel er kanskje på sin plass: er det rørforsterkere og bassrefleks/lukka kasser som er din greie, ja da finnes det andre helt utmerkede tråder.
Blir nok desverre ikke så mye av det her.
Så etter å ha brukt en god del timer med fornøyelig lesing av ymse tråder, så begynte ting å skje.
En særdeles løs plan ble lagt:
Har bestandig hatt lyst til å forsøke FLH isteden for BLH, og det kunne være interessant å se hva som hadde skjedd på forsterker siden.
Så da det utpå vinteren helt plutselig dukket opp et par små og yndige JMLC 200 FLH for 8" elementer på brukten, så var det bare å slå til.
Har fulgt med av-og-på på diyaudio.com, og har bestandig hatt sans for Nelson Pass sine First Watt konstruksjoner.
De små, yndige JMLC'ene trenger ikke akkurat noen kraftverk av forsterkere, så da ACA 1.6 dukket opp i shoppen der her i våres, så tenkte jeg at det kunne være en passende inngang inn i Pass "verden".
Som sagt, så gjort, 2 stereo komponentsett ble anskaffet og loddet sammen på en liten kveldsstund.
De gamle Crimson mono effektforsterkerne ble befridd fra kassene sine og nye trafoer / likeretterkort osv. ble anskaffet fra våre venner i Kina.
Lowther elementene ble skrudd ut av Acousta kassene (som ble overtatt av en hyggelig kar i Drammenstraktene)
Boltemønsteret i JMLC'ene passet ikke til Lowtherne, men det var en enkel sak å fikse med et bor og passende gjengetapp.
Elementene ble boltet fast med noe pakninger laget av noe Biltema duk, horna ble vippet opp på gulvet og lent inntil noe passende for støtte.
En CD spiller fra det kjente HiFi merket "Denver" ble dratt inn fra garasjeanlegget og koblet opp.
Hadde vel ikke så store forhåpninger, men heeey, det spilte over all forventning.
OK, det var ikke allverdens med bass og den øvre diskanten var kanskje ikke akkurat fremtredene. Men den hører jeg sikkert ikke uansett...
Men det i mellom, det spilte heelt anderledes enn før.
Mye mer nærvær og det engasjerte virkelig. Live opptak fra små klubber ble opplevd mye mer som akkurat det, og masse små detaljer dukket plutselig frem. Osv.
Som med min andre hobby, "første skudd er gratis", jeg aner at slik er det her også...
Siden de nevnte JMLC/Lowther FLH'ene vel har en følsomhet i området 103-106 dB eller så (?), så kunne det være kjekt om det under og over kunne være omlag like følsomt.
Til toppen ble det derfor anskaffet et sett med Fostex T90A (husk dette er BudFi)
Til øvre bunn, dvs. ca. 90-100 til 350 eller så ble det fra en hyggelig kar oppe ved Tyrifjorden anskaffet 2 stk GPA 515-8G.
Fra Bauhaus kommer passende mengder finer og OSB plater.
Nedre bunn, dvs. fra rundt 20 til 90-100 er jeg fortsatt i tenkeboksen, tapped horn kunne kanskje vært noe. Det blir uansett ikke noe før neste år.
Og de ACA'ene fra Nelson Pass ga mersmak, så kanskje en Aleph J til GPA'ene kunne vært noe (?)
Og han mer enn antyder at det vil komme en DIY versjon av B4 filteret + noe forforsterker saker.
Så loddebolten får nok litt å gjøre i vinter også (håper jeg).
Har loddet sammen et ventefilter, og jeg bruker de gamle Fostex 300'ene + Mosfet powerampen som ventebass.
Men først skal det snekres stativer til JMLC'ene og T90A.
Og Bauhaus platene skal bli til noe som GPA'ene kan boltes til...
Og ja, lytterom.
Har et loft som er 7x12 meter, hvor den ene kortveggen er annektert til lyd og bilde. Det er skrå/saltak, men kneveggen er på omlag 1 meter og takvinkelen er 27 grader, så det er muligheter...
Har vært innom her innimellom fra 2005 eller så, men er vel først det siste året det har blitt mer systematisk.
Utgangspunktet er diverse utstyr som ble anskaffet tilbake i studietia på tidlig 80-tallet, og som har stått "stille" i sikkert 20 år.
Men for et år siden så koblet jeg sammen diverse ledninger, trykket på diverse knapper og til min store overraskelse, så ble det en form for lyd.
Så da kom tanken på at en kanskje skulle se litt nærmere på dette igjen (?)
Det som da ble startet opp var:
Denon DL-103M low output MC pickup
Mayware Formula 4 arm
Thorens TD-160 Super
DIY Crimson MC step-up pre
DIY Sentec SC-8 (var ikke så mye DIY på den da)
DIY Crimson elektronisk delefilter
DIY Mosfet Hafler lignende power amp
DIY Crimson power amp
DIY Acousta 115 m/Lowther PM6 MKI (Ferrite)
DIY High Fidelity basskasser m/Fostex FW300
Dette kvalifiserer muligens som vintage (?)
Som dere kanskje allerede aner, så blir nok denne tråden "noe" vinklet mot DIY.
Og her blir det nok ikke HiFi, men Bud(sjett)Fi, og nicket sier vel litt om min andre interesse. Som også krever sitt av tid og $$$.
Musikksmak heller nok mot jazz og over mot soul/funk. Er nok mest jazz-lignende saker i samlingen.
Og jeg er nok ikke nødvendigvis ute etter det mest nøytrale eller "korrekte" (hva nå det er ?) lydbilde.
For meg er det viktigere at det engasjerer og at jeg blir fornøyd.
En advarsel er kanskje på sin plass: er det rørforsterkere og bassrefleks/lukka kasser som er din greie, ja da finnes det andre helt utmerkede tråder.
Blir nok desverre ikke så mye av det her.
Så etter å ha brukt en god del timer med fornøyelig lesing av ymse tråder, så begynte ting å skje.
En særdeles løs plan ble lagt:
Har bestandig hatt lyst til å forsøke FLH isteden for BLH, og det kunne være interessant å se hva som hadde skjedd på forsterker siden.
Så da det utpå vinteren helt plutselig dukket opp et par små og yndige JMLC 200 FLH for 8" elementer på brukten, så var det bare å slå til.
Har fulgt med av-og-på på diyaudio.com, og har bestandig hatt sans for Nelson Pass sine First Watt konstruksjoner.
De små, yndige JMLC'ene trenger ikke akkurat noen kraftverk av forsterkere, så da ACA 1.6 dukket opp i shoppen der her i våres, så tenkte jeg at det kunne være en passende inngang inn i Pass "verden".
Som sagt, så gjort, 2 stereo komponentsett ble anskaffet og loddet sammen på en liten kveldsstund.
De gamle Crimson mono effektforsterkerne ble befridd fra kassene sine og nye trafoer / likeretterkort osv. ble anskaffet fra våre venner i Kina.
Lowther elementene ble skrudd ut av Acousta kassene (som ble overtatt av en hyggelig kar i Drammenstraktene)
Boltemønsteret i JMLC'ene passet ikke til Lowtherne, men det var en enkel sak å fikse med et bor og passende gjengetapp.
Elementene ble boltet fast med noe pakninger laget av noe Biltema duk, horna ble vippet opp på gulvet og lent inntil noe passende for støtte.
En CD spiller fra det kjente HiFi merket "Denver" ble dratt inn fra garasjeanlegget og koblet opp.
Hadde vel ikke så store forhåpninger, men heeey, det spilte over all forventning.
OK, det var ikke allverdens med bass og den øvre diskanten var kanskje ikke akkurat fremtredene. Men den hører jeg sikkert ikke uansett...
Men det i mellom, det spilte heelt anderledes enn før.
Mye mer nærvær og det engasjerte virkelig. Live opptak fra små klubber ble opplevd mye mer som akkurat det, og masse små detaljer dukket plutselig frem. Osv.
Som med min andre hobby, "første skudd er gratis", jeg aner at slik er det her også...
Siden de nevnte JMLC/Lowther FLH'ene vel har en følsomhet i området 103-106 dB eller så (?), så kunne det være kjekt om det under og over kunne være omlag like følsomt.
Til toppen ble det derfor anskaffet et sett med Fostex T90A (husk dette er BudFi)
Til øvre bunn, dvs. ca. 90-100 til 350 eller så ble det fra en hyggelig kar oppe ved Tyrifjorden anskaffet 2 stk GPA 515-8G.
Fra Bauhaus kommer passende mengder finer og OSB plater.
Nedre bunn, dvs. fra rundt 20 til 90-100 er jeg fortsatt i tenkeboksen, tapped horn kunne kanskje vært noe. Det blir uansett ikke noe før neste år.
Og de ACA'ene fra Nelson Pass ga mersmak, så kanskje en Aleph J til GPA'ene kunne vært noe (?)
Og han mer enn antyder at det vil komme en DIY versjon av B4 filteret + noe forforsterker saker.
Så loddebolten får nok litt å gjøre i vinter også (håper jeg).
Har loddet sammen et ventefilter, og jeg bruker de gamle Fostex 300'ene + Mosfet powerampen som ventebass.
Men først skal det snekres stativer til JMLC'ene og T90A.
Og Bauhaus platene skal bli til noe som GPA'ene kan boltes til...
Og ja, lytterom.
Har et loft som er 7x12 meter, hvor den ene kortveggen er annektert til lyd og bilde. Det er skrå/saltak, men kneveggen er på omlag 1 meter og takvinkelen er 27 grader, så det er muligheter...
Sist redigert: