Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diesel er jo ca ekvivalent med light crude når det kommer til CO2 så det er neppe noen krise for miljøet med elbil på 50% kullkraft.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    Vis vedlegget 512280
    Jeg har prøvesittet noen DS-modeller, og da har jeg stanget i taket på alle sammen. Riktignok for noen år siden. Hvordan er takhøyden (jeg er 191).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    Vis vedlegget 512280
    Jeg har prøvesittet noen DS-modeller, og da har jeg stanget i taket på alle sammen. Riktignok for noen år siden. Hvordan er takhøyden (jeg er 191).
    Da tror jeg ikke dette er bilen for deg, en video på nettet viser en journalist som er høy, seks fot et eller annet og han prøver en DS3 Crossback i Paris og han sliter med å finne en fornuftig sitteposisjon, hvis han skal unngå å få hodet i taket så blir det problemer med bein og ratt. Jeg tror vår gamle DS3 er veldig lik, men min kropp på 170 og kona på 153 passer supert, er greit å være kort noen ganger;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I Tsjekkia (som er mest relevant for meg) er over 50% av kraftproduksjonen fra kull og over 30% er kjernekraft. Hvor miljøvennlig er en elbil i et slikt marked? Som sagt - de som er miljøbevisste der nede fyller naturgass på tanken (en i familien er miljørådgiver for nasjonalforsamlingen og han kjører på naturgass).
    FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.

    https://www.export.gov/article?id=Czech-Republic-Energy

    In 2016, energy production was mainly based on fossil fuels, notably coal with a 51 percent share of the energy mix. The renewable (solar, wind, biomass) energy share is increasing and has reached 13.5 percent of the total market. The country is on track to achieve the national renewable energy sources (RES) target of 20 percent by 2020.

    Nuclear energy accounts for 32 percent of energy generation. There are six operating nuclear units, all Russian-designed, in two nuclear power plants (NPPs) that are owned and operated by Czech Energy Works (CEZ). CEZ is 70 percent owned by the state. Four reactors are located at the Dukovany nuclear power plant (NPP) and two reactors at the Temelin NPP.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Ja, men kull er utrolig innarbeidet i Tsjekkia. Det er bare å dra en tur til Most, så ser man det. Man har heldigvis blitt kvitt kullfyring i gamle hus - det var en opplevelse å besøke Praha om vinteren på 80-tallet. DU finner fremdeles kullkjellerne i hus som ble bygd så sent som på 80-tallet. Hadde man rene klær når man dro ut, hadde man ikke det når man kom tilbake, for å si det sånn.

    Du har funnet fram den samme artikkelen som jeg fant ser jeg. Jeg driver og installerer solceller i et hus jeg har der nede, men det er langt mellom de som gjør det. Vindmøller og solcelleparker finnes ikke, eller rettere sagt så har jeg ikke sett dem. Det er også begrenset hvor mye vannkraft man kan produsere, da det er relativt lite fall i elvene i Bøhmen og Mähren. Det er noe oppdemming av Vltava sør og øst for Praha, og i Mělník er det damanlegg, men skal de legge om til miljøvennlige kraftkilder må de "få ut fingeren" rimelig kjapt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, men kull er utrolig innarbeidet i Tsjekkia. Det er bare å dra en tur til Most, så ser man det. Man har heldigvis blitt kvitt kullfyring i gamle hus - det var en opplevelse å besøke Praha om vinteren på 80-tallet. DU finner fremdeles kullkjellerne i hus som ble bygd så sent som på 80-tallet. Hadde man rene klær når man dro ut, hadde man ikke det når man kom tilbake, for å si det sånn.

    Du har funnet fram den samme artikkelen som jeg fant ser jeg. Jeg driver og installerer solceller i et hus jeg har der nede, men det er langt mellom de som gjør det. Vindmøller og solcelleparker finnes ikke, eller rettere sagt så har jeg ikke sett dem. Det er også begrenset hvor mye vannkraft man kan produsere, da det er relativt lite fall i elvene i Bøhmen og Mähren. Det er noe oppdemming av Vltava sør og øst for Praha, og i Mělník er det damanlegg, men skal de legge om til miljøvennlige kraftkilder må de "få ut fingeren" rimelig kjapt.
    Eu kommer til å dytte på...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ikke forundre meg, null avgifter og momsfritak er jo en gavepakke i Norge. Og bilen ser fin ut. Men det voldsomme fokuset på 0-100 på tilnærmet null sekunder som mange har her i tråden forstår jeg ikke utifra hva jeg tror gjennomsnittsalderen er her. Er ikke kvalitet, komfort og behov viktigere?
    Virker litt for godt til å være sant. Spesielt med det interiøret man ser på bildene. I så fall er det fristende å legge inn en forhåndsbestilling hvis de setter den i produksjon.

    Kjører mye en Mercedes B-elektrisk som går på 0-100 km/t på 9,5 s. Det oppleves som meget raskt og mer enn bra nok til hverdagskjøring for min del. Raskere er gjerne morsomt, men ikke nødvendig for min del. Derimot prioriterer jeg sportslige kjøreegenskaper, et skikkelig godt veigrep kombinert med at bilen ikke blir for stiv og ukomfortabel. Det har ikke opplevd fra noen elbiler til dags dato. Denne MGen virker spennende i så måte og det samme med en kommende modell fra BMW.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.843
    Antall liker
    14.476
    FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.
    Jeg har ikke så veldig stor tro på det. Om man skal elektrifisere transportsektoren i stor skala trengs det i tillegg mye nye kraftproduksjon - det holder ikke å se kun på den eksisterende. Å bygge ut store kraftprosjekter tar mange, mange år og spesielt når det skal gjøres i så stor skala - og da i flere land samtidig som er hva som faktisk må skje om man skal kutte ut kull.

    I følge internettet produseres det årlig ca 82Twh elektrisk energi i Tjekkia - et land med ca 10 millioner innbyggere. Dette er før storstillt elektrifisring av alt mulig, men først og fremst transport. Dersom 50% er kullkraft som skal fases ut så tilsvarer det 40Twh, eller noe rundt 1/3 av den samlede årlige produksjonen av elektrisk energi i Norge.

    Tjekkia bare et eksempel - ståa er vel mye lik rundtomkring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.
    Jeg har ikke så veldig stor tro på det. Om man skal elektrifisere transportsektoren i stor skala trengs det i tillegg mye nye kraftproduksjon - det holder ikke å se kun på den eksisterende. Å bygge ut store kraftprosjekter tar mange, mange år og spesielt når det skal gjøres i så stor skala - og da i flere land samtidig som er hva som faktisk må skje om man skal kutte ut kull.

    I følge internettet produseres det årlig ca 82Twh elektrisk energi i Tjekkia - et land med ca 10 millioner innbyggere. Dette er før storstillt elektrifisring av alt mulig, men først og fremst transport. Dersom 50% er kullkraft som skal fases ut så tilsvarer det 40Twh, eller noe rundt 1/3 av den samlede årlige produksjonen av elektrisk energi i Norge.

    Tjekkia bare et eksempel - ståa er vel mye lik rundtomkring.
    Det er en myte at full elektrifisering av transportsektoren krever veldig mye strøm, NVE har regnet på hvor mye strøm en full elektrifisering av transportsektoren i Norge i 2050 vil kreve og svaret de fikk var ca. 15 TWh. Årsforbruket i Norge totalt sett nå er ca.130 TWh. Altså drøye 10% av totalen. Dermed kan det se ut til at dette ikke er så urealistisk som noen (eller mange) tror.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.843
    Antall liker
    14.476
    Men i Norge er prosentsatsen mye mindre enn i andre land siden vi mellom annet varmer opp hele landet med strøm. Tjekkia, for å holde oss der, har dobbelt så mange innbyggere som Norge men bruker kun 2/3 så mye elektrisk energi.

    Transport kommer uansett i tillegg til alt kullet som skal fases ut. Repeat for en rekke land i Europa.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men i Norge er prosentsatsen mye mindre enn i andre land siden vi mellom annet varmer opp hele landet med strøm. Tjekkia, for å holde oss der, har dobbelt så mange innbyggere som Norge men bruker kun 2/3 så mye elektrisk energi.

    Transport kommer uansett i tillegg til alt kullet som skal fases ut. Repeat for en rekke land i Europa.
    Det som virkelig bruker mye strøm i Norge er aluminiumsproduksjonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.843
    Antall liker
    14.476
    Industrien bruker va 66twh mens husholdningene ligger på ca 45twh. I internasjonal sammenheng er elektrisitetsforbruk i husholdninger ekstremt høyt grunnet oppvarming som skjer med andre energikilder i andre land (pluss at det er relativt kaldt i Norge)

    Men klart, om man legger ned noen smelteverk blir det mye elektrisk energi tilgjengelig. Jeg har sleggeregnet personbilismen til rundt 5% av totalforbruket i Norge om alle personbiler var elektriske. Men Norge er et lite land - tenk hva som må bygges ut om bilparken i Europa skal elektrifiseres i stor skala. Dette kommer da i tillegg til all kull som skal erstattes.

    Hydro Sunndalsøra er Norges største enkeltforbruker, for øvrig.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det er opplagt at man må kjøre mindre bil. Det virker som mantraet er å bytte ut dieselpurka og dens spec med noe tilsvarende elektrisk. Endre kjøremønster må gjøres også. Jeg tipper at fremtidens elbiler ikke vil få enorm rekkevidde generelt
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det forholdsvis enkelt og raskt å bygge ut vindkraft, anbefaler å lese dagens utgave av DN.

    Med tanke på at det neppe kommer til å bli mye lavere forbruk i nær fremtid er nok det beste alternativet storstilt utbygging av fornybar energi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Det skal bli spennede å se hvordan tsjekkerne vil stille seg til å fylle skogene i Syd-Bøhmen (Šumava) eller fjellpartiene i Krkonoše med ski-resorts som Špinlerův Mlýn med vindmøller. Eller de nord-bøhmske slettene med fjellet Říp (som er et nasjonalsymbol - det var her i følge sagnet Čech, lederen for stammene som kom østfra stoppet, så utover og sa at her skulle stammen hans slå seg ned).
    Men det blir vel omtrent som å bygge vindmøller i Holmenkollen, vil jeg tro, så det går vel greit.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tsjekkia er en del av et europeisk marked de også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.101
    Antall liker
    18.375
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nå må du holde tungen rett i munnen, Gjestemedlem. Husk hva du selv har påpekt: temperaturen har bare steget med én grad og det hele er bare noe femisvenskerødt konspirasjonstøys.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^ Nå må du holde tungen rett i munnen, Gjestemedlem. Husk hva du selv har påpekt: temperaturen har bare steget med én grad og det hele er bare noe femisvenskerødt konspirasjonstøys.
    En smule over, men ikke så langt unna for de siste 150 år. Det er alvorlig nok det, uten at man hele tiden bør ty til løgner og konspiratorisk propaganda for å oppildne de lettlurte. Det er bare så til de grader fordummende, uvitenskapelig og tåpelig.

    indicator8_2014_tempgraph.PNG

    Men la meg ikke forstyrre morgenens paranoide katastrofeandakt...

    Til og med i Celsius:

    Global-surface-temperatures-relative-to-1951-1980.jpg

    Hvorfor ikke bare forholde seg til virkeligheten av og til, i stedet for å måtte dikte opp historier om at det helt sikkert er MINST 4-5-6 grader allerede. Er det ikke bedre å fortelle at virkeligheten er alvorlig nok uten å måtte ty til fordreininger, løgner og propaganda HELE tiden?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:

    nasa.png

    https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/

    Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.

    --


    Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:

    Vis vedlegget 512486

    https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/

    Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.

    --


    Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
    Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:

    Vis vedlegget 512486

    https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/

    Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.

    --


    Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
    Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.
    Jeg tar høyde for at vi er litt over, og jeg er bekymret for utviklingen. Men hvorfor fremstille meg som en "klimaskeptiker" svensk rørlegger selv om jeg vil at vi skal forholde oss til de tallene som faktisk er lagt frem. Vi er rundt 1% nå .. pluss minus noen promille, og jeg liker ikke å blir fremstilt som en tulling fordi jeg sier det i klartekst, vel vitende om at oppblåste tall sikkert vil fremkalle mer iver og glød. Målet helliger ikke midlene. Å tilbakeholde fakta fordi man tror at det kan misbrukes av noen man ikke liker er en strategi jeg totalt er i mot.

    Jeg er også uenig med strategien over hva som er mest effektivt for å begrense utslipp. Jeg heller til at elektrifisering av forbruk, skogplanting og teknologisk u-hjelp er den beste veien videre, til og med inkludere kjernekraft i regnestykket. Selv om dette ikke faller i god jord hos mange med en videre agenda som i mine øyne mer er basert på ideologi. Å gå løs på at vi oppdretter fisk eller ivre for at vi må overlate oljesalget til Midtøstens diktaturer mens vi lar offentlige utgifter galoppere her hjemme er i mine øyne ikke like effektivt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:

    Vis vedlegget 512486

    https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/

    Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.

    --


    Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
    Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.
    Jeg tar høyde for at vi er litt over, og jeg er bekymret for utviklingen. Men hvorfor fremstille meg som en "klimaskeptiker" svensk rørlegger selv om jeg vil at vi skal forholde oss til de tallene som faktisk er lagt frem. Vi er rundt 1% nå .. pluss minus noen promille, og jeg liker ikke å blir fremstilt som en tulling fordi jeg sier det i klartekst, vel vitende om at oppblåste tall sikkert vil fremkalle mer iver og glød. Målet helliger ikke midlene. Å tilbakeholde fakta fordi man tror at det kan misbrukes av noen man ikke liker er en strategi jeg totalt er i mot.

    Jeg er også uenig med strategien over hva som er mest effektivt for å begrense utslipp. Jeg heller til at elektrifisering av forbruk, skogplanting og teknologisk u-hjelp er den beste veien videre, til og med inkludere kjernekraft i regnestykket. Selv om dette ikke faller i god jord hos mange med en videre agenda som i mine øyne mer er basert på ideologi. Å gå løs på at vi oppdretter fisk eller ivre for at vi må overlate oljesalget til Midtøstens diktaturer mens vi lar offentlige utgifter galoppere her hjemme er i mine øyne ikke like effektivt.
    Vi er i ferd med å gli off-topic her og inn i klimatråden men vi kan vel avslutte med dette innlegget og egentlig fortsette i riktig tråd.
    Etter alle solemerker er avgifter og gulerøtter en måte å styre folks vaner og handlinger på. Nå har Norge f.eks. brukt gulerøtter i form av avgiftsfritak på elbil og det er bra, men vi burde greie å se at vi f.eks. burde fly mindre enn det vi gjør i dag. Gratis togbilletter er muligens vanskelig, men man kunne f.eks. lagt på en avgift på flybilletter mellom de største byene i Sør Norge og brukt pengene på å gjøre tog mer attraktivt. Jeg forventer en saklig diskusjon om slike ting uten å få en mengde adjektiver du har blitt kjent for å bruke i det siste årene. Utrykkene gjør bare innleggene lavpannede og irriterende. Ignoreringsfunskjonen kan selvfølgelig brukes, men du har av og til noen meget gode innlegg så jeg vil helst ikke bruke den. Da sees vi i klimatråden for å ev.fortsette diskusjonen om fornuftige og ufornuftige forslag til løsning på den utfordringen vi står overfor:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Shalom chaverim


    From 2030, residents of Israel will no longer be able to buy cars fueled by petrol or diesel, the Israeli government has announced.

    https://thedriven.io/2018/10/10/israel-unveils-plans-to-go-100-per-cent-electric-by-2030/

    Denne sang vi nesten daglig i 1. - 3. klasse


    Fra 4. - 6. var det daglig start med en elev i klassen som proklamerte "Fadervår". Jeg tror skolen har endret seg litt i ettertid.

    Fra kibbutzdrømmer til masochistisk islamofili... venstresiden, og skolen, har jammen forandret fokus de siste tiårene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo spørre kineserne med >1 million elbiler.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.042
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Staten taper ca. 25 milliarder i avgifter pga. el-bil salg. Det betyr at pengene må tas inn en annen plass, gjerne i form av tullete eller skjulte avgifter som f.eks. plastposeavgiften, sukkeravgiften, flyseteavgiften etc. Eller gamle travere som økte avgifter på nettleie, økt drivstoffavgift osv. There is no free lunch, vi er alle med og betaler på avgiftene staten taper på el-bil salget.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo uansett en smal sak å hente inn tapte avgifter med økte drivstoffpriser for de med bensin og dieselbil.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er uansett en lav pris å betale for å oppnå det politiske miljømålet man har satt seg. Og elbileierne er jo veldig fornøyde, og fornøyde innbyggere har jo også en verdi i seg selv.

    På veldig lang sikt vil disse utgiftene kunne spares inn igjen, men jeg vet ikke om politikerne tenker slik. Men elektrifisering er et mål i seg selv som man har valgt å satse på. Og det er ikke gratis. Verre er det jo ikke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er greit alt det der, men bilprodusentene kan ikke produsere biler i et ikke-eksisterende marked, som jo er hele poenget i den artikkelen. Bilene blir dyre fordi det er så få som kjøper dem at man ikke får "economy of scale" i produksjonen. Dermed lages det få biler, og man må vente lenge før de leveres. Bilene blir dyre fordi det er få som kjøper dem, og det er få som kjøper dem fordi de er dyre. At de i tillegg ikke er veldig mye billigere i drift (lav bensinpris, høy strømpris) i mange markeder hjelper jo heller ikke.

    Som sagt - dette er ikke et innlegg for eller mot elbiler, mer en forklaring på hvorfor det er lange køer for å få kjøpt elbiler og hvorfor modelltilbudet er dårlig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artikkelen er bare et forsøk på å pushe hybrid løsninger med en dårlig bensinmotor og en gammeldags metalhydride batteripakke.
    Toyota skal produsere en 100% elektrisk C-HR i Kina, det er verdens største marked for elbiler, salget passerer en million i år?
    https://www.autocar.co.uk/car-news/...toyota-c-hr-announced-part-chinese-plug-plans

    Men i prosent er fortsatt Norge i soleklar ledelse, og interessen er sterkt økende i Storbritannia, USA og i EU. Spesielt etter siste klimarapport fra FN.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
    BMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.
    Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    i3 er en bybil, uansett om den etter hvert har fått ok rekkevidde. Jeg kunne godt tenkt meg en i3 selv, men det måtte være som bil nr. 2 . Det blir spennende å se hva VW får til med sitt I.D. konsept
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
    BMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.
    Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
    Alle høye biler er utsatt for sidevind etter min mening; dette er ikke i3 alene om. Det er et større problem med den smale sporbredden på disse bilene, i kombinasjon med dårlig asfalt får man en bil som drar seg fra side til side i hjulsporene
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    i3 er en bybil, uansett om den etter hvert har fått ok rekkevidde. Jeg kunne godt tenkt meg en i3 selv, men det måtte være som bil nr. 2 . Det blir spennende å se hva VW får til med sitt I.D. konsept
    Tror I.D blir bra, levering i 2019, kunde kan velge mellom 3 batteristørrelser og minste batteri ser ut til å bli det samme som i den DS Crossbacken vi har bestilt (50kwt) og til ca. samme pris. 300.000,- +/-.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
    BMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.
    Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
    Alle høye biler er utsatt for sidevind etter min mening; dette er ikke i3 alene om. Det er et større problem med den smale sporbredden på disse bilene, i kombinasjon med dårlig asfalt får man en bil som drar seg fra side til side i hjulsporene
    Sikkert litt vanesak også, men fruen i huset var absolutt ikke med på dette. Derfor ble det en elbil med forhjulstrekk som leveres neste høst.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
    Tesla har jo solgt bedre enn Mercedes i Q3 i USA og sannsynligvis passerer de BMW i Q4 så snart må øvrige bilprodusenter levere troverdige elbiler.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.042
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det er uansett en lav pris å betale for å oppnå det politiske miljømålet man har satt seg. Og elbileierne er jo veldig fornøyde, og fornøyde innbyggere har jo også en verdi i seg selv.

    På veldig lang sikt vil disse utgiftene kunne spares inn igjen, men jeg vet ikke om politikerne tenker slik. Men elektrifisering er et mål i seg selv som man har valgt å satse på. Og det er ikke gratis. Verre er det jo ikke.
    Selvfølgelig er el-bil eiere fornøyd, de blir jo sponset med mange 10-vis av kroner på bekostning av landets innbyggere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn