Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kartellvirksomheten til tysk bilindustri har blitt grundig omtalt i Spiegel, miljø har ikke vært på agendaen til gutteklubben Grei.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.825
    Antall liker
    7.893
    I diskusjonen om elbilens fortrinn og fremtid så er det jo et annet viktig moment og det er eierskap.

    Det finnes allerede gode alternativer til ikke å vente med å gå elektrisk i hverdagen fordi man ikke finner en elektrisk bil som ser ut som de man liker med fossil drivlinje og kan kjøre på årets bilferie på kontinentet uten å bekymre seg om ladestasjoner.

    Hovedalternativer har vært der lenge og heter leiebil. Er overbevist om at for svært mange hadde det vært mer økonomisk å kjøpe bil for årets 11 måneder med hverdager og heller leid en bil for den ene måneden man er på langtur, enn å la langturen avgjøre hvilken bil man kjøper og kjører resten av året.

    I alle fall har det vært slik for oss de siste par årene og grunnen til at vi fortsatt sitter på gjerdet i forhold til å kjøpe bil, og i tilfelle hvilken. Skal innrømme at det tok litt tid før jeg kom over følelsen av at «ja men, man må jo ha bil» men det gikk over sammen med at forståelsen kom av at vårt kjøremønster helt klart var påvirket at siden vi hadde bil «så måtte vi jo bruke den». De siste to somrene har vi leid bil for familiens langtur på 3-4 uker. I fjor en MB E stasjonsvogn, sikkert mye for det var hva vi pleide å ha, og i sommer en BMW 535 stasjonsvogn. For meg som sjåfør og oss fantastisk komfortable langturbiler begge to. I begge tilfeller var de totale leiekostnadene rundt 17K.

    I fjor tenkte jeg at den leiekostnaden kunne vi ha spart om vi fortsatt hadde eid bil, men når jeg regnet litt nærmere på det så var selvsagt det årlige bilholdet i fjor, som også inkluderte en god del helger vi brukte bildelingstjenester, betraktelig billigere enn de årene jeg eide bil.

    Så i diskusjonen om elbillens fremtid ser jeg at den fortsatt i stor grad preges av hva det å ha bil har representert over det siste århundre.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.741
    Antall liker
    9.615
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
    Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I diskusjonen om elbilens fortrinn og fremtid så er det jo et annet viktig moment og det er eierskap.

    Det finnes allerede gode alternativer til å vente med å gå elektrisk i hverdagen fordi man ikke finner en elektrisk bil som ser ut som de man liker med fossil drivlinje og kan kjøre på årets bilferie på kontinentet uten å bekymre seg om ladestasjoner.

    Hovedalternativer har vært der lenge og heter leiebil. Er overbevist om at for svært mange hadde det vært mer økonomisk å kjøpe bil for årets 11 måneder med hverdager og heller leid en bil for den ene måneden man er på langtur, enn å la langturen avgjøre hvilken bil man kjøper og kjører resten av året.

    I alle fall har det vært slik for oss de siste par årene og grunnen til at vi fortsatt sitter på gjerdet i forhold til å kjøpe bil, og i tilfelle hvilken. Skal innrømme at det tok litt tid før jeg kom over følelsen av at «ja men, man må jo ha bil» men det gikk over sammen med at forståelsen kom av at vårt kjøremønster helt klart var påvirket at siden vi hadde bil «så måtte vi jo bruke den». De siste to somrene har vi leid bil for familiens langtur på 3-4 uker. I fjor en MB E stasjonsvogn, sikkert mye for det var hva vi pleide å ha, og i sommer en BMW 535 stasjonsvogn. For meg som sjåfør og oss fantastisk komfortable langturbiler begge to. I begge tilfeller var de totale leiekostnadene rundt 17K.

    I fjor tenkte jeg at den leiekostnaden kunne vi ha spart om vi fortsatt hadde eid bil, men når jeg regnet litt nærmere på det så var selvsagt det årlige bilholdet i fjor, som også inkluderte en god del helger vi brukte bildelingstjenester, betraktelig billigere enn de årene jeg eide bil.

    Så i diskusjonen om elbillens fremtid ser jeg at den fortsatt i stor grad preges av hva det å ha bil har representert over det siste århundre.
    Det er sikkert riktig. Men vi trenger inntil videre to biler uansett. Og om man leier en fossilbil når man trenger den slipper den ut like mye som om man eier den (hvis det er miljøfordelene med elbil man diskuterer). Som nevnt kjører jeg mye kollektivt i det daglige og har kanskje bil inn til sentrum 2 ganger i måneden og da alltid utenom rushtid. Økonomien i det dersom det er det man diskuterer? En elbil til småkjøring og leiebil på langtur hadde nok vært det optimale - når det kommer en rimelig og romslig elbil med bra rekkevidde og rimelig hurtig lading som passer oss, hadde ikke Opel køddet det til hadde vi eid en Ampera nå. Men nå avventer jeg utviklingen når det gjelder elbil, det tror jeg det er gode grunner til.

    Vel bil blir aldri direkte lønnsomt uansett, og litt moro må man ha lov til å ha med pengene sine. Kostnader til bil går ikke på bekostning av andre presserende behov, hus hjem og hytte har man, alt nedbetalt, og ungene har fått forskudd på arv så det holder. Og så lenge det er gøy å jobbe, jobber jeg.

    Den siste setningen din er veldig riktig. Bil har blitt promotert som det ultimate frihetssymbol. Å drive og kalkulere kjørelengde til neste ladestasjon passer ikke helt inn i det imaget.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
    Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.741
    Antall liker
    9.615
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
    Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
    Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.741
    Antall liker
    9.615
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når bilene er designet for det, celler er tilgjengelig og verkstedet har tid og kompetanse.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eller sende batteriet til et dedikert verksted for den slags arbeid mens kunden kjører videre med et lånebatteri (dagens praksis hos Tesla).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.402
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
    Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
    Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.
    Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
    Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
    Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.
    Hadde ein kamerat som ikkje hadde bil eller sertifikat. Då han flytta heim frå Oslo, måtte han stadig køyrast hit & dit.

    Fyrste rektoren eg jobba for, hadde heller ikkje sertifikat, og måtte fylgjeleg køyrast på alle møte m.m. Vekte ein gong ein kollega kl 8 laurdags morgon fordi han skulle utanbygds.

    Men i dag har vi elsyklar. Iallfall når det er finever. Vi køyrer framleis diesel. Må bruke opp denne før det kjøpast nytt. Så håpar eg teknologien ordnar rekkevidda. I mellomtida skal vi slå saman to kommuner, slik at eg får 63 km til kommunesenteret (to fjellovergangar). Håpar skulen ikkje vert sentralisert....då må eg pensjonere meg - og elevane skyssast med dieselbuss.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.741
    Antall liker
    9.615
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
    Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.
    Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???
    Det var da voldsomt da, normale mennesker snylter ikke. Har du mange snyltere rundt deg?
    Poenget er at bor man urbant så oppdager mange at de ikke trenger bil. De kan dele eller leie bil, ev. betale bensinen hvis de blir med en kamerat med bil på tur.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.402
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
    Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.
    Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???
    Det var da voldsomt da, normale mennesker snylter ikke. Har du mange snyltere rundt deg?
    Poenget er at bor man urbant så oppdager mange at de ikke trenger bil. De kan dele eller leie bil, ev. betale bensinen hvis de blir med en kamerat med bil på tur.
    Ikke mange snylter nei. De fleste tar sin tørn med kjøring men noen sniker seg unna alltid.. Når de i tillegg kun tilbyr å dele på drivstoff snylter de...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjenner ikke mange snyltere. De jeg kjenner uten lappen som ønsker å sitte på pleier å slenge til meg en 50-100-lapp som takk, de vet det er billig fremfor å eie bil.

    De fleste bor nær T-banestasjoner i Oslo og har elsykkel, samt lite behov for å frakte store saker. Jeg tenker det må være litt deilig også og veldig økonomisk. (Men nå eier de leiligheter på størrelse med et kott som koster 2X huset mitt da...)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror jeg hadde ventet litt om man vil ha en slik og ønsker å bruke den til turer.

    https://www.side3.no/motor/audi-e-tron-pris-rekkevidde-hengerfeste-og-levering-i-norge-4453215

    Lading av Audi e-tron: 1t og 45 min. på 50 kW-lader
    Det vil ta rundt 50 minutter å fullade Audi e-tron ved en hurtigladerstasjon med en effekt på 150 kW. Slik stasjoner finnes det imidlertid svært få av når de første elbilene ruller ut på norske veier.

    Med effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, bør du regne med lengre tid.

    Audi forteller at det vil ta om lag 1 time og 45 minutter å lade Audi e-tron fra 10 til 80 prosent på en 50 kW-lader, som er kapasiteten på de aller fleste hurtigladere i Norge i dag.

    --

    Audi e-tron kan lades på det kommende Ionity-nettverket som tilbyr effekten på 150 kW. Laderne bygges ut i samarbeid med Circle K.

    De tre første stasjonene med dette tilbudet befinner seg i Rygge i Østfold (E6), på Dal nord for Gardermoen (E6) og i Kjerlingland i Aust-Agder (E18). Audi opplyser imidlertid at disse laderne er noe forsinket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.513
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste et sted om det nye 300 kW ladenettverket som bygges ut i Tyskland for tiden. Der ble det opplyst at man skulle ta betalt pr. gang (ikke etter hvor mye du ladet). Det skulle visstnok koste 8€ pr gang - altså det skulle koste ca 70 kr å fylle batteriet fra tomt til fullt (da vil det selvfølgelig også koste 70 kr å fylle opp fra 50% til 80% hvis man gjør det).
    Finner ikke artikkelen nå, men det høres jo egentlig ganske greit ut - det vil antagelig frigjøre "pumpene" da man ikke stopper opp og fyller på lit "for sikkerhets skyld", men det betyr vel også at man blir stående lenger hver gang (men med slike ladehastigheter burde det jo gå rimelig raskt å fylle på).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De som stopper å fyller 20-30% f. eks 50 til 80 er ikke problemet. Problemet er nekene som skal fylle til det renner over.. De kommer det åpenbart til å bli flere av med den prismekanismen. Om man har 1000kw lader tar de siste prosentene like lang tid
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De som stopper å fyller 20-30% er ikke problemet. Problemet er nekene som skal fylle til det renner over.. De kommer det åpenbart til å bli flere av med den prismekanismen. Om man har 1000kw lader tar de siste prosentene like lang tid
    For Audien sin del så snakker vi om 1 time og 45 minutter å lade e-tron fra 10 til 80 prosent, når ikke finnes raskere alternativer på flere år ennå så ville jeg tatt det med i betraktningen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mitt svar var til det nye hurtigladenettverket og prisstrukturen på dette. Audi hadde jeg uansett aldri kjøpt
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mitt svar var til det nye hurtigladenettverket og prisstrukturen på dette. Audi hadde jeg uansett aldri kjøpt
    Jeg tror fort at det blir et større problem med at vanlig lading tar sinnssykt mye tid, ikke at noen skal lade til 100. Det vil jo ta timer og ikke mange gidder å vente på det. Så hvis det tar nesten to timer å lade bilen din, og du kanskje må stå en time eller to pi kø for å komme til så er det ille nok. Det er nok tiden og ikke prisen som vil hindre folk i å stå "for lenge" på laderen.


    Hvis man ikke satser på å bruke hurtigladere annet enn unntaksvis så er det jo et mindre problem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg kommenterte fortsatt på 350kw ladenettverk, fra posten til otare. Aner ikke om audien du snakker om er kompatibelt med dette
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.825
    Antall liker
    14.470
    Det jeg ikke skjønner med disse laderene med hundrevis av kW er følgende: Tesla sine har «kun» 135kw men likevel avtar effekten ganske raskt over halvfullt batteri. Vil man egentlig spare spesielt mye tid på en lader med 350kw effekt? For en Tesla ville man spare maks noen veldig få minutter. Med mindre det er noe jeg har misforstått fremstår det som en gimmick da problemet er i selve batteriet og ikke hva laderen kan levere i teorien.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    HAGEN, Germany (Reuters) - Nissan’s Leaf became the first electric vehicle (EV) to secure regulatory approval as an energy backstop for Germany’s electricity grid, the Japanese carmaker said on Tuesday, something it hopes will attract corporate fleet customers.

    https://www.reuters.com/article/us-...-vehicle-to-grid-use-in-germany-idUSKCN1MX1AH

    So-called vehicle-to-grid (V2G) technology is a connection between the EV and the grid through which power can flow from the grid to the vehicle and vice-versa. That potentially enables car owners to sell energy to the network, while utilities could use electric cars as a backstop if demand rises.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En annen effekt man ser på mange biler er jo at første lading går rimelig greit, mens andre lading, etter 15-20 mil om man har en batteripakke rundt 40 kw, som mange har, går veldig treigt fordi batteriet er varmt. Jeg har ingen erfaring med dette, men ser det drøftes på en del elbilfora og synes å være tilfelle for en del rimeligere modeller uten skikkelige kjølesystemer for batteriene. Til og med Nissan som har lang erfaring med dette har dummet seg ut med nye Leaf 40 kW, enten fordi de har hatt det for travelt med å lansere ny modell, eller fordi de har siktet seg inn mot et lavt prispunkt. Hvis du lader hjemme og bruker bilen som en nr 2 bil til kjøring i nærmiljøet, er det jo greit, men jeg ser at når noen skal kjøre litt langt, for eksempel 40 mil, så blir det plutselig mye planlegging.

    Jeg har alltid ment at å kjøpe første generasjon av en ny modell er et risikoprosjekt og i de få tilfellene jeg har kjøpt ny bil har jeg ventet til tredjeårsmodellen kom slik at barnesykdommene er luket ut. Jeg tror både forbrukere og ikke minst produsenter har mye igjen å lære enda. Jeg synes iPace ser skikkelig lekker ut og kanskje er den eneste elbilen i dag jeg kunne tenkt meg, men en første generasjons elbil fra Jaguar? No way. Kall meg konservativ når det gjelder teknologi.....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det må vel egentlig være tiden for å handle pent brukt diesel nå? :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.825
    Antall liker
    14.470
    En annen effekt man ser på mange biler er jo at første lading går rimelig greit, mens andre lading, etter 15-20 mil om man har en batteripakke rundt 40 kw, som mange har, går veldig treigt fordi batteriet er varmt. Jeg har ingen erfaring med dette, men ser det drøftes på en del elbilfora og synes å være tilfelle for en del rimeligere modeller uten skikkelige kjølesystemer for batteriene. Til og med Nissan som har lang erfaring med dette har dummet seg ut med nye Leaf 40 kW, enten fordi de har hatt det for travelt med å lansere ny modell, eller fordi de har siktet seg inn mot et lavt prispunkt. Hvis du lader hjemme og bruker bilen som en nr 2 bil til kjøring i nærmiljøet, er det jo greit, men jeg ser at når noen skal kjøre litt langt, for eksempel 40 mil, så blir det plutselig mye planlegging.

    Jeg har alltid ment at å kjøpe første generasjon av en ny modell er et risikoprosjekt og i de få tilfellene jeg har kjøpt ny bil har jeg ventet til tredjeårsmodellen kom slik at barnesykdommene er luket ut. Jeg tror både forbrukere og ikke minst produsenter har mye igjen å lære enda. Jeg synes iPace ser skikkelig lekker ut og kanskje er den eneste elbilen i dag jeg kunne tenkt meg, men en første generasjons elbil fra Jaguar? No way. Kall meg konservativ når det gjelder teknologi.....
    Det går også sent om batteriet er for kaldt;)

    Men jeg har lest et sted at Tesla har det suverent beste systemet for håndtering av batteritemperatur. Når jeg stopper på en SC etter å ha kjørt lenge så får jeg den effekten jeg forventer gitt hvor fullt batteriet er når jeg plugger inn i alle fall.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nissan har jo ikke dummet seg ut, passiv kjøling er et bevisst valg. Har man Tesla, Ampera, I-Pace eller noe nytt med aktiv kjøling så vil jeg anta at anlegget er dimensjonert for at man kan hurtiglade så mye man vil uten at temperaturen på batteriet blir en begrensning.

    Første hurtiglading går sånn som jeg har forstått det ganske greit med en Leaf, er de neste stoppene som tar lengre tid i motsetning til en Tesla som man kan hurtiglade så mye man vil på langtur uten redusert effekt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med dere begge, men har det inntrykk at en del ferske elbileiere føler seg lurt av Leaf v 2.0.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.825
    Antall liker
    14.470
    Hvor lav effekt snakker vi om på 2. hurtiglading av en Leaf (eller andre for den saks skyld) ?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.717
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer med de tallene jeg har sett og det betyr at med varmt batteri snakker vi om lading på 15 mil på en time. Jeg ser de diskuterer planlegging av ladinger ut fra oppover/nedover bakke og forventet kjørehastighet frem mot neste ladepunkt hvis de har planlagt dagsturer på 30 mil. 20 mil no problem. Det er også fortsatt veldig usikkert om 60kW versjonen kommer med aktiv kjøring eller ikke, Nissan har vært veldig tilbakeholden med info. Liten grunn til å skrive seg på bestillingsliste i hvert fall. Det er klart man kan melde seg av igjen, men hvor mange biler gidder man egentlig stå i kø for å nesten kjøpe?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal man kjøre langt med en rimelig elbil skulle jeg tro Hyundai Ioniq er en god kandidat.

    Litt opp i pris så har man Opel Ampera og snart Tesla Model 3.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn