Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Innlegg
- 7.383
- Antall liker
- 3.831
Ofte hører man ting som at partikkelhastighet har betydning, bass kjennes mer på kroppen og en får også mer fysisk feedback fra omgivelsene. Men hva er nå egentlig partikkelhastighet og hvilken betydning har den? Denne tråden tenke jeg kunne omhandle de mere teoretiske sidene ved dette, å grave litt i det underliggende, se sammenhenger og for selv å kunne forstå dette litt bedre.
Så jeg starter ut litt grunnleggende ut fra min egen forståelse av stoffet. Partikkelhastighet er den andre av to fundamentale variabler som vi bruker for å beskrive lydbølger, den første er selvsagt lydtrykket som vi er så godt kjent med. Ofte leser man at disse to variablene er 90° ut av fase med hverandre. La oss se på det i første omgang.
Når man tar bølgen på Ullevåll, så flytter folk seg bare opp og ned og ikke rundt banen. På samme måte er det med lydbølger. Når bølgen passerer, så vil partiklene i lufta oscillere frem og tilbake rundt sitt likevektspunkt men ikke flytte med selve bølgen.
Bildet over viser en langsbølge som vandrer gjennom fri luft (ikke i ett rom). Bølgen er en kontinuerlig sinusbølge som drives av en plan bevegelse og med områder med kompresjon hvor partiklene er presset sammen, og områder med vakuum hvor partiklene er spredt utover. Røde prikker og piler viser individuelle partikler som oscillerer fram og tilbake rundt likevektspunktet mens bølgen passerer.
Animasjonen ovenfor vise en pulsbølge som vandrer mot høyre. Partikkelhastighet og trykk er i fase, positiv hastighet og positivt trykk skjer samtidig. Vi ser altså sammenhengen mellom den opprinnelige bevegelsen som driver bølgen, partikkelhastigheten og trykket som oppstår.
Denne animasjonen viser bølgen som går motsatt vei, mot venstre. Partikkelhastighet og trykk har nå motsatt fase. Det blir undertrykk når hastigheten er positiv.
Det siste som må viser i denne omgangen er hvordan forholdene er i rom hvor bølgen reflekteres tilbake og det dannes stående bølger.
Partiklene rett foran høyttaleren beveger seg med membranens bevegelse. Ellers ser vi partikler som oscillerer frem og tilbake, noen med membranbevegelsen og noen mot. Vi ser også at noen steder så beveger partiklene seg ikke i det hele tatt. De står i ro. Dette er områder med maks trykk positivt og negativt.
I ett senere innlegg skal jeg forsøke å skrive litt om hva som skjer når refleksjonene ikke er fullstendige som vist ovenfor, da får man nemlig litt netto bevegelse. Hva med bevegelse i andre retninger? Der har vært nevnt i andre tråder at denne hastigheten er vektoriell og at det kan ha betydning.
Dette får begynne å holde for ett startinnlegg om denne saken. Men jeg har håp om at denne tråden videre kan belyse noe av følgende:
- Har partikkelhastighet betydning og i så fall når og hvordan?
- Har hastighetens retning betydning og hvorfor?
- Hva påvirker partikkelhastighet og særlig den opplevde partikkelhastighet
- Intensitet (vektorproduktet av partikkelh og spl) kan ha betydning langt utover bassområdet, og kan være det som gir "smekk"?
- Loudness isn’t everything! . At least two additional perceptions: –Envelopment –Externalization (i mangel på gode norske ord)
Animasjoner er hentet fra: Acoustics and Vibration Animations by Dr. Daniel A. Russell Teaching Professor of Acoustics, Graduate Program in Acoustics, The Pennsylvania State University https://www.acs.psu.edu/drussell/demos.html
Så jeg starter ut litt grunnleggende ut fra min egen forståelse av stoffet. Partikkelhastighet er den andre av to fundamentale variabler som vi bruker for å beskrive lydbølger, den første er selvsagt lydtrykket som vi er så godt kjent med. Ofte leser man at disse to variablene er 90° ut av fase med hverandre. La oss se på det i første omgang.
Når man tar bølgen på Ullevåll, så flytter folk seg bare opp og ned og ikke rundt banen. På samme måte er det med lydbølger. Når bølgen passerer, så vil partiklene i lufta oscillere frem og tilbake rundt sitt likevektspunkt men ikke flytte med selve bølgen.
Bildet over viser en langsbølge som vandrer gjennom fri luft (ikke i ett rom). Bølgen er en kontinuerlig sinusbølge som drives av en plan bevegelse og med områder med kompresjon hvor partiklene er presset sammen, og områder med vakuum hvor partiklene er spredt utover. Røde prikker og piler viser individuelle partikler som oscillerer fram og tilbake rundt likevektspunktet mens bølgen passerer.
Animasjonen ovenfor vise en pulsbølge som vandrer mot høyre. Partikkelhastighet og trykk er i fase, positiv hastighet og positivt trykk skjer samtidig. Vi ser altså sammenhengen mellom den opprinnelige bevegelsen som driver bølgen, partikkelhastigheten og trykket som oppstår.
Denne animasjonen viser bølgen som går motsatt vei, mot venstre. Partikkelhastighet og trykk har nå motsatt fase. Det blir undertrykk når hastigheten er positiv.
Det siste som må viser i denne omgangen er hvordan forholdene er i rom hvor bølgen reflekteres tilbake og det dannes stående bølger.
Partiklene rett foran høyttaleren beveger seg med membranens bevegelse. Ellers ser vi partikler som oscillerer frem og tilbake, noen med membranbevegelsen og noen mot. Vi ser også at noen steder så beveger partiklene seg ikke i det hele tatt. De står i ro. Dette er områder med maks trykk positivt og negativt.
I ett senere innlegg skal jeg forsøke å skrive litt om hva som skjer når refleksjonene ikke er fullstendige som vist ovenfor, da får man nemlig litt netto bevegelse. Hva med bevegelse i andre retninger? Der har vært nevnt i andre tråder at denne hastigheten er vektoriell og at det kan ha betydning.
Dette får begynne å holde for ett startinnlegg om denne saken. Men jeg har håp om at denne tråden videre kan belyse noe av følgende:
- Har partikkelhastighet betydning og i så fall når og hvordan?
- Har hastighetens retning betydning og hvorfor?
- Hva påvirker partikkelhastighet og særlig den opplevde partikkelhastighet
- Intensitet (vektorproduktet av partikkelh og spl) kan ha betydning langt utover bassområdet, og kan være det som gir "smekk"?
- Loudness isn’t everything! . At least two additional perceptions: –Envelopment –Externalization (i mangel på gode norske ord)
Animasjoner er hentet fra: Acoustics and Vibration Animations by Dr. Daniel A. Russell Teaching Professor of Acoustics, Graduate Program in Acoustics, The Pennsylvania State University https://www.acs.psu.edu/drussell/demos.html
Sist redigert: