Absolutt, men antall deler som beveger seg mot hverandre med friksjon og slitasje er langt mindre. En Tesla uten karosseri er latterlig enkel sammenlignet med hvilken fossilbil som helst. Bilindustrien ser bortfall av serviceinntekter som en alvorlig trussel. Den økonomiske modellen har i mange år vært at grunnmodellen av bilen selges med lav fortjeneste, salgsmarginen kommer fra ekstrautstyret som selges sammen med bilen, og pengestrømmen over tid fra vedlikeholdet på merkeverksted. Bilindustrien har brukt 100 år på å optimere og effektivisere seg innenfor den forretningsmodellen. Plutselig endres det, med stor usikkerhet om forretningsmodell i tillegg til teknologi.
Jeg tror jeg betalte 23000 for åtte års serviceavtale på en Tesla Model S. Det eneste jeg har betalt for på de årene som har gått er ettermontering av elektrisk foldbare speil på 2013-modellen som ikke hadde det ved levering. Tesla har nok ikke tjent mye penger på den serviceavtalen.