Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor sukker tradisjonell bilindustri over at elbilene kommer, tro?

    Må lære seg å tjene penger igjen, helt fra starten av, uten å flå kundene i delehelvetet.


    Vis vedlegget 520633
    Og det er mye annet som en enklere også. Ingen radiator, ingen girkasse, ikke noe eksosanlegg, ingen mellomaksel/kardang osv i det nesten uendelige, men pussig nok trenger de enorme mengder avgiftsfritak for å være konkurranse dyktige. Dvs: selv om vi tar høyde for at batterier koster, er de forbausende dyre. Selv med alle avgiftene er en Mercedes E-klasse ikke dyrere enn en relativt sammenlignbar Tesla S....? Selv om batteripakken koster 100.000 går ikke regnestykket opp om man kompenserer for avgiftene (150.000 bare i mva, og så kommer utslippsavgiftene i tillegg) og det faktum at bilen inneholder betydelig færre og enklere deler.

    Enten flår elbilleverandørene oss, eller så bør vi bøye oss i beundring for hvor kostnadseffektive den tradisjonelle fossilbilindustrien har vært......
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor sukker tradisjonell bilindustri over at elbilene kommer, tro?

    Må lære seg å tjene penger igjen, helt fra starten av, uten å flå kundene i delehelvetet.


    Vis vedlegget 520633
    Nå er det relativt sjelden en fossil motor ryker og tar du Tesla har de hatt sine motorproblemer. Det er gjerne alt det andre som ryker og der er el og fossil rimelig like. De finner nok en annen måte å flå oss på....
    En elektrisk bil er overhodet ikke lik en fossilbil. Elbilen har ikke radiator, vannpumpe, mellomaksel, gearkasse med clutch, automatkasse, differential, eksosanlegg med katalysator, drivstofftank, drivstoffpumpe, startmotor, dynamo, og helt sikkert flere deler jeg ikke husker. Tror merkeverkstedene skal slite med å forklare servicutgifter på 10.000,- eller mer på en elbil. Bremseskiver, klosser og calipere må byttes av og til uansett men det er ikke mye mer å flå oss på.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.930
    Antall liker
    10.445
    Elbilen har kjøling av batterier og motor, girkasse, mellomaksel, differensial pluss mye annet ræl. Den har også hjuloppheng, styresysten, bremser som enhver annen bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt, men antall deler som beveger seg mot hverandre med friksjon og slitasje er langt mindre. En Tesla uten karosseri er latterlig enkel sammenlignet med hvilken fossilbil som helst. Bilindustrien ser bortfall av serviceinntekter som en alvorlig trussel. Den økonomiske modellen har i mange år vært at grunnmodellen av bilen selges med lav fortjeneste, salgsmarginen kommer fra ekstrautstyret som selges sammen med bilen, og pengestrømmen over tid fra vedlikeholdet på merkeverksted. Bilindustrien har brukt 100 år på å optimere og effektivisere seg innenfor den forretningsmodellen. Plutselig endres det, med stor usikkerhet om forretningsmodell i tillegg til teknologi.

    Jeg tror jeg betalte 23000 for åtte års serviceavtale på en Tesla Model S. Det eneste jeg har betalt for på de årene som har gått er ettermontering av elektrisk foldbare speil på 2013-modellen som ikke hadde det ved levering. Tesla har nok ikke tjent mye penger på den serviceavtalen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbilen har kjøling av batterier og motor, girkasse, mellomaksel, differensial pluss mye annet ræl. Den har også hjuloppheng, styresysten, bremser som enhver annen bil.
    Det der varierer veldig. En elbil med to motorer og 2wd trenger ikke mellomaksel og girkasse kan være unødvendig da en elmotor har Max moment fra null omdreininger, en el motor har også et vesentlig større turtallsområde enn en fossilmotor. Det er er bare å google i vei, det er vesentlig færre bevegelige deler i en elbil. Men vi kan være enige om elbilen har hjuloppheng, styring og bremser. Verkstedsbransjen vil stå overfor nedbemanning som så mange andre bransjer.....

    Edit, ser at Asbjørn kom meg i forkjøpet.:)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv med 4wd trenger de vel stor sett bare en kabel til elmotorene i navene bak.....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.930
    Antall liker
    10.445
    Selv med 4wd trenger de vel stor sett bare en kabel til elmotorene i navene bak.....
    Har moderne elbiler nav-motor? Tror ikke det, blir alt for mye uavfjæret vekt. Motor-gir-drivaksler er det som gjelder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert rett. Men de av de som har drift på mer enn to hjul, har da vitterlig mer enn en motor, og hva skal de da med mellomaksel? Har ikke iPace 4, og dermed heller ikke kardang?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det hjelper ikke med færre bevegelige deler når Tesla og Jaguar sannsynligvis har valgt samme underleverandør av dørhåndtak.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selv med 4wd trenger de vel stor sett bare en kabel til elmotorene i navene bak.....
    Har moderne elbiler nav-motor? Tror ikke det, blir alt for mye uavfjæret vekt. Motor-gir-drivaksler er det som gjelder.
    Hvor er mellomaksler og gearkasse her? Og dette er bare et eksempel, en elbil som er bygd som elbil fra start av er betydelig enklere enn det du fabler om.
    dc-Cover-2c2aq5pma2n7k3c885agd3hrg0-20170607125909.Medi.jpeg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.930
    Antall liker
    10.445
    Jeg sa drivaksel, ikke mellomaksel. Drivakselen er enheten mellom motor/gir og hjul. Girkassen sitter i motorenheten.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.210
    Antall liker
    6.753
    Elbiler har ingen gearkasse, men den kan ha et reduksjonsgir for å gi litt mindre hastighet på hjulet enn motoren har.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.210
    Antall liker
    6.753
    Revers får du ved å bytte om pluss og minus på batteriet. Det sørger elektronikken for.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enig at ting er enklere og det gjenspeiler vel min service pris på 5300 for 5 år ;);)

    Det var vel stort sett bare oppdatering av programvare og skifte av bremsevæske sist jeg var inne. Men det er masse dyr elektronikk og hva er det som streiker på en bil som har gått i norsk saltsuppe 7-8 år ?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Absolutt, men antall deler som beveger seg mot hverandre med friksjon og slitasje er langt mindre. En Tesla uten karosseri er latterlig enkel sammenlignet med hvilken fossilbil som helst.
    Hvorfor må de da koste så mye? Eller: hvorfor må man ha 25% direkterabatt (mva fritak) for å gjøre dem konkurransedyktige på pris - få solgt dem?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange MB S, Audi A8 og BMW 7-serie som er de direkte konkurrentene til TMS ser du i trafikken?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    18.268
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt, men antall deler som beveger seg mot hverandre med friksjon og slitasje er langt mindre. En Tesla uten karosseri er latterlig enkel sammenlignet med hvilken fossilbil som helst.
    Hvorfor må de da koste så mye? Eller: hvorfor må man ha 25% direkterabatt (mva fritak) for å gjøre dem konkurransedyktige på pris - få solgt dem?
    Lave serier, høy oppstartkostnad for produsentene -- som i tillegg skal etablere et salgsapparat og serviceapparat. Det koster som regel å være "early adopter" i ethvert produktsegment der det skjer ny utvikling.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kostnadene for tesla bunner helt sikkert ut i at de tok høyde for omfattende reklamasjoner hvilket vi ser konturene av samt at de er meget uerfarne bilprodusenter med lite kostnadseffektiv design og produksjonsløsninger. Ref disenerineg av M3 tidligere og logisk sett bør det stå enda dårligere til med S og X bilene.
    Det er beregnet at M3 er rund 300 kg tyngre enn den kunne vært. Litt å si på rekkevidden det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En TMS har jo samme forbruket som en Nissan Leaf og EN TMX har lavere forbruk enn Jaguar I-Pace.

    Snakk om vekt og rekkevidde blir i den sammenhengen temmelig malplassert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.386
    Tesla har også blant de høyeste marginene i bransjen på nye biler.

    Generelt er marginene i nybilmarkedet små, men så er planen å ta det inn på service gjennom bilens levetid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.386
    Ang ting som ryker på bil uten forbrenningsmotor: I går røk dårhåntak nr 3 - på ene siden bak på min Tesla Model S. Tidligere har det røket på førerdøren og andre siden bak.

    Tidligste dette kunne fikses var om en måned. Jippi!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel knappest tesla sin feil at et land så rikt på naturressurser klarer å stille seg slik de har gjort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    18.268
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er vel at man bruker manuell arbeidskraft i utvinning. Man kan pålegge dem som kjøper kobolt å forlange at det anvendes maskineri. Men lokalbefolkningen ønsker flest mulige arbeidsplasser og maskinene vil redusere antallet. Likevel burde det være opplagt at både mobiltelefon- og elbilindustriene, samt andre som trenger kobolt, sørger for humane arbeidsforhold.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel, et gjennomkorrupt land som ikke klarer å ordne opp selv...Litt for enkelt å skylde på andre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Var innom Oslo en tur i går da det var visning av den nye DS3en som kommer neste år, jeg likte den godt.
    french-carmaker-presents-the-100-percent-electric-3-crossback-etense-picture-id1032785300.jpeg
    5db8917b-ds3-e-tense-05.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pen bil. Og kanskje en bil som kan leveres med fornuftig ventetid når leveransene starter om et års tid?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    PSA har lovet at de skal greie å levere det markedet vil ha fra høsten 2019 så vi får se. Vi som har reservert bil vil bli kalt inn til kontraktskriving fortløpende når importør får info om priser og leveringstid.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Sesongstart Formel E idag.

    Sykt spent på den nye Gen2 bilen, og "attack" mode. Blir vel rene Mariokart detta :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Absolutt, men antall deler som beveger seg mot hverandre med friksjon og slitasje er langt mindre. En Tesla uten karosseri er latterlig enkel sammenlignet med hvilken fossilbil som helst.
    Hvorfor må de da koste så mye? Eller: hvorfor må man ha 25% direkterabatt (mva fritak) for å gjøre dem konkurransedyktige på pris - få solgt dem?
    Lave serier, høy oppstartkostnad for produsentene -- som i tillegg skal etablere et salgsapparat og serviceapparat. Det koster som regel å være "early adopter" i ethvert produktsegment der det skjer ny utvikling.
    Det koster å være en early adopter som kunde også, men det kan være verdt det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.012
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel kun HiEnd HiFi som matcher bilbransjen hva angår humbug og fanteri, særlig i detaljist leddet, - men fra spøk til revolver - svenske bilpriser er gjennomgåemde ca 60% av norske ( var i alle fall det...) - men hva koster en Tesla i Sverige i forhold til Norge?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den koster 200k mer i Sverige pga moms, uten moms så er det omtrent lik pris +-
    Det er vel så lite marginer(på selve bilen) i bilbransjen at forskjeller mellom land skyldes nesten utelukkende avgifter og valutakurs
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Interiøret er forfriskende anderledes, men det blir nok en mørkere farge innvendig på den bilen vi skal ha.:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn