Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Venter med dieselbil og drivstofffylling på søndager til jeg får hår ut av ørene.. enda noen år til heldigvis.
    Det håret tar frisøren seg av og søndagsfylling er over og ut med det nye prissystemet :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med 2000 mil i året, snittforbruk på 0.8 og gjennomsnittlig drivstoffkostnad på 12 kr pr mil som ville vært mitt Skoda/RAV4 alternativ blitt dyrere enn TMS etter 6-7 år forutsatt at alle andre kostnader er like.

    Med enebolig på en øy på nordvestlandet er ikke forsikring dyrt, frem til ganske nylig hadde jeg ikke forsikring selv men etter bytte av arbeidsgiver betaler ikke ny arbeidsgiver for den slags. 8000ish kroner er uansett ingenting i forhold til hva jeg ser i eksempelet til Motor.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.954
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Med 2000 mil i året, snittforbruk på 0.8 og gjennomsnittlig drivstoffkostnad på 12 kr pr mil som ville vært mitt Skoda/RAV4 alternativ blitt dyrere enn TMS etter 6-7 år forutsatt at alle andre kostnader er like.

    Med enebolig på en øy på nordvestlandet er ikke forsikring dyrt, frem til ganske nylig hadde jeg ikke forsikring selv men etter bytte av arbeidsgiver betaler ikke ny arbeidsgiver for den slags. 8000ish kroner er uansett ingenting i forhold til hva jeg ser i eksempelet til Motor.
    Eg køyrer om lag like langt som deg, og betalar under 7 kr/mil. Så då vert det lenge til det vil løne seg med Tesla.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bil er i de aller fleste tilfeller penger ut av vinduet og en dyr bil som Tesla er vanskelig å anse som et rimelig bilhold. Men det er ingen katastrofe sammenlignet med andre mer ordinære nybiler.

    Men folk har gjerne billån med >4% rente så mange mister hodet når det kommer til bil.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Blir vel litt teit å sammenligne 407 med en tesla? Eller hvilken som helst annen full size sedan med litt prestanda. Kan sikkert kjøre en ny polo for en femmer med kjærring og unger løpende bak, men det er jo ikke noe særlig.
    Its not just about getting there, its how you get there :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.384
    Min neste bil kommer nok til å bli vesentlig rimeligere enn den jeg har nå. Been there, done that osv. Nå har ikke totaløkonomien vært så ille grunnet lave driftkostnader, en del besparelser (først og fremst bompenger) og lavere verditap enn man kunne frykte grunnet dollarkursen, men for min del er bil fremfor alt et transportmiddel og min betalingsvilje for denslags er noe begrenset.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    7.198
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.
    0.8l/mil hørtes da veldig friskt ut på en Superb. Er dette en bensiner?

    Min Amarok drar 0,76/mil...

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Min Passat GTE bruker under 0,5 l/mil på langkjøring (avhengig av hastighet selvfølgelig. Oslo - Trondheim når farten sjelden overstiger 80 - jeg kjører E6 til Mjøsbrua og så R4 til Oslo - ligger på ca 0,45 l/mil. På veier der jeg kan kjøre i 100+ km/t bruker den ca 0,55-0,6 l/mil). Mitt langtidsforbruk er under 0,3 l/mil. Miksen er da i mye lokal kjøring på strøm og en del langturer (ca. 900 mil lokalt og 700 mil langkjøring).

    På de siste 250 milene har jeg et snitt på 0,42 l/mil. Det har hovedsaklig vært langkjøring (70/30 lang/lokal) i kaldt vær.

    Drivstoffkostnadene er uansett en liten kostnad i bilregnskapet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.384
    Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.
    0.8l/mil hørtes da veldig friskt ut på en Superb. Er dette en bensiner?

    Min Amarok drar 0,76/mil...

    Johan-Kr
    Da jeg hadde 4x4 Superb (diesel stasjonsvogn) var forbruket gjennom året litt over 0.7. På langturer lå jeg på 0.5 sånn ca. Begge deler i følge kjørecomputeren. Igjen relativt mye småkjøring.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.
    0.8l/mil hørtes da veldig friskt ut på en Superb. Er dette en bensiner?

    Min Amarok drar 0,76/mil...

    Johan-Kr
    Diesel. Som sagt så tror jeg at det at man typisk har 1-2 undersjøiske tunneler bidrar til å trekke opp forbruket. Så går det nok litt på føreren også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.012
    Antall liker
    12.650
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dere som regner på elforbruk... hvordan ser regnestykket ut når det skal kjøres 20-30 mil i -10 til -20, eller enda verre? Det å regne inne besparelse på bompenger er nok bare en midlertidig fordel. Dersom spådommene for andelen elbiler i drift skal oppfylles, blir det helt meningsløst å tro på gratis bomveikjøring i framtida. Det samme gjelder nok også for avgiftsregimet......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.012
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    200.000 nordmenn er nå med i bildelingstjenester. Det avsettes spesielle parkeringsplasser i byer for elbiler fra slike tjenester.

    Vi har simpelthen ingen forestilling om hva som kommer til å skje innen mobilitet, bileierskap og bilbruk i årene som kommer.

    Men i byer vil det være like dumt å eie "fastbil" som det nå er å eie fasttelefon. Derfor blir det ikke nødvendig å erstatte fossilbiler med fornybarbiler i forholdet 1:1. Dette er i ferd med å gå opp for bilgigantene, som dermed legger om sin produksjon. Man kan gjerne ønske seg en ny fossilbil om ti år, men den må du kanskje bygge selv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fremtiden blir litt annerledes enn det vi er vant til, skal man på langtur, dvs. 40-60 mil så må man regne med å stoppe på en ladestasjon og f.eks. ta seg et rundstykke og en kaffe.
    En av grunnene til at jeg vurderer min neste bil som en hydrogenbil framfor ren elbil. Rekkevidden på kommende hydrogenbiler vil ligge fra 65 mil og oppover. Toyota har uttalt at de skal klare 100 mil innen 2025 med en bil med størrelse på Mirai. Helst ønsker jeg ha en hydrid hvor batteriet kan lades til bykjøring. Alle de tyske merkene kommer i alle fall med det.

    Usikkerheten ligger på antall fyllestasjoner. Det bygges nå fire i året og regjeringen har sagt antallet skal økes når det nærmer seg flere biler. I tillegg blir trolig stasjonene til Nikola/Nel åpne for alle. Regner med også bensinstasjonene vil begynne å legge om til både hydrogen og lading etterhvert. Prisene på hydrogenbiler er jeg trygg på vil falle med årene når produksjonen øker og teknologien blir mer moden. Hydrogen som drivstoff er spådd å falle med 40% i første omgang med overgang til elektrolyse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.763
    Antall liker
    14.384
    Dere som regner på elforbruk... hvordan ser regnestykket ut når det skal kjøres 20-30 mil i -10 til -20, eller enda verre? Det å regne inne besparelse på bompenger er nok bare en midlertidig fordel. Dersom spådommene for andelen elbiler i drift skal oppfylles, blir det helt meningsløst å tro på gratis bomveikjøring i framtida. Det samme gjelder nok også for avgiftsregimet......
    På E6 nordover med full bil og takboks og temperatur på rundt -10 er forbruket mitt oppimot 40% høyere enn om sommeren. Når jeg kjører av motorveien faller det til kanskje 20% høyere eller noe slikt. Jeg regner ikke forbrukt i form av penger, men jeg har et visst forhold til det for å vurdere om jeg kommer frem, om jeg kommer videre og når og hvordan jeg evt skal lade på turen. Pengene blir uansett ikke allverden. Ladekabelen har jeg i praksis kun med på hytta og i ferier, ellers henger den fast i garasjen. Har en kabel i bilen for å kunne lade på 22kW - ladere rundtomkring, så det er backupen min. Den har jeg dog aldri brukt utover for å verifisere at den faktisk virker og for å se hvordan det funker. Har aldri trengt den.

    Som nevnt for noen innlegg siden er det også et potensielt problem om man har mange stopp underveis når det er kaldt og kupeen rekker å bli kald hver gang. Det kan gå overraskende mye på slikt selv om det ikke er veldig kaldt ute.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.485
    Antall liker
    39.594
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En av grunnene til at jeg vurderer min neste bil som en hydrogenbil framfor ren elbil. Rekkevidden på kommende hydrogenbiler vil ligge fra 65 mil og oppover. Toyota har uttalt at de skal klare 100 mil innen 2025 med en bil med størrelse på Mirai. Helst ønsker jeg ha en hydrid hvor batteriet kan lades til bykjøring. Alle de tyske merkene kommer i alle fall med det.

    Usikkerheten ligger på antall fyllestasjoner. Det bygges nå fire i året og regjeringen har sagt antallet skal økes når det nærmer seg flere biler. I tillegg blir trolig stasjonene til Nikola/Nel åpne for alle. Regner med også bensinstasjonene vil begynne å legge om til både hydrogen og lading etterhvert. Prisene på hydrogenbiler er jeg trygg på vil falle med årene når produksjonen øker og teknologien blir mer moden. Hydrogen som drivstoff er spådd å falle med 40% i første omgang med overgang til elektrolyse.
    Det hjelper ikke så mye om det åpnes fire stasjoner i året når det stenges fem, og totalt 1100 stasjoner behøves for å dekke behovet i Norge. Sammenlign gjerne med antall allerede utbyggede stikkontakter.

    https://www.dn.no/marked/ulf-hafsel...-gir-opp-hydrogenstasjoner-i-norge/2-1-407929
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En av grunnene til at jeg vurderer min neste bil som en hydrogenbil framfor ren elbil. Rekkevidden på kommende hydrogenbiler vil ligge fra 65 mil og oppover. Toyota har uttalt at de skal klare 100 mil innen 2025 med en bil med størrelse på Mirai. Helst ønsker jeg ha en hydrid hvor batteriet kan lades til bykjøring. Alle de tyske merkene kommer i alle fall med det.

    Usikkerheten ligger på antall fyllestasjoner. Det bygges nå fire i året og regjeringen har sagt antallet skal økes når det nærmer seg flere biler. I tillegg blir trolig stasjonene til Nikola/Nel åpne for alle. Regner med også bensinstasjonene vil begynne å legge om til både hydrogen og lading etterhvert. Prisene på hydrogenbiler er jeg trygg på vil falle med årene når produksjonen øker og teknologien blir mer moden. Hydrogen som drivstoff er spådd å falle med 40% i første omgang med overgang til elektrolyse.
    Det hjelper ikke så mye om det åpnes fire stasjoner i året når det stenges fem, og totalt 1100 stasjoner behøves for å dekke behovet i Norge. Sammenlign gjerne med antall allerede utbyggede stikkontakter.

    https://www.dn.no/marked/ulf-hafsel...-gir-opp-hydrogenstasjoner-i-norge/2-1-407929
    Det var et midletidig tilbakesteg. Betyr ingenting i det lange løp. Allerede nå er vel man omtrent oppe igjen på antallet som var før stengingen av Hyop.
    Behovet for antall stasjoner avhenger selvsagt hvor man bor og kjøremønster. For min del må det ikke være stasjoner i f.eks nord Norge før jeg kjøper en hydrogenbil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.012
    Antall liker
    12.650
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nettopp det som er problemet - det er magert nok med ladere i grisgrendte strøk, og hydrogenstasjoner vet jeg ikke om finnes i nord, - kanskje i Bodø og Tromsø....
    men - i nord kan man jo kanskje banke på ei dør å spørre pent om å få låne en stikkontakt.. kanskje vanker det kaffe også... :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Husk nå på at regjeringen har sagt at dere oppe i nord ikke skal kunne kjøpe annet enn biler med elektrisk drift fra 2025. Jeg regner med at de vil at dere skal fly.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.012
    Antall liker
    12.650
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - Pasientreiser har jo allerede tatt i bruk denne praksisen - bedre med fly via Tromsø ogbuss, med to overnattinger, enn fire timer med bil til et lite spesialistsenter...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nettopp det som er problemet - det er magert nok med ladere i grisgrendte strøk, og hydrogenstasjoner vet jeg ikke om finnes i nord, - kanskje i Bodø og Tromsø....
    men - i nord kan man jo kanskje banke på ei dør å spørre pent om å få låne en stikkontakt.. kanskje vanker det kaffe også... :cool:
    Skal ikke se bort i fra at elbil vil gi økt sosial kontakt, kanskje det til og med blir mer enn kaffe også:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp det som er problemet - det er magert nok med ladere i grisgrendte strøk, og hydrogenstasjoner vet jeg ikke om finnes i nord, - kanskje i Bodø og Tromsø....
    men - i nord kan man jo kanskje banke på ei dør å spørre pent om å få låne en stikkontakt.. kanskje vanker det kaffe også... :cool:
    Ingen hydrogenstasjoner lenger nord for Trondheim pr dags dato.

    Spørs om ikke 2025 blir for tidlig å fase ut fossilbilene, men vi får se hva som skjer. Fossilbilene går uansett mot en død.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nettopp det som er problemet - det er magert nok med ladere i grisgrendte strøk, og hydrogenstasjoner vet jeg ikke om finnes i nord, - kanskje i Bodø og Tromsø....
    men - i nord kan man jo kanskje banke på ei dør å spørre pent om å få låne en stikkontakt.. kanskje vanker det kaffe også... :cool:
    Ingen hydrogenstasjoner lenger nord for Trondheim pr dags dato.

    Spørs om ikke 2025 blir for tidlig å fase ut fossilbilene, men vi får se hva som skjer. Fossilbilene går uansett mot en død.
    Fossilbilene lever lenge, tenk på alle de fine brukte bilene i markedet fremover, trenger man en dieselpurke fordi man kjører hundrevis av mil i uka så er det bare å kjøpe en bruktbil og ha den i 10-15 år, da snakker vi 2035-2040, og da bør batteri og hydrogen være vettuge alternativer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for all del. Tenkte på nysalg. Brukte fossilbiler vil selvsagt eksistere i mange år. Ser ikke vekk ifra at jeg kjøper en brukt dieselbil selv om noen år, hvis ikke hydrogenbil blir aktuelt. Har kjørt elbil i to år nå og synes blir for upraktisk som bil nr.1. Selv til by og omegn kjøring så må det ofte planlegges og setter begrensninger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke begrensninger? Forrige gang jeg var i en større by (Trondheim) fant jeg ledig kontakt uten noe leting både på IKEA og midt i sentrum (Munkegata) selv om det var rett før jul.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Møller har innsett problemet med fremtidige bruktbiler ingen vil ha, og kjører lobbyvirksomhet for å endre avgiftsregimet slik at bilene kan eksporteres.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Møller har innsett problemet med fremtidige bruktbiler ingen vil ha, og kjører lobbyvirksomhet for å endre avgiftsregimet slik at bilene kan eksporteres.
    Det er jo allerede regler for refusjon av engangsavgift ved eksport av biler i da. Så hva endringer er det de ønsker seg da? Tilsvarende refusjon av MVA?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Møller har innsett problemet med fremtidige bruktbiler ingen vil ha, og kjører lobbyvirksomhet for å endre avgiftsregimet slik at bilene kan eksporteres.
    Eller som en av de leverandørene som regner med å kunne levere MANGE elbiler og modeller rimelig kjapt, så ønsker de å legge til rette for at flest mulig av kundene deres skal ønske å kjøpe en slik.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med alle biler utenom Nissan på samme ladestandard så lover det godt med tanke på fremtiden og tilgang/utbygging av infrastruktur.
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    419
    Antall liker
    246
    200.000 nordmenn er nå med i bildelingstjenester. Det avsettes spesielle parkeringsplasser i byer for elbiler fra slike tjenester.

    Vi har simpelthen ingen forestilling om hva som kommer til å skje innen mobilitet, bileierskap og bilbruk i årene som kommer.

    Men i byer vil det være like dumt å eie "fastbil" som det nå er å eie fasttelefon. Derfor blir det ikke nødvendig å erstatte fossilbiler med fornybarbiler i forholdet 1:1. Dette er i ferd med å gå opp for bilgigantene, som dermed legger om sin produksjon. Man kan gjerne ønske seg en ny fossilbil om ti år, men den må du kanskje bygge selv.
    Hmm, Ikeabilen
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Møller har innsett problemet med fremtidige bruktbiler ingen vil ha, og kjører lobbyvirksomhet for å endre avgiftsregimet slik at bilene kan eksporteres.
    Det er jo allerede regler for refusjon av engangsavgift ved eksport av biler i da. Så hva endringer er det de ønsker seg da? Tilsvarende refusjon av MVA?
    Han pekte samtidig på tre faktorer som kan være kritiske for at elbilsalget skal fortsette å utvikle seg i Norge.

    – Videre utbygging av ladeinfrastrukturen blir helt avgjørende når det nå kommer fullverdige, elektriske familiebiler. Man må kunne lade på en helt annen måte enn i dag. Vi er også avhengig av forutsigbarhet rundt elbilfordelene, både avgifter og de ulike bruksfordelene. Dernest kommer teknologiskiftet. I Norge har vi en stor utfordring ved at vi ikke kan eksportere biler med "gårsdagens" teknologi. Her må vi jobbe mot myndighetene, sa Hekneby.

    Enkelt forklart handler dette om de høye norske avgiftene på alle nybiler, bortsett fra de elektriske. Disse gjør bilene dyre i Norge. Uten noen form for refusjon av disse avgiftene ved eksport, er det i praksis nesten ikke mulig å selge norske bruktbiler til utlandet. Mens markedet den andre veien er helt åpent. Dette er noe flere innen bilbransjen har tatt til orde for at må endres.

    https://www.tv2.no/broom/10298979/
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt batterinytt - fra Oktober 18 riktignok. Se nøye nede til venstre på plansjen ca 08:50 :)

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler & batterier & sånn....

    Slik jeg forstår av dette klippet var det en fyr som hadde kjørt nokså fort, mister kontrollen og krasjer - lett i en garasje. Batteriene tar fyr. Ut fra det jeg har sett av Tesla er det en sikkerhetsanordning som slår av alll elektrisitet - i hvertfall mot hovedbatteriet ved ulykker men da stopper vel batterikjølingen og... Go Figure.




    Rich Rebuilds (Tesla Fan) installerte en seksjon med Teslabatterier i denne gamle batteridrevne Disney bilen, det gikk galt og her ser man klart hva som egentlig skjer når disse Lithiumbatteriene tar fyr...

    Se hele eller hopp til den siste delen der batteriene går i lufta.....


     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Får vel anta at produsentene har kontroll på konstruksjon, beskyttelse og overvåkning.

    Jeg har hatt mine døgn på oljeplattform, det er jo potensielt langt mer energi der enn i en batteripakke og mye vanskeligere å løpe langt avgårde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.930
    Antall liker
    10.445
    Ved en brann i batteribiler er det kun en ting du kan gjøre, det er å begrense skadene på omgivelsene. Brann i batterier lar seg ikke slukke, enkelt og greit. Årsaken er at det ikke er en brann i vanlig forstand, men en langdryg kortslutning, eller lysbue.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fullstendig klar over det, derfor jeg skrev at jeg antar produsenten har gjort jobben sin, da med tanke på sannsynlighet for at brann skal oppstå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ved en brann i batteribiler er det kun en ting du kan gjøre, det er å begrense skadene på omgivelsene. Brann i batterier lar seg ikke slukke, enkelt og greit. Årsaken er at det ikke er en brann i vanlig forstand, men en langdryg kortslutning, eller lysbue.
    Det er vel delte meninger om dette. Problemet er gjerne at man slutter å slukke når det ikke brenner lenger mens man skulle forsatt å kjøle ned batteriet en god stund til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Elbiler & batterier & sånn....

    Slik jeg forstår av dette klippet var det en fyr som hadde kjørt nokså fort, mister kontrollen og krasjer - lett i en garasje. Batteriene tar fyr. Ut fra det jeg har sett av Tesla er det en sikkerhetsanordning som slår av alll elektrisitet - i hvertfall mot hovedbatteriet ved ulykker men da stopper vel batterikjølingen og... Go Figure.
    Ikke mye HMS på gjengen i siste filmen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn