Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Til og med Tesla Bjørn ga opp elbiler/Teslaer og her er hvorfor....

    Til og med Tesla Bjørn ga opp elbiler og hør hvorfor....

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, det var et pek til de som kjører fossilbil og en aprilspøk. Han har ikke byttet ut sin tesla og han vil ikke ha donasjoner på patreon for å kjøpe bensin. Ingenting av dette som endrer seg ved å se videoen på nytt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.210
    Antall liker
    6.752
    Dette var jo soleklart en spøk fra Tesla Bjørn.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.444
    Antall liker
    6.862
    Jeg ser etter ladbar hybrid, med en del krav, nærmere bestemt mist 5 seter, 4wd og familievennlig pris (maks 400k). Fant ut at ca 3 år gammel Outlander pjuh, og Volvo V60 er alternativene jeg endte opp med. Er det flere alternativer?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Bjørns aprilspøk fungerer fortsatt :)

    Han kjører fortsatt Nimber oppdrag i sin nye e-crafter. Jeg har forøvrig svært god erfaring med å bruke han til frakt av hifi utstyr.

    -BB-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kabelsyken koster klimaet dyrt

    Én kraftkabel til fra Norge gjør dansk kullkraft overflødig. Pris: en tiendedel av våre avgiftstap fra elbilstøtte. Utslippskutt: mer enn utslippene fra alle norske personbiler.

    https://www.dn.no/innlegg/kraft/krafteksport/kraftkabler/kabelsyken-koster-klimaet-dyrt/2-1-544510

    Norges fleksible vannkraftproduksjon og Skagerak-kablene har kunnet spille på lag med dansk vindkraft og betydd sikker leveranse av strøm til danske stikkontakter også når vinden der i perioder blir borte.

    Kabelmyopi kan vi kalle den lidelsen som rammer deler av norske organisasjoner og samfunnsdebattanter når strømpris til forbruker øker. Den kan karakteriseres med nærsynt vektlegging av uvilje mot handel med elektrisk energi over landegrensene. I tillegg lider den rammede av selektiv hukommelsessvikt.

    Eneste behandling synes å være å kutte kraftlinjer og kabler som krysser Norges landegrenser – eller at lidelsen går over av seg selv etter mye nedbør som fyller vannmagasinene.

    Hvor nærsynt og innadvendt går det an å være når det gjelder energi og klima?


    Verdt å lese alt.....!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det var et pek til de som kjører fossilbil og en aprilspøk. Han har ikke byttet ut sin tesla og han vil ikke ha donasjoner på patreon for å kjøpe bensin. Ingenting av dette som endrer seg ved å se videoen på nytt.
    Det var en Aprilspøk hvor han defacto gjentok svært mye av kritikken han hadde mot sin den gang nye Tesla S. Han kjørte BMW 525 før Teslaen og listet opp alt Teslaen kom til kort på, kvalitet komfort, +++. Ikke desto mindre mistet han halvparten av sine Tesla FanBoy followers på YT ,.... eh... men hanket inn like mange BMW fanboys som følge av dette...

    Kanskje TB burde la humorinnslagene ligge til han mestrer gamet.....

    Nimber og fastjobben har han etter eget sigende gitt opp og satser fullt på Youtube og Patreon.

    Hvis han starter opp med Nimber igjen går han kraftig i mot det han beskrev som meget slitsom håntering av gods (timing/tider) og lite å tjene på det i sum.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kabelsyken koster klimaet dyrt

    Én kraftkabel til fra Norge gjør dansk kullkraft overflødig. Pris: en tiendedel av våre avgiftstap fra elbilstøtte. Utslippskutt: mer enn utslippene fra alle norske personbiler.

    https://www.dn.no/innlegg/kraft/krafteksport/kraftkabler/kabelsyken-koster-klimaet-dyrt/2-1-544510

    Norges fleksible vannkraftproduksjon og Skagerak-kablene har kunnet spille på lag med dansk vindkraft og betydd sikker leveranse av strøm til danske stikkontakter også når vinden der i perioder blir borte.

    Kabelmyopi kan vi kalle den lidelsen som rammer deler av norske organisasjoner og samfunnsdebattanter når strømpris til forbruker øker. Den kan karakteriseres med nærsynt vektlegging av uvilje mot handel med elektrisk energi over landegrensene. I tillegg lider den rammede av selektiv hukommelsessvikt.

    Eneste behandling synes å være å kutte kraftlinjer og kabler som krysser Norges landegrenser – eller at lidelsen går over av seg selv etter mye nedbør som fyller vannmagasinene.

    Hvor nærsynt og innadvendt går det an å være når det gjelder energi og klima?


    Verdt å lese alt.....!
    Når økonomene stormet inn stormet kompetansen ut. Nå rår inkompetansen. Slik er det over alt dessverre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket betyr?

    Jeg mener nå fortsatt at markedet, når det er velregulert, er en god måte å allokere knappe ressurser (aka ren strøm) på, og så får det være opp til myndighetene å iverksette tiltak som ivaretar evt uønskete konsekvenser overfor forbrukerne. For eksempel ved å benytte overskuddet i "gode perioder" - dvs i perioder med god tilgang på ren strøm - til å redusere ulempene i perioder med dyr strøm.

    Dette er en politisk sak, og så kan man mene mye om den eksisterende liberalistiske regjeringens evne til å forstå rammene rundt dette, samt vilje til å foreta politiske reguleringer for å unngå uønskede konsekvenser for enkelte forbrukergrupper i enkelte tidsperioder. Men det er altså ikke kablene som er problemet.

    Og la meg som en bibemerkning si at jeg er dritt lei av den avlatspolitikk som politikerne driver i form av elbiler. Greit nok at elbilene kommer, det skulle bare mangle, men dette er ikke den mest effektive måten vi kan bruke penger på å redusere klimautslipp på.

    Til og med DN skriver, i en artikkel flere burde lese, at "Alle snakker om elbiler, men ingen snakker om elefanten i rommet".
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noe av det aller beste Norge kan gjøre på miljøsiden er å stå for en massiv utbygging av strømkabler til utlandet. Norsk vann, dansk vind og svenske atomer er en ypperlig kombinasjon. Norge får utnyttet kapasiteten, spesielt når magasinene er fulle og resultatet er at forbruker av ren kraft øker på bekostning av fossilt brensel. Det er ypperlig miljøpolitikk som faktisk virker.

    Når det kommer til elbiler så er de alene ikke så utslagsgivende, men de er en viktig brikke i total omlegging til rene energi innen transport, oppvarming og industri. Elbiler, elbåter, elferger, elbusser, elfly etc. er og blir helt vesentlige om vi skal klare å endre forbruket så det monner. Ikke bare kan vi være et forsøksfelt på hvordan samfunn kan utvikle seg (og Norge spilte en viktig rolle når det kom til å sparke i gang omleggingen), men vi kan også satse på utvikling av ny teknologi og kompetanse som er en forutsetning for at denne utviklingen skal fortsette i godt nok tempo.

    Det er slike ting som Norge kan bidra med, ikke tøvete ikkeutredningsavtaler for fremtidige oljefelt eller å lenke seg til en eller annen gruve en plass, lære småbarn opp til å bli tanketomme aktivister (som vi ser i UK i dag der mange elever skulker skolen av klimamessige årsaker).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt frem til siste avsnitt er jeg særdeles enig med deg. Når det gjelder siste avsnitt så er jeg redd for at verden er noe mer komplisert på noen av disse punktene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heia EU:

    Industriproduksjonen av biler og motorer i Tyskland falt femten prosent i desember måned. Ifølge Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen, er det nye miljøkrav fra EU som er syndebukken.

    – Det har stoppa helt opp, sier han til Nettavisen.

    Den tyske bilproduksjonen er en av de største motorene i europeisk økonomi. Det ble produsert godt over fem millioner biler i Tyskland i fjor.

    Et fall i produksjonen har vidtrekkende konsekvenser for øvrige europeiske land. Mange selskaper leverer deler og annet utstyr til de tyske bilgigantene.

    Merker som Volkswagen, BMW, Audi, Opel, Porsche og Mercedes-Benz er blant de som sliter med å levere biler til forbrukerne.

    Salget har fått en alvorlig knekk som konsekvens av at produksjonen ikke kommer frem. Olsen illustrerer det enkelt:

    – De nye utslippskravene rammer særlig de store diesel-hybrid bilene. Med batterikapasitet på 50 km ga de tidligere testkravene nær null utslipp på testen 10 km flatt. Den nye testen er 200 km i kupert terreng, det gir større utslipp og dermed høyere avgift på bilene slik at de blir mye dyrere, sier han til Nettavisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt at myten rundt hybrid-SUV sprekker
    La oss moderere det til dagens hybridbiler og ikke bare SUVer. En hybrid med 8 mils reell rekkevidde, og et avgiftsnivå som gjenspeiler hvordan den reelt blir brukt (og ikke bare basert på et bruksmønster som er urealistisk for de aller fleste brukerne), er en fornuftig løsning inn til videre. Utslippsfri i tettbygde strøk, og ikke alt for gal på lengre turer. Fint at EU går foran her.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det som er saken mht tysk bilindustri er at den historisk - gjennom sin maktposisjon har manipulert EU sitt regelverk og normer for bla utslipp til å passe sine egne mangelfulle og "billige" design. Etterhvert som "man" har brydd seg og ser at elbiler kan være en viktig faktor har man, antagelig etter inputs fra real time testing av diverse hybrider, ikke minst utført i Norden - sett at hybridbiler har mye større utslipp en de normerte og da våkner til og med byråkratimonstret i Brüssel...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Plug-in hybrider kan fungere helt fint, men forutsetningen er at de har en fornuftig reell el-rekkevidde, brukes mest til lokal kjøring og lades daglig. Min har en reell el-rekkevidde på ca 4 mil (avhengig av temperatur, om man bruker air-con osv...) om sommeren. Det rekker til det meste av lokal kjøring (hvis man er forsiktig). På lokal kjøring ligger den godt under det oppgitte forbruket på 0,17 l/mil (har ladeboks og lader bilen daglig).
    På langkjøring får man faktisk ganske god hjelp av elmotoren slik at den ligger under 0,5 l/mil - bedre enn tilsvarende bil uten elmotor. Jeg kjører Trondheim-Oslo t/r på en tank hvis jeg starter fra Trondheim og fra Oslo med fullt batteri.

    Hvis man bare skal ha en bil, vil kjøre miljøvennlig lokalt og vil ha mest mulig frihet ved langkjøring fungerer det utmerket, men det hadde vært mye bedre hvis man hadde en reell el-drift på 7-8 mil. Da ville det være en ideell bil for de aller fleste.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tilsvarende bil med dieselmotor går vel billigere på strekningen og med lengre serviceintervaller og lavere servicekostnader?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, noe lavere forbruk på langkjøring. Hvis man skal ha en bil for bare langkjøring er ikke en plug-in hybrid noen fordel. Serviceintervaller og kostnader er vel ganske like vil jeg tro. Samme servicekostnader og -intevaller på denne plug-in hybriden som den rene bensinutgaven.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så en vanlig Passat eller Golf skal ha oljeskift/service hver 15 000km og 60 000km service til 13 000 kroner?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Oljeskiftservice hver 15000 km, ja. 60000 servicen er dyr grunnet oljeskift på DSG-kassen. Det irriterer meg litt at en GTE-en skal ha oljeskiftservice på 15000 km uansett hvor mye bensimotoren har gått. Bruker du bilen mye lokalt vil bensinmotoren ha gått lite på 15000 km. Kanskje ikke mer enn 5000, så hvorfor skifte olje da? Det burde holde med oljeskiftservice når bensimotoren har gått 15000 km. På en MiniCooper plug-in hybrid skiller de mellom dette slik at oljeskiftservice er når bensinmotoren har gått 15000 km. Oljeskiftservicen er uansett ikke dyr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Utgavene med kun forbrenningsmotor har vel lengre serviceintervaller og vil over for eksempel 120 000 km være en del rimeligere å vedlikeholde?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Det ser ut til det er samme srviceintervall. Det eneste som gjøres på 15000 km service er relatert til forbrenningsmotoren, og det er den samme som sitter i de andre VW-bilene. Prisen på 60000 km service er relatert til DSG kassen og den er vel også i utgangspunktet den samme.
    Du kan kjøpe serviceavtale med bilen og den koster det samme for GTE som for bensinutgaven.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Oljeskiftservice hver 15000 km, ja. 60000 servicen er dyr grunnet oljeskift på DSG-kassen. Det irriterer meg litt at en GTE-en skal ha oljeskiftservice på 15000 km uansett hvor mye bensimotoren har gått. Bruker du bilen mye lokalt vil bensinmotoren ha gått lite på 15000 km. Kanskje ikke mer enn 5000, så hvorfor skifte olje da? Det burde holde med oljeskiftservice når bensimotoren har gått 15000 km. På en MiniCooper plug-in hybrid skiller de mellom dette slik at oljeskiftservice er når bensinmotoren har gått 15000 km. Oljeskiftservicen er uansett ikke dyr.
    Fordi kondens samler seg i olja og forringer kvaliteten. Kjører du lenger blir bilen skikkelig varm og vannet fordamper men har du mest småkjøring og kort kjøre distanse blir vannet værende i olja.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at prisen på elbilbatterier ikke blir det største problemet fremover. Og så får vi håpe at råvareutvinngen blir mer anstendig og miljøvennlig.....

    https://e24.no/utenriks/raavarer/elbil-metallet-kobolt-raser-i-pris/24562930

    Bl.a.
    Både prisen på koblolt og litium og markedsverdien på selskapene som utvinner dem har rast til nær rekordlave nivåer.
    Jordmetallene koblolt og litium er begge sentrale elementer i oppladbare batterier som brukes i Tesla og andre elbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man bør uansett se på hele livsløpet med tanke på utslipp, det er totalen som teller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, var det ikke ADAC som fant ut at man måtte kjøre 580 000 km i en moderne dieselbil som følger Euro6-standarden før man hadde forurenset like mye som om man kjøpte en Tesla med det største batteriet? ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
    Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Hvem vil vel ha en SUV? Tåpeligste bilklassen ever ;)
    Og en moderne dieselbil bruker mindre enn 0,5 l/mil.

    Du så vel forøvrig min ;). Jeg står ikke inne for ADACs tall, bare minner på at dette med forurensning fra biler er et komplisert tema.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
    Man klarer seg jo med en sedan når man ikke må legge 15 cm med batterier i bunnen av bilen. Pussig det der.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
    Man klarer seg jo med en sedan når man ikke må legge 15 cm med batterier i bunnen av bilen. Pussig det der.
    Med plass i baksete eller bagasje? En E klasse sedan tar vel like mye bagasje som en Tesla Model 3 mens man sitter langt bedre i baksetet på MB enn i en TMS og sikkert Model 3.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ellers så selges vel superben oftest i stasjonsvogn og med den minste motoren det er mulig å oppdrive, så den teorien holder ikke helt vann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn