Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    25 kwh pr mil = 25 kroner kontra diesel 5 liter pr mil = 65,- Miljøet er en vinner og økonomien kan også bli svært god med dette. Serviceutgiftene bør bli vesentlig lavere....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    15mil batterirekkevidde på en stor trailer? Må være feil???
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    18.269
    Torget vurderinger
    2
    15mil batterirekkevidde på en stor trailer? Må være feil???
    Du må lese artikkelen, så skjønner du. Tanken er å bruke slike til spesialoppgaver, med relativt sett korte strekk, for å skjære ned på forurensning inne i byer:

    Hva veier opptil 50 tonn, går på strøm, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom hovedstaden? Svaret er Ragn-Sells sin nye elektriske trekkvogn.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    - I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF), og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert. På denne strekningen har den en beregnet rekkevidde på 150 kilometer fullastet, og klattlading i 20 minutter ved hver lasting vil sørge for at den er i drift hele dagen, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ok. Men en så stor doning bør jo ha plass til gedigne batterier som gir betydelig lengre rekkevidde? Eller da går det muligens på bekostning av max nyttelast.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Ok. Men en så stor doning bør jo ha plass til gedigne batterier som gir betydelig lengre rekkevidde? Eller da går det muligens på bekostning av max nyttelast.....
    Hva er vitsen? Det er et kjøretøy med et helt speifikt bruksområde hvor lang rekkevidde ikke har noen funksjon. Det er et fint eksempel på å velge et kjøretøy som dekker et klart definert behov og ikke alle mulige imaginære behov man måtte dikte opp. Det finnes også elferger i Norge som skal kjøre frem og tilbake over en gitt fjord. Det er alt de trenger å kunne med en tilstrekkelig sikkerhetsmagin. Alt utover det har ingen praktisk funksjon utover å drive opp kostnaden.

    Problemet med langdistanse ellastebiler er ladingen som tar tid. På korte turer hvor man uansett står en stund på A og B går det i praksis ikke nevneverdig tid på lading.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ser den. Tenkte på langkjøring.
    Det er vel den feilen de fleste gjør - ikke vurderer det de har behov for men hva de tror de har behov eller kan få behov for.....
    Kan bare snakke for meg selv og jeg har ukentlig behov for bil som kan frakte meg 250km uten å måtte stoppe for å lade/klattlade.
    De nye bilene med nye batteripakker virker såpass bra at jeg må revurdere tidligere påstand: "det er bare Tesla som kan dekke mitt behov, men den er alt for dyr" :)

    Jeg liker det jeg ser her:
    208el.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser den. Tenkte på langkjøring.
    Det er vel den feilen de fleste gjør - ikke vurderer det de har behov for men hva de tror de har behov eller kan få behov for.....
    Kan bare snakke for meg selv og jeg har ukentlig behov for bil som kan frakte meg 250km uten å måtte stoppe for å lade/klattlade.
    De nye bilene med nye batteripakker virker såpass bra at jeg må revurdere tidligere påstand: "det er bare Tesla som kan dekke mitt behov, men den er alt for dyr" :)

    Jeg liker det jeg ser her:
    Vis vedlegget 531707
    Jeg og. Med en batteripakke på 50 kWh, hurtiglading med batterikjøling, morsomme kjøreegenskaper og en pris på rundt 300.000, ser jeg endelig en nr 2 bil for kort/mellomlang kjøring som dekker våre behov i det daglige.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Broblemet er vel at de fleste av disse ikke kommer før avgiftene er på plass....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Broblemet er vel at de fleste av disse ikke kommer før avgiftene er på plass....
    Det kan være fare for det ja. Polestaren så bra ut, men artikkelen var ikke veldig konkret ut over pris. Passe stor så den også ut, og ikke alt for SUVete.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Fra siden synes jeg i hvertfall at utseendemessig er det den lekreste elbilen så langt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde man tatt e-208s utseende med Polestars ytelse så hadde det lignet på noe. Jeg savner fremdeles en liten lett kupé med sportslige egenskaper og lang rekkevidde. Jeg trives i P85D men den er for stor og tung egentlig, og jeg savner små lette biler med litt motor. Peugeot 205 GT var moro, samme var en Austin Metro med 1.5 og Fiat Bravoen med 180HK.

    Så noe slikt som en Mercedes A85 AMG, eller en Ford Focus GT i elektrisk versjon med god rekkevidde hadde vært noe for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du har jo Tesla Model 3.
    Utvannet model S .... meh.

    Selv den nye Roadsteren virker litt bilbane. (70-talls leketøy)

    Savner en kompakt godbit.
    Med tanke på hvordan for eksempel Leaf er priset så er jo Model 3 et godt kjøp. Ser for meg at reduksjonen i størrelse og vekt gjør bilen artigere å kjøre enn TMS. Forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde en P i betegnelsen på min TMS, alt annet kjennes tamt ut i forhold.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    1.911
    Du har jo Tesla Model 3.
    Utvannet model S .... meh.

    Selv den nye Roadsteren virker litt bilbane. (70-talls leketøy)

    Savner en kompakt godbit.
    Med tanke på hvordan for eksempel Leaf er priset så er jo Model 3 et godt kjøp. Ser for meg at reduksjonen i størrelse og vekt gjør bilen artigere å kjøre enn TMS. Forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde en P i betegnelsen på min TMS, alt annet kjennes tamt ut i forhold.
    Har prøvesittet naboen sin. Den føles absolutt ikke som noen utvannet S.
    Har en X nå, grunnet at det behøves en sånn minibuss til frakt av unger, hund og div annet skrammel til stadighet. Hadde ikke det behovet vært der hadde den røket til fordel for en 3 tvert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok for seint og for konservativt for den også. Når en bil fra 2012 står seg godt mot forsøk på konkurranse fra Jaguar og Audi stiller jeg meg tvilende til Polestar som TM3 konkurrent. Verdt å huske at TM3 performance er minst et sekund raskere til 100 og har alt utstyr utenom autopilot, metalliclakk og vinterdekk inkludert i prisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voldsomt fokus på akselerasjon her. Hvor lite er egentlig nok?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke men jeg sliter å forstå poenget med at man har tilpasset elbilens respons til en fossilbil, det at man må ttrykke på noe for å aktivere full effekt og kunstig motorlyd. Blir like tullete som å ha betegnelsen Turbo på bakluka på elbilen men det blir tilfelle.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg vet ikke men jeg sliter å forstå poenget med at man har tilpasset elbilens respons til en fossilbil, det at man må ttrykke på noe for å aktivere full effekt og kunstig motorlyd. Blir like tullete som å ha betegnelsen Turbo på bakluka på elbilen men det blir tilfelle.
    Mye som fakes her i huset, men ikke på bilfronten :p
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å lese Polestar artikkelen som sammenligner med Tesla Performance. Man vil jo ikke sammenligne med folkemodellen som er 100 000 rimeligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
    For min del eneste følelsen sv å kjøre en responsiv bil innenfor Norges lover. Rent praktisk har den en reell funksjon - å kjøre forbi bobiler og vogntog opp fjelloverganger der vinduet for denslags er kort. Å kjøre forbi med Teslaen er litt som pek og klikk - bare p svinge ut og gi gass og Vipps så er det gjort. Det er morro en stund men går fort over.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er morro en stund men går fort over.
    Ja, men nei. :) For min del er den lydløse akselerasjonen seriøst vanedannende. Bedre enn den mest perfekt balanserte V12. To og et halvt tonn med bil som bare stikker, momentant.

    Når jeg setter meg i en fossilbil tror jeg først noe er gått i stykker, så mye som det bråker, ryker og lukter, før jeg etterhvert husker at det er slik den skal være. Deretter, ved første forsøk på akselerasjon, blir det bare mer lyd og lite som skjer før den etterhvert begynner å sige avgårde litt fortere. OK som traktor til å dra opp båten eller som nostalgisk roadtrip, men ikke noe til daglig bruk.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
    ikke gjør det så jævlig snusfornuftig. for mange er det gøy
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Når jeg setter meg i en fossilbil tror jeg først noe er gått i stykke.
    Leide bil i fjor sommer og må tilstå at jeg hadde noe av den samme tanken til å begynne med før jeg innfant meg med de fysiske begrensningene. Det hele fremsto som Veldig Rart. Det var en rimelig kjip leiebil, men følelsen av å gi gass og så skjer absolutt ingen ting tok litt tid å venne seg til. Å kjøre forbi en moped ble plutselig noe som måtte planlegges litt, selv i lav fartsgrense. Jeg var jo vant til blink, sving, gi litt gass og svosj så var det unnagjort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Like fullt kommer man fortere fram med en fossilbil.
    I 99% av tilfellene er det ingen praktisk forskjell. Så kan man jo regne timelønnen på å måtte lade underveis en gang innimellom. Jeg hurtigladet elbilen (unødvendig, men skulle uansett handle litt) for en uke siden. Forrige gang var så vidt jeg kan huske i høstferien i fjor. Neste gang blir sannsynligvis i sommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn