weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 21.825
- Antall liker
- 14.470
^ anbefalingen er max 10A (eller var det 8A) fra vanlig stikkontakt. Bilen tillater 13A. Jeg lader med 7A.
Her er artikkelen, ferdig redigert fri for reklame^ anbefalingen er max 10A (eller var det 8A) fra vanlig stikkontakt. Bilen tillater 13A. Jeg lader med 7A.
Enig.Ja det åpenbart mye enklere å bare legge ansvaret over på alle andre.. Dette er jo lett tilgjengelig informasjon og har vært diskutert over alt i årevis. Hvorfor denne motstanden mot å sette seg inn i ting selv?
Og derfor bør disse bøkene ha en "MÅ leses" innledning, som jeg skrev.En Passat f.eks. leveres i ørten varianter (GTE, all-track, 6 trinns DSG, 7 trinns DSG etc, pluss en hel del utstyrsvarianter med ørten mulige tilvalg). Det lages en felles instruksjonsbok for alle variantene. Den er på ca 400 s. Så når du leser noe står det "Dette gjelder modell sånn-og-sånn". Så bare å finne fram til det som gjelder for din modell tar i utgangspunktet lang tid. Når du finner det står det gjerne "hvis du har sånn-og-sånn utstyr skal du gjøre slik, ellers slå opp på side 298, andre avsnitt... Det gjøres kort sagt ikke mye for å få folk til å lese i dem, selv om man jo leter seg fram til det viktigste.
En del informasjon er viktigere enn annen. F.eks. hvordan man skal lade bilen uten at man risikerer branntilløp.
Jada, spesielt biler til en million.Kjøper folk elbil på impuls?
Du må ikke overvurdere dine medborgere. Det er utrolig mange som kjøper noe uten å tenke nøye gjennom hva de skal bruke det til og hvordan det evt. skal brukes. Tenk på alle de som kjøper SUVer med 4-hjulstrekk som aldri kjører noe sted som kan ligne på noe disse bilene er lagd for. Når det feks. følger en ladeklomp som bare kan plugges inn i en standard stikkontakt med bilen, kan du være rimelig sikker på at de fleste bare lader med den uten å tenke mer på det.Kjøper folk elbil på impuls? Før jeg kjøpte min tenkte jeg nøye igjennom bruk, hvor mye og hvor lang tid det tok å lade hjemme, hvilket utstyr jeg trengte osvosv. Da skal det mye til for ikke å snuble over informasjonen vedr kontakter, ampere, sikringer osv
Da er vi to, men de fleste skjønner lite eller ingenting og stoler på selgerne når de skal handle.....Mulig det, er bare veldig vanskelig å se for seg. Bruker sjeldent ei krone på noe som helst uten å sette meg grundig inn i sakene først. Om det er biler, datamaskiner, stereoanlegg, verktøy eller whatever.
Tja vanskelig å si. Det er rart om man ikke får informasjon om man er føstegangskjøper av elbil at det er viktig med sikker lading. Men mulig det forekommer, men jeg mistenker mange for å nedprioritere sikkerhet for å spare penger.Ja, men "folk flest" vet ikke at det er det man bør gjøre. Jeg tror ikke det har med smålighet å gjøre - det er mangel på kunnskap. Jeg har også egen ladeboks til min plug-in hybrid. La inn 32A kurs selv om 16A hadde vært nok til denne bilen. Prisforskjellen var minimal. Kanskje jeg skal ha en ny bil om noen år?
Tipper kontrolløren var et firkanthode med en arbeidsinstruks og en betaling som kun gjaldt innvendig kontroll.Staten gjør en del ting fra å beskytte folk fra seg selv (subsidiært beskytte en næring). Det er mellom annet ikke lov å koble fast anlegg selv - det skal utføres av en autorisert person. Ditto med rør som har vann under trykk. Nå kan man, om man er sånn passe nevenyttig innvende at det å koble eksempelvis en stikkontakt eller en varmeovn med fast ledning ikke er spesielt vanskelig, men det er altså ikke tillatt etter gjeldende regler. Det er derimot lov å putte hvasomhelst, eksempelvis en elbillader som trekker 13A i 20 timer i strekk i et støpsel som er 30 år gammelt og har blitt slarkete og dårlig.
Jeg hadde forresten inspeksjon av det elektriske anlegget hjemme for et års tid siden (utført av noen på vegne av netteier Hafslund). Da fant jeg det interessant at vedkommende, i disse elbil-tider, ikke fattet noensomhelst interesse for garasjen min. Han var ikke en gang inne i den - ei heller så han på noe av anlegget som var på utsiden av huset. Ikke at det er noe snusk å finne der, men jeg synest det var litt påfallende. Muligens hadde vedkommende vært mer interessert om det han fant inne i huset hadde vært jalla.
Mulig, jeg synest han var ganske så grundig innvending i alle fall.Tipper kontrolløren var et firkanthode med en arbeidsinstruks og en betaling som kun gjaldt innvendig kontroll.
Bare automatsikringer hos meg og kun merket "garasje" på en standard 15A kurs. Man skulle jo tro at litt folkeopplysning ang elbiler var en del av sjekklisten deres, jeg tør påstå det er mer vesentlig enn at det stod en iPhone-lader i støpselet hjemme, hvilket han kommenterte som et velmenende råd.Hvis han fant f.eks. en 3/32A kurs med jordfeilbryter klasse B og overspenningsvern i tavla på en kurs merket ladesentral så er det ikke så veldig spennende å gå ut for å se en boks i garasjen. Da tyder alt på at man har sitt i orden. Det hadde vært større grunn til å ta en sjekk hvis alt han fant var 10A-kurser med UZ-elementer (skrusikringer) og 2 Teslaer utenfor på hver sin kabel.
Spot on. Det er en gjenganger i mange saker. Har du gjort noe dumt så ikke ta ansvar for det. Gå til media og trekk offerkortet.Ja det åpenbart mye enklere å bare legge ansvaret over på alle andre.. Dette er jo lett tilgjengelig informasjon og har vært diskutert over alt i årevis. Hvorfor denne motstanden mot å sette seg inn i ting selv?
https://electrek.co/2019/03/18/vw-threatens-exit-automaker-lobbying-electric-vehicle-policies/?Volkswagen is amongst the legacy automakers now most invested in electric vehicles and they now threaten to exit an important automaker lobbying group over their policies regarding electric vehicles.
Automakers have promoted policies to slow down the adoption of electric vehicles through lobbying groups for years.
Most recently, automakers associations have pushed against efforts to increase average fuel economy, which would have forced EVs to be built in higher volume.
Interestingly, several automakers were claiming to be ‘all-in on electric cars’ while indirectly supporting those lobbying efforts.
Now, Volkswagen appears to be recognizing this issue and is pressuring the Association of the German Automotive Industry (VDA), a powerful lobbying group in Germany, to promote electric vehicles.