Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir interessant å se hvor dette ender. Forsikringsbransjen sukker, dette blir dyrt.

    Skjermbilde 2019-03-22 kl. 06.30.50.jpg

    En kommentar fra nettet:

    Boeing, you are about to be sued for yuuuuuge amounts of money. You could face criminal charges. Your new superawesome planes are grounded. The model is toxic. Nobody is going to want to buy one, even if you're allowed to sell them.

    You have a tiny chance of engendering just a smidgen of good will after you killed people for profit by making BOTH safety features standard, but, instead, you'll just make ONE standard, because you are STILL penny-pinching, murdering, sociopathic greedkillers:

    The Federal Aviation Administration (FAA) grounded all 737 Max airliners until they can be deemed safe for flight. An anonymous source told the New York Times, Boeing is updating the MCAS software and will be making the disagree light standard on all new 737 Max planes. Engineers reportedly began working on the changes before the crash in Ethiopia.

    While the disagree light will now be included on all future 737s, the
    angle of attack indicator will remain a “sold separately” item.

    I would round up everyone responsible, strap them into a 737 Max, set the fucker on autopilot and see how long it could go before crashing.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Men for pokker gutter! Hvorfor så negative? Billettprisene var da lave? Og det er jo det eneste som betyr noe, ikke?

    Fly og flyoperasjoner og har alltid vært dyre greier. Når PAX'en ikke er villig til å betale hva det koster vil slike ting selvsagt skje.

    Det kuttes på alle bauger og kanter i denne bransjen, og det er ikke et sunnhetstegn. Men foreløpig er det fortsatt tryggere å fly enn å kjøre bil til flyplassen!

    Den dagen det blir "for mange" ulykker slik at folk gjør det "klimafolket" sier; slutter å fly, vil vi få en periode med superbillige billetter og deretter kommer konkursene.

    Etter denne konkursbølgen vil vi nok sakte se en endring der flybilletter blir mere realistisk priset.

    Men det er noe fundamentalt galt når det koster mere med Flytoget fra Oslo S til OSL enn flyturen fra OSL til LHR. Litt overdrevet, men likevel!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg betalte en gang NOK 250 T/R Oslo Bergen med Color Air, det var gØy.... hyggelig besetning. Innsjekk i baggasjelinja kun med referansene notert på lanken. Det var tider det. Var vel litt forut 4 sin tid....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    PAXen har jo strengt tatt ikke andre valg enn
    1) Betale billettprisen som forlanges
    2) La være å fly.

    Litt merkelig å skylde på passasjerene fordi prisene er lave. Det er tross alt selskapene som setter de og de som øker kapasitet og oppretter nye ruter osv. Det er ikke så merkelig at det finnes et knippe svært rimelige billetter - om fly ikke er helt fulle så er et usolgt sete et "perishable good" som ikke kan selges på ny en senere gang. Et flyselskap velger jo selv sin prisings- og rutestrategi - det er ingen som tvinger de til det.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.456
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dersom informasjonen i denne videoen er korrekt, gjorde Boeing noen underlige valg for hvordan MCAS avleser AoA-sensorene. Og uten å dokumentere virkemåten.

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.956
    Antall liker
    12.074
    Torget vurderinger
    2
    Dersom informasjonen i denne videoen er korrekt, gjorde Boeing noen underlige valg for hvordan MCAS avleser AoA-sensorene. Og uten å dokumentere virkemåten.
    Høres logisk ut i kombinasjon med de andre opplysningene som foreligger. Det store problemet her, er at Boeing av fullstendig ubegripelige årsaker har konstruert et system som kan skape potensielt farlige situasjoner ved single point of failure. Det er barnelærdom innen flyteknikk, at det gjør man bare ikke. At dette systemet har kommet seg fra tegnebrettet, via alle mulige risikovurderinger, og helt ut i operasjon, er for meg en fullstendig gåte. Det skal bare ikke gå an.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er styringen av skruesystemet som justerer vinkelen på bakvingen som er årsaken har man vært ute for en feil på et slikt system tidligere nettopp fordi det var et single ended design men årsaken var mekanisk og skyltes manglende vedlikehold. Årsakssammenhengen var således en helt annen.

    Alaskan Air hadde en MD80 eller DC 9 hvor gjengene på denne skruen gav etter, ble skrellet av pga manglende vedlikehold og det medførte jo en katastrofe, tror huske at flyet endte opp ned uten å kunne manøvrere inntil det traff sjøen utenfor vestkysten av USA. Det var visstnok det eneste single ended systemet ombord og mener å huske at noe ble endret slik at dette ikke skulle kunne skje, manglende vedlikehold eller ikke.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.956
    Antall liker
    12.074
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er styringen av skruesystemet som justerer vinkelen på bakvingen som er årsaken har man vært ute for en feil på et slikt system tidligere nettopp fordi det var et single ended design men årsaken var mekanisk og skyltes manglende vedlikehold. Årsakssammenhengen var således en helt annen.

    Alaskan Air hadde en MD80 eller DC 9 hvor gjengene på denne skruen gav etter, ble skrellet av pga manglende vedlikehold og det medførte jo en katastrofe, tror huske at flyet endte opp ned uten å kunne manøvrere inntil det traff sjøen utenfor vestkysten av USA. Det var visstnok det eneste single ended systemet ombord og mener å huske at noe ble endret slik at dette ikke skulle kunne skje, manglende vedlikehold eller ikke.
    Det var en fullstendig annen problemstilling, og er ikke sammenlignbar. Skruesystemet i trim av haleflata ble forbedret for å unngå lignende situasjoner, ja. I utgangspunktet er ikke trim av haleflata kritisk, men som vi har sett, er det mulig å skape problematiske situasjoner dersom trimmen motarbeider piloten.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Forkortet versjon av ulykken med Alaska Air. Opprillelig er det laget et timelangt program i serien Aircraft Investigation på National Geographic om denne og alle andre fatale ulykker.

    FAA og NTSB bistår.


    [
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    E'rre mulig..............

    https://www.bbc.com/news/business-47691478

    Men denne var søt da:
    She said when the pilot first made the announcement that the plane was about to land in Edinburgh everyone assumed it was a joke. She asked the cabin crew if they were serious.

    The pilot then asked passengers to raise their hands if they wanted to go to Düsseldorf.

    Everyone raised their hands.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    E'rre mulig..............

    https://www.bbc.com/news/business-47691478

    Men denne var søt da:
    She said when the pilot first made the announcement that the plane was about to land in Edinburgh everyone assumed it was a joke. She asked the cabin crew if they were serious.

    The pilot then asked passengers to raise their hands if they wanted to go to Düsseldorf.

    Everyone raised their hands.
    Joda det både er mulig og det er slett ikke så uvanlig.

    Piloten hadde fått papirer som sa at han skulle til Edinburgh så da fløy han selvsagt dit. De fleste piloter gjør som de får beskjed om.

    Nå er årets Boot ( Verdens største båtutstilling! Og den er hysterisk SVÆR!! ) i Düsseldorf avsluttet, så under de omstendighetene tror jeg at jeg hadde foretrukket å lande i Edinburgh.

    Hadde det vært Ryan Air og ikke BA ville vel piloten ha sagt følgende til passasjerene: " Welcome to Düsseldorf Airport North West!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det mest oppsiktsvekkende var at ingen av passasjerene, som må ha visst at en tur til Tyskland innebærer at man krysser kanalen, reagerte på at flighten ikke krysset åpent vann.....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det mest oppsiktsvekkende var at ingen av passasjerene, som må ha visst at en tur til Tyskland innebærer at man krysser kanalen, reagerte på at flighten ikke krysset åpent vann.....
    Skydekke?

    Jeg synes det er mer oppsiktsvekkende at ingen foran i cockpit reagerte? Har man ikke en "schedule"?
    Var det ikke så at de var skedulert for reise LCY-DUS, men så tok de (eller hadde fått) feil papirer i cockpit og fløy til EDI istedet? Står det ikke ankomstflyplass på slike papirer?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Minner meg om en lett forvirret passasjer som ankom Molde lufthavn. Hun skulle egentlig til Moldova. Fort gjort...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det mest oppsiktsvekkende var at ingen av passasjerene, som må ha visst at en tur til Tyskland innebærer at man krysser kanalen, reagerte på at flighten ikke krysset åpent vann.....
    Skydekke?

    Jeg synes det er mer oppsiktsvekkende at ingen foran i cockpit reagerte? Har man ikke en "schedule"?
    Var det ikke så at de var skedulert for reise LCY-DUS, men så tok de (eller hadde fått) feil papirer i cockpit og fløy til EDI istedet? Står det ikke ankomstflyplass på slike papirer?
    Cockpiten hadde så vidt jeg forstår feil schedule. Passasjerene visste hvor de skulle....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så det er ikke pilotenes feil da :)

    "Hvor skal vi i dag tro? Jo, vi flyr dit kompasshøna sparker som vanlig vel, ?"
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Officials say the pilot followed the flight plan for Edinburgh, and that air traffic control officials also were following the same flight plan and saw nothing amiss.

    WDL aviation said it was trying to determine the cause of the “obviously unfortunate mix-up.”

    “We are working with WDL Aviation, who operated this flight on behalf of British Airways, to establish why the incorrect flight plan was filed,” a spokesman said.


    BA3271 flyr alltid LCY-DUS i denne perioden; daglig unntatt lør/søn men ikke i går :)

    DOBA3271/25MAR
    * OPERATIONAL FLIGHT INFO * BA3271 -1 MO 25MAR19
    CITY INFO HOUR (LOCAL)
    LCY ESTIMATED TIME OF ARRIVAL 1315 DUS
    DUS AIRCRAFT LANDED 1300
    ARRIVED 1307
    EDI DIV DUS EDI
    DESTINATION STATION
    ESTIMATED TIME OF ARRIVAL 0930 EDI
    ESTIMATED TIME OF DEPARTURE 1030
    DELAY ZO
    LEFT THE GATE 1028
    TOOK OFF 1039
    DELAY ZO

    *1A PLANNED FLIGHT INFO* BA3271 -1 MO 25MAR19 ASM
    APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
    LCY 0730 MO JCDRI/M YB/S 142 1:10
    HKMLVNOQSGX/S
    DUS 0940 MO 1:10
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Snodig den EDI-turen. Har inte läst artikeln, så vet inte om förklaring framkommer där.

    Vanligvis får en roster 14 dager før tidigare roster går ut, som regel i månadsskiftet. Där står allt en behöver å veta. Incheckstider, avgångstider, crew, flightnummer, destinationer, blocktider, taxiturer, hotellbokningar, kurser, träning osv. Så kan omprogrammering förekomma och då är det gärna framförhandlat med föreningarna hur dessa omprogrammeringar skal fungera.

    Så möter man stort sett på crewrummet till uppsatt incheckstid och går genom dagens program; väder, NOTAM, SNOWTAM, fuel, antal pax, flygtider, teknisk status på flyget mm. Detta i felleskap styrman och kapten. Så ringes det in en fuelbeställning och destination, gate och flygmaskin bekräftas på nytt av handlingsällskapet. Därefter en briefing med kabinpersonalen (som också har lik roster för den aktuella flygningen med den samma infoen).

    Så ned i gaten där en vanligvis ser destinationen i gateskärmen, vidare ned i cockpit och gör setup för kommande flygning. En titt på skärmen på väggen framför cockpit visar igen destination och tid till avgång. Operationell Flight Plan (som kontgrollerats på crewrummet) programmeras i flygmaskinens FMC med origin och destination, flightnummer och eventuell company routing (en förenklad kort koding av en som regel lång route med 20-30 punkter). Denna genomgås så med pilot nr 2 i en «route verification», tänkt att kryssjekke att routing, distans och fuel är innanför tänkt program.

    ATC kontaktas och klarering erhålls. Utflygningstrasé, routing, destination och transponderkod.

    Samtidigt kommer passagerare ombord, med vad som skal vara riktigt boardingkort till korrekt destination. Så sjekeks antal omord med antal registrert påstigna och om allt stämmer, stängs dörrarna, gaten dras tillbaka och vi drar.

    Med andra ord, skal det en hel del till att piloterna av misstag programmera in fel destination. Det fångas upp ganska omedelbart. Här har det blivit en systemsvikt jag aldrig hört om tidigare. Intressant att det faktiskt kan ske i 2019.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ny 737 Max med problemer. Southwest Airline ferry flight
     
    H

    Hardingfele

    Gjest

    Linken går til en FB side. jeg klarer ikke å "isolere" filmen slik at bare den kommer opp. Muligens kan noen av dere fikse det.

    Filmen som jeg linker til er en F16 på take off! Praktfull og en smule overaskende.
    Jeg advarer, ikke begynn å se på TikToks, man blir huket. (Douyin kalles de i Kina). Mye oppfinnsomt.

    Traveling on planes fakes, er veldig bra.


    Om noen lurer på hva ungene holder på med for tiden:


    Skills:

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.956
    Antall liker
    12.074
    Torget vurderinger
    2
    737 MAX: U R Buttfucked and here is why:
    Utifrån den videon, hur tänker du här?
    Han tenker at dersom det sitter en cowboy i en bil, og forteller verden hvor jævelig god han er til å lande en T-38, så vet han alt om hva som er "problemet" med B-737 Max 8.

    Bare å bøye seg i støvet for denne uslåelige kunnskapen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kom til å tenke på denne.... finner ikke noe bildedokumentasjon....

    Ble visst noen brannsår inntil de begynte å dra av motoren på den siden de hoppet fra....

    Ref dc9-21 fallskjermhopping.
    Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
    Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979

    I hin Hårde dager.... - dårlig erstatning men d 4 gå.....




     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.956
    Antall liker
    12.074
    Torget vurderinger
    2
    Kom til å tenke på denne.... finner ikke noe bildedokumentasjon....

    Ble visst noen brannsår inntil de begynte å dra av motoren på den siden de hoppet fra....

    Ref dc9-21 fallskjermhopping.
    Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
    Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979

    I hin Hårde dager.... - dårlig erstatning men d 4 gå.....




    Brannsår, nope.

    Tidsaspektet er en ting, men selvsagt hadde alle regnet ut på forhånd at man skulle trekke ned power på motor 2 når folk hoppet ut av maskinens bakre del. Var selv med å klargjøre "Bia" den gangen.

    LN-NPB_B737-200_BusyBee_1987_(4583553275).jpg

    Sånn ellers var første fallskjermhopper fra en kommersiell jetmaskin "Dan Cooper", han som kapret en 727 i 1971 og hoppet ut, for deretter å forsvinne for godt...

    Jeg har ved selvsyn sett et par folk bli feid avsted fra en jetmotor på tomgang; mye vind på lite område der, ja. Og veldig morsomt når du vet at det gikk bra! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert riktig det Håkon men de måtte visstnok redusere pådraget ytterligere til tomgang? fordi det ble vel "thrusty" ved første forsøk.. leste om dette den gang.

    Anywayhow, next: rått parti. Som hamsteren nevner i neste innslag, 747n kan ikke gå på full trust på rullebanen mens den står stille i mer enn 20 sekunder eller begynner jetstrømmen å bryte opp asfalten. Dette skjedde faktisk på gamle Gardermoen en gang jeg skulle hente noen der - dette var før Fornebu ble lagt ned. En sværing av noe slag hadde snudd helt i enden nærmest tilkomstveien og brutt opp asfalten. Ikke nok med det den hadde dratt med seg biter bortover rullebanen i takeoffen slik at hele rullebanen måtte renses/sees over før den kunne benyttes igjen. Det ble en del ekstra venting kan en si.

    Anywayhow,

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn