Eirik84
Hi-Fi freak
Riktig, er erstattet av denne - https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-8000f-premiere-iiFinner ikke RP 280 noen steder, er det en modell på vei ut?
Riktig, er erstattet av denne - https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-8000f-premiere-iiFinner ikke RP 280 noen steder, er det en modell på vei ut?
Navnet på fronten har ikke særlig betydning, men størrelse og utforming på porten har ;D Spendor D7 og D9 fungerer for eksempel veldig bra nær bakveggLike bra/dårlig som "alle" andre høyttalere da lydbølger er ren fysikk som ikke bryr seg om navnet på fronten.
En snill sønn ville kanskje etterhvert hintet frempå med en forsterker med innebygget EQ/romkorreksjon for å roe bassen en smule med en slik plassering
Uten korrektion så burde de ihvertfall stå min 40cm fra vegg helst mer men det er min erfaringMin erfaring med RP-280 er at de kan stå ganske nærme bakvegg så lenge det ikke blir i et hjørne.
Hadde rp280 helt ned i 20cm fra bakvegg uten at jeg syns det ble ufint.. den nye porten gjør en god jobb kontra de gamle rundeFunker RP260f nær bakvegg? Kjenner jeg gamlingene rett er det litt "form over function" ;D
Cornwall?Hva er egentlig delinga mellom hornet og bassene på disse? Må si jeg er imponert over byggekvaliteten på de, 19mm MDF i høyttalerne og avstivning innvendig. Hadde vært meget fornøyd med å eie et par, men horn er nok ikke tingen for meg.
Oi, glemte å skrive hvilken modell RF83 jeg tenkte på.Cornwall?Hva er egentlig delinga mellom hornet og bassene på disse? Må si jeg er imponert over byggekvaliteten på de, 19mm MDF i høyttalerne og avstivning innvendig. Hadde vært meget fornøyd med å eie et par, men horn er nok ikke tingen for meg.
CW I og II: delefrekvens 600hz og 7000hz
CW III: delefrekvens 800hz og 5000hz
1650Hz i følge klipsch.comOi, glemte å skrive hvilken modell RF83 jeg tenkte på.
Spennende, noen som har noen synspunkter om hvordan mellomtonen er i disse?1650Hz i følge klipsch.comOi, glemte å skrive hvilken modell RF83 jeg tenkte på.
Har spurt klipsch om dette med Ohm på Rf-7 mk3 men ikke fått svar. Vet at 83 dipper ned i 2,7 Ohm iallefall.Spent på hvordan 2x Primare A34.2 vil fungere på mine RF7mk3... ikke funnet noe målinger som forteller laveste impedanse på disse...
Har brukt en A34.2 til nå, har fungert meget bra det altså... men fikk veldig lyst til å teste 2... har lest svært positivt om å ha disse i brokoblet modus, men litt usikker på hvordan dem fungerer på Klipsch, RF7mk2 hadde vel en dip ned mot 3,7ohm i 160hz området...
Useendemessig minnet det veldig om Supra PLY, eller hvordan det enn skrives...Åpnet KG 4.5 idag for å dempe horn og basselement og kom over denne internkablingen.
Er dette noe Klipsch har levert, eller har noen vært inni dem og rotet før?
Dempe horn og bass ?Åpnet KG 4.5 idag for å dempe horn og basselement og kom over denne internkablingen.
Er dette noe Klipsch har levert, eller har noen vært inni dem og rotet før?
Vis vedlegget 537694
La bitumen på baksiden av hornene og på basketene til wooferene for å dempe ringing.Dempe horn og bass ?Åpnet KG 4.5 idag for å dempe horn og basselement og kom over denne internkablingen.
Er dette noe Klipsch har levert, eller har noen vært inni dem og rotet før?
Vis vedlegget 537694
Dette er helt sikker vært gjort etterpå av en tidligere eier. Supra PLY 2.0 var veldig populær høyttalerkabel på den tiden KG serien var i salg, i mine ører en ikke særlig god kabel da lyden kan bli noe hard, kald og ubehagelig. Jeg kjøpte for noen måneder siden en brukt KV-4 (senterhøyttaler), som også hadde veldig forseggjort internkabling med Supra PLY 2.0, kan kanskje være samme eier en gang i tiden? Den eneste internkablingen med kjent navn på som jeg er klar over har vært brukt i Klipsch, er Monster Cable i noen av høyttalerne i CF-serien.Åpnet KG 4.5 idag for å dempe horn og basselement og kom over denne internkablingen.
Er dette noe Klipsch har levert, eller har noen vært inni dem og rotet før?
Vis vedlegget 537694
Hvis de er i nærheten a like gode som lillebrødrene RF-63, så er den selvsagt fantastisk? Hvorfor er ikke horn noe for deg?Spennende, noen som har noen synspunkter om hvordan mellomtonen er i disse?1650Hz i følge klipsch.comOi, glemte å skrive hvilken modell RF83 jeg tenkte på.
Hvorfor nevner du ikke Chorus II i samme åndedrag? Har Chorus II (som er en blanding lydmessig mellom Cornwall og La-scala) i ca 20kvm rom. Funker bra, det som kjennetegner heritage er kontroll i bassen, dvs bassen flyter ikke ut sånn som for eksempel RF83 ville gjort på tilsvarende rom (har prøvd).Hvordan er cornwall og forte med tanke på rom størrelse? Hva funker de i? gjerne k-horn og la scala også.
Mvh Aleksander
Det er ganske forskjellig karakter over de mer gammeldagse Klipsch-modellene, og de nyere RF'ene. Det er ikke noen objektiv enighet om hva som er best, de har rett og slett ganske forskjellig fokus. Jeg elsker begge varianter, men av forskjellige årsaker.Hvorfor nevner du ikke Chorus II i samme åndedrag? Har Chorus II (som er en blanding lydmessig mellom Cornwall og La-scala) i ca 20kvm rom. Funker bra, det som kjennetegner heritage er kontroll i bassen, dvs bassen flyter ikke ut sånn som for eksempel RF83 ville gjort på tilsvarende rom (har prøvd).Hvordan er cornwall og forte med tanke på rom størrelse? Hva funker de i? gjerne k-horn og la scala også.
Mvh Aleksander
Hadde de oppkoblet mot LM501IA (oppgradert med kt150rør), det var ikke særlig god match. Koblet de opp mot en Consonance forsterker jeg har i stuen og da løsnet det voldsomt. Kjøpte da likegodt den største effekten til Consonance og får den hjem i kveld, skal bli spennende.
Så forresten Chorus II til salgs for latterlige 9500,- på finn for noen dager siden. Håper det var en av dere her inne som hadde vett nok til å kjøpe de for den prisen.. MTP hva du må betale for et par med La-Scala, Cornwall og forte i dag er dette latterlig billig. På Klipsch forum mener mange at disse er av de beste Klipschene laget. Ofte sammenlignet med Belle i lydsignaturen, har dessverre ikke hørt Belle så kan ikke verifisere dette. Chorusene er sær på elektronikk, men når du får dem til å svinge er det få som slår de. Som nevnt RF-83 var i rommet sammen med Chorusene (forrige gang jeg hadde Chorus II) og mener jeg skimtet en tåre fra diskantelementet til RF-83 når den fikk høre hva Chorusene var i stand til. De føyk ut av rommet rimelig kjapt, med senket hode og krumbøyd rygg.
Helt klart. Har hatt mange forskjellige rf modeller opp gjennom i forskjellige rom til forskjellig bruk. Jeg gikk til innkjøp av RF-83 (den gang) for å få en mer «hi-fi» korrekt versjon som skulle overta etter Chorusene. Jeg skjønte brått den at Heritage var en helt annen greie og er i etterkant den lyden jeg har savnet mest når andre ting har vert innom. Dette matchet opp mot T+A monoblokker som mange kanskje ville karakterisert som «perler for svin» på Heritage. Chorusene var og ble i en annen klasse en RF-83, da på High-end forsterkeri. Beholdt Chorusene men solgte de da jeg fikk tak i T+A tci1re (eneste paret i Norge) som jeg tør påstå er en av de beste konstruksjonene der ute uansett alder, men det er en annen historie. Nedgradering/oppgradering, hit og dit, fikk tak et par strøkne Chorus fra Dolbytor og selv om jeg i et svakt øyeblikk averterte de for litt siden pga feil forsterkeri (LM) vil disse bli, jeg fikk tilbake lyden med Consonance og husket øyeblikkelig hva som gjelder ifb Heritage. Det jeg mistenker er at jeg tror ikke det er så mange som tar sjangsen/bryderiet til å høre på en Heritage. Og gamle høyttalere er ikke nødvendigvis dårlige. Og til 9500,- da gitt...Det er ganske forskjellig karakter over de mer gammeldagse Klipsch-modellene, og de nyere RF'ene. Det er ikke noen objektiv enighet om hva som er best, de har rett og slett ganske forskjellig fokus. Jeg elsker begge varianter, men av forskjellige årsaker.Hvorfor nevner du ikke Chorus II i samme åndedrag? Har Chorus II (som er en blanding lydmessig mellom Cornwall og La-scala) i ca 20kvm rom. Funker bra, det som kjennetegner heritage er kontroll i bassen, dvs bassen flyter ikke ut sånn som for eksempel RF83 ville gjort på tilsvarende rom (har prøvd).Hvordan er cornwall og forte med tanke på rom størrelse? Hva funker de i? gjerne k-horn og la scala også.
Mvh Aleksander
Hadde de oppkoblet mot LM501IA (oppgradert med kt150rør), det var ikke særlig god match. Koblet de opp mot en Consonance forsterker jeg har i stuen og da løsnet det voldsomt. Kjøpte da likegodt den største effekten til Consonance og får den hjem i kveld, skal bli spennende.
Så forresten Chorus II til salgs for latterlige 9500,- på finn for noen dager siden. Håper det var en av dere her inne som hadde vett nok til å kjøpe de for den prisen.. MTP hva du må betale for et par med La-Scala, Cornwall og forte i dag er dette latterlig billig. På Klipsch forum mener mange at disse er av de beste Klipschene laget. Ofte sammenlignet med Belle i lydsignaturen, har dessverre ikke hørt Belle så kan ikke verifisere dette. Chorusene er sær på elektronikk, men når du får dem til å svinge er det få som slår de. Som nevnt RF-83 var i rommet sammen med Chorusene (forrige gang jeg hadde Chorus II) og mener jeg skimtet en tåre fra diskantelementet til RF-83 når den fikk høre hva Chorusene var i stand til. De føyk ut av rommet rimelig kjapt, med senket hode og krumbøyd rygg.
Mvh
Håkon Rognlien
Høyttalerbigamist
Regner med at hornet bare tar diskanten i disse her? Og at bassmellomtonene(?) tar fra 1650hz og ned?Hvis de er i nærheten a like gode som lillebrødrene RF-63, så er den selvsagt fantastisk? Hvorfor er ikke horn noe for deg?Spennende, noen som har noen synspunkter om hvordan mellomtonen er i disse?1650Hz i følge klipsch.comOi, glemte å skrive hvilken modell RF83 jeg tenkte på.
Ja. Eller diskant og en del av øvre mellomtone, da.Regner med at hornet bare tar diskanten i disse her? Og at bassmellomtonene(?) tar fra 1650hz og ned?Hvis de er i nærheten a like gode som lillebrødrene RF-63, så er den selvsagt fantastisk? Hvorfor er ikke horn noe for deg?Spennende, noen som har noen synspunkter om hvordan mellomtonen er i disse?
Jeg har ikke sagt at horn ikke er noe for meg, men de horna jeg har hørt (Ø Audio Icon blant anna) blir for lyse oppover for min del, har en høyttaler i dag som ikke kommer til å gå ut døra til fordel for noen hornhøyttaler uansett. Ikke noe galt i horn, men jeg har ikke hørt nok horn til å kunne uttale meg om det er noe jeg kunne tenkt meg å lytte til daglig.
Ja, skjønner. Eneste grunnen til at jeg spurte var fordi jeg bruker et par RF83-kasser til mellomtone-kasser, har gjort litt "chafering" av innsiden av frontbaffel, for det var null og niks der fra før og har lest at dette kan ha stor innvirkning på hvordan elementet/elementene oppfører seg i frekvensregisteret. Men hvis det funker bra opp til 1650Hz så får jeg neppe noen problemer.Ja. Eller diskant og en del av øvre mellomtone, da.Regner med at hornet bare tar diskanten i disse her? Og at bassmellomtonene(?) tar fra 1650hz og ned?Hvis de er i nærheten a like gode som lillebrødrene RF-63, så er den selvsagt fantastisk? Hvorfor er ikke horn noe for deg?Spennende, noen som har noen synspunkter om hvordan mellomtonen er i disse?
Jeg har ikke sagt at horn ikke er noe for meg, men de horna jeg har hørt (Ø Audio Icon blant anna) blir for lyse oppover for min del, har en høyttaler i dag som ikke kommer til å gå ut døra til fordel for noen hornhøyttaler uansett. Ikke noe galt i horn, men jeg har ikke hørt nok horn til å kunne uttale meg om det er noe jeg kunne tenkt meg å lytte til daglig.
Har ikke inntrykk av at hverken Reference eller ( andre) hornhøyttalere generelt er "lyse i toppen". Kan det være at dette er en kombinasjon av rom, matching og myte?
Ellers kan det jo bare være at jeg ikke hører en dritt over 15-16KHz uansett.
Synes jeg og. Da får en oppgradering av å skifte de ut med vanlige høyttaler ledninger.Useendemessig minnet det veldig om Supra PLY, eller hvordan det enn skrives...Åpnet KG 4.5 idag for å dempe horn og basselement og kom over denne internkablingen.
Er dette noe Klipsch har levert, eller har noen vært inni dem og rotet før?
Er bedre å vite enn å tvile. Sikkert ikke allverdens jobb å bytte ut kabelen for å høre om det er noen forandring.De har kanskje litt høy kapasitans, men tviler på at en liten meter med den kabelen har rare betydningen.
Forholder meg til tweaks som fører til tydelige forandringer.
Nei, jeg har ikke det, altså. Er det rør eller transistor du bruker? Eller for å spørre på en annen måte, hvilket oppsett og hvilke Klipsch'er er det snakk om?Fy flate Consonance er det beste jeg har hørt på Klipsch noen gang. Glem McIntosh og LM. Dette må da oppdages av flere enn jeg? Håkon har du prøvd?
Det er snakk om transistor A18P (effekt) og Chorus II. Ta en prat med hifi guiden på Hamar og hills fra meg. Han beskriver denne forsterkeren som den beste forsterkeren han har hatt i hus ila sin karriere. Den er helt ny i markedet og med sine konservative 200w (stabil ned i 2 Ohm) og 45 kg er den ikke liten. Men som sagt, av alt mulig jeg har hatt gjennom tidene er denne absolutt, -det er ikke mulighet for meg å beskrive hva dette gjør med Høyttalerene, det må oppleves. Dette høres euforisk ut men hvorfor ikke spre budskapet til dere Klipsch venner, når etter all leting har jeg funnet fasit. I tillegg så har jeg, som beskrevet før, prøvd Consonance Ping (100w integrert) på høyttalerne da jeg hadde denne fra før i stuen, og samme lydsignatur som A18P, men selvfølgelig ikke så åpen og dynamisk som storebror. Har ikke prøvd rørforsterkerene til Consonance selv om de er mest kjent for disse. Det morsomme er all tiden jeg har brukt med andre forsterkere for å tweake i håp.. Hehe. Til og med kona reagerte på at bassen opp i stuen hadde forandret seg og det var sånn jeg ble avslørt..Nei, jeg har ikke det, altså. Er det rør eller transistor du bruker? Eller for å spørre på en annen måte, hvilket oppsett og hvilke Klipsch'er er det snakk om?Fy flate Consonance er det beste jeg har hørt på Klipsch noen gang. Glem McIntosh og LM. Dette må da oppdages av flere enn jeg? Håkon har du prøvd?
Mvh
Håkon Rognlien
Ligger ein på finn til salgs8)Det er snakk om transistor A18P (effekt) og Chorus II. Ta en prat med hifi guiden på Hamar og hills fra meg. Han beskriver denne forsterkeren som den beste forsterkeren han har hatt i hus ila sin karriere. Den er helt ny i markedet og med sine konservative 200w (stabil ned i 2 Ohm) og 45 kg er den ikke liten. Men som sagt, av alt mulig jeg har hatt gjennom tidene er denne absolutt, -det er ikke mulighet for meg å beskrive hva dette gjør med Høyttalerene, det må oppleves. Dette høres euforisk ut men hvorfor ikke spre budskapet til dere Klipsch venner, når etter all leting har jeg funnet fasit. I tillegg så har jeg, som beskrevet før, prøvd Consonance Ping (100w integrert) på høyttalerne da jeg hadde denne fra før i stuen, og samme lydsignatur som A18P, men selvfølgelig ikke så åpen og dynamisk som storebror. Har ikke prøvd rørforsterkerene til Consonance selv om de er mest kjent for disse. Det morsomme er all tiden jeg har brukt med andre forsterkere for å tweake i håp.. Hehe. Til og med kona reagerte på at bassen opp i stuen hadde forandret seg og det var sånn jeg ble avslørt..Nei, jeg har ikke det, altså. Er det rør eller transistor du bruker? Eller for å spørre på en annen måte, hvilket oppsett og hvilke Klipsch'er er det snakk om?Fy flate Consonance er det beste jeg har hørt på Klipsch noen gang. Glem McIntosh og LM. Dette må da oppdages av flere enn jeg? Håkon har du prøvd?
Mvh
Håkon Rognlien
Jepp. Den er i mitt lytterom nå..Ligger ein på finn til salgs8)Det er snakk om transistor A18P (effekt) og Chorus II. Ta en prat med hifi guiden på Hamar og hills fra meg. Han beskriver denne forsterkeren som den beste forsterkeren han har hatt i hus ila sin karriere. Den er helt ny i markedet og med sine konservative 200w (stabil ned i 2 Ohm) og 45 kg er den ikke liten. Men som sagt, av alt mulig jeg har hatt gjennom tidene er denne absolutt, -det er ikke mulighet for meg å beskrive hva dette gjør med Høyttalerene, det må oppleves. Dette høres euforisk ut men hvorfor ikke spre budskapet til dere Klipsch venner, når etter all leting har jeg funnet fasit. I tillegg så har jeg, som beskrevet før, prøvd Consonance Ping (100w integrert) på høyttalerne da jeg hadde denne fra før i stuen, og samme lydsignatur som A18P, men selvfølgelig ikke så åpen og dynamisk som storebror. Har ikke prøvd rørforsterkerene til Consonance selv om de er mest kjent for disse. Det morsomme er all tiden jeg har brukt med andre forsterkere for å tweake i håp.. Hehe. Til og med kona reagerte på at bassen opp i stuen hadde forandret seg og det var sånn jeg ble avslørt..Nei, jeg har ikke det, altså. Er det rør eller transistor du bruker? Eller for å spørre på en annen måte, hvilket oppsett og hvilke Klipsch'er er det snakk om?Fy flate Consonance er det beste jeg har hørt på Klipsch noen gang. Glem McIntosh og LM. Dette må da oppdages av flere enn jeg? Håkon har du prøvd?
Mvh
Håkon Rognlien
Jepp. Den er i mitt lytterom nå..Ligger ein på finn til salgs8)Det er snakk om transistor A18P (effekt) og Chorus II. Ta en prat med hifi guiden på Hamar og hills fra meg. Han beskriver denne forsterkeren som den beste forsterkeren han har hatt i hus ila sin karriere. Den er helt ny i markedet og med sine konservative 200w (stabil ned i 2 Ohm) og 45 kg er den ikke liten. Men som sagt, av alt mulig jeg har hatt gjennom tidene er denne absolutt, -det er ikke mulighet for meg å beskrive hva dette gjør med Høyttalerene, det må oppleves. Dette høres euforisk ut men hvorfor ikke spre budskapet til dere Klipsch venner, når etter all leting har jeg funnet fasit. I tillegg så har jeg, som beskrevet før, prøvd Consonance Ping (100w integrert) på høyttalerne da jeg hadde denne fra før i stuen, og samme lydsignatur som A18P, men selvfølgelig ikke så åpen og dynamisk som storebror. Har ikke prøvd rørforsterkerene til Consonance selv om de er mest kjent for disse. Det morsomme er all tiden jeg har brukt med andre forsterkere for å tweake i håp.. Hehe. Til og med kona reagerte på at bassen opp i stuen hadde forandret seg og det var sånn jeg ble avslørt..