Armand nevnte at det er en ny Halcro-forsterker som kan komme i nærheten av disse ytelsene. Det er nok Halcro Eclipse, priset til AUD 125.000 (ca NOK 760.000). Det er veldig bra å se at Halcro rører på seg igjen. Bruce Halcro Candy drev egentlig med metalldetektorer for malmleting og gruvedrift. Å bruke ideene i audio i stedet var kreativt. Deres DM88 var den første "superforsterkeren" for ca 20 år siden. Her ser det ut til at de har oppdatert denne uten de helt store endringene:
https://halcro.com/product/eclipse-mono/
Det er litt interessant å sammenligne den der med Bifrôst, hvis man bare er nerdete nok. Halcro-patentene er offentlig tilgjengelig, så vi har i prinsippet kretsdiagrammet på den. Det ene patenten går ut i 2022. Det er kanskje en grunn til at Halcro vil komme seg tilbake i markedet før den går ut.
https://patentimages.storage.googleapis.com/de/4b/db/ee5bc2fe92b861/US6798285.pdf
https://patentimages.storage.googleapis.com/60/d7/92/737b1607e27b23/US5892398.pdf
Halcro skriver på produktsiden at "Specifications to be finalised", men de skriver tilstrekkelig til at vi kan sammenligne ganske mye. Det opplagte først: Halcro Eclipse er en 300-watter og Bifrôst er en 100-watter. Deretter blir det interessant. Halcro legger stor vekt på forvrengningstallene (THD) i markedsføringen, men sier ikke så mye om støy. Forvrengningen først:
• THD <-126dB (< 500 parts per billion) up to 20 kHz (100 kHz BW) at 550W into 4 ohms
• THD @ 1kHz is <-140dB (<100 parts per billion)
• For a sum of 19 and 20 kHz tones, each delivering 100W into 4 ohms = peak power 550W, intermodulation products each < -126dB relative to output.
Armand målte IMD ca -120 dB ved 19+20 kHz på Bifrôst-prototypen, eller 1000 ppb. Halcro har halvparten, -126 dB. Armand målte THD -123 dB ved 1 kHz, 700 ppb, mens Halcro oppgir hysteriske -140 dB. (Hvordan de kan måle det aner jeg ikke, men den patenten hadde også vært interessant å lese.) Derimot oppgir Halcro "bare" -126 dB THD 20 Hz - 20 kHz, så THD øker med 14 dB (5x) fra 1 kHz til 20 kHz. Den målingen har vi ikke ennå for Bifrôst, men den vil ligne ganske mye på IMD-tallet, så vi kan si -120 dB der også, altså det dobbelte av Halcro.
Det interessante med disse tallene fra Halcro er at forvrengningen stiger så fort med frekvens. Halcro-patenten er skrevet for å være obskur, men kjernen i den er en tredjeordens feedback-krets gjennom audiobåndet hvor tilgjengelig loop gain faller med 60 dB/dekade oppover. Det betyr formodentlig at Halcro begrenses av tilgjengelig loop gain øverst i audiobåndet, mens andre faktorer begrenser ved 1 kHz. Feedback-loopen i den er kapabel til å trykke THD mye lenger ned enn dette ved 1 kHz, teoretisk ned mot -200 dB, men det lar seg nok ikke realisere eller måle. Grunnen til at Halcro legger så mye vekt på strømforsyninger og skjerming er formodentlig å redusere disse "andre faktorene" og kunne vise best mulig tall ved 1 kHz.
Men det ville vi ikke ha. Erfaringen fra Hypex-forsterkere er at en forvrengningskarakteristikk som er flat med frekvens låter naturlig. Gamle muskelforsterkere med "høy NFB" har typisk hatt bøttevis av loop gain i bassen, men mistet taket oppover, så de har fått en litt sær lyd av superkontrollert bass og pløsete diskant. For noen assosieres det med "lyden av NFB", men det er egentlig lyden av en førsteordens loop gain-kurve som faller med 20 dB/dekade og gir forvrengning på hørbare nivåer rundt -70-80 dB. Halcros forskjell på -140 dB og -126 dB mellom 1 kHz og 20 kHz vil aldri bli hørbar, men det virket likevel helt feil for oss å gjøre loop gain-kurven så bratt i audiobåndet. Så vi ville ikke klone Halcro-patenten, selv ikke til eget bruk.
I stedet så vi nøye på Fletcher-Munson-kurvene for det menneskelige ørets høreterskel som funksjon av frekvens og forsøkte å forme tilgjengelig loop gain til å følge den kurven. Øret er mest følsomt ved 3-6 kHz, men følsomheten faller ganske bratt over 10 kHz. Eksakt hvordan vi gjorde det er vi fortsatt litt mystiske med, men det er ikke tilfeldig at Bifrôst har tilnærmet flat forvrengning med frekvens gjennom audiobåndet. Det er ett av designkriteriene fra åpningsinnlegget i tråden.
Det bringer oss fort over på temaet støy. Det jeg virkelig misliker med spesifikasjonene på Halcro Eclipse er at den har altfor høyt gain, 60x (36 dB) på de balanserte inngangene. Det er som Electrocompaniet AW180M med familie. Jeg mistenker at dette er nødvendig for å holde forsterkeren stabil med den bratte loop gain-kurven, men det fører til en gainstruktur hvor all støy fra tidligere i kjeden forsterkes opp med ganske mye. Hvis høyttalerne har lav effektivitet kan det likevel gå bra, men med effektive høyttalere (f eks 100 dB/W) vil man sjelden få volumkontrollen over "klokka ni" og kaster bort enormt mye signal/støy-forhold i avspillingskjeden. Dessuten vil all støy fra inngangstrinnet i effektforsterkeren også bli forsterket opp med 60x og levert på utgangene som susing.
Det ville vi heller ikke ha. I åpningsinnlegget i tråden står det "max 20 dB gain", dvs 10x. Det er for å få riktig gainstruktur i avspillingskjeden med effektive høyttalere. Det gjør også stabilitetsberegningene litt mer interessante. Databladet for en LM4780 sier at den bare er stabil med minst 10x gain, og de som bygger gainclones har lært på den harde måten at 11x eller 21x gir litt bedre sikkerhetsmargin mot parasittiske kapasitanser og lignende. Men proff-utstyr har gjerne høyere linjenivå og lavere gain enn konsumentutstyr, og vi syntes ikke vi kunne være noe dårligere enn det, så minimum gain på Bifrôst er nå 7 dB (2,2x) for å levere 100 W i 8 ohm ut med proff linjenivå på 12,5 V RMS (24 dBu) på inngangene. Da kan vi flytte gainet i kjeden til DAC, første analoge gaintrinn, og minimere støyen videre nedover. Det er basic noise engineering, selv om basic control engineering kanskje ble litt mindre basic av det.
Men, Halcro. Det eneste de sier om støy er en linje helt nederst, plassert under feil overskrift:
• The equivalent input noise at the input is 5nV/sqrt(Hz) for the voltage modes and 6pA/sqrt(Hz) for the current mode
Wow, nanovolt per kvadratrothertz. Låter smått. Det er det også, men hvis jeg setter gainet på Bifrôst til samme 36 dB som i Halcro og simulerer "input referred noise" får jeg denne kurven:
Kanskje 2,6 nanovolt per kvadratrothertz er
enda mindre? Her ser man også vår lille "noise shaping" som prioriterer øvre mellomtone og nedre diskant. Jeg må innrømme at jeg etterhvert falt for fristelsen til å få litt bedre skrytetall ved 20 kHz og flyttet minimumspunktet opp mot 8 kHz heller enn de 4 kHz hvor det egentlig burde ligge. Men da tok jeg samtidig hammeren og banket hele kurven såpass flat at det ikke gjør noe. Forskjellen fra 2 kHz til 20 kHz her er ca 0,01 nV/sqrt(Hz). En tilsvarende kurve kommer Halcro aldri til å vise.
Men det er ikke så viktig med "input referred noise", spesielt ikke når man sammenligner dingser med helt ulikt gain. Det er støyen på utgangen som teller, etter alt gain. Med 60x gain i Bifrôst ville denne kurven for "input referred noise" integreres til 23 uV RMS på utgangen. Hvis vi går ut fra at Halcros oppgitte støy stemmer og at kurven har samme form som denne (det har den ikke), så vil den få omtrent det dobbelte på utgangene, ca 45 uV RMS. Som en 300-watter har den et spenningssving på ca 49 V RMS før klipping. Det blir en SNR på ca 121 dB, eller 19,2 bits oppløsning. Et annet sammenligningspunkt er Hypex NCore400 med 23 uV total støy og 124 dB SNR, Hypex UcD180HG med 30 uV og 120 dB SNR, eller Neurochrome Mod-186 med 40 uV og 113 dB SNR. Det høye gainet i Halcro har en tilsvarende høy pris, og da er det ikke antall australske dollar jeg tenker på. På lave volumer vil Halcroen suse mer enn en Hypex UcD-forsterker.
Hvis vi i stedet dropper gainet til det minimale 7 dB (2,2x) på Bifrôst og driver den til 28,3 V RMS på utgangene (100 W i 8 ohm) får vi 5 uV total støy og en signal/støy-kurve som ser slik ut. Det tilsvarer en oppløsning på 22,6 bits. Da har vi fortsatt 1 dB headroom før klipping med de forsyningsspenningene jeg brukte her. En tilsvarende kurve kommer Halcro heller aldri til å vise.
OK, så Halcro Eclipse til kr 759 000 har ca halvparten av forvrengningen sammenlignet med forrige prototype av Bifrôst, og det kommer vi sikkert tilbake til etter neste prototype, men vi kan tørke gulvet med den mht støy og gainstruktur uten å måtte bruke en to-etasjes strømforsyning med bedre skjerming enn Norges Bank. En Connex SMPS til $65 i samme boks som forsterkerkortet holder i massevis. Det lille frimerket av et kretskort er en sofistikert liten rakker. Hvor mye bør vi ta pr kretskort, syntes dere?