Selvsagt er han ikke representativ for hele nav. Han har 6000 medlemmer bak seg, så han har jo en viss tyngde. Linken uteble, jeg editerte den inn i forrige innlegg.Dette er en person. Tillitsvalgt for NTL tror jeg. Vedkommende er ikke representativ for hele NAV.Siden du er nav-ansatt. Hva sier du til dine kollegaers uttalelser?
utdrag:
– Regjeringen må finne pengene et annet sted enn i lomma på de fattigste AAP-brukerne, sier Torgeir Homme, som representerer flere tusen Nav-ansatte.
...
– Mange er nesten sjokkert. Dette er en gruppe som virkelig ikke har det fett. Det er ikke 19-åringer som bor hjemme og spiller data vi snakker om. Det er ofte svært syke mennesker som skal få avklart arbeidsevnen. De kan ikke overleve på ytelsen når det kuttes så kraftig. Det vi kommer til å se, er at flere blir avhengig av supplerende sosialhjelp. At folk får det vanskeligere økonomisk, vil heller ikke gjøre det enklere å følge opp den enkelte, sier han
....
– Blant unge med arbeidsavklaringspenger finnes mange med alvorlige medfødt diagnoser og mange med komplekse og sammensatte sykdomsbilder som krever langtidsoppfølging, sier han og legger til:
– Hvis problemet er at noen får arbeidsavklaringspenger som kanskje ikke skulle hatt det, så må vi se på inngangsvilkårene og legenes diagnostiseringsarbeid. Vi deler bare ikke troen på at det som gir motivasjon, arbeidslyst og bedret helse for syke mennesker med lite penger, er å ta penger fra dem.
Homme er også sterkt kritisk til at Nav rammes av årlige kutt gjennom den såkalte avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen (ABE).
– Hvis regjeringen mener alvor med å styrke oppfølgingen av mennesker som er på AAP, må de sette en stopper for de årlige ABE-kuttene som virkelig begynner å gå ut for tjenestene fra Nav.
Meningene er selvfølgelig delte, men overgang til arbeid synker svært raskt etter et år. NAV retter innsatsen inn mot oppfølging av personer på AAP i stedet for å la de gå passive i fire år
Og hvordan får NAV til med oppfølgingen når de hvert år må spare penger? Føler de ikke regjeringens ostehøvel år for år?
Mener du som nav-ansatt at det er en god ordning at personen/kunden får lide når NAV ikke klarer å avklare han i tide?
Er han ikke 100 % spot on når han sier følgende?:
"At folk får det vanskeligere økonomisk, vil heller ikke gjøre det enklere å følge opp den enkelte"