Haavard
Hi-Fi freak
Sikker? Har ikke balansert utgaveDu har faktisk 2... Men smd versjonen av de.
Sikker? Har ikke balansert utgaveDu har faktisk 2... Men smd versjonen av de.
La meg gjerne argumentere litt i mot dette med hans påståtte saklighet.Det er en meget leseverdig tråd hvor Dan Lavry forklarer forskjellene på NOS DAC vs andre DAC`er på en saklig måte.Her er forøvrig litt interessant lesning der en frustrert designer av DACer deler sin viten og oppriktige meninger med flere audiofools: https://www.head-fi.org/threads/nos-dac-marketing-bs.438220/
You are in fact asking me to get off the technical and talk about non technical stuff. I rarely do it, but I will make an exception.
I have no desire to get into argument about subjective information. I saw big marketing and advertising money used to wrongly stir a whole audio industry to go for 192KHz sample rate. Why be surprised at a small group that believes something is better when it is not? You can always find a few people that will like something, and others that will dislike the same thing. Folks talk each other into all sorts of things.
I do not argue about tastes, one can prefer the sound of finger nails on a black board, or the sound of digital clipping, and as long as it is a personal taste, there is no point to argue it. I am not surprised to see some small groups here and there that hang on to various false notions. I prefer to talk about facts, thus stick to the objective. I talk about technical concepts. You may have noticed that I do not use posting to promote my gear, or to out down other people or companies. I stay technical, because it enables me to be objective and correct.
For me, good audio is about the ability to bring a performance into your listening environment with as little distortions and unwanted alterations. I pointed out that NOS is inferior in that regards, it ruins the response, it outputs unwanted high frequency energy and it alters the phase. A real good experienced ear, and/or a "guy with a scope" will realize what I say is correct. What else do you need to know? The acoustic performance when played by NOS is altered significantly. It lacks much of the highs, it pounds unwanted high frequency energy into whatever it drives, it has very high amount of phase non linearity… It can not sound right, if you want to hear music as it was in the original performance. When you listen to a real clarinet or violin, do you wish it did not put out the highs? Do you wish the phase to be re arranged before it gets to your ears?
And those old DA's IC's used by the NOS are from the days where distortions and noise were very high. There was no real 16 bit in 1990! It is not only about the loss of the highs
-BB-
Hei, ser du har tenkt å teste ut hd25 mot hd11 om det er noe forskjell. Det er det, jeg har ikke hørt om mange som ikke klarer å skille de to. Hva man fortrekker kan jo alltids diskuteres, men den er mer nøytral i lydbildet enn hd11. Men med de fleste noenlunde nøytrale dacer er forskjellene ganske små. Og tester du hd20 vil du høre att den kanskje heller ikke er verdens mest nøytrale dac og er enda mer lik hd11.Siden Hegel nevnes så kan jeg forøvrig anbefale HD11 Kjendis. Dette er en svært detaljert, om ikke helt nøytral DAC. Mange beskriver den som varm eller røraktig, og jeg kan være enig i det første. Det kommer nok mye an på dagsform og hvilket opptak du spiller. Midnight Choir's Waiting for the Bricks to Fall låter i alle fall helt fantastisk på denne fra en hvilken som helst transport. Jeg så faktisk en HD11 ganske nylig til 2000kr på Finn, så du går ikke akkurat konkurs hvis du er nysgjerrig. Vanligvis ligger de på +-2500kr.
Jeg bruker Radio shack desibel måler så det burde duge sånn noenlunde.Personlig hørte jeg greit forskjell på HD11 og HD20 i back-to-back testing, dog uten å kontrollsjekke at volumet var identisk. Forskjellen jeg opplevde var i høyere frekvenser hvor jeg syntes HD11 ble litt stikkende i forhold.
Som tommelfingregel kan man anta at det man hører forskjell på stort sett ligger i volumnivået, så slike betraktninger er ikke verdt noe som helst med mindre nivået blir kontrollert med måleapparat.
Forsto ikke helt innlegget ditt BB. Kan du forklare?Anbefaler Rognlien å lese hele tråden hvis det er slik at det stilles spørsmål med hans saklighet.
-BB-
Det er en grei måte å gjøre det på, intet feil på den.Kjøp kilder og forsterker som gjengir det opprinnelige signalet fra innspillingen så korrekt som overhodet mulig.
Deretter kan man skaffe seg høyttalere som passer sin smak i sitt rom.
Er HD11 enormt mye bedre enn HD10?Siden Hegel nevnes så kan jeg forøvrig anbefale HD11 Kjendis. Dette er en svært detaljert, om ikke helt nøytral DAC. Mange beskriver den som varm eller røraktig, og jeg kan være enig i det første. Det kommer nok mye an på dagsform og hvilket opptak du spiller. Midnight Choir's Waiting for the Bricks to Fall låter i alle fall helt fantastisk på denne fra en hvilken som helst transport. Jeg så faktisk en HD11 ganske nylig til 2000kr på Finn, så du går ikke akkurat konkurs hvis du er nysgjerrig. Vanligvis ligger de på +-2500kr.
Jeg spørsmålsstiller ikke målingene.Håkon_Rognlien Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom hele tråden fordi han deler enormt mye fakta om nettopp hvorfor negler mot tavle er bruk som eksempel her. (Noe frustrert) slår han gang på gang ned synsing og oppfatninger med harde fakta som enhver elektroingeniør står over for. Mannens sammenligninger generelt er treffende; han vet jo hvor horribelt dårlig NOS måler og høres ut sammenlignet med oversampling og forklarer dette rimelig detaljert over flere lange poster. Som bygger og designer er det ingen vei utenom.
Det er en grei måte å gjøre det på, intet feil på den.Kjøp kilder og forsterker som gjengir det opprinnelige signalet fra innspillingen så korrekt som overhodet mulig.
Deretter kan man skaffe seg høyttalere som passer sin smak i sitt rom.
Men det er ikke dermed en mal som alle må følge.
Mvh
Håkon Rognlien
Har ikke f. eks Chord gjort dette hele veien? Med gode resultater og til og med noenlunde jordnære priser. (Mojo koster 5000)De er i ferd med å gjøre noe så sprøtt som å legge ut hele digitaldelen på print med diskréte komponenter, altså lage sin egen DAC-løsning, uten bruk av chip i det hele tatt, for eksempel
(samme med PS Audio, men de er dyrere og har mye mer humbug i målingene)
Om dette er hensiktsmessig/kostnadseffektivt er en annen sak, men man betaler i det minste for et slags åndsverk.
Drøy, ufin påstand det der.. Så gjør en ikke som deg lgrons innen hobbyen så har "hodet under armen osv"... Fysj, for semantikk..Nei for den som vil surre rundt med hodet under armen og armen i bind er det nok ikke riktig mal.
Skjønner godt frustrasjonen til Lavry, en konstruktør må jo prøve å gjøre ting best mulig. Så får følelsesmenneskene heller kjøpe seg en DSP i tillegg hvis de ikke finner en høyttaler som gir det de vil ha i stedet for att vi skal få masse rare produkter med skrudd tilnærming til signalbehandling.
Det er en grei måte å gjøre det på, intet feil på den.Kjøp kilder og forsterker som gjengir det opprinnelige signalet fra innspillingen så korrekt som overhodet mulig.
Deretter kan man skaffe seg høyttalere som passer sin smak i sitt rom.
Men det er ikke dermed en mal som alle må følge.
Mvh
Håkon Rognlien
Er det dermed din oppfatning at produsenter som velger veien med Non OverSampling (NOS)DAC ikke ønsker å lage best mulig lyd?Nei for den som vil surre rundt med hodet under armen og armen i bind er det nok ikke riktig mal.
Skjønner godt frustrasjonen til Lavry, en konstruktør må jo prøve å gjøre ting best mulig. Så får følelsesmenneskene heller kjøpe seg en DSP i tillegg hvis de ikke finner en høyttaler som gir det de vil ha i stedet for att vi skal få masse rare produkter med skrudd tilnærming til signalbehandling.
Det er en grei måte å gjøre det på, intet feil på den.Kjøp kilder og forsterker som gjengir det opprinnelige signalet fra innspillingen så korrekt som overhodet mulig.
Deretter kan man skaffe seg høyttalere som passer sin smak i sitt rom.
Men det er ikke dermed en mal som alle må følge.
Mvh
Håkon Rognlien
Svaret på det spørsmålet sier seg selv. Dem gidder å produsere fordi noen er villige å betale for produktene.Det som overrasker meg i denne debatten er at ingen stiller det selvsagte spørsmålet: Hvorfor gidder noen i det hele tatt å lage NOS DAC?
Mvh
Håkon Rognlien
Drøy, ufin påstand det der.. Så gjør en ikke som deg lgrons innen hobbyen så har "hodet under armen osv"... Fysj, for semantikk..Nei for den som vil surre rundt med hodet under armen og armen i bind er det nok ikke riktig mal.
Skjønner godt frustrasjonen til Lavry, en konstruktør må jo prøve å gjøre ting best mulig. Så får følelsesmenneskene heller kjøpe seg en DSP i tillegg hvis de ikke finner en høyttaler som gir det de vil ha i stedet for att vi skal få masse rare produkter med skrudd tilnærming til signalbehandling.
Det er en grei måte å gjøre det på, intet feil på den.Kjøp kilder og forsterker som gjengir det opprinnelige signalet fra innspillingen så korrekt som overhodet mulig.
Deretter kan man skaffe seg høyttalere som passer sin smak i sitt rom.
Men det er ikke dermed en mal som alle må følge.
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg ser det snakkes forbi hverandre i denne debatten.Jeg spørsmålsstiller ikke målingene.Håkon_Rognlien Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom hele tråden fordi han deler enormt mye fakta om nettopp hvorfor negler mot tavle er bruk som eksempel her. (Noe frustrert) slår han gang på gang ned synsing og oppfatninger med harde fakta som enhver elektroingeniør står over for. Mannens sammenligninger generelt er treffende; han vet jo hvor horribelt dårlig NOS måler og høres ut sammenlignet med oversampling og forklarer dette rimelig detaljert over flere lange poster. Som bygger og designer er det ingen vei utenom.
Men hva angår det rent lydmessige, kan jeg ikke si meg direkte enig, for å si det forsiktig. Og det er helt i orden for meg om andre opplever det annerledes. Poenget er at akkurat det med hvor dårlig det låter i et gitt oppsett i et gitt rom, er ikke en objektiv sannhet, uansett hvor mye du måler på en hvilken som helst komponent. Derimot har det å gjøre med persepsjon.
Jeg antar vi ikke kan bli enige denne gangen heller, med unntak av at målingene lyver ikke. Det er mange produkter som måler svært mye dårligere enn andre. Hva angår persepsjonen, er det mer enn bare en smule arrogant å besitte den objektive sannheten om hva som låter godt eller dårlig. Låter en cello dårlig i virkeligheten, liksom, fordi den åpenbart oppleves å være både myk og tilbaketrukken i toppen? Selvsagt gjør den ikke det, og ingen vil komme på ideen om å debattere akkurat det. Så dersom jeg finner et oppsett som i mine ører låter nærmere en virkelig cello, enn et annet oppsett, og det er slik jeg ønsker det, da er det egentlig ikke så interessant for meg om noen ikke vil høre det, fordi det måler for dårlig.
Jeg har hørt relativt mange oppsett i mitt liv, og situasjonen ender med at jeg velger ofte annerledes enn de som utelukkende baserer sine valg på målinger, og jeg har ganske gode, reflekterte og gjennomtenkte årsaker til akkurat det. Tross alt har jeg fått mer input fra de fleste vinkler, enn de fleste hifi-interesserte, og noe av det har skapt både erfaringer, kunnskap og sikkerhet på hvordan jeg ønsker resulatet. Men det ser av uforklarlige årsaker ut som om dette faller noen tungt for brystet.
EDIT: Jeg forsto nå at oppfordringen om å lese hele tråden, ikke dreide seg om denne tråden, men den det ble linket til. Derfor jeg ikke helt fattet innlegget. Jeg setter i gang...
Mvh
Håkon Rognlien
Har hørt Graham audio der før og det var bedre. Har de MSB Technology hos Stereofil? Du mener kanskje ASR. Men jeg ser etter dac med god pris/lyd/signal/støyforhold/dynnamikk.Hoppet du ikke over en butikk på veien oppover ?
Prøvde du MSB og Graham Audio gulvstående?det første stedet?
Men hvorfor gidder så noen å betale for produktene? [emoji6]Svaret på det spørsmålet sier seg selv. Dem gidder å produsere fordi noen er villige å betale for produktene.Det som overrasker meg i denne debatten er at ingen stiller det selvsagte spørsmålet: Hvorfor gidder noen i det hele tatt å lage NOS DAC?
Mvh
Håkon Rognlien
-BB-
Høres helt fortreffelig ut. [emoji4]Da har jeg vært å hørt på Audionote komplett high-end anlegg og det syns jeg var kjedelige greier. Det låt som en Guinnes øl på godt og vondt. Snakk om lydvegg kjukk, bred og engelsk.
Nøytralt er difust ord for en potet...... Jeg vet ikke. For noen i denne tråden så låter dacer likt "nøytralt" hvis det er riktig lagd og måler bra riktig og ikke har "egenlyd". Det er jo helt allright det.Hva er egentlig nøytralt når man hører på en innspilling?
En meget farget målt DAC eller anlegg kan garantert være nærmere lyden produsenten ønsket, hørte.
Jeg mener beste DAC, anlegg vil være det som klarer å takle mest mulig musikk på en overbevisende måte.
Det anlegget bør ha en dose varme og antagelig litt avrulling i toppen. Unntaket er hvis man kun hører på inspillinger som måler helt flatt, noe som ville være merkelig.
Med dette mener jeg ikke det bare er å lage en slik DAC. Det er nok mange triks som til slutt skaper en slik kvalitet uten å låte for ullent, kjedelig. Jeg har hatt anlegg som har en så sterk karakter at man hører det på hver eneste låt man setter på. Det blir man fort lei av. Jeg har også hatt utstyr som har vært så nøytralt at man sitter igjen med 2% av samlinga fordi det låter piggtråd. Det blir man enda fortere lei av.
Kombinasjon av technologi og ærfaring er nøkkelordet. Mcintosh har vært gode på dette og ikke minst DACer fra Ben Holter og Hegel. De som bare lager en DAC og ikke gidder å høre på den fordi den måler perfekt, har jeg liten sans for. Hadde ting vært så enkelt hadde trolig hele hobbyen vært bortkasta. Jeg er også av den typen som ikke tror målinger sier alt i forhold til hva vi hører, opplever. Den diskusjonen har ikke noe å gjøre i denne tråden.
Helt klart. Det er utallig mange preferanser og kombinasjoner. Til og med det du bruker til å spille av lyden som går inn i DACen kan låte forskjellig. Rommet du lytter i er i stor grad med på å påvirke lyden osv. osv.Nøytralt er difust ord for en potet...... Jeg vet ikke. For noen i denne tråden så låter dacer likt "nøytralt" hvis det er riktig lagd og måler bra riktig og ikke har "egenlyd". Det er jo helt allright det.Hva er egentlig nøytralt når man hører på en innspilling?
En meget farget målt DAC eller anlegg kan garantert være nærmere lyden produsenten ønsket, hørte.
Jeg mener beste DAC, anlegg vil være det som klarer å takle mest mulig musikk på en overbevisende måte.
Det anlegget bør ha en dose varme og antagelig litt avrulling i toppen. Unntaket er hvis man kun hører på inspillinger som måler helt flatt, noe som ville være merkelig.
Med dette mener jeg ikke det bare er å lage en slik DAC. Det er nok mange triks som til slutt skaper en slik kvalitet uten å låte for ullent, kjedelig. Jeg har hatt anlegg som har en så sterk karakter at man hører det på hver eneste låt man setter på. Det blir man fort lei av. Jeg har også hatt utstyr som har vært så nøytralt at man sitter igjen med 2% av samlinga fordi det låter piggtråd. Det blir man enda fortere lei av.
Kombinasjon av technologi og ærfaring er nøkkelordet. Mcintosh har vært gode på dette og ikke minst DACer fra Ben Holter og Hegel. De som bare lager en DAC og ikke gidder å høre på den fordi den måler perfekt, har jeg liten sans for. Hadde ting vært så enkelt hadde trolig hele hobbyen vært bortkasta. Jeg er også av den typen som ikke tror målinger sier alt i forhold til hva vi hører, opplever. Den diskusjonen har ikke noe å gjøre i denne tråden.
Men for meg blir det bare prat. Det er ikke før man setter på musikken at man på lang sikt vet om ting er bra nok.
Jeg vil våge å påstå att hd11 er vesentlig bedre enn hd10 som i dag neppe kan kalles en veldig god dac. Så du vil garantert høre forskjell på de ved en test.Er HD11 enormt mye bedre enn HD10?Siden Hegel nevnes så kan jeg forøvrig anbefale HD11 Kjendis. Dette er en svært detaljert, om ikke helt nøytral DAC. Mange beskriver den som varm eller røraktig, og jeg kan være enig i det første. Det kommer nok mye an på dagsform og hvilket opptak du spiller. Midnight Choir's Waiting for the Bricks to Fall låter i alle fall helt fantastisk på denne fra en hvilken som helst transport. Jeg så faktisk en HD11 ganske nylig til 2000kr på Finn, så du går ikke akkurat konkurs hvis du er nysgjerrig. Vanligvis ligger de på +-2500kr.
HD10 hørte jeg ikke forskjell på, med og uten dac.
Altså, den dårligste dac jeg har vert borti.
Anlegget den gang var pre og effekt fra Hegel og Mozart høyttalere
Tro og håp om noe bedre, litt som religion... #farligtemaMen hvorfor gidder så noen å betale for produktene? [emoji6]Svaret på det spørsmålet sier seg selv. Dem gidder å produsere fordi noen er villige å betale for produktene.Det som overrasker meg i denne debatten er at ingen stiller det selvsagte spørsmålet: Hvorfor gidder noen i det hele tatt å lage NOS DAC?
Mvh
Håkon Rognlien
-BB-
Jeg finner debatten interessant på et saklig grunnlag, jeg har holdt på med dette her alt for lenge på et semiprofesjonelt nivå, til at jeg legger personlige følelser i det.Ta det nå ikke så personlig!
Det er bare så håpløst å skulle lage noe som er dårligere enn nødvendig og så kalle det bedre.
Det er en ren avfeing av spørsmålet, BB. Da hadde det vært betydelig enklere å sette sammen en fullstendig standard kjede av gode, velprøvde komponenter som måler godt, puttet det inn i en flott designet boks, laget en flott reklametekst, og tatt ågerpris. Noen gjør nok det også, men det gjelder ikke alle.Svaret på det spørsmålet sier seg selv. Dem gidder å produsere fordi noen er villige å betale for produktene.Det som overrasker meg i denne debatten er at ingen stiller det selvsagte spørsmålet: Hvorfor gidder noen i det hele tatt å lage NOS DAC?
Mvh
Håkon Rognlien
-BB-
Finnes en lang tråd som dekker dette spørsmålet. Begrepet nøytralt kan defineres, og det benyttes stort sett på to måter:Hva er egentlig nøytralt når man hører på en innspilling?
En meget farget målt DAC eller anlegg kan garantert være nærmere lyden produsenten ønsket, hørte.
Det finnes målinger av AN-DAC'er, utført av Martin Colloms og hans team. Ikke overraskende måler det dårlig. Mer overraskende, også for Martin colloms, låter det derimot aldeles strålende.Takker!Men saken er at dedikasjonen er ikke lavere hos den ene typen produsent, enn hos den andre. Det ligger helt genuin motivasjon bak en del konstruksjoner, tro meg, jeg har møtt mange konstruktører og produsenter, og er det en ting mange av dem har til felles, så er det et voldsomt fokus på hvordan skape best mulig gjengivelse av musikken. En annen egenskap overraskende mange av dem deler, er det at de mener de andre konstruktørene ikke har skjønt noen ting, i beste fall bare litt. Kullsviertro på egen brillians er gjennomgående, kan jeg love!
Jeg har lest Lavry-tråden, han høres ut som en konstruktør, ja. Ellers har han helt rett, med ett enkelt unntak: En god NOS DAC låter ikke objektvt dårlig, selv om den ikke måler så bra.
Mvh
Håkon Rognlien
Tenk hvor kjedelig ting hadde vært hvis det ikke eksisterte slike dedikerte mennesker med sin klokketro på det dem produserer. Da hadde det blant annet ikke eksistert slike diskusjoner som vi har her og objektistene hadde vunnet forlengst. Alle kunne lese hvor riktig ille det gikk for Totaldac d1-six DAC når en person sendte sitt eksemplar for test hos Audioscience. Ikke nok med at målingene viste at produktet hadde store svakheter men uendelig mye verre ble det når den dedikerte konstruktøren heiv seg inn i diskusjonen og forsvarte sin konstruksjon. Jeg må innrømme at jeg først syntes det var leit for personen som hadde sendt sin 135 000 kroners DAC inn for test men etterhvert som diskusjonen utviklet seg så endret jeg mening og ble takknemlig for at han "tok en for laget" . Verden er rett og slett en litt bedre plass uten slike svindlere.
Kos deg: https://www.audiosciencereview.com/...and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/
Jeg skulle gjerne likt å se objektive målinger av Audio Note DAC, MSB dac, Lampizator osv og før eller siden kommer nok noen til å sende sitt eksemplar inn. I det minste får man da nok en diskusjon mellom objektistene som har fasit i hånda og subjektistene med sine gullører og store lommebøker.
-BB-
Takker!Men saken er at dedikasjonen er ikke lavere hos den ene typen produsent, enn hos den andre. Det ligger helt genuin motivasjon bak en del konstruksjoner, tro meg, jeg har møtt mange konstruktører og produsenter, og er det en ting mange av dem har til felles, så er det et voldsomt fokus på hvordan skape best mulig gjengivelse av musikken. En annen egenskap overraskende mange av dem deler, er det at de mener de andre konstruktørene ikke har skjønt noen ting, i beste fall bare litt. Kullsviertro på egen brillians er gjennomgående, kan jeg love!
Jeg har lest Lavry-tråden, han høres ut som en konstruktør, ja. Ellers har han helt rett, med ett enkelt unntak: En god NOS DAC låter ikke objektvt dårlig, selv om den ikke måler så bra.
Mvh
Håkon Rognlien
Hvis god lyd er det som er viktig, så har jeg anbefalt Heed.Har hørt Graham audio der før og det var bedre. Har de MSB Technology hos Stereofil? Du mener kanskje ASR. Men jeg ser etter dac med god pris/lyd/signal/støyforhold/dynnamikk.Hoppet du ikke over en butikk på veien oppover ?
Prøvde du MSB og Graham Audio gulvstående?det første stedet?
Som trådstarter kunne jeg gjerne tenkt å prøve en dac som måler bra. Jeg vet ikke om min Henry audio dac måler bra eller dårlig. Det kan hende den måler bedre enn Totaldac......... Mvh trådstarter.Hvis god lyd er det som er viktig, så har jeg anbefalt Heed.Har hørt Graham audio der før og det var bedre. Har de MSB Technology hos Stereofil? Du mener kanskje ASR. Men jeg ser etter dac med god pris/lyd/signal/støyforhold/dynnamikk.Hoppet du ikke over en butikk på veien oppover ?
Prøvde du MSB og Graham Audio gulvstående?det første stedet?
Ikke aner jeg hva den måler, men beste dac jeg har hørt uten tvil. Den klareste også.
HI- END lyd lett forklart. Kvalitet.
Men den låter ikke som Cambridge for eksempel. Heldigvis. Glem HiFi et øyeblikk. Den har den naturlige varmen som er lydene rundt deg til dagen.
Topping i i så fall et safe bet. Måler upåklagelig, koster "ikkeno". TOPPING | HIFI | Hi-Res AudioSom trådstarter kunne jeg gjerne tenkt å prøve en dac som måler bra. Jeg vet ikke om min Henry audio dac måler bra eller dårlig. Det kan hende den måler bedre enn Totaldac.........og da låter den bedre og mer korrekt. Mvh trådstarter.Hvis god lyd er det som er viktig, så har jeg anbefalt Heed.Har hørt Graham audio der før og det var bedre. Har de MSB Technology hos Stereofil? Du mener kanskje ASR. Men jeg ser etter dac med god pris/lyd/signal/støyforhold/dynnamikk.Hoppet du ikke over en butikk på veien oppover ?
Prøvde du MSB og Graham Audio gulvstående?det første stedet?
Ikke aner jeg hva den måler, men beste dac jeg har hørt uten tvil. Den klareste også.
HI- END lyd lett forklart. Kvalitet.
Men den låter ikke som Cambridge for eksempel. Heldigvis. Glem HiFi et øyeblikk. Den har den naturlige varmen som er lydene rundt deg til dagen.
Morn Kjendis:Som trådstarter kunne jeg gjerne tenkt å prøve en dac som måler bra. Jeg vet ikke om min Henry audio dac måler bra eller dårlig. Det kan hende den måler bedre enn Totaldac......... Mvh trådstarter.