Dersom en kabel skal gi noen vesentlig forskjell i lyden må to kriterier være tilstede. For det første må man ha en gedigen impedans-mismatch mellom avsender og mottaker. Aller helst ulinjær impedans i begge ender. For det andre må kabelen være grovt feilkonstruert.
Men hvordan disse tingene slår ut på lyden avhenger så til de grader av spesifikke egenskaper i de tilkoblede komponentene at man ikke kan for eksempel beskrive en kabel med en helt spesifikk klangsignatur. Flytter du den til et annet feilmatchet oppsett låter den helt annerledes.
De eneste to situasjonene man nærmest med sikkerhet vil få et slikt utslag er der man har en signalkabel som inneholder et filter som demper toppen, eller der man har en høyttalerkabel med så dårlig tverrsnitt at det fullstendig ødelegger dempningsfaktoren.
Så anbefalingen du spør etter TS, vil kunne være gyldig i ett oppsett, men låte totalt motsatt i ditt oppsett. Anbefaler deg heller å finne årsaken til problemet og løse det.
Kan du gi et eksempel på "grov feilkonstruering", Er det virkelig mulig å gjøre det med en signal-ledning? I tilfelle hvordan og hvorfor?
Egentlig sliter jeg med det, fordi jeg kan ikke huske å ha hørt en så problematisk signalkabel selv. Men jeg kan allikevel nevne 2 ting:
1: Jeg vet at det er mulig. Man kan for eksempel gi en kabel ekstrem kapasistans, induktans eller resistans (eller 2 eller 3 av disse).
2: Monster lagde i sin tid en kabel for å bruke mellom TV-apparatet og antenneuttaket i veggen. Dette er også en slags signalkabel for analoge signaler. Den var så feilkonstruert at folk ofte ikke fikk bilde på TV-en med denne kabelen. For ordens skyld fikk jeg dette gjengitt av en som solgte TV-apparater for noe sånn som 15 år siden eller noe.