Aurora
Æresmedlem
Jeg underviste et VK-2 linjefag fra -88 til -97, og rakk akkurat å få en klasse etter Reform-94. Før reformen var det flere elever godt over 20, enkelte opp mot 40, som hadde satt seg på skolebenken igjen. Med reform- og rettighetselevene kom 9-klassetendensene rett inn i siste år VG, - støy og uro, - enkelte brukte alle metoder for å lage digresjoner og påfunn som helt tydelig kun hadde som mål å forstyrre. Særlig de siste årene, når rødpenna kom fram, hendte det faktisk at jeg lurte på om jeg skulle rette norsken eller faget, for det hendte at jeg hadde store problemer med å forstå selve språket.https://www.nrk.no/urix/storbritannia-innforer-strengere-innvandringspolitikk-1.14909796
LONDON (NRK): Ufaglærte blir nektet adgang til Storbritannia fra nyttår. Her er alt om det nye poengsystemet.
Vis vedlegget 571640
For en håndtverksskalle er jo dette strålende nytt. Ikke fordi jeg tenker å bosette meg i utlandet, men nå må vel politikere og undervisningsmasterne her hjemme snart ta til vett. Når noe sånt kommer fra landet med verdens lengste og kraftigste industritradisjonene ser lyset. Kanskje et mesterbrev fra det virkelige liv også får en oppskriving.
De som lammes mest og som det settes mest ressurser inn for at de skal holde seg på beina, er de som er fullformattert fra høyskolene, er nettopp disse som har en bachelor eller master å støtte seg til.
Vi som har levd et liv fundert på å holde seg på beina sammen med helt ordinære og «upretensiøse» mennesker i alleslags situasjoner, de fleste av oss har fått disse støttehjulene tilpasset.
Dybdelæring er det hotteste hotte fra UDIR i disse dager. Et nytt motebegrep i min verden. Siden 1975 har dette vært den sentraleste muskelen i mitt liv. Vi gamlegutta flirer godt i skjegget hver gang Direktoratene presenterer nyhetene sine - kjenner jeg gang etter gang.
Gudmund Hernes var/er en arrogant fyr som gjennom egenrådighet og et ubegrenset og overjordisk overmot har greid å skitne til livet til utallige ungdommer. Ikke alene, langt ifra. Uten de som såg sin anledning til å tre fram i solskinnet for å skinne sammen med deres nye gud, hadde ikke Reform -94 latt seg gjennomføre.
Jeg sluttet som lærer i -94, 75% i protest mort det som var i ferd med å skje, resten av helt private grunner. Jeg tror likevel ikke -95, -96 eller -97 var noe verre enn det er i dag. Handverksfagene lider og kommer til å gjøre det i lang tid framover.
Jeg har det langt bedre enn de aller fleste. Har balanse og lavt tyngdepunkt, men jeg er bekymret for, og ikke over, for de vi overtar hvert år fra ungdomsskolene. Uten noen som helst begrep om hva de går til og enda mer forvirret over at klokka tikker ubønnhørlig. Selv om jeg skyr klassestyreransvar som pesten, bruker jeg mer og mer tid på å sette meg ned med hver enkelt for å rydde i skapene deres. Og hver gang må jeg stille meg selv spørsmål om hvor alle de andre voksne har blitt av underveis…..
Stusselige saker, egentlig, at voksne folk oppfører seg som idioter. Ikke vær én av disse, snakk med ungene deres. Og snakk voksent – absolutt alle tåler det. Jeg vet.
BB
Sønnen min begynte på barneskolen omtrnet i samme periode, og jeg satt et par år i foreldreutvalget. Det hadde absolutt sine utfordringer, - for foreldre så man stort sett lite til...... Det gjelder selvsagt ikke alle, men det virker som om foreldre blir stadig fjernere, særlig for barn i ungdomsskole og VG, - alt er nå blitt lærerens og skolens ansvar. Eleven selv og særlig foreldre har i alle fall ikke noe ansvar når noe sklir ut... Interessante tider....