Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.082
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Og så skal jeg se om jeg kan få sneket inn noen plater her og der :)
    PS: Det finnes akustikkplater med bildemotiv. Bare et tips om det er interiørhensyn som begrenser handlefriheten din på dette området :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.509
    Antall liker
    27.083
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde god erfaring med 80 mm akustikkplater pakket i gjennomblåsbart tekstil. Fungerte i mitt gamle lytterom.

    » Eminent musikalsk selskap

    Så må du gjerne komme å høre 40.2 når Coronaen har gitt seg. Denne ekstra fylden nedover gir en opplevelse av mindre energi oppover vil jeg anta.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    M

    medlem215396

    Gjest
    Oppstod problemet når Harbeth ankom? Hva hadde du tidligere og hvordan opplevdes det i forhold?
    Jeg opplevde 5+ som det minst slitsomme ht paret jeg har hatt, sammen med nåværende ht.

    Interessante innspill om tinnitus, jeg har levd med en ganske kraftig variant i mange år. Hva er forklaringen på dette 1Khz området?
    Vh
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Atlerovik Du må gjerne få høre C7 hos meg etter Korona, eller byttelåne med dine (jeg er ikke interessert i å bytte permanent), men nå om dagen er det hektisk med lange dager på hjemmekontor og hjemmeskolering av 3 barn i heimen. Om SHL5 (uten pluss) så er jeg enig i at den låter veldig varmt, og trolig varmest av alle Harbeths, med unntak av en heving i diskanten (tror rundt 5-10 Hz) som noen reagerer på og andre ikke. Jeg hører til blant dem som reagerer, så SHL5 er ikke for meg (tror heller ikke plussversjonen, men den har jeg altså ikke hørt i kjente omgivelser).
    Stover angående Tinnitus: jeg er ingen ekspert, og folk kan nok ha dette og oppleve dette forskjellig, og i forskjellig grad. Jeg er sensitiv for pågående eller forvrengt øvre mellomtone (altså rundt 1-2kHz), samt i noen grad også slitsom diskant. For meg har Harbeth vært løsningen - med litt påfyll av akustikk-tiltak. Harbeth-mellomtonen forvrenger mindre enn alle andre jeg har hørt i dette frekvensområdet, det er ikke lagt inn en heving i dette området, og med akustikk-dempeplater får man ned gjenklangen og dermed dermed også ned lydenerginivået (og relativt mer direktelyd som gir en mindre stressende lytteopplevelse).
    Hvis jeg har Tinnitus så har jeg Heldigvis en mild variant. Jeg er dessuten mindre plaget enn for 6-7 år siden, da jeg har vært både heldig og ekstremt påpasselig med ørepropper/hørselvern og mentalt fokusert vekk fra lyden i venstre øre. Tror triggeren har vært geværskudd (ved et par anledninger uten hørselvern for en del år siden). Denne lille skaden har ikke gitt meg nedsatt hørsel (jeg var da midt 30), men betydelig økt sensitivitet. PA-lyd på events i lokale med høy gjenklang = ørepropper eller flukt. Et lite sosialt handicap, faktisk.

    Håper noen kan ha nytte av å lese dette, dersom flere opplever samme utfordringer som meg. Jeg har Harbeth 40.2 i stua og 2 par C7ES3 til forskjellig bruk inkl hjemmekino. Til 40.2 har jeg hiend elektronikk og akustikkbehandling, mens til C7 benyttes rimelig elektronikk og ubehandlede (riktignok større) rom. Jeg tenker på C7 som musikkelskerens venn som kan anbefales til alle, mens 40.2 er den audiofile musikkelskerens venn.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Hei Atlerovik,

    Jeg har de samme høytalerne som deg, SHL5+, og før det SHL5. Slik jeg erfarer det er 5+ er en litt "strammere" høyttaler enn 5, hvor sistnevnte nok er litt "rundere" i mellomtonen (litt mindre presis og oppløst), samt at bassen på 5 er litt "slappere". 5+ kan ha litt ekstra "opplysthet" på mellomtonen, dog synes jeg det er rart at du opplever at noen stemmer blir "slitsomme" på 5+. Det er den minst slitsomme høyttaler jeg har hatt i så måte, og det har jeg ikke erfart med noen av de fem forsterkerne jeg har testet med 5+ (Cary 805C, Mastersound Compact 845, Kinki Ex-m1, LFD, Brio), i to ulike rom. Tror ikke 5 er veien å gå når du har hørt 5+.
    Dette leder meg til å tro at du har en form for utfordring med rommet ditt, eller en signatur på det leddet som er mellom forsterker og høyttaler. Hvis du bruker CD som kilde, vil jeg anbefale en Denafrips R2R DAC for å få stemmer mer organiske. Men sjekk ut rommet ditt først. Gjør en måling i REW og se om du har noen unoter i frekvensresponsen (ta 1.refleksjonene hvis det ikke er gjort).

    Mvh,
    tom-a
    Takk for detaljert innspill. Slik du beskriver SHL5 (og som jeg har sett flere gjøre) er jo egentlig mye av det jeg er ute etter. «Presis» og «oppløst» kan for noen oppleves «slitsomt» og «hardt». Jeg er imidlertid enig i/redd for at det kan bli en nedtur å gå til SHL5 etter å ha hatt SHL5+.
    Rommet spiller selvfølgelig inn her, bokstavelig talt. Det er ikke det best dempede, og det kommer ikke til å bli forbedret. Den største utfordringen tror jeg imidlertid er ørene mine, som dessverre ikke er så unge lenger og er noe plaget med tinnitus. Da kan lyder lett oppleves skarpe selv om andre ikke opplever dem sånn. Men jeg har hørt oppsett der stemmer ikke oppleves slik, der så å si alt av musikk oppleves varmt og behagelig.
    Nå er ikke jeg den som er mest opptatt av kabler, men jeg har noen ulike høyttalerkabler liggende og skal teste ut om det kan gi noen forskjell. Ellers har jeg allerede Denafrips :) Og jeg opplever det samme med vinyl.
    Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.

    I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.

    I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
    Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Vips, så hadde man blitt Harbeth-eier. Rått og brutalt impulskjøp, uten å ha lyttet. Like greit det.
    Gratulerer! Hva har du kjøpt?
    Jo, takk for det. Har kjøpt Harbeth Super HL5 Plus. Etter å ha lest litt om erfaringer fra deg og Tott, kan det jo bli ekstra spennende å se om de vil spille optimalt i min stue. Blir det problematisk har jeg alltid Klipsch Forte III i bakhånd. De er ikke kilne på plassering.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.

    I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
    Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!
    Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vips, så hadde man blitt Harbeth-eier. Rått og brutalt impulskjøp, uten å ha lyttet. Like greit det.
    Gratulerer! Hva har du kjøpt?
    Jo, takk for det. Har kjøpt Harbeth Super HL5 Plus. Etter å ha lest litt om erfaringer fra deg og Tott, kan det jo bli ekstra spennende å se om de vil spille optimalt i min stue. Blir det problematisk har jeg alltid Klipsch Forte III i bakhånd. De er ikke kilne på plassering.
    Håper å høre en rapport fra deg når du har gjort deg opp en mening!
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.

    I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
    Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!
    Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!
    Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.

    Noe i samme gate type observasjoner har jeg hørt i flere Harbeth modeller (og ikke minst i mange andre høyttalere), men har stort sett tenkt at kilden kan like godt ligge i andre deler av kjeden som i selve høyttaler og ikke minst rommets bidrag. Tenker at vi alle hører på et komplett system (m/rom) hvor det blir nokså vanskelig å segregere ut hva som bidrar med hva.

    Det å sitte i nærfelt med høyttaler kan også være en nokså lærerikt prosess mtp det å bli kjent med høyttalerens direkte-lyd og dens egenskaper. Har hørt 40.2 40th utgaven i nærfelt, ble meget positivt overasket hvor homogent denne spilte så tett på lytter. Så det å jobbe videre med plassering og alle andre komponenter i systemet (samt rommet) kan like gjerne være kilden til parametre man søker for å vri lydbilde dit man ønsker som det å bytte høyttaler.

    Uansett, spennende å bli kjent med de forskjellige modellene og deres forskjellige karakter :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.

    I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
    Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!
    Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!
    Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.

    Noe i samme gate type observasjoner har jeg hørt i flere Harbeth modeller (og ikke minst i mange andre høyttalere), men har stort sett tenkt at kilden kan like godt ligge i andre deler av kjeden som i selve høyttaler og ikke minst rommets bidrag. Tenker at vi alle hører på et komplett system (m/rom) hvor det blir nokså vanskelig å segregere ut hva som bidrar med hva.

    Det å sitte i nærfelt med høyttaler kan også være en nokså lærerikt prosess mtp det å bli kjent med høyttalerens direkte-lyd og dens egenskaper. Har hørt 40.2 40th utgaven i nærfelt, ble meget positivt overasket hvor homogent denne spilte så tett på lytter. Så det å jobbe videre med plassering og alle andre komponenter i systemet (samt rommet) kan like gjerne være kilden til parametre man søker for å vri lydbilde dit man ønsker som det å bytte høyttaler.

    Uansett, spennende å bli kjent med de forskjellige modellene og deres forskjellige karakter :)
    Gode refleksjoner Tott.
    Jeg stilte spørsmål om problemstillingen med 5+ dukket opp idet de ankom rommet/ oppsett? Lå det unoter der ifra før, er det gjort andre endringer osv?

    Vh
     
    Sist redigert av en moderator:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    harbeth.jpeg


    Her kommer førsteinntrykk av SHL5+ i min stue. Jeg legger ikke så mye vekt på inntrykk etter kun et par timer med streaming av min testliste på Tidal, så jeg synes ikke du skal gjøre det heller. Likevel, et førsteinntrykk gir en viss pekepinn.

    Må også nevne at jeg var mentalt forberedt på en drastisk endring ift mine Klipsch Forte III. Disse har en aktiv 12" og en passiv 15", og er i stand til å gi et fysisk nærvær av musikken som ingen mindre høyttalere er kapable til, samt en heftig dynamikk. Det som likevel har imponert meg mest med FIII er mellomtonen! Veldig åpen og naturlig, uten hardhet, men med pondus og kroppslighet.

    Så, hvorfor Harbeth? Jo, fordi...:

    1) jeg sjelden spiller særlig høyt.
    2) jeg er nysgjerrig. Hørte Harbeth 30.1 oppå hifi-loftet mitt for noen år siden, og gjengivelsen av stemmen til Lucinda Williams ga et varig minne.
    3) jeg synes FIII av og til kan bli litt uryddige i bassområdet. Savner bassgjengivelsen fra Heresy III mer enn bassen fra Spendor SP1/2R2. Begge gode høyttalere som er solgt.
    4) jeg liker teorien som ligger bak tynnveggede, toveis BBC-monitorer, at gjengivelsen av mellomtonen er den mest fundamentale egenskapen til en høyttaler. Har ALDRI hørt noen klage på stemmegjengivelse fra Alan Shaws kreasjoner.



    Field notes TIDAL/iTunes
    «Good Morning School Girl» fra Muddy Waters' Folk Singer. Nydelig som alltid, men tydelig kjøligere presentert enn hva jeg er vant med. Ikke dårligere, annerledes.

    «Man Next Door» med Massive Attack var en nedtur, og jeg var forberedt. Pent, pyntelig og blottet for all brutalitet. Denne låten setter normalt hele rommet i bevegelse ved litt volum.

    «Soldier Of Fortune» med Opeth. Måten Forte III spilte denne på var avgjørende for kjøpet for to år siden. Dette var bra. Orgelet og stemmen til Mikael Åkerfeldt presenteres realistisk. Det er klart, trommelyden i starten har en helt annen tyngde på FIII. Skulle bare mangle.

    «Caterpillar» med Lambchop. Xylofonen klinger ut på nydelig vis. Instrumenter tydelig plassert i lydbildet. Stemmen til Kurt Wagner mangler litt fylde. Kanskje fordi den ikke maskeres av basstoner fra en treveis-konstruksjon? Hva vet vel jeg.

    «Mandatory Suicide» med Slayer. Har US 1st press, og vet hvor enormt bra den låter over FIII fra vinylriggen. Dette var mildt sagt magert i forhold, men neppe noen paradegren åkkesom. Det hjalp å skru opp litt.

    «Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers spiller bra. Veldig god gjengivelse og separasjon av gitarene. Skrur opp litt til, men blir oppmerksom på at ørene stritter i mot litt. Kjenner igjen følelsen fra tiden med Heresy III på rørforsterker med KT88. Lyttetretthet! På Harbeth?!?

    «Time Has Told Me» med Nick Drake. Imponert over hvordan Harbethene separerer steelgitar og piano. Meget bra! Har aldri hørt det så ryddig før, men stemmen til Drake mangler litt av den varme jeg har hørt på uttallige kombinasjoner av høyttalere og forstereker gjennom en årrekke. (tidenes beste rendering skjedde for 20 år siden hos NAT/Morten Ringvold, på Cayin og Respons Grande)

    «Lioness» med Songs: Ohia avsluttet prøvelytten. Med stil! Trommelyden er mer snappy enn jeg noen gang har hørt den før. Gitarlyd og Jasons stemme(RIP Jason) er bare veldig realistisk. Men igjen, jeg hadde foretrukket et hint av varme...

    Så ble det stilt. Gikk ut og tok en røyk mens jeg kjente en svak ringing i ørene. Det har jeg ikke opplevd siden jeg slett med Heresy og KT88-rør...

    Epilog
    Har prøvd litt forskjellig toe-in og avstand til bakvegg, og så klart, ting endrer seg noe, men ikke voldsomt.
    Jeg spiller på Burmester 051. Rommet er ganske stort. Stue, kjøkken og gang i åpen løsning. Tipper 80m2, pluss noen kubikk med trappehus og trapperom. Normal nordisk møblering. Skinnstoler, tepper, blomster, gardiner, bøker og plater overalt:)
    Som tidligere nevnt i tråden var det Compact 7ES3 jeg egentlig hadde i kikkerten, selv om jeg ikke hadde hørt verken den eller SHL5. Mulig den er voicet nærmere mitt ideal. Man leser så mangt. Jeg sitter med en lei følelse av at jeg ikke kommer helt i mål med Harbeth SHL5+, selv om det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette nå. Jeg er fullstendig klar over at hjernen trenger litt tid til omstilling - aka tilspilling av utstyr;)

    Hello, darkness, my old friend I've come to talk with you again.
    Jaggu meg nok streaming på en stund! Så fort møket senker seg, senkes Jelcoen ned over noen fine vinylplater. Kanskje jeg oppdager nye sider ved Harbeth SHL5+. Noen riktig magiske øyeblikk helt uten rusmidler.

    Dette er skrevet med alle forbehold - og jeg håper ordene kan bli gjort til skamme en vakker dag, for dette er fine høyttalere må vite.

    Ærbødigst
    Jan Hammershaug

    PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Mange takk skal du ha for at du deler dine førsteinntrykk. Førsteinntrykk skal man slettes ikke kimse av!

    Gleder meg til fortsettelsen!

    -BB-
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig det. Kjenner du igjen noe av det jeg har rotet ned? Du har vel begge modellene jeg nevner?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hjertelig takk! Nyttig informasjon. Da blir det vel å koble bort super tweeteren da. Fullt mulig det!
    Nei, det er vel neppe der oppe problemet ligger. Det er helst i øvre mellomtone. Jeg skal selvsagt bytte ut de tynne Audioquest-kablene med noen pro-kabler med større tverrsnitt, men er for gammel og pragmatisk til å tro på særlig endring. Selv om troen kan velte fakta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Bare hyggelig det. Kjenner du igjen noe av det jeg har rotet ned? Du har vel begge modellene jeg nevner?
    Jeg syntes ikke du har rotet så mye og jeg kjenner ganske godt til en del av musikken du har lyttet til. Blackened Cities var ny og jeg liker det jeg hører.

    Jeg har SHL5 Anniversary og flere har sagt at dem låter noe varmere en de nyere SHL5+. Jeg har ikke hatt SHL5+ hjemme i min egen stue for direkte sammenlikning og jeg kan derfor ikke bekrefte at dette stemmer. Men det jeg kan si er at jeg er allergisk mot hissige diskanter som løper avgårde inn i øregangene mine og hverken mine C7ES3 eller mine SHL5 gir meg allergi. Selv ikke med sølvkabler i alle bauger og kanter. Det jeg også kan nevne er at mine SHL5 sammen med Mcintosh ikke var en særlig god match da det rett og slett ble for mye smør på flesk. Med Rega, Cyrus, Kinki og 25 feite SET rørwatt så klinger dem tildels meget bra. Med Naim ble det litt for mye for meg og jeg ble lyttelei. (jeg snakker nå hele tiden om SHL5) C7ES3 er mer en altetende allrounder med litt mindre av det meste men aldri prekær mangel av noe sammenliknet med mine SHL5.

    Sammenlikner jeg med Tannoy så blir det en helt annen dans. Akkurat som du opplever nå mot dine Klipsch. Tannoyene har en plutselighet og en dynamikk som ikke Harbeth matcher og den er tilstede også når jeg spiller lavt til frokostkaffen.

    Mvh
    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.509
    Antall liker
    27.083
    Torget vurderinger
    24
    Vis vedlegget 578065

    Her kommer førsteinntrykk av SHL5+ i min stue. Jeg legger ikke så mye vekt på inntrykk etter kun et par timer med streaming av min testliste på Tidal, så jeg synes ikke du skal gjøre det heller. Likevel, et førsteinntrykk gir en viss pekepinn.

    Må også nevne at jeg var mentalt forberedt på en drastisk endring ift mine Klipsch Forte III. Disse har en aktiv 12" og en passiv 15", og er i stand til å gi et fysisk nærvær av musikken som ingen mindre høyttalere er kapable til, samt en heftig dynamikk. Det som likevel har imponert meg mest med FIII er mellomtonen! Veldig åpen og naturlig, uten hardhet, men med pondus og kroppslighet.

    Så, hvorfor Harbeth? Jo, fordi...:

    1) jeg sjelden spiller særlig høyt.
    2) jeg er nysgjerrig. Hørte Harbeth 30.1 oppå hifi-loftet mitt for noen år siden, og gjengivelsen av stemmen til Lucinda Williams ga et varig minne.
    3) jeg synes FIII av og til kan bli litt uryddige i bassområdet. Savner bassgjengivelsen fra Heresy III mer enn bassen fra Spendor SP1/2R2. Begge gode høyttalere som er solgt.
    4) jeg liker teorien som ligger bak tynnveggede, toveis BBC-monitorer, at gjengivelsen av mellomtonen er den mest fundamentale egenskapen til en høyttaler. Har ALDRI hørt noen klage på stemmegjengivelse fra Alan Shaws kreasjoner.



    Field notes TIDAL/iTunes
    «Good Morning School Girl» fra Muddy Waters' Folk Singer. Nydelig som alltid, men tydelig kjøligere presentert enn hva jeg er vant med. Ikke dårligere, annerledes.

    «Man Next Door» med Massive Attack var en nedtur, og jeg var forberedt. Pent, pyntelig og blottet for all brutalitet. Denne låten setter normalt hele rommet i bevegelse ved litt volum.

    «Soldier Of Fortune» med Opeth. Måten Forte III spilte denne på var avgjørende for kjøpet for to år siden. Dette var bra. Orgelet og stemmen til Mikael Åkerfeldt presenteres realistisk. Det er klart, trommelyden i starten har en helt annen tyngde på FIII. Skulle bare mangle.

    «Caterpillar» med Lambchop. Xylofonen klinger ut på nydelig vis. Instrumenter tydelig plassert i lydbildet. Stemmen til Kurt Wagner mangler litt fylde. Kanskje fordi den ikke maskeres av basstoner fra en treveis-konstruksjon? Hva vet vel jeg.

    «Mandatory Suicide» med Slayer. Har US 1st press, og vet hvor enormt bra den låter over FIII fra vinylriggen. Dette var mildt sagt magert i forhold, men neppe noen paradegren åkkesom. Det hjalp å skru opp litt.

    «Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers spiller bra. Veldig god gjengivelse og separasjon av gitarene. Skrur opp litt til, men blir oppmerksom på at ørene stritter i mot litt. Kjenner igjen følelsen fra tiden med Heresy III på rørforsterker med KT88. Lyttetretthet! På Harbeth?!?

    «Time Has Told Me» med Nick Drake. Imponert over hvordan Harbethene separerer steelgitar og piano. Meget bra! Har aldri hørt det så ryddig før, men stemmen til Drake mangler litt av den varme jeg har hørt på uttallige kombinasjoner av høyttalere og forstereker gjennom en årrekke. (tidenes beste rendering skjedde for 20 år siden hos NAT/Morten Ringvold, på Cayin og Respons Grande)

    «Lioness» med Songs: Ohia avsluttet prøvelytten. Med stil! Trommelyden er mer snappy enn jeg noen gang har hørt den før. Gitarlyd og Jasons stemme(RIP Jason) er bare veldig realistisk. Men igjen, jeg hadde foretrukket et hint av varme...

    Så ble det stilt. Gikk ut og tok en røyk mens jeg kjente en svak ringing i ørene. Det har jeg ikke opplevd siden jeg slett med Heresy og KT88-rør...

    Epilog
    Har prøvd litt forskjellig toe-in og avstand til bakvegg, og så klart, ting endrer seg noe, men ikke voldsomt.
    Jeg spiller på Burmester 051. Rommet er ganske stort. Stue, kjøkken og gang i åpen løsning. Tipper 80m2, pluss noen kubikk med trappehus og trapperom. Normal nordisk møblering. Skinnstoler, tepper, blomster, gardiner, bøker og plater overalt:)
    Som tidligere nevnt i tråden var det Compact 7ES3 jeg egentlig hadde i kikkerten, selv om jeg ikke hadde hørt verken den eller SHL5. Mulig den er voicet nærmere mitt ideal. Man leser så mangt. Jeg sitter med en lei følelse av at jeg ikke kommer helt i mål med Harbeth SHL5+, selv om det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette nå. Jeg er fullstendig klar over at hjernen trenger litt tid til omstilling - aka tilspilling av utstyr;)

    Hello, darkness, my old friend I've come to talk with you again.
    Jaggu meg nok streaming på en stund! Så fort møket senker seg, senkes Jelcoen ned over noen fine vinylplater. Kanskje jeg oppdager nye sider ved Harbeth SHL5+. Noen riktig magiske øyeblikk helt uten rusmidler.

    Dette er skrevet med alle forbehold - og jeg håper ordene kan bli gjort til skamme en vakker dag, for dette er fine høyttalere må vite.

    Ærbødigst
    Jan Hammershaug

    PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
    Takk!

    Dette er så ærlig, åpent og uten fasitsvar som man bare kan drømme om.

    En av de beste anmeldelsene på evigheter.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 578065

    Her kommer førsteinntrykk av SHL5+ i min stue. Jeg legger ikke så mye vekt på inntrykk etter kun et par timer med streaming av min testliste på Tidal, så jeg synes ikke du skal gjøre det heller. Likevel, et førsteinntrykk gir en viss pekepinn.

    Må også nevne at jeg var mentalt forberedt på en drastisk endring ift mine Klipsch Forte III. Disse har en aktiv 12" og en passiv 15", og er i stand til å gi et fysisk nærvær av musikken som ingen mindre høyttalere er kapable til, samt en heftig dynamikk. Det som likevel har imponert meg mest med FIII er mellomtonen! Veldig åpen og naturlig, uten hardhet, men med pondus og kroppslighet.

    Så, hvorfor Harbeth? Jo, fordi...:

    1) jeg sjelden spiller særlig høyt.
    2) jeg er nysgjerrig. Hørte Harbeth 30.1 oppå hifi-loftet mitt for noen år siden, og gjengivelsen av stemmen til Lucinda Williams ga et varig minne.
    3) jeg synes FIII av og til kan bli litt uryddige i bassområdet. Savner bassgjengivelsen fra Heresy III mer enn bassen fra Spendor SP1/2R2. Begge gode høyttalere som er solgt.
    4) jeg liker teorien som ligger bak tynnveggede, toveis BBC-monitorer, at gjengivelsen av mellomtonen er den mest fundamentale egenskapen til en høyttaler. Har ALDRI hørt noen klage på stemmegjengivelse fra Alan Shaws kreasjoner.



    Field notes TIDAL/iTunes
    «Good Morning School Girl» fra Muddy Waters' Folk Singer. Nydelig som alltid, men tydelig kjøligere presentert enn hva jeg er vant med. Ikke dårligere, annerledes.

    «Man Next Door» med Massive Attack var en nedtur, og jeg var forberedt. Pent, pyntelig og blottet for all brutalitet. Denne låten setter normalt hele rommet i bevegelse ved litt volum.

    «Soldier Of Fortune» med Opeth. Måten Forte III spilte denne på var avgjørende for kjøpet for to år siden. Dette var bra. Orgelet og stemmen til Mikael Åkerfeldt presenteres realistisk. Det er klart, trommelyden i starten har en helt annen tyngde på FIII. Skulle bare mangle.

    «Caterpillar» med Lambchop. Xylofonen klinger ut på nydelig vis. Instrumenter tydelig plassert i lydbildet. Stemmen til Kurt Wagner mangler litt fylde. Kanskje fordi den ikke maskeres av basstoner fra en treveis-konstruksjon? Hva vet vel jeg.

    «Mandatory Suicide» med Slayer. Har US 1st press, og vet hvor enormt bra den låter over FIII fra vinylriggen. Dette var mildt sagt magert i forhold, men neppe noen paradegren åkkesom. Det hjalp å skru opp litt.

    «Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers spiller bra. Veldig god gjengivelse og separasjon av gitarene. Skrur opp litt til, men blir oppmerksom på at ørene stritter i mot litt. Kjenner igjen følelsen fra tiden med Heresy III på rørforsterker med KT88. Lyttetretthet! På Harbeth?!?

    «Time Has Told Me» med Nick Drake. Imponert over hvordan Harbethene separerer steelgitar og piano. Meget bra! Har aldri hørt det så ryddig før, men stemmen til Drake mangler litt av den varme jeg har hørt på uttallige kombinasjoner av høyttalere og forstereker gjennom en årrekke. (tidenes beste rendering skjedde for 20 år siden hos NAT/Morten Ringvold, på Cayin og Respons Grande)

    «Lioness» med Songs: Ohia avsluttet prøvelytten. Med stil! Trommelyden er mer snappy enn jeg noen gang har hørt den før. Gitarlyd og Jasons stemme(RIP Jason) er bare veldig realistisk. Men igjen, jeg hadde foretrukket et hint av varme...

    Så ble det stilt. Gikk ut og tok en røyk mens jeg kjente en svak ringing i ørene. Det har jeg ikke opplevd siden jeg slett med Heresy og KT88-rør...

    Epilog
    Har prøvd litt forskjellig toe-in og avstand til bakvegg, og så klart, ting endrer seg noe, men ikke voldsomt.
    Jeg spiller på Burmester 051. Rommet er ganske stort. Stue, kjøkken og gang i åpen løsning. Tipper 80m2, pluss noen kubikk med trappehus og trapperom. Normal nordisk møblering. Skinnstoler, tepper, blomster, gardiner, bøker og plater overalt:)
    Som tidligere nevnt i tråden var det Compact 7ES3 jeg egentlig hadde i kikkerten, selv om jeg ikke hadde hørt verken den eller SHL5. Mulig den er voicet nærmere mitt ideal. Man leser så mangt. Jeg sitter med en lei følelse av at jeg ikke kommer helt i mål med Harbeth SHL5+, selv om det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette nå. Jeg er fullstendig klar over at hjernen trenger litt tid til omstilling - aka tilspilling av utstyr;)

    Hello, darkness, my old friend I've come to talk with you again.
    Jaggu meg nok streaming på en stund! Så fort møket senker seg, senkes Jelcoen ned over noen fine vinylplater. Kanskje jeg oppdager nye sider ved Harbeth SHL5+. Noen riktig magiske øyeblikk helt uten rusmidler.

    Dette er skrevet med alle forbehold - og jeg håper ordene kan bli gjort til skamme en vakker dag, for dette er fine høyttalere må vite.

    Ærbødigst
    Jan Hammershaug

    PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
    Takk!

    Dette er så ærlig, åpent og uten fasitsvar som man bare kan drømme om.

    En av de beste anmeldelsene på evigheter.
    Helt enig med deg, Fosse! Veldig bra skrevet. Selv er jeg ikke i stand til å få så analytisk ryddige tanker ned på skjerm. Men det er to ting som gir ekstra gjenklang (pun intended) for min del. Det ene er det du skriver, hammershaug om at ørene «stritter imot» når du skrur opp på en av låtene (Sidelong). Og du beskriver det som lyttetretthet. Dette kjenner jeg meg godt igjen i med SHL5+. Det andre er ringingen i ørene etter lyttingen. Samme her. Kan ikke si å ha opplevd det samme med C7ES-3 så langt. Men har ikke rukket veldig mye lytting foreløpig.
    Stover: du etterlyste om det var blitt gjort andre endringer hos meg. Ja, jeg endrer alt for mye, alt for ofte :) Rent spesifikt så har jeg fått rørforsterker i hus - en Primaluna EVO 400. Jeg har faktisk begynt å lure på om den kan være medskyldig. Den er jo ikke akkurat tilbaketrukket i mellomtonen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mange takk skal du ha for at du deler dine førsteinntrykk. Førsteinntrykk skal man slettes ikke kimse av!

    Gleder meg til fortsettelsen!

    -BB-
    Tipper at de fleste som holder på med Harbeth burde ha hørt hvordan forsterkeren din matcher. Eller da holder styr på elementene i Harbeth. Dette er en opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.889
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    hammershaug: Takk for en flott beskrivelse av hvordan du opplever SHL5+ opp mot Klipsch. Kudos!
    Har et spørsmål i sakens anledning, og det relaterer seg til lyttevolum. Kan du anslå hvor mange desibel du lå på under testen?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Kort svar: ingen aning.
    Pleier ikke å sitte og lytte med dB-måler;) Blir vel mer lytting til vinyl i kveld. Kan bruke en dB-måler på iPhone, hvis det er nøyaktig nok.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Harbethfamilie,

    Selv om jeg ikke har konkludert 100% ennå, har jeg en følelse av at jeg lander på C7ES-3, fremfor SHL5+. Det som er litt kjipt er at jeg har spesialbygde stativer fra Custom Design i bestilling til SHL5+. Høyden uten spikes er 42cm og kan justeres fra 43cm til 44.5cm med spikes, og stativet ser slik ut (med unntak av at alt er sort):

    41658773-0561-45A5-B90A-73D1BD837CAB.jpg


    Jeg fikk en fin pris og stativene leveres litt over påske. Er det noen som har lyst til å overta bestillingen? Send meg en PM.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.889
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Hei! Kort svar: ingen aning.
    Pleier ikke å sitte og lytte med dB-måler;) Blir vel mer lytting til vinyl i kveld. Kan bruke en dB-måler på iPhone, hvis det er nøyaktig nok.
    Det holder i massevis med en iPhone dB-måler. Jeg er bare ute etter ca. verdier da jeg vet av erfaring at det er lett for å spille litt høyere med Klipsch da de er så lettdrevne og dynamiske.
    Harbeth er nok ikke høyttalerne man velger hvis man liker ting høyt (>90 dB) og Alan Shaw nevnte vel en gang at han hadde optimalisert de for ca.75 dB.
    Jeg for min del ligger oftest på 75-80dB på mine SHL5 (ikke +) og synes de spiller veldig åpent og naturlig på det nivået på det aller meste av musikk.
    Jeg skal høre igjennom testlisten din og sammenligne med dine opplevelser :)
    Takk igjen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.312
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Måtte jo måle litt her, med telefonen, Liotheles :)
    Ligger på samme nivå som deg. dBA på 75ish og 82-3-4 som maks. Trodde det var høyere.

    Får kanskje låne et par C7ES-3 etter krisen for å lytte på her i heimen over litt tid. Harbeth har ikke helt sluppet taket i hodet mitt. ;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Lastet ned Decibel X og testet igjen. Ligger på drøye 70dB med 82 som peak.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.312
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spent på videre erfaringer hammershaug
    Likte godt "gamle" SHL5 her hjemme, bortsett fra at de er nærmest sjanseløse i bassen.
    Vil tro det kan bli litt tynt hos deg, men det ser også ut som du har dem passe tett på bakvegg for å motvirke avrullingen.

    Har lagret spillelisten din og hos meg blir både «Mandatory Suicide» med Slayer og «Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers litt masete.
    Handler sikkert mest om at det ikke er musikk jeg spiller til vanlig. Takk for inspirasjon, mange fine låter i listen din. :)

    Mine inntrykk fra tidligere:
    https://www.hifisentralen.no/forume...-rodas-anleggstra-d-mkii-190.html#post2807034

    Av sånne Klipscher har jeg bare hørt Heresy II (tror jeg, eller kanskje det var II) og Forte II (tror jeg).
    Tror på at de både er tyngre på labben og mer tilgivende. Men herlig varme og kroppslige også.

    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Spent på videre erfaringer hammershaug
    Likte godt "gamle" SHL5 her hjemme, bortsett fra at de er nærmest sjanseløse i bassen.
    Vil tro det kan bli litt tynt hos deg, men det ser også ut som du har dem passe tett på bakvegg for å motvirke avrullingen.

    mvh
    Nå ble jeg nysgjerrig. Sjanseløs i bassen?

    615HLS5fig4.jpg


    Below the top octave, the HL5plus's response is superbly even, and the slight boost in the upper bass is entirely an artifact of the nearfield measurement technique. Note also the excellent bass extension in this graph. the Harbeth Super HL5plus's measured performance is beyond reproach.— John Atkinson

    -BB-
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.312
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, BeetleBug, og det var til og med opp mot disse.
    Det kan sikkert være mer enn frekvensgang som gjør at de oppleves tynne i bassen her i heimen.

    harbeth.JPG
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.841
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Jepp, BeetleBug, og det var til og med opp mot disse.
    Det kan sikkert være mer enn frekvensgang som gjør at de oppleves tynne i bassen her i heimen.
    Det hadde vært interessant å gjort noen REW målinger hos deg for å finne ut hvorfor en høyttaler med mye mer bassmuskler høres bassfattig ut hos deg. Det kan være så enkelt at SHL5 har porten på fronten og dermed får du mindre hjelp av frontveggen sammenliknet med dine nåværende.

    -BB-
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.312
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, BeetleBug, og det var til og med opp mot disse.
    Det kan sikkert være mer enn frekvensgang som gjør at de oppleves tynne i bassen her i heimen.
    Det hadde vært interessant å gjort noen REW målinger hos deg for å finne ut hvorfor en høyttaler med mye mer bassmuskler høres bassfattig ut hos deg. Det kan være så enkelt at SHL5 har porten på fronten og dermed får du mindre hjelp av frontveggen sammenliknet med dine nåværende.

    -BB-
    Helt klart. Skal se om jeg får gjort noen målinger når C7 kommer på besøk.
    Husk at det ikke er mine nåværende høyttalere, men Vienna Mozart som var sparringspartnere den gangen.
    Med de nåværende Dynaudio C1 kan det godt være annerledes.
    (sHL5plus i grønt, C1 i svart)

    Pictures.jpg



    Edit:

    Her, BB, er målinger av Viennaene hos meg.
    (XTZ Room Analyzer er det jeg har å måle med)

    111.JPG

    222.JPG


    Er vel strengt tatt lov å mene at dette ikke er ufarget gjengivelse :D

    mvh
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Atlerovik:
    Nå har det jo gått noen dager.......... har du klart å gjøre deg opp en mening ang C7 vs SHL5+ eller er det for tidlig?
    Takk for påminnelsen! :)

    Litt tidlig ennå. Jeg har jobbet en del med plassering i rommet, og med å finne riktig høyde. Det har gått opp for meg at riktig høyde har enormt mye å si for min problemstilling med for aggressiv mellomtone. Still deg 1-2 meter foran Harbethene dine og beveg hodet litt opp og ned. Du vil ganske tydelig høre når lydbildet er mest i balanse, og det er ganske på linje med diskanten. Det fascinerende er hvor godt man kan høre det.

    Men, det jeg har gjort meg opp noen preliminære oppfatninger om C7 kontra 5+. Jeg er ikke veldig god på å notere meg ting underveis, og jeg er ikke særlig analytisk av meg. Men det som er klarest er at jeg sjeldent, i hvert fall veldig mye sjeldnere, blir sliten i ører/hode av mellomtonen. Kan spille på høyere volum over lengre tid, og det låter fremdeles fint når jeg skrur skikkelig opp. Faktisk, så opplever jeg mer bass i C7 (i mitt rom) enn med 5+. Skal definitivt sette 5+ på samme sted en gang til og være sikker på riktig høyde, for å dobbeltsjekke. Men altså, en opplevelse av mer trøkk i bassen. Samtidig er det en merkelig blanding av mindre diskant og mer oppløsthet. Det føles som større spredning i stereobildet og mer detaljer.

    Fascinerende høyttalere. Ta gjerne med i tankene at jeg som sagt har jobbet mer med høyde etter at jeg fikk C7 og skal teste et samme med 5+ etter hvert. Men dette er i hvert fall nåværende inntrykk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan fremdeles oppleve mellomtonen som litt for fremtredende, men det tror jeg handler mer om at både høyttalere og amp «fokuserer» på en god mellomtone i sin lydsignatur. Det kan for eksempel være at gitarene i rockemusikk kan være for fremtredende på bekostning av trommer og bass. Men da er det ikke snakk om «vond» mellomtone, mer en preferanse for litt mindre mellomtone. Vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått. Men tror den siste biten handler om fintuning i form av enda bedre plassering av høyttalere, andre rør i amp osv. Bedre kilde (platespiller) gjorde også sitt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan fremdeles oppleve mellomtonen som litt for fremtredende, men det tror jeg handler mer om at både høyttalere og amp «fokuserer» på en god mellomtone i sin lydsignatur. Det kan for eksempel være at gitarene i rockemusikk kan være for fremtredende på bekostning av trommer og bass. Men da er det ikke snakk om «vond» mellomtone, mer en preferanse for litt mindre mellomtone. Vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått. Men tror den siste biten handler om fintuning i form av enda bedre plassering av høyttalere, andre rør i amp osv. Bedre kilde (platespiller) gjorde også sitt.
    Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse! Noterte faktisk ned dette i går kveld:

    «Utrolig fin gjengivelse av gitar og strykere. Overtoner og tekstur.(høres fint ut å si det) Savner mer tyngde. Bass og trommer ligger litt puslete i bakgrunnen.»

    Dette var den nydelige, skandinaviske førstepressingen av Jethro Tull - War Child. Anbefales uansett anlegg.

    Innimellom påskefeiring så driver jeg på og justerer og spiller mye musikk. Kommer tilbake med en second opinion senere, men kan si så mye som at SHL5+ har noen fantastiske egenskaper. Så er det å prøve å lokke frem den rette balansen ift egne preferanser og eget rom. Har tenkt å senke høyttalerne ned et par tommer i kveld. Mer bassrespons og mindre pågående mellomtone. Kanskje.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg hadde 5+ mot kortveggen i starten, 4,6m (langvegg i underkant av 6m) og fant at gjengivelsen inkludert opplevelsen av tyngde og bass ved plassering langt ut fra frontvegg, så mye som 1,2-1.4m eller så var best.

    Plassert mot langvegg våknet de til, kortere avstand til frontvegg, og leverte en mye mer frempå, men klarere, mer innsiktsfull og kontant gjengvelse. Bassen var enda mer artikulert.

    Jeg ville brukt tid på plassering før jeg konkluderte, avstand fra frontvegg, avstand mellom dem ikke minst og toe in. De fungerte strålende som hodetelefoner :)

    Jeg fant at ørehøyde vs diskant ikke var veldig kritisk hos meg/ i mine ører.

    Vh S
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn