Festspillene i Bergen, men ikke helt som før, på NRK2 nå.
Venter på Grieg sin A-moll konsert, fra Grieghallen. Solisten Vikingur Olafson sitter på Island.
Spennende.
Festspillene i Bergen, men ikke helt som før, på NRK2 nå.
Venter på Grieg sin A-moll konsert, fra Grieghallen. Solisten Vikingur Olafson sitter på Island.
Spennende.
Kan tenke meg det. Vurderte dem faktisk selv, men så at jeg hadde heller for mange høyttalere ihuset enn for få.
Gratulerer!
Her har vi opplevd vår første orkesterkonsert på 100 dager.
Merkelig men fin opplevelse med så langt mellom oss i Stavanger Konserthus.
Og ja, Beethovens 1. symfoni er god. Dirigent Arvid Engegård hadde både kontroll og entusiasme.
Nino Rota sitt Divertimento Concertante for kontrabas-solist og orkester var en overraskelse. Rota har mer å by på enn filmmusikk, det gav mersmak.
Takk for det Ottone. Bortsett fra at de er vidunderlig vakre å se på, så har de noen flotte egenskaper:
- Trives ekstremt godt i min svært store stue
- Er ekstremt lite plasseringsfølsomme (pga kontrollert diffraksjon antar jeg)
- Hyggelig forsterkerlast
- Maler opp et uhyre stort og presist lydbilde
- Særdeles lite tendens til å fokusere lydbildet i noe "sweet spot"
- Veldig godt integrert lydbilde uten å fokusere på noen særskilte frekvenser
Kunne sikkert vært mer imponerende i ytterfløyene, men det er ikke det det dreier seg om. De spiller musikk så det holder.
Takk for det Ottone. Bortsett fra at de er vidunderlig vakre å se på, så har de noen flotte egenskaper:
- Trives ekstremt godt i min svært store stue
- Er ekstremt lite plasseringsfølsomme (pga kontrollert diffraksjon antar jeg)
- Hyggelig forsterkerlast
- Maler opp et uhyre stort og presist lydbilde
- Særdeles lite tendens til å fokusere lydbildet i noe "sweet spot"
- Veldig godt integrert lydbilde uten å fokusere på noen særskilte frekvenser
Kunne sikkert vært mer imponerende i ytterfløyene, men det er ikke det det dreier seg om. De spiller musikk så det holder.
Gratulerer med nydelige nye Elipsa. Låter nok like godt som utseende. Et av Franco Serblins vidunderbarn. Selv har jeg nylig anskaffet Accordo. Disse spiller som dine bare flott. Musikalsk er vel et noe underlig begrep. Men det er akkurat det de er... flotte musikkformidlere. Og det er vel det viktigste.
Bjørn
Hvis det er noen her som har kontakter i NRK ville det vært fint om de hadde fortalt de som jobber i NRK klassisk at Smetana har skrevet annet enn Vltava!
Hvis det er noen her som har kontakter i NRK ville det vært fint om de hadde fortalt de som jobber i NRK klassisk at Smetana har skrevet annet enn Vltava!
Lurer også på hvor mange ganger de har spilt "Fra Holbergs tid" med Terje Tønnesen og det norske kammerorkester. Det er ikke akkurat horisont-utvidende å høre på NRK klassisk, men de har vel adoptert en P4 tilnærming til stoffet, for ikke å skremme vekk de få lyttere de har. Dessverre.
Steen
Ja, det er håpløst. Jeg slår på NRK klassisk med jevne mellomrom for å se om det er noe det går an å høre på. Musikken er jo fin, men man har hørt det 100 ganger før, så kanalen blir ikke stående på lenge.
Hvorfor ikke spille et av de andre symfoniske diktene i Ma vlast? Vyšehrad med de karakteristiske harpearpeggioene f.eks. Eller kanskje Håkon Jarl, Richard III eller Wallenstein's camp?
PS: Han har jo et par strykekvartetter og en mengde klavermusikk som også er klart hørverdig.
Slutter meg til de to siste. Wallpaper. Har de ikke skjønt at nettet er fullt av platespillere som spyr ut de samme verkene på evige repeat, og at de som lytter til lineær radio er et utdøende markedssegment? Hvor mange ganger går det feks an å spille Elgars salongmusikk (Salut d'amour osv) i løpet av en uke uten at lytterne blir kvalme, og uten å introdusere lytterne til annen musikk av Elgar (bortsett fra Pomp and Circumstance nr 2 og Nimrod variasjonene i Enigma når programlederen en sjelden gang føler seg i et eksperimentelt humør)?
Har funnet fram en del gamle CDer, så nå spilles litt ymse. Ble nettopp ferdig med kormusikk av Joseph Rheinberger, og Othmar Schoecks Elegi op. 36. Nå spilles motetter av Jacobus Vaet, og videre i bunken ligger musikk av Andreas Hammerschmidt, Karl Ditter von Dittersdorf og Heinrich Ignaz Franz von Biber.
Jeg har stort sett sluttet å kjøpe CDer, så nå minker bunken av CDer jeg enda ikke har hørt. Det er litt tilfeldig at det ble disse CDene, jeg bare tok med meg en liten bunke uten å se så nøye på hva det var.
Nærmer meg at CD kjøpingen tar slutt jeg og - en og annen ting som jeg følger blir det dog. Må se å få noe streaming opp mot anlegget i stuen. Foreløpig har jeg ikke noe musikkbibliotek på filer som må spilles og er primært på jakt etter streaming, men det kan jo komme litt etter hvert.
I skrivende stunde Elgars cellokonsert med Jaqueline du Pré fra 1965. Ny komponist og artist for meg - er ingen storforbruker av klassisk musikk - og dette er fortreffelige greier
Lenge siden jeg har hørt den, men Elgars cellokonsert er jo en av de store cellokonsertene. du Pré og Barbirolli kan ikke bli veldig feil i den konserten (regner med at det er Barbirolli-innspillingen, eller er det den der Barenboim dirigerer?).
Lenge siden jeg har hørt den, men Elgars cellokonsert er jo en av de store cellokonsertene. du Pré og Barbirolli kan ikke bli veldig feil i den konserten (regner med at det er Barbirolli-innspillingen, eller er det den der Barenboim dirigerer?).
Jeg kjøper enda CD/SACD'er, mest fordi jeg har så lite fra før... og moderne CD/SACD'er fra de rette selskapene har så god lyd..
Her er 3 + 2 nyinnkjøpte som har gjort positivt inntrykk;
Har levd lenge med Pollini som favoritt, både gammel '70 talls vinyl og '90 tall CD med Abbado. Litt andre også, men ingen moderne.
Dette er meget bra, spesielt i nr 3 syntes jeg å høre noe nytt som fungerte....
Dette bør høres av de som er enig med denne anmelderen (jeg er); REVIEW RECORDING OF THE MONTH
" Is there, I wonder, a greater string quartet than Schubert’s D.887, Beethoven’s notwithstanding? Certainly it is one of the most profound, moving and indeed disturbing works in that genre, rivalled only by the same composer’s string quintet ...."
Jeg har D887 med Artemis, Mandelring og Leipziger, men synes vel denne (akkurat nå) er å foretrekke... men de forskjellige innspillingene har ulike kvaliteter, en trenger flere ...
Og så var det denne da;
Hva skal en si om dette annet enn at det må/bør høres? Annerledes i hvert fall.
Hørte den først en gang før en del av de andre innspillingene mine ble sjekket, så hørt igjen;
Kleiber/Vienna - dette er vel referansen og kanskje enda toppen ?...men '70 talls lyd (har også Karajan og Bernstein fra den tiden, men Kleiber er bedre enn disse).
Så noen mer moderne;
Honeck/Pittsburgh - SACD, Reference Recordings
Vänskä/Minnesota - SACD, BIS
Disse 2 liker jeg godt og de har klart bedre lyd enn Kleiber - og Currentzis - slik jeg hører det. Videre;
Manze/NDR Radiophilharmonie, SACD, Pentatone
Herreweghe/Royal Flemish Philharmonie - SACD, Pentatone
God lyd og gode utførelser disse også.
Der er ikke så veldig stor forskjell mellom disse 4 innbyrdes og også Kleiber sammenlignet med Currentzis slik jeg hører det.
En kan like Currentzis eller ikke, men en interessant utførelse er det.
En kommentar fra en på tysk Amazon sier omtrent sånn ca mine tanker... (oversatt fra tysk);
" ...With the overwhelming wealth of new impressions, it is difficult to explain in detail what constitutes the peculiarity of this recording: Is it the finely elaborated internal dynamics or the working out of Instrument voices that have never been heard before, are they the rapid tempi with a lively precision at the same time, or is it the overall transparency of the presented? You just have to hear this recording and after that you immediately feel like listening to it again... The recording quality is neat, but not quite a top spot.... "
Currentzis' femmer bør høres. Der codaen i finalen til og med hos Kleiber blir en slik lang parodisk får ikke til å slutte-sak får man her akselerasjon til sann presto og det hele fungerer. Meeen heller ikke Currentzis stuper inn i den ensomme oboen i første sats. Det har jeg bare hørt Norrington gjøre tror jeg.
Dette var 30 kjekke minutter. Kul lyd, annerledes balanse tar fram nye detaljer. Hør, den ligger på Spotify.
Ferietid, og familien med besøk får repetert Die Zauberflöte av Mozart.
Norske Caroline Wettergreen som Nattens Dronning, fra Glyndebourne, på NRK2.
Jeg blir aldri lei av de vidunderlige bass-ariene i Tryllefløyten, kan dem nesten utenat og må ta meg kraftig sammen for ikke å synge med.
Har lenge tenkt å laminere teksten til Sarastro sine gullkorn og henge opp i dusjen.