Ja eller på tape...Ja absolutt, eller på tape.
Har den andre TB gitt ut på MM (True Blue) men ikke denne. Har den i TB Mosaic boksen og på en veldig bra CD utgivelse.Da har du vel så du klarer deg.
Låter veldig bra her hos meg men det hadde jo vært kjekt og hørt denne også. Kanskje Minutten eller Trane har denne?
Tina Brooks-Back To The Tracks-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds
Acoustic Sounds Audiophile Vinyl Recordsstore.acousticsounds.com
Hyggelig terry!Må si at denne tråden er en av mine absolutte favoritter, mest på grunn at den gir meg tips om artister jeg stort sett ikke har særlig kunnskap eller forhold til. Det meste av det som er anbefalt treffer meg rimelig godt, selv om det ligger utenfor mitt kjerneområde med indie, new wave og rock. Nå er jeg ikke helt ukjent i terrenget som JIH spiller fra, da min platesamling har en og annen jazz, samtidsmusikk og klassisk tittel, og jeg er selveste Deathbroth (bror av Deathprod som jeg har en følelse av at JIH kjenner noe til)
Tar bare ørlite granne mere plasstape nuker det meste, og en all out A80 som jeg har levert en del av, koster ikke like mye som en topp pu engang!
Du vet kanskje at Cafe Blue et tatt opp digitalt med Mitsubishi opptaker, og så mikset analogt med en Studer analog opptaker?Da har jeg fått hørt på Modern Cool noen ganger og igjen så er det bare å bøye seg i tapen, dette låter noe så aldeles fantastisk! Et enormt lydbilde med stor plass til alt. Jeg kunne bare pøst på med superlativer men det blir floskler, men dette er der oppe med det absolutt beste som er der ute. Verdt hver eneste cent. Sjekk ut koret!
Jeg liker besetningen hun har med seg her, så og si det samme som på Cafè Blue, spesielt perc./trommis Mark Walker gjør at dette er solid synes jeg, han spiller bra. Så han forresten med Oregon en gang i fortiden hvor han overtok etter Trilok Gurtu.
En stund siden jeg hørte på Cafe Blue tapen men har en liten mistanke om at Modern Cool låter en aning varmere, sjekker ved anledning, ikke så viktig.
Løp og kjøp!
Vis vedlegget 677300
Vis vedlegget 677301
Jada, Cafè Blue er kopiert fra 1/2"prod. master mens Modern Cool og Companion er tatt rett fra masteren. Du må komme ut og høre en gang, det er ganske interessant.Du vet kanskje at Cafe Blue et tatt opp digitalt med Mitsubishi X-800, og så mikset analogt med en Studer analog spiller?
Det står over alt.Cut from analog master stemmer jo, at opptaket er digitalt står det selvfølgelig ikke noe om
Satt og lest en interessant artikkel om digital opptaks historie da jeg kom over den, ser at de nevner X-800 en plass mens de sier ukjent Mitsubishi senere.Jada, Cafè Blue er kopiert fra 1/2"prod. master mens Modern Cool og Companion er tatt rett fra masteren. Du må komme ut og høre en gang, det er ganske interessant.
Dette med digital master er egentlig også ganske interessant ser du. Dette er noe jeg har lekt meg en del med. Har hatt tilgang til noen masters fra et ganske kjent plateselskap, samme masters som ble brukt til CD og vinyl. Kunne sikkert skrevet mye men det som er veldig tydelig er at det skjer mye i prosessen fra master til sluttproduktet. Men det som er skikkelig interessant er når man kopierer direkte fra digital master til tape på Studeren. Vi får ta en lytt engang så kan du få høre.Satt og lest en interessant artikkel om digital opptaks historie da jeg kom over den, ser at de nevner X-800 en plass mens de sier ukjent Mitsubishi senere.
MITSUBISHI ProDigi Digital - Positive Feedback
MITSUBISHI ProDigi Digital Reel-to-Reel Recorders - From X-80 to X-880positive-feedback.com
Aldri hørt en kopi av en analog master tape så det kunne vært interessant.
Nemlig. Gjør man en god jobb så låter det bra også. Som alle vet så er det forskjeller på digitalt og analogt og jeg vet hva jeg liker best og hvorfor men at det ikke kan bli kanonbra med digitalis involvert er feil.Har en mistanke om at det ikke er opptakene eller teknikken som er problemet med mye digitalt, men heller de som mikser og masterer. Joe Hendersons Tone Poet utgivelser på Blue Note er digitale opptak, men disse oppleves like bra som de andre analoge utgivelser fra serien.
Hørte litt på i dag også, hvis jeg sammenligner kutt 1 & 2 med f.eks. 7 så er det et større og fyldigere lybilde på dette kuttet, jeg synes også det er mer balansert. Dette er details og ikke noen stor greie, kun en observasjon.Har spilt den cden relativ mye men kan ikke huske jeg reagerte på det.
Du har nok rett, jeg hører det også. Om man drar paralleller til konsert så er spor 7 helt nærme scenen (om ikke på scenen) mens 1 og 2 er lengre bak. På bassen til Andresen er det ikke så stor forskjell men på sax og trommer er det relativ store forskjeller, to forskjellige sesjoner eller bevist valg? Kan godt like noen opptak som er helt close på så man får med alle detaljer men husker jeg ikke likte det på noen re-mastrede Coltrane album. Lydkvaliteten var bedre en på original miksen, men Elvin Jones som tidligere var litt tilbaketrukket i mixen slik at Coltrane var dominerende var nå trukket mye lengre frem i mixen. Sikker fordi at jeg hadde spilt disse gamle så mye at jeg ikke like de nye, for meg så ødela det litt av opplevelsen med ny mix selv om lydkvaliteten var bedre på de nye.Hørte litt på i dag også, hvis jeg sammenligner kutt 1 & 2 med f.eks. 7 så er det et større og fyldigere lybilde på dette kuttet, jeg synes også det er mer balansert. Dette er details og ikke noen stor greie, kun en observasjon.
Ja hvorfor det er slik er ikke lett å si men forskjellene er der. Kan være forskjellige årsaker, også at det er et bevisst valg som du sier.Du har nok rett, jeg hører det også. Om man drar paralleller til konsert så er spor 7 helt nærme scenen (om ikke på scenen) mens 1 og 2 er lengre bak. På bassen til Andresen er det ikke så stor forskjell men på sax og trommer er det relativ store forskjeller, to forskjellige sesjoner eller bevist valg? Kan godt like noen opptak som er helt close på så man får med alle detaljer men husker jeg ikke likte det på noen re-mastrede Coltrane album. Lydkvaliteten var bedre en på original miksen, men Elvin Jones som tidligere var litt tilbaketrukket i mixen slik at Coltrane var dominerende var nå trukket mye lengre frem i mixen. Sikker fordi at jeg hadde spilt disse gamle så mye at jeg ikke like de nye, for meg så ødela det litt av opplevelsen med ny mix selv om lydkvaliteten var bedre på de nye.