I
Ikke33206
Gjest
Å påkepe at folk er definisjon av arrogant syns jeg er ganske ufint å komme med.Du är själva definitionen av arrogant, Auditor.
Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av Auditor.
Å påkepe at folk er definisjon av arrogant syns jeg er ganske ufint å komme med.Du är själva definitionen av arrogant, Auditor.
Da må du være den enesteÅ påkepe at folk er definisjon av arrogant syns jeg er ganske ufint å komme med.
Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av Auditor.
Artig at du også tester ut dette! Mitt uhøytidelige lytteeksperiment var jo først og fremst for moro skyld å teste ut hypotesen om at klasse D låter kjedelig med lett last. Men det hele handler vel først og fremst om impedansmatching, ja.Motsatt opplevelse her på La Scala! får mer trykk og driv med Unison Unico Primo på 80W klasse a/b kontra Gato dia-400s 400W klasse D så er vel matching som gjelder
Jeg er ikke enig i at DSD måler bra. Formatet er basert på noise shaping, så det har bra dynamikkområde midt i audiobåndet, men på bekostning av enorme mengder ultrasonisk støy. Det kan vel gjengi et eller annet oppe ved 100 kHz, men det er ikke noe særlig signal/støy-forhold der oppe. Praktiske implementasjoner legger et lavpassfilter ved ca 35 kHz for å bli kvitt all støyen over det. Det er omtrent som utgangsfilteret på en klasse D-forsterker. Jeg kan ikke se noen potensielle fordeler.Klasse D( Pulse Width Modulation) og DSD/SACD( Pulse Density Modulation—kjent som 1-bit audio ), begge måler veldig bra. DSD/Direct Stream Digital formatet kan ha et dynamikkområde som strekker seg til 120 dB og en frekvensrespons til over 100 kHz, formatet har bedre teknisk data/målinger en cd/Redbook.
Så mener Asbjørn SACD(DSD) er bare tull selv om han ikke kan teste/format på sitt eget system da hans DEQX v5 kun støtter 24bit/96hz signal ut....Hvis man konkluderer lyd ut i fra målinger blir det jo litt rart å fornekte noe ut i fra gode målinger og kan man ikke teste i eget system blir det jo enda merkeligere, eller tar jeg feil?
Folk som misliker NFB i forsterkere på prinsipielt grunnlag er forresten hjertelig velkommen til å lese seg opp på hvordan DAC’en i en SACD-spiller fungerer.The noise floor of a signal at 44.1kHz /16 Bit is about 16 x 6 = 96dB below full scale. With the DSD signal the noise floor is 1 x 6dB below full scale, so obviously there have to be taken some measures to get down the noise floor, else a DSD recording would be very noisy.
Here the high sampling rate of DSD comes in handy. I.e. with special filtering techniques (noise-shaping) it is possible to move the noise in the audio band (0...20kHz) out to higher frequencies above 20kHz. Thus the noise floor in the audio band can be brought down to very low levels (well below the 16 Bit noise floor of a CD) at the cost that the noise is at a fairly high level at frequencies above 20kHz.
This high level / high frequency noise has to be suppressed before the signal hits the amplifier and speakers, in order to avoid amplifier misbehaving and/or speaker blow-up. A low pass filter is used to suppress the noise. In a native DSD D/A Converter this low pass filter has to be implemented in the analog domain which can be problematic because the non- linear phase characteristics of such a filter.
Tja, det kan gott vara, men nu var inte min kommentar ett resultat av detta ena svaret från Auditor, men hellre år med liknande svar från den kanten.Å påkepe at folk er definisjon av arrogant syns jeg er ganske ufint å komme med.
Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av Auditor.
Burmester er jo utrolig fine produkter, det er jo ikke å komme bort fra. Har vært å snust litt på å bytte til det selv for noen år siden, men lite behjelpelig/overlegen betjening gjorde vel at valget falt på noe helt annet (i en annen forretning) enkelt og greit. Ikke fikk jeg hørt på Burmester heller dessverre.Ville dere feks uten å nøle valgt Vera fremfor mitt effekttrinn Burmester 909 Mk5 basert på ytelser, eller har dere noe positivt å si om å ha parkert en 909 i stua hvis man ser bort fra tullete priser og blingbling-faktor?
Du må lese hva han skriver litt rundt i trådene da,så ser du det nokÅ påkepe at folk er definisjon av arrogant syns jeg er ganske ufint å komme med.
Jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av Auditor.
Jeg skjønner spørsmålet ditt, men du svarte vel ikke på mittBurmester er jo utrolig fine produkter, det er jo ikke å komme bort fra. Har vært å snust litt på å bytte til det selv for noen år siden, men lite behjelpelig/overlegen betjening gjorde vel at valget falt på noe helt annet (i en annen forretning) enkelt og greit. Ikke fikk jeg hørt på Burmester heller dessverre.
Hva om du fikk en klasse D fra Burmester, med likt utseende som den du har men bedre ytelse og kanskje bedre lyd også. Hva ville du da valgt?
For mange her inne så trenger det ikke nødvendigvis bli bedre av å bytte forsterker, men jeg synes det er verdt å teste for enkelte. Noen kan jo få en aha opplevelse, men for andre er det ikke i deres smak. Men det er jo ikke forsterkeren alene som lager lyd.
Hmmm, der har du sannsynligvis forklaringen på hvorfor du hører større forskjeller UcD/NC enn hva jeg gjorde. Mine høyttalere har ca 100 dB @ 1 W, så forsterkerne svetter ikke noe særlig.De er ikke veldig store, men greit hørbare. Både IMD forvrengning, THD+N og THD vs frekvens kan virke å være over den hørbare terskelen med UcD. Forvrengningen med UcD stiger dessuten fort med mer effekt. Spesielt UcD 180 har ikke så mye å rutte med. Mener watten er oppgitt som dynamisk og ikke kontinuerlig. NC400 er forresten heller ikke spesielt kraftig.
Høyttalere og akustikk betyr definitivt mye mer enn disse forskjellene. Samtidig blir gjerne forvrengning fra elektronikk mer hørbart når disse to holder høyere kvalitet, og selv ønsker jeg ikke å dra med hørbar forvrengning i starten.
Testet mest med Geddes Abbey høyttalere. Ikke spesielt tungdrevne de heller, men var helt greit å høre forskjell.Nå vet jeg ikke hvilke høyttalere og hvilket lydtrykk du testet ved, men for min del var det kanskje ca 90 dB, dvs 100 mW effekt, og da er forvrengningen fra begge forsterkere fortsatt godt nede i støygulvet selv i en Audio Precision målerigg.
Jeg gir deg nok ikke noe bedre svar her heller.Jeg skjønner spørsmålet ditt, men du svarte vel ikke på mitt
Finnes det ikke lenger noen som helst grunn til å velge en 909, eller andre klasse A/AB lenger, basert på lydkvalitet?
Jeg har ingen problemer med at noen trekker frem negative egenskaper ved mitt effekttrinn som her brukes som eksempel.
(Også positive egenskaper mottas med takk, da jeg ikke finner alt for mange reviews med måledata)
Det er vel mye med smak å gjøre.Alt kommer jo an på høyttalerne man har og matching hovedsaklig.
Ja, jeg spør om det samme som deg: Hvis Vera måler bedre og ER bedre på alle sett og vis, så er det jo vanskelig å argumentere for 909en?Hvorfor vurdere Vera om man har råd og plass til monster forsterker fra Burmester? Er tilllhenger av klasse d og bruker det selv men jeg har for dårlig råd til å vurdere eierskap av 909 mk5.
Det er sikkert en kjempeforsterker som er langt lettere å matche inn i et oppsett en Vera.
Det fantastiske med Vera vil jeg tro er spesifikasjonene til prisen. Noe lommeboka kunne strukket seg etter. Så i riktige oppsett kan man komme langt med begrensede midler. Det skaper bred interesse for et produkt. Jeg tror dette er årsaken til at 909 mk5 ikke er like omtalt på et forum som dette. I de prisklasser kan det også være svært få som faktisk har opplevd ditt produkt. Da blir det ikke mange å diskutere produktet med. Også er det jo Norsk produsert og mange her inne har jeg forstått også har et forhold til menneskene bak produktene. Ikke ofte vi ser Dieter Burmester her inne på forumet.
Just my thoughts
Har aldri påstått at "den forsterkeren er ikke musikalsk". Her er linken til min post:
Forsterkere - Forsterkere. Hva gjelder?
Verden er dessverre meget kompleks i lydens rike. Det er rett og slett veldig mange faktorer som spiller inn samtidig, og dermed vanskelig å gjøre enkle analyser. Undertegnede under seg som deg. Min erfaring så langt er at rommet må være nogenlunde kontrollert i tidsdomentet (refleksjoner), hvis...www.hifisentralen.no
Jeg skrev om tilbakekobling og brukte Dan D'Agostino Momentum forsterkeren som et eksempel på en klasse AB forsterker som helt tydelig har masse overharmonisk forvrengning og generelt tvilsomme måledata. John Atkinson var ikke helt overbevist han heller selv om han som vanlig avslutter med noen pene ord.
Om selve forsterkeren er "musikalsk" får være opp til andre å vurdere som faktisk har lyttet til hva den serverer av lyd.
Selv slår jeg meg til ro med at jeg ikke ville hatt en forsterker med slike måledata om jeg hadde fått den gratis.
Vis vedlegget 692026
Det kan være riktig. Jeg vet at den ikke er helt immun for jitter, først fra egen erfaring og deretter fra publiserte målinger, men den er definitivt langt bedre enn de første DEQX PDC-2.6P. Den kunne selv jeg høre at var alt annet enn transparent.P.S. DEQX HDP-4 er ikke helt transparent og liten flaskehals.
Det er jo bare du som kan svare på det, liker du det du hører eller ikke. Etter å ha hørt det selv må su jo på egen hånd avgjøre hva du synes låter best med dine ører. Hva det måler sier jo ingen ting om hvordan det låter hos deg i ditt oppsett.
Jeg har prøvd meg med det spørsmålet i andre debatter tidligere, men lært meg at man ikke trenger å ha hørt et produkt for å uttale seg om hvordan det låter.Det beste er spørre noen som har hørt den?
Høyrde ein slik i Knut Vadseth sitt oppsett ein gong eg var på besøk. Og anlegget var så bra, at eg faktisk kunne tenkt meg å betale litt for ein Momentun (men ikkje full pris......)Tar gjerne i mot et par slike gratis jeg
Hvis du har fulgt med i tråden ville du sett at Armand og jeg morer oss med å konstruere og bygge en klasse AB 100-watter i miniformat med hysteriske mengder NFB. De fleste kommersielt tilgjengelige klasse AB-forsterkere har vel ca 25 dB NFB ved 20 kHz. NCore har 53 dB, vi snuser på tall rundt 90 dB NFB ved 20 kHz. Det er 70 ganger mer enn NCore og ca 1800 ganger mer enn tradisjonelle klasse AB-forsterkere.Finnes det ikke lenger noen som helst grunn til å velge en 909, eller andre klasse A/AB lenger, basert på lydkvalitet?
Jeg tenker at det kommer mye an på musikksmak også. Om man liker varme forsterkere OG høyttalere, så hører man neppe på hardrock, progrock, metall eller annen krevende musikk generelt men da musikk med mye enkle toner. Lyttetrettheten trenger seg fort på når man spiller krevende musikk.Det er vel mye med smak å gjøre.
Noen liker lyd som f.eks jeg syns er tørr og kjedelig.
Har lite erfaring med klass D, og du sier selv det kommer an på kvalitet og ikke nødvendigvis klasse.
De få erfaringene mine er at jeg ikke har bitt engasjert og begeistret.
Takker både "Bjørn og "Asbjørn" for utfyllende og gode forklaringer. Ikke mange steder hvor en har tilgang på så god hjelp og kompetanse.De er ikke veldig store, men greit hørbare. Både IMD forvrengning, THD+N og THD vs frekvens kan virke å være over den hørbare terskelen med UcD. Forvrengningen med UcD stiger dessuten fort med mer effekt. Spesielt UcD 180 har ikke så mye å rutte med. Mener watten er oppgitt som dynamisk og ikke kontinuerlig. NC400 er forresten heller ikke spesielt kraftig.
Høyttalere og akustikk betyr definitivt mye mer enn disse forskjellene. Samtidig blir gjerne forvrengning fra elektronikk mer hørbart når disse to holder høyere kvalitet, og selv ønsker jeg ikke å dra med hørbar forvrengning i starten.
Beklager, jeg følger med etter beste evne. Hvis noe har gått meg hus forbi eller jeg har misforstått noe er det hyggeligere om du svarer på spørsmålet når du først tar deg til å svareHvis du har fulgt med i tråden ville du sett at Armand og jeg morer oss med å konstruere og bygge en klasse AB 100-watter i miniformat med hysteriske mengder NFB. Vi har også forklart mer enn en gang hvorfor den er klasse AB heller enn f eks klasse D. Det handler først og fremst om båndbredde, både open loop og closed loop. Om det gjør noen hørbar forskjell vet vi ikke. Hele poenget med øvelsen er jo å finne ut om det er noen som helst hørbar forskjell mellom state of the art klasse D (NCore, Purifi) og en klasse AB med minst like lav støy og forvrengning, like lav utgangsimpedans, men dobbelt så stor båndbredde.
Du spurte «eller andre klasse A/AB», så jeg forsøkte å svare på det. Jeg kan ikke nok om 909’eren til å kunne si noe fornuftig om den spesifikt. Har ikke sett målinger, har ikke hørt den.Beklager, jeg følger med etter beste evne. Hvis noe har gått meg hus forbi eller jeg har misforstått noe er det hyggeligere om du svarer på spørsmålet når du først tar deg til å svare
Har en 909 noen som helst fortrinn sammenliknet med et Vera effekttrinn?
Jeg får inntrykk at flere mener at nevnte Vera og andre liknende konstruksjoner fyller alle behov et effekttrinn bør oppfylle, gitt at man kun diskuterer lydkvalitet (som alltid kan måles).
Det er ikke barnelærdom, ei heller allmen kunnskap alle sitter med at 3dB økning er dobling av effekt. Nå har jeg gått på Elektronikk på VGS og har noe høgskole-fysikk også, så du trenger ikke å prøve å idioforklare meg akkurat det der..NA-X: Det er faktisk sånn at for å få et lydtrykk som oppleves "dobbelt så høyt"- en økning på +3dB- må effekten DOBLES. Det er barnelærdom, det. Og det, det krever STRØM...Poenget er og blir å bruke prinsippene OM HVERANDRE. Og derigjennom faktisk ha ei løsning til ethvert anlegg- helt ned på detaljnivå...Jeg ser at det å ikke velge klasse D over det hele kan være noe generasjonsbetinget, men jeg forstår også at enkelte bruker det for å OMGÅ det faktum og den uløselige sammenheng rør- og transistorforsterkeriet i bunn og grunn er bygget på. Klasse D kan OPPLEVES mer kontrollert til å begynne med, men øra vil over tid vise deg om du HAR valgt riktig..Hva man så gjør er opp til en selv. Klasse D er mao. IKKE min tekopp for HELE anlegget, og jeg veit også hvorfor...
Skal det være en ekstern DSP, så er utvalget dårlig på det åpne markedet. Jeg vil anta at Analog-Precision sine er såpass bra at de er helt lydmessig transparent. David har publisert målinger på forumet sitt, men har ikke sjekket de selv. Se på de først. Produktene bruker det ikke spesielt brukervennlige Audio Weaver, men det tipper jeg er en smal sak for en interiør som deg De har derimot ikke presets per dags dato.Mulig vi har diskutert det før, men hva mener du er state of the art av sammenlignbare produkter? ADC, minst 6 kanaler FIR, delefiltre, eq, DAC.
Veit du hvordan en feedback krets reagerer på back EMF fra høyttaler?Hvis du har fulgt med i tråden ville du sett at Armand og jeg morer oss med å konstruere og bygge en klasse AB 100-watter i miniformat med hysteriske mengder NFB. NCore har 53 dB, vi snuser på tall rundt 90 dB NFB. Det er 70 ganger mer. Vi har også forklart mer enn en gang hvorfor den er klasse AB heller enn f eks klasse D. Det handler først og fremst om båndbredde, både open loop og closed loop. Open loop båndbredde og gain er en forutsetning for å skremme opp så mye NFB at forvrengning og støy ikke vil være målbar med noe kjent måleinstrument. Siden det ikke er noen switchefrekvens eller utgangsfilter å ta hensyn til er det mer å ta av i klasse AB. Om det gjør noen hørbar forskjell vet vi ikke. Hele poenget med øvelsen er jo å finne ut om det er noen som helst hørbar forskjell mellom state of the art klasse D (NCore, Purifi) og en klasse AB med minst like lav støy og forvrengning, like lav utgangsimpedans, men dobbelt så stor closed loop båndbredde.
Ja, det opplagte alternativet ser ut til å være PC-basert med f eks Roon og Audiolense, og så en ekstern Aurora Lynx (N), men det blir nokså omfattende endring.Skal det være en ekstern DSP, så er utvalget dårlig på det åpne markedet. Jeg vil anta at Analog-Precision sine er såpass bra at de er helt lydmessig transparent. David har publisert målinger på forumet sitt, men har ikke sjekket de selv. Se på de først. Produktene bruker det ikke spesielt brukervennlige Audio Weaver, men det tipper jeg er en smal sak for en interiør som deg De har derimot ikke presets per dags dato.
Analog-Precision – Home of the Ultimate-Preamplifier !
analog-precision.comCommunity Forum | DSP Concepts
dspconcepts.com
Tar vi med lydkort og software løsninger, så er nok f.eks dyrere løsninger fra RME og f.eks Lynx Aurora (N) lydmessig transparent. Finnes vel mange andre også i pro-verden (DAD, Metric Halo osv.), men flere av disse såpass kostbare at jeg personlig hadde heller valgt en DSP fra Analog-Precison (så sant måledataene er gode nok). Å bale med PC/Mac er mer knotete på alle måter.
Er for øvrig mye kraftigere Sharc prosessor i Aanalog-Precision sammenlignet med DEQX hvis du har behov for flere tapper. Plus versjonen kan dessuten kobles til PC og bruke prosessorkraften der.
Product Comparison Guide – Analog-Precision
analog-precision.com
Det enkle svaret.. Nei... Svaret er fortsatt sammensatt... Og et anlegg er så mye mer enn forsterker..Jeg leser denne tråden som at de lærde mener at Vera effekttrinn (eller liknende klasse D) er den ultimate og universelle løsningen for alle hvis man kun er opptatt av lyd (ikke utseende eller annet føleri), siden disse måler overlegent best?
Jeg har selv begrenset erfaring med klasse D effekttrinn, annet enn i subwoofere (REL No.25 og REL 212) hvor de åpenbart gjør jobben godt.
Jeg er ikke spydig og kun oppriktig interessert i hva dere mener.
Jeg får tidvis følelsen av at denne argumentasjonen er litt vel ensidig og bikker over mot reklame for egne produkter, fordi man enten selv har de hjemme og liker de godt eller selger produktet.
Dere som har funnet den hellige gral i Vera eller liknende: Har vi nå kommet til et veiskille som er så revolusjonerende at alle andre effekttrinn plutselig er "dårligere" og bortkastede penger hvis man kun er opptatt at målbar lydkvalitet?
Ville dere feks uten å nøle valgt Vera fremfor mitt effekttrinn Burmester 909 Mk5 basert på ytelser, eller har dere noe positivt å si om å ha parkert en 909 i stua hvis man ser bort fra tullete priser og blingbling-faktor?
For egen del blir sammenlikningen av disse produktene litt som å sammenlikne en moderne el-bil med målbart bedre ytelser med en sinna V8er med et par turboer.
El-bilen kan gjøre det best på stort sett alle målinger og til en langt lavere pris, men det kunne likevel ikke falle meg inn å bytte inn litt over 700 sinna bensinhester.
Med høyttalere med 100dB@1w følsomhet blåser du trolig av deg skalle hår og ører før du rekker å høre ulineære ting rett før klipping. Hoderom er en fin ting å legge inn i sine bygg.I Bifrôst løser vi det på en annen måte som tillater oss å beholde full NFB helt opp til klipping. Det gir en kurve for THD+N som faller med økende effekt til den stiger loddrett like over designeffekten, dvs at forvrengningen aldri kommer opp av støygulvet. Utfordringen er at det skjer en del ulineære ting like før klipping som er vanskelige å modellere i Spice og må testes i lab. Det er et spørsmål om hvor nær kanten man er villig til å gå før man risikerer å bikke utfor.
Helt klart Spendor A7 hadde vært en dårlig match i tenåra da det gikk i Slayer, Morbid Angel og Napalm Death.Jeg tenker at det kommer mye an på musikksmak også. Om man liker varme forsterkere OG høyttalere, så hører man neppe på hardrock, progrock, metall eller annen krevende musikk generelt men da musikk med mye enkle toner. Lyttetrettheten trenger seg fort på når man spiller krevende musikk.
Kan jo like godt være høyttalere som har vært koblet på som ikke har engasjert så veldig også? Men igjen, her er det matchen som mest sannsynlig har vært kjedelig.
Det er jo slikt en feedback-krets skal befatte seg med. Den er en kontrollsløyfe, som i en autopilot, termostat eller cruise control. Den får presentert et inngangssignal som «fasit» og et utgangssignal den skal holde øye med. Regelen er gjerne så enkel som «utgangsverdi = 20 x inngangsverdi»Veit du hvordan en feedback krets reagerer på back EMF fra høyttaler?
Strupes det helt eller kan det oppstå ting som kretsen ikke takler helt?
Bare en tanke som for gjennom hue for om feedback krets kan gjøre til at en kan høre forskjell på UcD og NCore.
Litt å tenke over, det du her sier. Jeg legger bare til at noen (sågar svært så anerkjente og kostbare) høyttalere låter så forskjellig at «lyd-nyanser» fra utstyr i andre enden av høyttalerkablene blir direkte småtteri i forholdMed høyttalere med 100dB@1w følsomhet blåser du trolig av deg skalle hår og ører før du rekker å høre ulineære ting rett før klipping.
Det har jeg også vært borti, dårlig rom var utfordringen der dog og det ødelegger mye for "fot". Og rap som selgeren satte på, noe jeg ikke kan fordra i utgangspunktet.. Men selv om rommet var dårlig så får man noe hint i hvordan ting låter, spesielt når jeg satte på egen musikk.Den ene erfaringen med klasse D var i butikk, der butikkeier var tydelig begeistret og jeg lata som.
Noen nyspikkede fliser... Dobling av effekt (+3db lydtrykk målt) og følt dobling av lydtrykk er ikke det samme. Det som oftest benyttes på sistnevnte , som er en subjektiv (opplevd) størrelse, er en økning 10 db dvs 10-dobling av effekt.NA-X: Det er faktisk sånn at for å få et lydtrykk som oppleves "dobbelt så høyt"- en økning på +3dB- må effekten DOBLES. Det er barnelærdom, det. Og det, det krever STRØM...Poenget er og blir å bruke prinsippene OM HVERANDRE. Og derigjennom faktisk ha ei løsning til ethvert anlegg- helt ned på detaljnivå...Jeg ser at det å ikke velge klasse D over det hele kan være noe generasjonsbetinget, men jeg forstår også at enkelte bruker det for å OMGÅ det faktum og den uløselige sammenheng rør- og transistorforsterkeriet i bunn og grunn er bygget på. Klasse D kan OPPLEVES mer kontrollert til å begynne med, men øra vil over tid vise deg om du HAR valgt riktig..Hva man så gjør er opp til en selv. Klasse D er mao. IKKE min tekopp for HELE anlegget, og jeg veit også hvorfor...