I
Ikke33206
Gjest
Kommentar til røremulering kanskje??
AbsoluttNærmer vi oss Off Topic nå?
No er det ganske stor skilnad mellom rørbeist og rørbeist. Eg har vore spesielt imponert over Rogue og Manley sine aller største. Spelar nesten som transistorbaserte klasse A-forsterkarar på lågt volum.Ikke noen vits å fortsette denne dansen. Jeg forsto godt hva du mente, men det forandrer ikke min påstand om at det er helt andre ting en vreng som gir rørtrinn, sammen last, den typiske rørlyden. Også verdt og merke seg at kraftige rørtrinn, typ 150-500W med et batteri av rør begynner og faretruende minne om transistortrinn i sin signatur. Smårør i preamper kan ha 0 signatur....
Vel, då Thomas Alva Edison hadde funne opp fonografen, sa han at lydattgjevinga var heilt perfekt....Blir ikke dette litt som å si at vi for lengst har oppfunnet TV-apparater med perfekt gjengivelse? Er vel ikke alle som er helt enig her? Man kan alltids få bedre sortnivå eller bildeflyt eller lysstyrke. Og lignende blir det vel for audio også.
Men så hadde han ikke så mye å måle med heller – knapt hørsel.Vel, då Thomas Alva Edison hadde funne opp fonografen, sa han at lydattgjevinga var heilt perfekt....
Akk, hadde man bare slått seg til ro med det hadde vi sluppet alt rabalderet i etterkant.Vel, då Thomas Alva Edison hadde funne opp fonografen, sa han at lydattgjevinga var heilt perfekt....
Feks fordi en da kan skifte "lydsignatur" fra låt til låt avhengig av hva som behager.Røremulering ? Hvorfor etterligne rør når du får ekte rørforsterkere ?
Hvis du liker noe som ikke er transparent så er pga allround-krydderet og ketchupen du har over flymatenJeg lurer også ofte på det.
Det er så himla mye morsom og god hifi der ute, helt fra 50-tallet og frem til i dag er det enormt mye god hifi!!
Så sier altså Snickers:
Vil det stimulere utviklingen i bransjen å fortelle at det aller meste du kan kjøpe er bare dritt, selv om du hører noe helt annet? Ikke så lett, dette her.
Testet disse på bla usher be 10 og mini dancer serien , ett par Kef modeller, canton var også med , samme resultat med alleJa nesten utrolig at han kan skrive noe sånt
Husker disse ble hypet opp og solgte pga masse watt Forstår da selvsagt at han disser horn/rør.
Han slakter jo høyttalere han ikke engang har hørt pga målinger og det er jo et par av disse her inne!
Vi får trøste oss med at folk flest liker et horn oppsett med rør, ihvertfall de fleste jeg kjenner
Hvor går grensen for hifi?innlevelsen eller whatever i rørforsterkere ER forvrengning, så enkelt er det. har et par el34 Mingda selv, helt ok (som sier det meste om hva man kan oppfatte) men vil ikke påstå de er "hifi" som betyr tro til signalet.
Ingen grunn til å være så bombastisk. Det finnes masse flotte produkter uten rør, eller med pentoder, push-pull og what not.EL34 har ikke noget med seriøs hifi at gøre spiller fint men så er det vist det sorry har man først hørt en rigtig single ended trinde forstærker der er lavet ordenligt så er der ingen vej tilbage transistor klasse a b eller d kommer aldrig bare tæt på sorry boys
Stråmannsargumentasjon som vanlig.Ja nesten utrolig at han kan skrive noe sånt
Husker disse ble hypet opp og solgte pga masse watt Forstår da selvsagt at han disser horn/rør.
Han slakter jo høyttalere han ikke engang har hørt pga målinger og det er jo et par av disse her inne!
Vi får trøste oss med at folk flest liker et horn oppsett med rør, ihvertfall de fleste jeg kjenner
Trådstarter snakket også om annen type house-sound. Mange krydrer lyden via kilden.Ingen grunn til å være så bombastisk. Det finnes masse flotte produkter uten rør, eller med pentoder, push-pull og what not.
Hifi skal være gøy, og det kan det være på mange måter, ser du.
Ja hadde de største blokkene selv og det var vel typisk et produkt som solgte pga antall watt, er vel noen par der ute som står i en stue men de fleste står nok på et gutteromTestet disse på bla usher be 10 og mini dancer serien , ett par Kef modeller, canton var også med , samme resultat med alle
Si det, du. Sikkert er det i hvertfall at Marantz har levert solide, levende og kraftfulle musikkformidlere helt siden 60-tallet. I love them.Trådstarter snakket også om annen type house-sound. Mange krydrer lyden via kilden.
Er for eksempel Marantz et merke man kan få god lyd med?
Mange har sikkert bruke en cd-spiller eller 2 derfra
Disse selskapene har bygget opp en lydfilosofi over veldig mange år.
De har vel sin rett i markedet, eller er disse også med på å villede forvirrede musikkelskere?
Noen har testet denne??
SACD 30n SACD Player - CD/SACD & Digital Hi-Res Formats | Marantz™
The Marantz™ SACD 30n is your all-in-one solution for playing CDs, SACDs, high-resolution files and multiple music streaming services. Shop online.www.marantz.com
Har ikke prøvd noen av de der selv. Det er plugins for digital audio workstation, og så langt har jeg ikke dratt det. Junior fusker litt med musikkproduksjon og har noen lignende i sin signalkjede i hjemmestudioet, hvor Gnurk-høyttalerne han fikk til konfirmasjonen nå er nærfelt-monitorer, men jeg kan ikke si om det er eksakt disse plugin’ene han bruker. Selv nøyer jeg med røremuleringen fra en Line6 Pod hvis jeg skal koble gitaren til stereoanlegget, evt innebyggede røremuleringer i Yamaha øvingsforsterkere.Har du prøvd noen av disse?
Folk holder på med musikk og lyd på alle nivåer. Her inne er det ofte representert med dyktige folk med mye erfaring.Si det, du. Sikkert er det i hvertfall at Marantz har levert solide, levende og kraftfulle musikkformidlere helt siden 60-tallet. I love them.
Teorien min er at jo mer transparente lydprodukter en produsent utvikler, desto mindre house-sound vil produktene ha. Produkter fra forskjellige produsenter vil da bevege seg mot lik lydgjengivelse der bare forskjell i transparens vil skille dem. Og det er vel kanskje nettopp det en del produsenter frykter; at de ikke vil ha en egen sound for å skille dem fra andre produsenter.Hvor går grensen for hifi?
Det nevnes transparent elektronikk. Har ikke disse også en house-sound?
En Boulder låter vel som en Boulder? Ikke helt transparent allikevel?
Det ville gjort noen arbeidsledige til slutt ja...Teorien min er at jo mer transparente lydprodukter en produsent utvikler, desto mindre house-sound vil produktene ha. Produkter fra forskjellige produsenter vil da bevege seg mot lik lydgjengivelse der bare forskjell i transparens vil skille dem. Og det er vel kanskje nettopp det en del produsenter frykter; at de ikke vil ha en egen sound for å skille dem fra andre produsenter.
Det er nok mye riktig i det. Alle transparente komponenter låter pr definisjon klin likt. Tilfører ingen ting, trekker ikke fra noe, endrer ingen ting - ihvertfall ikke så mye at det blir hørbart for et menneskelig øre. Like a straight wire with gain. Det er ikke veldig vanskelig å få til for elektronikken, selv ikke til ganske overkommelig kostnad. Da forsvinner jo hifipushernes universalargument «hør, det gjør en forskjell!» Og «forskjellen» er alltid til det bedre når prislappen øker, selvsagt.Teorien min er at jo mer transparente lydprodukter en produsent utvikler, desto mindre house-sound vil produktene ha. Produkter fra forskjellige produsenter vil da bevege seg mot lik lydgjengivelse der bare forskjell i transparens vil skille dem. Og det er vel kanskje nettopp det en del produsenter frykter; at de ikke vil ha en egen sound for å skille dem fra andre produsenter.
Det ville jo ikke det så lenge audiofile er en gjeng med dåsemikler som mener det er blasfemi å A-B teste ting, for ikke å snakke om dødssynden å blindteste det.Det ville gjort noen arbeidsledige til slutt ja...
Innimellom har vi noen oppsett som er så gjennomført gode at de briljerer på alle de tekniske øvelsene. Interessant nok skjer det flere ting som torpederer mange klassiske antakelser:Et par refleksjonspunkter:
1. Hørsel er en variabel ting, og prosessering av det audiofile det samme. Jevnt over er kompleksiteten mer enn vi klarer å være bevisste på, så vi må besinne
oss på musikkens innhold, må vi ikke?
2. Hvert eneste lyd- og musikkinteresserte menneske har sitt eget erfaringsgrunnlag, en samling av store og små øyeblikk som har vært med på å forme oss,
vår personlighet og hele vår intellektuelle og estetiske forståelseshorisont.
Et eventuelt fokus på en eventuell rørlyd vil ikke minst relatere til punktene over, synes jeg nok. Det ville være trist hvis det ikke var slik. Og i nettopp det perspektivet blir spørsmålet om en eventuell rørlyd skulle hindre utvikling bortimot perifert.
Sol, men blytungt skitur i sugende føre .What?? Tror jeg har hørt den skiva på omlag 100 forskjellige oppsett, begrepet "skarpt", er vel noe av det siste jeg ville bruke... Men har ikke hørt den på noe streamingmedie, altså, bare for å ha det nevnt.
God tur i sola!
Forskjell i gjennomsiktighet/klarhet (transparent) vil vel ikke skille de så mye da hvis de er produsert målemessige perfekt?Teorien min er at jo mer transparente lydprodukter en produsent utvikler, desto mindre house-sound vil produktene ha. Produkter fra forskjellige produsenter vil da bevege seg mot lik lydgjengivelse der bare forskjell i transparens vil skille dem. Og det er vel kanskje nettopp det en del produsenter frykter; at de ikke vil ha en egen sound for å skille dem fra andre produsenter.
Har du noen eksempler på slike oppsett?
Enig.Innimellom har vi noen oppsett som er så gjennomført gode at de briljerer på alle de tekniske øvelsene. Interessant nok skjer det flere ting som torpederer mange klassiske antakelser:
- Alle er plutselig enige om at det låter bra.
- Antallet "dårlige innspillinger" er plutselig redusert til et minimum.
- Folk later til å like å høre sine favorittinnspillinger på disse oppsettene selv om deres preferanser fra tradisjonell hifi er veldig ulike, og de lytter til veldig ulik musikk.
- Studiofolk og erfarne musikere samler seg også rundt disse oppsettene.
- Når man bytter ut en komponent med en annen som måler ulikt er det ingen tvil om at det skjer en endring. Men det låter fortsatt bra, bare på en litt annen måte.
Man er nødt til å vurdere oppsettene som en helhet, men for at man skal kunne kombinere oppsett med komponenter fra ulike produsenter må man også ha noen grensesnitt man er enige om. Det gjelder for eksempel hva man forventer at en forsterker skal gjøre, hva slags impedans den har inn og ut, hva slags forsterkning den har og hvor mye den endrer på signalet på vei gjennom. Vi vet svært godt hva standarden sier, og de produktene som beveger seg lengst fra standarden vil det da være vanskeligst å få til bra i et oppsett.
Men så kan man tenke seg at man endrer fullstendig på standarden. Man kan for eksempel ha et oppsett der alle forsterkere med høy dempingsfaktor låter altfor slankt fordi de ikke gir det ekstra løftet i bassen. Det vil da helt enkelt skyldes at oppsettet er satt sammen på en måte som ikke fungerer med den gjeldende standarden.
Samtidig har vi enkelte tilfeller der tilførsel av forvrengning begynner å spille en rolle. Det gjelder for eksempel en del drivere som roter veldig mye til i tidsdomenet, horn som har veldig høy HOM og piperesonanser, samt høyttalere som er plassert slik at de har uforholdsmessig mye tidlige refleksjoner. Tilfører man tildels store mengder harmonisk forvrengning fungerer det som en slags emulering av vår impulsoppfatning, og det hele oppfattes mer distinkt og presist. Mange kaller det taletydelighet.
Så hva om man kombinerer et oppsett der alt er gjort etter boka med tilførsel av mye forvrengning? Heldigvis låter ikke dette som verken ketchup eller piffi. Det interessante er at når ting allerede fungerer svært bra er forskjellen på rør og klasse D ganske liten. Det er først når forutsetningene begynner å bli utfordrende at disse rørgreiene gjør en forskjell.
Så jeg må gi Håkon rett i at om man skal lage sjarmerende lyd på super-lavbudsjett er rør en kjekk snarvei. Derimot er jeg ikke like enig i at det ikke går an å velge en mer fornuftig tilnærming som også fungerer minst like godt. Men selv er jeg mer interessert i det som skjer når man begynner å legge litt mer ressurser i ting, og slik jeg oppfatter tråden og bransjen er det det tråden handler om, for det er der utviklingen potensielt skjer.
Har også lært det med prisen. Hadde et anlegg til ca 30.000 kr og lånte et anlegg som kostet 4 x prisen over en lengre periode, og når jeg koblet opp det gamle så syns jeg det fungerte best.To lekser lært; Man trenger mye mer effekt enn man tror. Og pris betyr ikke en drit.
Nei, men transparens er en subjektiv egenskap, dvs ingen hørbar endring/degradering av signalet. Dine og mine ører sier seg fornøyd lenge før Armands målerigg.Forskjell i gjennomsiktighet/klarhet (transparent) vil vel ikke skille de så mye da hvis de er produsert målemessige perfekt?
Et par tester for hva man hører av forvrengning viser helt klart og tydelig dette. Derfor er jeg litt skeptisk til at det er selve forvrengningen i seg selv som alltid setter rørlyden, jeg har mer tro på responsforskjeller og det som skjer når man nærmer seg slutten av kreftene.Nei, men transparens er en subjektiv egenskap, dvs ingen hørbar endring/degradering av signalet. Dine og mine ører sier seg fornøyd lenge før Armands målerigg.
Nei, jeg hadde ingen agenda, jeg var regelrett nysgjerrig på hva du syntes om innspillingene fra JukeJoint. Skarpt var i grunn det siste jeg ventet meg at du ville si.Sol, men blytungt skitur i sugende føre .
What?? .
Jeg antok at det var det du ville med testen? Om jeg opplevde den skarpt på mitt anlegg.
Tviler ikke.Nei, men transparens er en subjektiv egenskap, dvs ingen hørbar endring/degradering av signalet. Dine og mine ører sier seg fornøyd lenge før Armands målerigg.
Ok, den var i alle fall ikke behagelig. Nå hører jeg på Aurora. Silkemyk og luftig vokal, men ikke akkurat naturlig. En innspilling som skiller seg veldig fra din.Skarpt var i grunn det siste jeg ventet meg at du ville si.
Hører "Soul Food" på Spotify, og skjønner faktisk poenget ditt. Der er det noe rart, ja, ikke behagelig, som du sier.Ok, den var i alle fall ikke behagelig. Nå hører jeg på Aurora. Silkemyk og luftig vokal, men ikke akkurat naturlig. En innspilling som skiller seg veldig fra din.