PeriodeLytter
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 26.02.2013
- Innlegg
- 3.667
- Antall liker
- 3.384
Ja 88.2/18 er kun et teoretisk konsept. Derfor jeg la ved tipset om å benytte volumekontrollen på 24-bit materialet. Ikke at det har noen betyding, jeg er enig med Stuart at 17-bit allerede er utenfor hva vi evner høre, — men i 2021 lett kan måle med moderne DAC og klasse D forsterkere i høyoppløsige hifi-oppsett.
Andre bruker 96/18 i sine sammenligninger. Men siden resampling best foregår med faktor 44.1 * 2 = 88.2 forsøker jeg bevistgjøre bruk av 88.2kHz heller enn 96kHz som delt på to er 48kHz og gir destruktiv resampling om man skal ha filen inn på en CD skive.
Dessverre er det slik at om Sony bestemmer seg for at plateselkapene de har under vingene ikke lenger skal tilby lossless men kun MQA går vi mot noen år hvor salgstall alene vil være pådriver til endringer igjen. Frykten er derfor berettiget tatt i betrakning hvordan Sony historisk har operert i musikkindustrien og agresivt har posisjonerer seg med DRM i spillindustrien.
I 2014 utalte Stuart følgende ved en AES konvensjon, — som han tydeligvis har endret mening om.
"We advocate distribution using lossless compression, lossless processing and hierarchical up/down-sampling"
Kort forklart viser dokumentet eksempel på tidlig snakk om bluring og nedsampling fra 192 master til 96 med gitt filter for transport og oppsampling fra 96 til 192 med ditto mathet filter i DAC.
Vi ser i senere foredrag at bluring er et buzz-ord som fungerer og innhold og funksjon begynner ta litt annen difus form
Andre bruker 96/18 i sine sammenligninger. Men siden resampling best foregår med faktor 44.1 * 2 = 88.2 forsøker jeg bevistgjøre bruk av 88.2kHz heller enn 96kHz som delt på to er 48kHz og gir destruktiv resampling om man skal ha filen inn på en CD skive.
Dessverre er det slik at om Sony bestemmer seg for at plateselkapene de har under vingene ikke lenger skal tilby lossless men kun MQA går vi mot noen år hvor salgstall alene vil være pådriver til endringer igjen. Frykten er derfor berettiget tatt i betrakning hvordan Sony historisk har operert i musikkindustrien og agresivt har posisjonerer seg med DRM i spillindustrien.
I 2014 utalte Stuart følgende ved en AES konvensjon, — som han tydeligvis har endret mening om.
"We advocate distribution using lossless compression, lossless processing and hierarchical up/down-sampling"
Kort forklart viser dokumentet eksempel på tidlig snakk om bluring og nedsampling fra 192 master til 96 med gitt filter for transport og oppsampling fra 96 til 192 med ditto mathet filter i DAC.
Vi ser i senere foredrag at bluring er et buzz-ord som fungerer og innhold og funksjon begynner ta litt annen difus form