YesJens
Musikkelsker og Livsnyter😊
E d muligNei, jeg har ikke så mange plater fra HDtracks, og Yes har aldri vært noen stor favoritt, så de filene har fått ligge i fred for kjøpelysten min.
Roy
Jens
E d muligNei, jeg har ikke så mange plater fra HDtracks, og Yes har aldri vært noen stor favoritt, så de filene har fått ligge i fred for kjøpelysten min.
Roy
- Paul FrindleWhat is this 'blur' in the first place anyway? Is this something they claim is blighting all digital audio - or is it an artefact of their own processes? This blurring does not occur on a properly designed conventional PCM system.
Remember, to claim that impulse response squiggles are somehow "ideal" simply because of a lack of pre-ringing or of short duration is ridiculous. At the end of the day, as I discussed previously about filters, the rational audiophile should recognize that there's no need to place any significant amount of weight on this. NOS (absence of filter), MQA, and Ayre "Listen" settings perform suboptimal filtering. This is why there is little ringing and allows more of the ultrasonic artifacts to seep through - allowing an "illegal" impulse wave to "look good".
Største forskjellen slik jeg forstår det er at MQA først deler opp media i et frekvenspekter og gir disse ulik behandling. Hvor en stamme av innholdet beholdes ukomprimert men blir avkuttet i dynamikk med et større antall bitsI mellomtiden, her er en noenlunde leselig introduksjon til det grunnleggende om lossy audiokompresjon:
Som nevnt er hovedforskjellen på MQA og AAC (gitt at man starter med en PCM-fil) at MQA bruker andreordens B-splines for transformasjonen i stedet for MDCT, og at de pakker den datareduserte filen tilbake i en FLAC-fil med redusert oppløsning (samplerate og bitdybde) i stedet for i et separat filformat. MP3 bruker forøvrig en kombinasjon av MDCT og FFT, noe som gjør sammenligningen med MQA litt mindre direkte enn for AAC.
Seriøst: Det MQA gjør etter at man har skrellet av all marketing mumbo jumbo, det gjør AAC og MP3 langt bedre.
MP3 and other HiRes formats
audio engineering, Audiophile Myths, comparison, high definition, high end, hydrogenaudio, lossy compression, MP3, tweaking, the best MP3, WavPackmarlene-d.blogspot.com
Du fremmer ikke akkurat saken for MQA ved kun poste linker til reklamevideoer og artikler. Se om du klarer finne uavhengige målinger og tester som MQA ikke har ødelagt ved å fjerne referanseinnhold. MQA referanser på Tidal har vært avslørt tidligere ikke har samme master for samme sport på andre streamingtjenester så slike sammenligninger kan kun utføres selvstendig på materiale som ikke sirkulerer i MQA miljøet.Mange i studio bransjen som ønsker MQA velkommen, også 2L og Roon støtter MQA...Her en liten video snutt fra en gjeng med studio ingeniører.
Hearing is believing!
Ja, på samme måte som i den hierarkiske tre-strukturen fra 1993-artikkelen jeg linket til. Den gjør også en oppdeling i frekvensbånd, og for hvert nivå nedover i treet får den større oppløsning i frekvensdomenet på bekostning av dårligere oppløsning i tidsdomenet. Den idéen tror jeg ikke MQA Ltd var de første som tenkte på.Største forskjellen slik jeg forstår det er at MQA først deler opp media i et frekvenspekter og gir disse ulik behandling. Hvor en stamme av innholdet beholdes ukomprimert men blir avkuttet i dynamikk med et større antall bits
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mqa-the-awakening.101158/post-3291411Ja, på samme måte som i den hierarkiske tre-strukturen fra 1993-artikkelen jeg linket til. Den gjør også en oppdeling i frekvensbånd, og for hvert nivå nedover i treet får den større oppløsning i frekvensdomenet på bekostning av dårligere oppløsning i tidsdomenet. Den idéen tror jeg ikke MQA Ltd var de første som tenkte på.
Jojo, grafene du linker til er gammel nytt og besvart teknisk av MAQ tidligere. Spørsmålet blir mer hvordan enkelte slik som du selv subjektivt tolker andres påstander og hvordan slik data kan og eller er feilaktig implementert. Virker som mange misforstår og mistolker deler av MQA plattformen med basis i FLAC og ikke som ny filter teknologi. Selv om Asbjørn hentyder andre har vært innom tilsvarende konsept/ide som MQA er jo det ikke ett argument i seg selv heller, det blir som å argumentere mot klasse D teknologi...fordi den kom på 1950 tallet.Største forskjellen slik jeg forstår det er at MQA først deler opp media i et frekvenspekter og gir disse ulik behandling. Hvor en stamme av innholdet beholdes ukomprimert men blir avkuttet i dynamikk med et større antall bits
Siden MQA filen skal fungere på utstyr uten decoder virker derfor analogien med å si at man ved høyere unfolds mikser de komprimerte unfoldene sammen med "stammen" til en sluttmiks som relevant.
Du fremmer ikke akkurat saken for MQA ved kun poste linker til reklamevideoer og artikler. Se om du klarer finne uavhengige målinger og tester som MQA ikke har ødelagt ved å fjerne referanseinnhold. MQA referanser på Tidal har vært avslørt tidligere ikke har samme master for samme sport på andre streamingtjenester så slike sammenligninger kan kun utføres selvstendig på materiale som ikke sirkulerer i MQA miljøet.
Det er jo derfor vi så gjerne vil ha testmateriale som GoldenTone publiserte på alle streamingtjenester.
Her ser du Deezer streamer bitperfekt
Vis vedlegget 715591
Her ser du samme testsignal med MQA encoding. Seeing is beliving
Vis vedlegget 715593I published music on Tidal to test MQA - MQA Deep Dive
A video version of this post is available here: Introduction MQA is a proprietary music compression solution that uses the FLAC container. It requires a license fee for manufacturers to implement it, and due to the lack of transparency from MQA, there has been relatively little conclusive informa...audiophilestyle.com
Eller, for å snu på flisa: Hva har du testet av MP3 i ditt eget oppsett? Det er også et lossy format, men mye tyder på at det er langt mer gjennomtenkt i måten det representerer tonalt innhold på enn hva MQA er. Synes du det låter bedre eller dårligere enn tapsfri flac? Har du sammenlignet med MQA? Hvor mye mer synes du det er naturlig å betale for en "audiofil" MP3-fil fremfor en flac?Skjønner jo anti MQA står deg nært PeriodeLytter, men hva har du test av MQA i eget oppsett?
A. Først bør jo PeriodeLytter kunne svare for seg selv...kanskje han ikke har testet full MQA render i eget oppsett og bare synser...Og forresten, har du det Asbjørn?Eller, for å snu på flisa: Hva har du testet av MP3 i ditt eget oppsett? Det er også et lossy format, men mye tyder på at det er langt mer gjennomtenkt i måten det representerer tonalt innhold på enn hva MQA er. Synes du det låter bedre eller dårligere enn tapsfri flac? Har du sammenlignet med MQA? Hvor mye mer synes du det er naturlig å betale for en "audiofil" MP3-fil fremfor en flac?
Akkurat nå ingenting. Og det blir heller aldri brukt penger på MQA siden selskapet bak ikke nevnes noe troverdighet lenger.Skjønner jo anti MQA står deg nært PeriodeLytter, men hva har du test av MQA i eget oppsett?
Riktig, du har ikke testet. Skal det bety at din subjektive tolkning skal overkjøre andre sin interesse i å utforske MQA?Akkurat nå ingenting. Og det blir heller aldri brukt penger på MQA siden selskapet bak ikke nevnes noe troverdighet lenger.
MQA Ltd selger "kongens nye klær" og kjemper en skitten kamp mot dem som ber om, eller selv forsøker fremskaffe dokumentasjon for deres påstander. Det materialet som MQA har postet nevnes ingen troverdighet gitt MQA Ltd ikke åpner opp for verifisering.
Vedrøende grafene. Hvorfor vil du som forbruker heller kjøpe den forringede versjonen av originalen? Hvorfor????
Fucke opp en perfekt lydfil med DSP kan vi jo like gjerne gjøre selv på eget utstyr. Da kan vi alle få det slik vi vil ha det i full oppløsning.
Og det er dette budskapet vi forsøker få ut. Ikke la MQA bli en etablert lydstandard som på sikt undertrykker tilgang til High-Res og CD kvalitet.
Siden han nå har svart:A. Først bør jo PeriodeLytter kunne svare for seg selv...kanskje han ikke har testet full MQA render i eget oppsett og bare synser...Og forresten, har du det Asbjørn?
B. Hvorfor snu på spørsmålet når tråden gjelder MQA vs FLAC og high Res?
C. Tolker det slik ditt argument subjektivt peker mot MQA er kun en fordyrende variant av MP3 og ikke High Res...selv om det er begge deler av samme plattform.
D. Du spør om MP3...Nettopp det som testes ut i eget oppsett, hva er lydforskjellene mellom alle tre plattformer/formater fra Spotify, Tidal og Qobuz....uten om det har flere Ipod's fra gammelt av samt venter på hva som skjer når de lanserer Spotify HiFi.
Vedrørende tapsfri flac osv så har jeg hørt både dårlige opptak og gode opptak. I min verden, er innspillingen og mastringen avgjørende for god lyd ikke nødvendigvis bit's og sample rates i FLAC format. Har hørt cd/redbokk og vinyl(analogt)som låter bedre en High Res 24/192 så ingen direkte automatikk i oppløsning. Du har også vært innom din egen DEQX som makser ut på 24/96Khz...så kan vi nevne i forbifarten hovedoppsettet ditt verken kan teste native DSD, Hgh Res 24/192 eller Full MQA render....For å snu flisa tilbake!
Først, jeg var den første i denne tråden som linket til svaret fra MQA! Og ja jeg har lest hele teksten flere ganger. Det er en offentlig publikasjon med ditto reklametekst. Bevisbyrden flyttes over på GoldenTone, men MQA Ltd har selv tatt bort muligheten for å verifisere hva GoldenTone har funnet. Har du lest svaret fra MQA og GoldenTone sin respons?Riktig, du har ikke testet. Skal det bety at din subjektive tolkning skal overkjøre andre sin interesse i å utforske MQA?
Man skjønner jo noen her inne er veldig imot MQA på grensen av det fanatiske selv om de aldri har prøvd formatet som for så vidt er greit nok, alle har rett til en mening. Men fakta er nå slik, mange mener det motsatte og det må bare respekteres. Mange mener det låter veldig bra, andre høre knapt forskjell og andre mener det låter tamt, og sånn er det...Tilsvarende eksempler fins, både for MP3, FLAC og High Res. Vedrørende alle bevisene, og i dette ditt billedlige grafiske poeng har du i det hele lest mot svaret fra MQA?
Hallo, hvem er vi..er det du og Donald Trump?
Slik jeg tolker grunnene til at MQA flytter bevismaterialet tilbake har to årsaker...ene går på at test signalene ikke er tilpasset MQA som format og dermed blir feil...litt som å lure inn par tyske setning inn i ett engelsk avsnitt også hevde at dette er ikke ren engelsk...ergo, her er det noe som ikke stemmer! Og akkurat den tilnærmingen går igjen i hele tiden. Det anklager og fører bevis på feil grunnlag sannsynligvis. De andre går antagelig på kopi beskyttelse av formatet og forretnings ide. Poenget er at FLACK betyr....Free Lossless Audio Codec, sistnevnt er nok kjernen til anti MQA bevegelsen motstand for det som ikke er gratis må som sakt betales.Først, jeg var den første i denne tråden som linket til svaret fra MQA! Og ja jeg har lest hele teksten flere ganger. Det er en offentlig publikasjon med ditto reklametekst. Bevisbyrden flyttes over på GoldenTone, men MQA Ltd har selv tatt bort muligheten for å verifisere hva GoldenTone har funnet. Har du lest svaret fra MQA og GoldenTone sin respons?
Klart jeg har testet MQA. Samme som jeg unntaksvis klarer skille 320kbps mot CD opplever jeg samme problem med MQA.
Men det er ikke det vi diskuterer. Det vi forsøker kaste lys over er villedene markedsføring fra MQA Ltd og at verden blir et bedre sted for audiofile når MQA er borte.
La oss være helt pragmatisk - MQA som medie i et anlegg som nytter digital delefilter eller romkorreksjon før det går til forsterker(e). Hva tenker du om MQA i en slik sammenheng?
hva betyr dette? (glem språkanalogien, den sier meg lite)Slik jeg tolker grunnene til at MQA flytter bevismaterialet tilbake har to årsaker...ene går på at test signalene ikke er tilpasset MQA som format og dermed blir feil...
Det er her det er en helt logisk brist i MQA Ldt sin kommunikasjon. Man kan ikke selge en encoder for high-res audio som ikke kan kan ta hele audiospekteret. Da er den å anse som deffekt.Slik jeg tolker grunnene til at MQA flytter bevismaterialet tilbake har to årsaker...ene går på at test signalene ikke er tilpasset MQA som format og dermed blir feil...litt som å lure inn par tyske setning inn i ett engelsk avsnitt også hevde at dette er ikke ren engelsk...ergo, her er det noe som ikke stemmer! Og akkurat den tilnærmingen går igjen i hele tiden. Det anklager og fører bevis på feil grunnlag sannsynligvis.
Linux programvare.Tipper enkelte romkorreksjons systemer bygd rundt FLAC og Brickwall filter og som mangler MQA lisensiering/hardware slik som Trinnov og DEQX har ett problem...Hva benytter du av romkorreksjon og filter løsning?
Presis, og når sample raten ikke nødvendigvis er avgjørende for lydopplevelsen så bør det tekniske vike en smule og det som høres/oppleves få mer fokus noe som MQA hevder de gjør. Syns hele debatten minner om klasse D, folk glemmer fort at klasse D kom allerede på femtitallet og MQA som konsept/plattform er muligens like revolusjonerende som naturligvis også trenger tid til å bli komplett. At du har innvendinger mot DSD teoretisk er helt greit, syns selv det låter bedre en CD spesielt på gode innspillinger men sånn er det....No big deal.Siden han nå har svart:
A: Mine lytteinntrykk er via Roon Core Renderer og hva det nå enn er Tidal sender ned som MQA vs rippede versjoner på egen harddisk. Derfra går det videre til en streamer/prosessor/DAC som ikke selv har MQA innebygget, men som allerede har minimum fase antialiasingfiltre uten pre-ringing. Eksakt hva som skjer med signalet hvor i den prosessen vet jeg jo ikke, siden MQA nekter å fortelle det. Legger den inn et ekstra minimum fase-filter for å "motvirke" en preringing som ikke finnes? Aner ikke.
C: Just precis. Teknisk er MQA (på eksisterende PCM-materiale) en oppskrytt slektning av MP3.
B: Nettopp derfor ville jeg gjerne at du og andre tenker gjennom hvilke forventninger man har ved avspilling av hhv MQA, MP3 og FLAC. Hva låter egentlig best? Hvorfor det?
D: Bra! Selv kommer jeg nok ganske fort til å tegne et Qobus-abonnement. Jeg har Spotify og Tidal, men Spotify er ikke integrert i Roon på samme måte som Tidal og Qobus. Derimot er det Spotify som gjelder i bilen.
Enig i at mastringen trumfer det meste annet. For min del har jeg ikke sett noe poeng i høyere sample rate enn 96 kHz, så jeg ser det ikke som noen begrensning. Klasse D-forsterkerne mine har også en båndbredde på ca 50 kHz, så høyere frekvenser enn det ville ikke nå frem til høyttalerne uansett. DSD har jeg en del innvendinger mot (ultrasonisk støy og umuligheten av å gjøre DSP i DSD), og hva jeg mener om MQA begynner kanskje å bli klart i denne tråden.
MQA = ondskapDet er her det er en helt logisk brist i MQA Ldt sin kommunikasjon. Man kan ikke selge en encoder for high-res audio som ikke kan kan ta hele audiospekteret. Da er den å anse som deffekt.
Linux programvare.
Det er bare humbug, keiserens nye klær. Kan være en positiv greie hvis du streamer på wifi med dårlig båndbredde, men for de som er opptatt av slikt vil ikke båndbredde være et issue, ikke på være breddegrader i hvert fall.Det jeg ikke helt har fått med meg er hvilket problem MQA er ment å løse? Er det slik at high-res streaming helt enkelt er kvalitetsmessig for dårlig ifølge Stuart og proponentene?
Det er jo også her MQA Ltd møter litt motbør gitt at deres high-res FLAC kontainer sikter på CD størrelse. Når sample rate ikke betyr så mye er vel CD kvalitet uten DRM kostnander like greit for hvermansen?Presis, og når sample raten ikke nødvendigvis er avgjørende for lydopplevelsen så bør det tekniske vike en smule og det som høres/oppleves få mer fokus noe som MQA hevder de gjør. Syns hele debatten minner om klasse D, folk glemmer fort at klasse D kom allerede på femtitallet og MQA som konsept/plattform er muligens like revolusjonerende som naturligvis også trenger tid til å bli komplett. At du har innvendinger mot DSD teoretisk er helt greit, syns selv det låter bedre en CD spesielt på gode innspillinger men sånn er det....No big deal.
Der er dem som våger tenke på mobile enheter og 5G. Men flertallet her er på trådløse øreplugger som knapt klarer 320kbps pr. i dagDet er bare humbug, keiserens nye klær. Kan være en positiv greie hvis du streamer på wifi med dårlig båndbredde, men for de som er opptatt av slikt vil ikke båndbredde være et issue, ikke på være breddegrader i hvert fall.
Mht DSD er det både et teoretisk synspunkt (ultrasonisk støy) og et praktisk (kan ikke bruke DSP som delefilter etc uten å konvertere til PCM først), og for min del er det aktive oppsettet uten noen passive delefilterkomponenter langt viktigere enn å kunne teste DSD. Jeg har fusket litt med å konvertere DSD-filer til 24/96 PCM, og det er gjerne veldig bra mastringer, ja. De låter bra som PCM også.Presis, og når sample raten ikke nødvendigvis er avgjørende for lydopplevelsen så bør det tekniske vike en smule og det som høres/oppleves få mer fokus noe som MQA hevder de gjør. Syns hele debatten minner om klasse D, folk glemmer fort at klasse D kom allerede på femtitallet og MQA som konsept/plattform er muligens like revolusjonerende som naturligvis også trenger tid til å bli komplett. At du har innvendinger mot DSD teoretisk er helt greit, syns selv det låter bedre en CD spesielt på gode innspillinger men sånn er det....No big deal.
Resonnementet er basert på FLAC som er ett 50 år gammelt tungt format selv om det er LossLess, mens MQA er nettere og baseres på nyere Origami teknologi som bretter/folder informasjon som bit dybde og støy i forskjellige nivåer samstundes har mer naturlig dynamikk og utklinging(decay) i tids domenet...om det stemmer må man neste høre selv...Teknisk sett kan det sammenlignes med volum på 1kg bly vs 1 kilo bomull, to forskjellige enheter selv om vekten er den samme er volumet forskjellig.Det er her det er en helt logisk brist i MQA Ldt sin kommunikasjon. Man kan ikke selge en encoder for high-res audio som ikke kan kan ta hele audiospekteret. Da er den å anse som deffekt.
Linux programvare.
Om båndbredde har betydning vil jeg heller anbefale AAC med >120 kbps eller OGG Vorbis med > 170 kbps.Det er bare humbug, keiserens nye klær. Kan være en positiv greie hvis du streamer på wifi med dårlig båndbredde, men for de som er opptatt av slikt vil ikke båndbredde være et issue, ikke på være breddegrader i hvert fall.
Kan du forklare meg hva det du skrev der egentlig betyr?Resonnementet er basert på FLAC som er ett 50 år gammelt tungt format selv om det er LossLess, mens MQA er nettere og baseres på nyere Origami teknologi som bretter/folder informasjon som bit dybde og støy i forskjellige nivåer samstundes har mer naturlig dynamikk og utklinging(decay) i tids domenet..