Tja, der jeg handler, er det mulig å handle i løsvekt............men da MÅ de i pose......Når du veier inn epler ligger de vel allerede i posen, så korrekt svar er 1,5 kg, men det er bare 1,490 kg epler
Flisespikker, du? Næh, du når meg til anklene......Nettopp - man har dem i en pose og så veier man dem, så posen inngår vanligvis i vekten av eplene...
Flisespikker eg? Nei langt i fra!
Junior kom hjem fra videregående en dag for lenge siden hylende av latter.Spørsmålet er heller:
Hvorfor reagerer vi ikke hvis læreren har 2 i norsk og sliter med å konstruere fornuftige setninger? Hvorfor skal matte være et fag med helt andre privilegier enn andre fag?
Litt uenig i matte-talent argumentet, men generelt er jeg skeptisk til alt som forklares med talent. Stort sett ligger det mye arbeid bak. Min erfaring i et relativt matte-tungt studie er at noen veldig få "så" ting nærmest automatisk, mens resten av oss måtte jobbe for resultatene. Pugging i matte fungerte svært dårlig, masse regning fungerte bra.Matematikk er ett av de fagene der man kommer lengst med talent. Jeg så en del studenter på NTH i sin tid som hadde en enkel reise i fag som var så matematisk krevende at andre (langt over gjennomsnittlig smarte) studenter hadde problemer med å mestre. Når det gjelder forskning og akademiske prestasjoner er matematikk kanskje det faget der folk peaker i lavest alder. Mye på grunn av at det kreves mye resonnering, konsentrasjon og kreativitet, og lite erfaring.
Arbeidshestene skinner mest i puggefag.
Dette minner jo mye om argumentet mange bruker mot lekser i skolen. Altså at det vil være urettferdige og det vil forsterke forskjeller nå noen har ressurssterke foreldre som kan hjelpe med leksene mens andre ikke har det. Det viktigste er ikke at alle har det så bra som mulig, men at ingen har det bedre enn andre.Kanskje man beint fram skulle åpne opp for slike initiativer i større grad, SELV OM det kan komme til å "føles" urettferdig ut for andre elever......? Tillate at noen byr på "det lille ekstra", som en investering for fremtiden.....?
Det første lærere må akseptere er forskjeller i lønn hvis de skal få høyere lønn
Sivilingeniører:
Sivilingeniører (industri og produksjon) tjener 59 180kr i månedenDisse ingeniørene og sivilingeniørene tjener best i Norge
Å jobbe som ingeniør eller sivilingeniør kan være veldig lønnsomt og de ulike retningene innenfor ingeniørfeltet gir ulik lønn. SSB sine tall er klare.www.automatiskverden.no
Sivilingeniører (bygg og anlegg) tjener 64 350kr i måneden
Sivilingeniører (miljøteknikk) tjener 61 000kr i måneden
Sivilingeniører (maskin- og marin-teknikk) tjener 69 330kr i måneden
Sivilingeniører (kjemi) tjener 64 470kr
Sivilingeniører (geofag, petroleumsteknologi, metallurgi mv.) tjener 81 570kr i måneden
Sivilingeniører (elkraftteknikk) tjener 71 750kr i måneden
Sivilingeniører (elektronikk) tjener 69 180kr i måneden
Sivilingeniører (telekommunikasjon) tjener 59 870kr i måneden
Andre sivilingeniører (unntatt elektroteknologi) tjener 69 250kr i måneden
Mer enn 20k i forskjell pr måned ifra topp til bunn. Samme utdanning og jobber like mye & hardt
Dersom man skal flisespikke, vekten av posen har ingen signifikans her iht måleusikkerheten til butikkvekten.Flisespikker, du? Næh, du når meg til anklene......
"Kari kjøpte for 30 kroner i epler. Eplene koster 20 kroner kiloen. Hva veide posen med epler?"
Ergo, hun kjøpte epler for 30kr, og eplene koster 20kr/kg. Så kommer posen i tillegg.........
mvh
Proffen
Nei, vi får ikke håpe det. Jeg hadde 61250 kr i månedslønn på NTNU etter 35 år. Men jeg har bare 12 år universitetsutdannelse og er ikke siv.ing.Aldri i livet begynnerlønn.
Nuvel, jeg spikker litt videre: poenget her er vel at man alltid skal være så nøyaktig som mulig i sine formuleringer, også i matteoppgaver - ikke hvorvidt posen spiller en rolle!Dersom man skal flisespikke, vekten av posen har ingen signifikans her iht måleusikkerheten til butikkvekten.
Men hva med denne?
Det sitter 4 kråker på en telefonledning. Du skyter èn. Hvor mange sitter der igjen?
En "vanlig" grunnskolelærerlønn ligger på ca 47-48 tusen brutto pr mnd. Men det spenner fra 37 til 58 avhengig av utdannelse, ansvar og ansiennitet. Sistnevnte er det få av, da er du lektor med tillegg, full ansiennitet, kontaktlærer og har andre tillegg + vikartimer.Nei, vi får ikke håpe det. Jeg hadde 61250 kr i månedslønn på NTNU etter 35 år. Men jeg har bare 12 år universitetsutdannelse og er ikke siv.ing.
Ja, jeg klager ikke. Jeg bare reagerte litt på siv.ing. lønnene når en med 12 år universitetsutdanning, nærmere 40 år ansiennitet og med ansvar for å utdanne siv.inger og lektorer tjener mindre.En "vanlig" grunnskolelærerlønn ligger på ca 47-48 tusen brutto pr mnd. Men det spenner fra 37 til 58 avhengig av utdannelse, ansvar og ansiennitet. Sistnevnte er det få av, da er du lektor med tillegg, full ansiennitet, kontaktlærer og har andre tillegg + vikartimer.
Den vanlige læreren som kommer nyutdannet som lektor nå vil starte på 542 000 i årslønn. Da tipper jeg du sitter med 575-580 med alt som kontaktlærer og diverse.
Gjennomsnittslønn i Norge 2020: 48750,-
Medianlønn: 44150.
12 år? To helt forskjellige utdanninger, da? Jeg har 8, og da var det ikke mer å ta…Nei, vi får ikke håpe det. Jeg hadde 61250 kr i månedslønn på NTNU etter 35 år. Men jeg har bare 12 år universitetsutdannelse og er ikke siv.ing.
Er redd verden ikke er så enkel. Du utdanner grunnmuren men den betyr veldig lite i de fleste yrker etter 3-5 år. Da er det hva du har levert på jobben som betyr noe og ikke utdanningen. Det er jo erfaringen etter skolen som gjør at du får bedre lønn.Ja, jeg klager ikke. Jeg bare reagerte litt på siv.ing. lønnene når en med 12 år universitetsutdanning, nærmere 40 år ansiennitet og med ansvar for å utdanne siv.inger og lektorer tjener mindre.
Der jeg jobbet spilte ikke innsatsen eller resultatene noen som helst rolle.Er redd verden ikke er så enkel. Du utdanner grunnmuren men den betyr veldig lite i de fleste yrker etter 3-5 år. Da er det hva du har levert på jobben som betyr noe og ikke utdanningen. Det er jo erfaringen etter skolen som gjør at du får bedre lønn.
Lærebokinntekter?Der jeg jobbet spilte ikke innsatsen eller resultatene noen som helst rolle.