Bil, båt og motorsykkel El-biler og ytelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?

    PS! Forventer minimal forståelse for synspunkt og spørsmål... :LOL:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen er nok enkel med tanke på at man får den ytelsen til en ganske lav kostnad sammenlignet med en ICE bil.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor skulle man begrense effekten til 100-150hk unødnvendig?

    I motsetning til for ICE biler, har ikke høy peak effekt noen stor effekt på gjennomsnittelig forbruk og dermed miljø i en el motor. Det går faktisk heller i retning av at elektriske motorer med høy peak effekt også har høyest effektivitet pga toleransene er bedre og alle tap er minimert (Ref Tesla, Lucid etc).

    De fleste elbilene har kjøremoduser som begrenser effekt og gjør gassresponsen tregere for de som savner forsinkelsen fra ICE biler.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Vi kan takke Elon Musk for dette. Han har alltid vært en bilentusiast og ønsket å lage en bil han selv ville ha.
    Han er vår tids Howard Huges, antagelig litt gal i forhold til våre standarder men med store mål og vyer. Skal du til Mars må man tenke stort.
    Tesla Model S ble malen for hvordan en premium el-bil skulle lages. Han vill vise at el-biler er bedre en biler med forbrenningsmotor og for å konkurere måtte den bli slik den ble.
    Konkurentene må selvsagt tilby tilnærmet det samme.
    Som eier av en el-bil med bra ytelser, vil jeg si at det gir en bil som føles veldig responsiv men også er rolig å kjøre da man ikke trenger å trykke hardt på gassen (?) for at det skal flytte seg. I praksis kjører man minst like rolig som før. Utagerende kjøring straffer seg med høyt forbruk av strøm, men også av høy slitasje. Har inntrykk av de fleste med raske el-biler kjører fornuftig.
    Hva som er normalt, er en tilvenning, men jeg tror ingen ønsker ytelse på linje med en Kadett 1100 fra 1968. Vi har også fått større TV'r og stadig raskere datamaskiner. Det er en del av utviklingen at ting kan bli bedre (raskere). Ingen ville påstå at en 8086 CPU er tilstrekkelig i dag, selv om man fint kunne programert mye programmer til den i maskinkode som hadde gjort at man følte at den var rask.
    Takk igjen til Musk for innsatsen.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor skulle man begrense effekten til 100-150hk unødnvendig?

    I motsetning til for ICE biler, har ikke høy peak effekt noen stor effekt på gjennomsnittelig forbruk og dermed miljø i en el motor. Det går faktisk heller i retning av at elektriske motorer med høy peak effekt også har høyest effektivitet pga toleransene er bedre og alle tap er minimert (Ref Tesla, Lucid etc).

    De fleste elbilene har kjøremoduser som begrenser effekt og gjør gassresponsen tregere for de som savner forsinkelsen fra ICE biler.
    Bedre aksellerasjon er også mer trafikksikkert ved forbikjøring slik jeg opplever det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.061
    Antall liker
    14.626
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?
    På de første modellene til Tesla var det nok et poeng i seg selv å gi (enda en) grunn til at folk skulle ha lyst til å kjøpe en av sorten. Og som nevnt er det svært rimelig å oppnå med elmotorer og går heller ikke utover virkningsgraden. Utover at bilen blir litt tyngre og dermed trenger litt mer energi er det ikke noe særlig bakdeler med det. For elbiler er også drivstofføkonomien noe bedre med flere motorer siden regenereringen blir mer effektiv enn med kun en motor.

    I vognkortet har min Model S kun 90 hestekrefter da det offisielle målet, altså det som står i vognkortet, er den effekten man maksimalt kan opprettholde i 30 minutter og det er ikke allverden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    I en bil med forbrenningsmotor er du heldig om du får 16% av energien i tanken over til hjulene. (Får du så mye som 24% er bilen lett og motoren liten).
    I en elbil kan du få så mye som 90% av energien i batteriet omsatt til bevegelseskraft over bakken.
    Det åpner for helt andre anvendelser av energien, spesielt i kombinasjon med "planetary gear" kraftoverføring. Og det frister selvsagt til "ludicrous speed".

    Det var riktignok Martin Eberhardt og Marc Tarpenning som utviklet den første Teslaen, der de brukte et stort antall mobiltelefonbatterier som energikilde, osv. Musk kom med året etter at de stiftet selskapet og Eberhardt ble målskive for Musks irrasjonelle sinne og påfunn og ble kippet ut i 2008, om jeg husker rett.

    Enig med trådstarter i at det er tåpelig med insane speed og ludicrous speed og Tesla-eiere er vel blant dem med størst slitasje på dekkene sine pga den enorme, potensielle kraftoverføringen.

    Power-to-Wheel breakdown:

    Skjermbilde 2021-12-08 kl. 10.48.33.png
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    I en bil med forbrenningsmotor er du heldig om du får 16% av energien i tanken over til hjulene. (Får du så mye som 24% er bilen lett og motoren liten).
    I en elbil kan du få så mye som 90% av energien i batteriet omsatt til bevegelseskraft over bakken.
    Det åpner for helt andre anvendelser av energien, spesielt i kombinasjon med "planetary gear" kraftoverføring. Og det frister selvsagt til "ludicrous speed".

    Det var riktignok Martin Eberhardt og Marc Tarpenning som utviklet den første Teslaen, der de brukte et stort antall mobiltelefonbatterier som energikilde, osv. Musk kom med året etter at de stiftet selskapet og Eberhardt ble målskive for Musks irrasjonelle sinne og påfunn og ble kippet ut i 2008, om jeg husker rett.

    Enig med trådstarter i at det er tåpelig med insane speed og ludicrous speed og Tesla-eiere er vel blant dem med størst slitasje på dekkene sine pga den enorme, potensielle kraftoverføringen.

    Power-to-Wheel breakdown:

    Vis vedlegget 770315
    Noe av poenget mitt er at de ALLER fleste av oss på ingen måte er kapabel til å kjøre slike biler på bane, langt mindre i trafikken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Jeg innestår for hva jeg skrev her, i The Truth About Cars, i 2007. Teslas "power-to-wheel" har bidratt til å gjøre elbiler mer sexy, men bilene er altfor tunge og sløser med energi, fremfor å bevare den. I foredrag omkring elektrifiseringen liker jeg å nevne at "i fremtiden kommer vi til å telle watt slik en rakettingeniør teller gram".
    Tunge elbiler som kan kjøre i hastigheter som vil få deg satt i fengsel i noen år om du blir tatt er nok ikke fremtiden.

    In a world crying out for energy efficient transportation solutions, Tesla’s battery-powered sports car is a dead end.

    The Tesla is a toy that tries to combine the benefits of megapowered supercars with a warm ecofriendly buzz. This does not compute.
    The future of automobiles (self-movers) is energy-lean and speed-restrictive.

    To perform adequately, all current electric vehicles (EVs) rely upon a light-weight frame. By using a featherweight Lotus as a donor and reducing its heft with carbon fiber, the Tesla Roadster attempts to maximize speed, acceleration and range. Even with no luggage or extra passenger space, it still illustrates the old saying, ”Fast, good and cheap. You can’t have all three.” At the same time, the Roadster’s mass x velocity function makes the EV a pretty dangerous place to be should you experience sudden, involuntary deceleration (think early 1960s Formula 1 racer). Yes, Tesla is trying to work around those "challenges.” But the end result won’t change: a ludicrously expensive (if fast) EV with serious range and safety issues.



    Teslas løsning, etter at Musk overtok, var å bygge en tanks, med en batteripakke som skulle kompensere for hva som måtte til for å gjøre bilen sikker og gi den rekkevidde. Selskapet skal ha laurbærkrans for å ha klart å bygge kollisjonssikre biler, men det er noen tunge jævler og det ser ut til at det er vanskelig å oversette formelen til mindre biler. (Og la være å bruke "autopilot"-funksjonen, den er farlig).
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?

    PS! Forventer minimal forståelse for synspunkt og spørsmål... :LOL:
    Noe av årsaken er at det er mange sidrumpede kjøpere derude som lar seg fascinere av høye ytelser til lav pris - en ytelse de aldri ville hatt råd til å kjøpe i Dino form....

    "Riktig" dimensjonerte elmotorer eller rett type elmotorer til formålet ville gitt bedre økonomi og rekkevidde.

    Det finnes mye bedre motortyper enn de som benyttes i dag: Disse kunne gitt bedre driftsøkonomi og relativ ytelse og ikke minst ytelse opp til nedsmelting om man ønsket. Dagens løsninger er hvermansenteknologi, billig og enkel.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ja, og skal det selges må en nå de sidrumpede derude. Et produkt få har råd til å kjøpe, blir solgt til ditto få også.
    Angående "riktig" dimensjonerte elmotorer: Hvor mye mer tror du det er å hente, når effektiviteten allerede er over 90% ?

    Ta deg et dypdykk i et drivverk fra en Plaid og se om du klarer å klekke ut mange forbedringer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke sikker på at aks 0-100 i området under 5 sekunder akkurat er trafikksikkerhet i praksis ...
    Nå er en Tesla i enhver utgave enklere å kjøre enn mange analoge biler, bilen går rett frem uten hjulspinn ved fullt pådrag fra stillestående.

    Akselerasjonen fra 100km/h og oppover er ikke så imponerende i en Tesla og jeg antar at man ser det samme fenomenet hos konkurrentene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja, og skal det selges må en nå de sidrumpede derude. Et produkt få har råd til å kjøpe, blir solgt til ditto få også.
    Angående "riktig" dimensjonerte elmotorer: Hvor mye mer tror du det er å hente, når effektiviteten allerede er over 90% ?

    Ta deg et dypdykk i et drivverk fra en Plaid og se om du klarer å klekke ut mange forbedringer.
    ingenting der som ikke fantes i 1990
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Argumentet med stor motor for regnerering er veldig godt, da en liten motor ville måtte gi tapt under normale nedbremsinger.
    Det er mange krykkeløsninger på el-bilen for å holde rekkevidde, lading og regenering optimalt.
    Dypdykk i Tesla Bjørn sine videoer belyser dette.
    Dårlig system for opprettholdelse av riktig batteri temperatur medfører hurtigere degenerering av batteri.
    Alt dette veier.
    Rotte el-biler med selvkjøreng blir en diskusjon om livstil.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan takke Elon Musk for dette. Han har alltid vært en bilentusiast og ønsket å lage en bil han selv ville ha.
    Howard Hughes gikk vel konk og døde under tragiske omstendigheter? Han var vel for øvrig også litt gal og tenkte særdeles stort. Kan Space X bli den nye Spruce Goose?

    Ellers enig med mye av det Fela skriver i post 10.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du vet jo det leifen. På nettet kan man finne alt, og alt er sant.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Innsiktsfullt vås det der gitt..

    Har dere reist med trikken i Oslo etter 1980-ish eller det litt nyere banemateriellet til NSB-VY har dere jo smattet på teknologien uansett.

    Elbilers "teknologi" av i dag er elementær teknologi som har finnes siden 80 tallet og forsåvidt før det (da som Power Transistor PWM ) men for å gi dere et hint en gang til: Mitsubishi Frequency Inverters. Tilgjengelig på 80 tallet til bruk på asynkron ac motorer, som brukt i dagens el.traller....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ja, og har du kjørt rundt i en bil med forbrenningsmotor har du jo smattet på samme teknologien som i 1862. Har da strengt tatt ikke skjedd mye på denne lille tiden.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?

    PS! Forventer minimal forståelse for synspunkt og spørsmål... :LOL:
    Har ikke lest hele tråden, men noe av grunnen til at tunge biler med store batteripakker har store motorer er for å få nok regenerering. Effekten ut kan selvsagt begrenses elektronisk, noe som er vanlig på el-lastebilene som kommer nå for å øke rekkevidde.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.879
    Antall liker
    4.380
    Torget vurderinger
    1
    Gikk fra en 2L motor til 3L motor tidligere i år, ikke langt unna samme bil og forbruket gikk ned selv med dobbelt så mye hester. Skjønn det den som kan. :)
    Batteribiler er heller ikke noe nytt, de første kom i 1890.
    Det man glemmer på elbil er jo også forbruket/tapet man har ved energioverføring imot bilen under lading, så 90% er ganske langt unna effektivt hva man faktisk har av forbruk når elektrisiteten mest sannsynlig kommer fra et kullkraftverk i Tyskland..

    Vet ikke ikke helt hva som er verst av Euro 6 bensin motor eller å bruke strøm fra kullkraftverk for å lade elbilen med som bidrar til å bedre miljøet?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Hvorfor disse tåpelighetene om at "elektrisiteten mest sannsynlig kommer fra et kullkraftverk i Tyskland"? Er fascinerende at noen med et stereoanlegg er så komplett blotta for innsikt i hvordan strøm fungerer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei. Et elektron er stedsløst og kan vandre over alt der det fins kabler. Elektroner kan både importeres og eksporteres, som vi får tydelig demonstrert i disse tider. Elektronene i Midt- og NordNorge synes å være noe renere for tiden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.879
    Antall liker
    4.380
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei. Et elektron er stedsløst og kan vandre over alt der det fins kabler. Elektroner kan både importeres og eksporteres, som vi får tydelig demonstrert i disse tider. Elektronene i Midt- og NordNorge synes å være noe renere for tiden.
    Elektrodene nordpå ser ut til at ikke kan forlate nord og gå sørover.. Kan det være pga. polariseringen er feil? :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke ironi er din sterke side heller.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Ja og nei. Et elektron er stedsløst og kan vandre over alt der det fins kabler. Elektroner kan både importeres og eksporteres, som vi får tydelig demonstrert i disse tider. Elektronene i Midt- og NordNorge synes å være noe renere for tiden.
    De aller fleste år har vi kraftoverskudd i Norge. Så det mest sannsynlige er at elektronene kommer fra et norsk kraftverk..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?

    PS! Forventer minimal forståelse for synspunkt og spørsmål... :LOL:
    Kjører elbil med 100hk og synes det er glimrende, kan velge "Sport" og få hele:D 136hk og mer moment, men det synes jeg blir litt av og på med gassen. Kjører i normalmodus med nevnte 100hk og synes det er helt herlig. Skal legge til at bilen ikke veier mer enn 1500 kilo....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Kjører elbil med 100hk og synes det er glimrende, kan velge "Sport" og få hele:D 136hk og mer moment, men det synes jeg blir litt av og på med gassen. Kjører i normalmodus med nevnte 100hk og synes det er helt herlig. Skal legge til at bilen ikke veier mer enn 1500 kilo....
    Det er omtrent hva man trenger antar jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men all den tid det koster ca det samme for produsenten med kraftigere motor og inverter så er jo eneste grunnen til at de lager dølle biler det at de ikke ønsker å konkurrere for mye med fossilbilene deres.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Siden el.traller for alltid kun vil være rene og dølle transportmidler finnes det ingen grunn til å overmotorisere de.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men all den tid det koster ca det samme for produsenten med kraftigere motor og inverter så er jo eneste grunnen til at de lager dølle biler det at de ikke ønsker å konkurrere for mye med fossilbilene deres.
    Tøv. Produsentene løper over hverandre for å selge elbiler, både for å hindre at kineserne overtar markedet, og for å slippe bøter fra EU. Pr i dag selges det langt flere biler enn de klarer å levere, uansett hvor dølle du synes de er.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tøv? Transporttraller vil de uansett kun være. Ingen grunn til å overmotorisere de.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Biler er et transportmiddel. Ikke en penisforlenger for de som sliter. Get used to it. Å kjøpe seg hestekrefter gjør en ikke tøff eller mer mandig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp. De mest solgte bilene fom 1970-ish fordeler seg vel omtrent slik:

    Volvo x40
    Golf something.
    Corolla something,
    Kanskje stakk en eller annen ford nesen innom....

    Altså ikke noe kjøretøy hvermansenkjøperene søker noe extra fra - kun rene transportraller uten sjel. Ganske likt hva en ser i dagens el.tralle markedet....
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Rundt 1910 gikk debatten om man skulle ha selvdrevet vogn som enten ble drevet av bensin eller strøm istedet for hest.
    Bensin motoren var lei å starte, både farlig og tungt. El-bilene hadde kort rekkevidde, men kunne startes enkelt. Cadillac stoppet diskusjonen i 1912 ved å sette inn selvstarter på bensin bilene. Grensesnittet og bruksmåten for biler har siden den gang vært slik vi nå kjenner det. Cadillac var også først ute med automatgir som standard.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn