SigbergAudio
Bransjeaktør
@svart-hvitt finnes det noe mer info om eller målinger fra dette studioet noe sted?
Det er et referanseprosjekt fra Northward Acoustics:@svart-hvitt finnes det noe mer info om eller målinger fra dette studioet noe sted?
Kan det tenkes at det er for mye menneskelig faktor i innspillingene, selv om studioet er SOTA?Det er et referanseprosjekt fra Northward Acoustics:
Northward Acoustics
Northward Acoustics - Acoustics Engineering and Studio Design for Professionalswww.northwardacoustics.com
Må høre mer på det i morgen.Kan det tenkes at det er for mye menneskelig faktor i innspillingene, selv om studioet er SOTA?
...eller at det sitter mennesker på begge sider. At man er en dyktig musiker betyr ikke at alle liker musikken din, det samme gjelder vel studiomenn, ja alt.Menneskelig faktor? Selvsagt er det det. Men hvis det er slik at man har behov for å heve basskurven på alle album og så å si alle låter, så spørs det om den menneskelige faktoren er større på reproduksjonssiden enn produksjonssiden…
Du kan lage et estimat på direktelyden ved gating i avspillingsrommet. Men estimatet på direktelyden i ekkofritt rom blir sikrere. Så det blir en diskusjon om hvor høy presisjon man er ute etter.Jeg synes "gating" kommentaren til OMF ble forbigått i stillhet..... Som OMF skriver så er det ikke noe problem å isolere direktelyd og refelktert lyd over 500Hz i et rom. Og under 100Hz er jo rom og høyttaler samme system.
Med 50mm tykke akustikkplater som "skylapper" over, under og på sidene rett foran høyttalerene kan man måle høyttalerens direktelyd og spredning effektivt til ned mot 300Hz.
Kunne vært interessant å se en fullfrekvensmåling av rommet.Det er et referanseprosjekt fra Northward Acoustics:
Northward Acoustics
Northward Acoustics - Acoustics Engineering and Studio Design for Professionalswww.northwardacoustics.com
Albumet låter litt flatt (no pun intended) og kjedelig hva gjelder rom/dybde/stereoperspektiv, men rent klangmessig så låter det ganske ryddig her hvertfall. Opplever mengden bass som passe til låtene/musikkstilen. Hvertfall ikke for mye bass. Jeg har ca 5-6dB løft hos meg for øyeblikket.LYTTETEST: PARCELS
Den tidligere nevnte Zino Mikorey har mastret PARCELS av australske Parcels. Mikorey har som nevnt helt flat lyd i rommet ned til 17Hz, med en RT ned dit på 0,071 sekunder, ifølge egen nettside.
Albumet er ikke et tilfeldig valg fra Mikoreys produksjoner. PARCELS står på listen til Qobuz som «Qobuzissimes»:
«What is a Qobuzissime? It’s an award presented by Qobuz for a first or second album.
Pop or Reggae, Metal or Classical, Jazz or Blues, no genre is excluded. More often than not the award is presented to a newly discovered artist.
Sometimes it might be a particularly quirky or a crossover album from a discography.
The important aspects are uniqueness, sincerity and quality. We look for these things in the recording, the project and the sound identity».
Så jeg tenkte å spørre, hvordan synes du balansen er på dette albumet, mastret i et ekstremt flatt og gjennomarbeidet studio på store ATC-høyttalere samt et par 18-tommers basser?
Når du spiller denne på flat kurve i rommet ditt, hva tenker du om lyden? For lite bass, for mye diskant, dårlig mellomtone? Eller helt ok? Balansert eller ubalansert?
Hvilken kurve passer best for avspilling av dette albumet?
Pga gruppefostinkelsen? Er jo resonanser med høy Q de måler.Hvorfor begynner "true level" å synke så mye allerede ved 3kHz når gatingen er 17ms?
En Northward-kurve er vist tidligere i tråden.Kunne vært interessant å se en fullfrekvensmåling av rommet.
Skjønner. Takker. Men trender med lavere Q kan man se lengre ned i frekvens med 17ms gating.Fordi 17 ms gir bare oppløsning per 60 hz, og da er det i stor grad ubrukelig for høyttaler-korreksjon.
Kjøp Klippel!
Igjen så skjønner jeg ikke helt dette.Fordi 17 ms gir bare oppløsning per 60 hz, og da er det i stor grad ubrukelig for høyttaler-korreksjon.
Kjøp Klippel!
AT-RECORDINGS gir kun ut ubehandlete opptak. Ingen master eller miks, kun mikrofoner og mikrofonplassering som påvirker sounden.En Northward-kurve er vist tidligere i tråden.
Men du har et poeng: Fint om studioene kunne vist kurvene sine. Kanskje noe å spørre om neste gang man møter lydfolk? Kanskje vår «hjemlige» @TrompeteN kunne gått foran og vist hvilken kurve han mastrer etter?
Det må være den flate kurven jeg forstinkerSkjønner. Takker. Men trender med lavere Q kan man se lengre ned i frekvens med 17ms gating.
Hvilken forstinkelse Trompeten snuser på lurer jeg imidlertid på...
Det vil jo heller ikke være formålsmessig å høyttalerkorrigere denne type ressonanser med EQ. EQ-filtre med høy Q i øvre mellomtone er som å be om trøbbelJepp, har sagt det flere ganger i diskusjoner over årene. Gater man, så mister man oppløsning. Ikke krise nødvendigvis, men ikke optimalt over en frekvens hvor hørselen gjerne har en oppløsning på 1/20 oktav.
Mikrofonplassering er jo en slags EQ, og denne EQen trenger vel et «vindu» for å vurderes mht. tonal balanse etter akustisk output?AT-RECORDINGS gir kun ut ubehandlete opptak. Ingen master eller miks, kun mikrofoner og mikrofonplassering som påvirker sounden.
Kurvene jeg derimot bruker som utgangspunkt når jeg kalibrerer studioer eller hos folk som ønsker nøytralitet har en helling på ca 0.5 db fra 3000khz til 125hz.
Det er sant. Jeg jobber i store rom og har ikke kontrollrom der. Jeg bruker 3 sett hodetelefoner jeg kjenner godt og stiller inn balansen etter andre opptak i samme genre jeg kjenner eller liker.Mikrofonplassering er jo en slags EQ, og denne EQen trenger vel et «vindu» for å vurderes mht. tonal balanse etter akustisk output?
En ting til: Hvorfor stopper du den relativt flat kurven på 125Hz og ikke lavere?
Slik jeg forstår det er det ett datapunkt per 60 hz, ikke at man har oppløsning ned til 60 hz. Nå er det riktignok brukt et ekstrem-tilfelle med 50 Q på disse tilførte resonansene i eksempelet, men det illustrerer jo at man ikke klarer å skille skarpe resonanser fra mye lavere Q-resonanser når man diller med 4-5 ms gating som er der vi realistisk klarer å ligge på i et vanlig rom. Toppen og flankene blir jevnet ned og ut.Igjen så skjønner jeg ikke helt dette.
Altså hvis vi antar 17 ms (som uansett er en god del mer enn jeg tro de fleste greier å få til uten refleksjoner i egen stue) så kommer denne grensen på 60hz fra at det er den laveste frekvensen man får en hel sinus på - som er minimumskravet for å måle.
Men det er jo ikke relevant å drive med høyttaler-korreksjon ved 60Hz - da er vi jo uansett inne i det frekvensområdet hvor høyttaler og rom er ett.
Derimot er det jo ikke noe problem med 17 ms målevindu og få veldig gode målinger fra feks 200hz og oppover - og der kan det jo være aktuelt å bedrive høyttaler-korreksjon.
.
Er ikke det meste av det som kommer ut av høyttaler/driver uansett minimum fase og dermed reversibelt? Jeg papegøyer bare, har ingen reell kunnskap om sånt.Det vil jo heller ikke være formålsmessig å høyttalerkorrigere denne type ressonanser med EQ. EQ-filtre med høy Q i øvre mellomtone er som å be om trøbbel
Oppløsning på målingen kan du jo bestemme selv. Måler du i 44kHz - så er jo ikke noe problem å måle om en frekvens er 60 eller 61Hz. Du har jo noen hundre samplinger på hver sinus.Slik jeg forstår det er det ett datapunkt per 60 hz, ikke at man har oppløsning ned til 60 hz. Nå er det riktignok brukt et ekstrem-tilfelle med 50 Q på disse tilførte resonansene i eksempelet, men det illustrerer jo at man ikke klarer å skille skarpe resonanser fra mye lavere Q-resonanser når man diller med 4-5 ms gating som er der vi realistisk klarer å ligge på i et vanlig rom. Toppen og flankene blir jevnet ned og ut.
Siden et EQ-punkt er en tilført resonans er vi vel avhengig av tilstrekkelig oppløsning til å fikse problemer i høyttaleren istedenfor å bidra til styggedommen ved å bomme med senterfrekvens og Q-faktor, og det ser ikke ut som det er realistisk å få til under et par kHz med den teknikken alene.
Det er mulig man kan kombinere forskjellige metoder, feks ved å måle på forskjellige avstander og vinkler, for å pinpointe sånt, men det er tydelig at tidsgating på en måling alene ikke kan fortelle oss om det er en diamant eller glasskår vi har med å gjøre.
Er ikke det meste av det som kommer ut av høyttaler/driver uansett minimum fase og dermed reversibelt? Jeg papegøyer bare, har ingen reell kunnskap om sånt.
Her har jeg testet med 4 målinger, to stk med 5 ms gating med og uten tilført resonans og to stk uten gating med og uten.Oppløsning på målingen kan du jo bestemme selv. Måler du i 44kHz - så er jo ikke noe problem å måle om en frekvens er 60 eller 61Hz. Du har jo noen hundre samplinger på hver sinus.
Derimot er det et problem at når frekvensen blir lavere - så blir bølgelengden lengre - og i eksempelet med 17ms - så vil man for frekvenser lavere enn 60Hz ikke få en hel sinus av direktelyden før refleksjonen blander seg inn. Og da er det ikke lengre mulig å skille direktelyd fra romrefleksjoner.
Tilsvarende så vil en gating på 4 ms - gi en nedre frekvens på 250 Hz - som også indikerer at det aller meste av frekvensområdet (Altså alt over 250Hz)- så er det ikke så komplisert å skille direkte lyd fra refleksjoner.
Ingenting er som praktiske eksempler. Da kan til og med jeg - som bare kan frem og tilbake på en opamp holde følgeHer har jeg testet med 4 målinger, to stk med 5 ms gating med og uten tilført resonans og to stk uten gating med og uten.
Resonansen er Q 15 og + 3dB på 800 hz, mikrofonen ca en halvmeter fra diskanten;
Vis vedlegget 782749
Med 5 ms gating har man oppløsning på 200 hz. For meg ser det veldig ut som min antakelse om ett datapunkt per 200 hz er riktig, ikke at nedre frekvens med oppløsning/direktelyd er 200 hz.
Ble jo fyselig nysgjerrig selv, så måtte testeIngenting er som praktiske eksempler. Da kan til og med jeg - som bare kan frem og tilbake på en opamp holde følge
Vel, det kan jo være mer som skjer her (feks glatting) - hvor var den artikkelen du la inn hentet fra?Her har jeg testet med 4 målinger, to stk med 5 ms gating med og uten tilført resonans og to stk uten gating med og uten.
Resonansen er Q 15 og + 3dB på 800 hz, mikrofonen ca en halvmeter fra diskanten;
Vis vedlegget 782749
Med 5 ms gating har man oppløsning på 200 hz. For meg ser det veldig ut som min antakelse om ett datapunkt per 200 hz er riktig, ikke at nedre frekvens med oppløsning/direktelyd er 200 hz.
Vel, det kan jo være mer som skjer her (feks glatting) - hvor var den artikkelen du la inn hentet fra?
Se kapittel «III Methode», fra side 35.Hva slags musikk? Jeg mener: Er det den samme musikken som ble tatt opp i 1950 og 2010?
Jeg vet ikke hvordan REW fungerer rent teknisk og analysemessig, men de kurvene er iallefall ikke med glatting fra min side. Kunne selvfølgelig forsøkt å matche Toole sitt forsøk med flere innlagte like resonanser på gitte intervaller, men hadde ikke flere tilgjengelige PEQs på DLCP'en uten å fjerne eksisterende driverkorreksjon og det hadde jeg ikke tålmodighet til i går kveld.Vel, det kan jo være mer som skjer her (feks glatting) - hvor var den artikkelen du la inn hentet fra?
Hva er det egentlig dere lurer på her. Gating reduserer oppløsningen og fungerer dermed ganske likt som smoothing hvis det er det dere grubler på?Jeg vet ikke hvordan REW fungerer rent teknisk og analysemessig, men de kurvene er iallefall ikke med glatting fra min side. Kunne selvfølgelig forsøkt å matche Toole sitt forsøk med flere innlagte like resonanser på gitte intervaller, men hadde ikke flere tilgjengelige PEQs på DLCP'en uten å fjerne eksisterende driverkorreksjon og det hadde jeg ikke tålmodighet til i går kveld.
Et romkorreksjonsystem bør jo kun korrigere rommet, så da bør det egentlig ikke jobbe så langt oppover i frekvens, fordi oppover i frekvens hører vi i større grad gjennom rommet, så da er det korreksjon av høyttaleren som gjelder. Hvis systemet påberoper seg å være et rom- og høyttalerkorreksjonssystem blir det fort ganske komplisert. Selv om den kjenner høyttalerens anekoiske respons, så er ikke det heller nok, det må også forstå spredningsmønsteret. Usikker på hvor realistisk det er. Oppsummert bør vel automatisk korreksjon oppover i frekvens kun gjøres i kombinasjon med støtte for manuell korreksjon håndtert av noen med både to ører og kompetanse på manuell korreksjon.Svart-hvitt argumenterer for at en romkorreksjon bør kjenne høyttalerens anekoiske respons for å unngå korreksjoner som kan skape unødvendige hørbare problemer. En rasjonell tanke, men jeg sliter med å se hva det skal være godt for.
I området hvor høyttaler og rom er en og samme sak spiller det ingen rolle, og i området hvor det begynner å bli komplisert å skille snørr og bart vil det være situasjonsbetinget hva som er det beste av to onder.
Det er vel dette jeg lurer på ihvertfall - hva er sammenhengen?Hva er det egentlig dere lurer på her. Gating reduserer oppløsningen og fungerer dermed ganske likt som smoothing hvis det er det dere grubler på?