Som
@roadrune påpeker er det veldig avhengig av surround prosessor/receiver. Mye av lyden i takhøyttalere er miljølyd, men når man har lydobjekter som beveger seg i takkanalene skal det etter mitt syn mye til å ikke høre dette uansett oppsett. Jeg tror også mye av utfordringen ligger i at man har rett nivå og ikke minst posisjon på høyttalere i taket.
Tror jeg må tre støttende til på den uttalelsen til
@TGB selv om jeg ikke har en god forklaring på hvorfor der er forskjeller.
Men! Det jeg vet sikkert, og som påpekes her er effekten av tak kanalene, og samarbeidet mellom dem er sømløs her. Det er ikke alltid slik at lyden kommer direkte fra taket, men kan like gjerne komme oppe i høyre eller venstre hjørne på frontvegg, eller 70 grader ut til siden helt bort i gangen som er 3,5m unna selv om det ikke er noen lydkilde hverken der, eller på veien dit.
Samarbeidet mellom kanalene er sømløst, og uttrykket i lyden er nok ganske nærme det de så for seg når de mikset lydsporet.
Lydbobla er total på atmosspor, og det er klin umulig å pinpointe hvilken kanal/er som er kilden til lyden.
I mørket er det en utrolig opplevelse med alle de Ambiente lydene, og effektene som bare svever vektløs rundt.
Jeg tror! At med optimal plassering av kilder, riktig amplitude og ikke minst phasecorrection (Den tror jeg er viktig) vil man oppnå et framifrå resultat.