larkrla
Hi-Fi freak
Nei, det er nok hovedforklaringen.Kan det ha med dollar vs norsk krone å gjøre at det har slått ut sånn. Om ikke er vel JBL blitt et dårligere kjøp her på berget enn hva det var.
Nei, det er nok hovedforklaringen.Kan det ha med dollar vs norsk krone å gjøre at det har slått ut sånn. Om ikke er vel JBL blitt et dårligere kjøp her på berget enn hva det var.
Og hvordan ser dette ut når vi inflasjonsjusterer?Snell A er også en seriøst stor høyttaler, så noe tilsvarende opp på prisskalaen hadde i dag kostet et 6-sifret beløp - og det første sifferet hadde neppe vært et 1-tall…
En preamp til 55000 i 95 hadde antakeligvis tippet 200 lapper med god margin.
Johan-Kr
?Og hva skjer når vi inkluderer signaturmatchreglementet?
Finnes nok ikke noe fasitsvar på dette da det avhenger av flere faktorer. Lavpris tenker jeg under 10-15K.Hvor går grensene her mht pris? Hva er lavpris i dag? Om man har 50’ å bruke på et par høyttalere, får man da best lyd hos en liten eller en stor produsent?
Hvor høyt opp i pris må man før man begynner å betale for helt andre ting enn lydkvalitet?
Hvor mye kan et par høyttalere koste, og fortsatt ha et godt pris/kvalitetsforhold?
Magnepan har jeg hatt på radaren lenge, men de skal visstnok ikke duge uten dsp iflg. enkelte så da utgår merket for min del.Magnepan, ja!
Gikk fra XTZ 99.36 som er beskrevet som highend til budsjettpris til B&W 802D3; urettferdig mht prisleie ja, men det var som å fjerne et slør over musikken.Xtz falt naturlig inn her.
Itte je….Det er nok dessverre litt sant ja. "Alle" som har de kjøper seg jo ikke overraskende subwoofer.
Billigere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da .... Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....Gikk fra XTZ 99.36 som er beskrevet som highend til budsjettpris til B&W 802D3; urettferdig mht prisleie ja, men det var som å fjerne et slør over musikken.
Og en får garantert bedre, mer value for the money, i dag . Selv betalte jeg 3500,byttet slitedeler, mens jeg knegger over de som kjøper nytt..Forforsterkeren til HCS ville ha kostet ca. 95000 kr i 2022 sett bort fra sykelig prisøkning på "High End".
men så er det jo ca 200 000,- i prisforskjell daGikk fra XTZ 99.36 som er beskrevet som highend til budsjettpris til B&W 802D3; urettferdig mht prisleie ja, men det var som å fjerne et slør over musikken.
Tull og tøysBilligere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da .... Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....
disse har jo blitt lovpriset i omtaler? Spesielt 99.26 mener jegBilligere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da .... Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....
Sammenligning ny vs eldre 800serier. tja,,Det diskuteres i en annen tråd (B&W)i hvilken grad man får det man betaler for, implisitt at man fra en del kjente produsenter opplever at anmeldelser ikke står i stil med verken opplevd lydkvalitet, eller kvalitet på komponenter osv.
Kjente merkenavn kan utnyttes til markedsmakt, produksjonen kan være billig både når det kommer til komponentkvalitet og til håndverk, finish og materialkvaliteter. Likevel kan man lese svært positive omtaler og produktene kan være priset veldig høyt.
For 20 år siden kjøpte jeg et helt nytt par B&W N803, de kostet 40000,- Jeg synes den gangen det var en høy sum og høyttalerne krevde i tillegg skikkelig kvalitetsforsterkere for å yte sitt beste. Med topp elektronikk låt den meget bra. I dag koster B&W 803 232000,- det er en annen høyttaler, men det er nesten 6 ganger høyere pris. Er det en såpass mye bedre høyttaler i dag? Er det overhodet sammenlignbart? 40000,- i år 2000 er ca 61500 i 2021 btw.
For å vinkle dette så positivt som mulig; hvilke produsenter mener du forsvarer prisen på høyttalerne sine i dag mht kunnskap/forståelse, håndverk, materialkvalitet og øvrig komponentkvalitet som delefilter og elementer? Får man det igjen lydmessig om høyttalerne er håndlaget ift mer kommersiell (masse-) produksjon?
En produsent som, for meg, peker seg ut til å gi kolossalt mye lyd for pengene er Krix. De er ikke all verdens når det kommer til finish, men om man kan leve med det noe «ufikse» utseende, får man i alle fall ekstremt mye lyd for få kroner her er min påstand.
Og om noen har eksempler på produsenter der kvalitet/pris overhodet ikke henger på greip synes jeg godt det kan nevnes, men da bør man begrunne dette veldig godt før man slenger det ut.
99.36 hadde en del muligheter for kalibrering:Billigere XTZ (99.25/26/36) er innpakka søppel da ....
Jeg er enig i at de har lite til felles, men jeg ville nok rangert dem i motsatt rekkefølge, da basert på et antall messedemoer (rigget av produsenten selv) for mange år siden.Har selv den første Divine-serien og den har ingenting til felles med denne 99-serien, bortsett fra merket foran ....