HiFi-superlativer, en kilde til mye uenighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    0
    Til slutt, en kommunikasjonsprosess er ikke fullført før mottaker har mottatt budskapet på den måten avsender ønsket at det skulle oppfattes.
    Kommer vi noensinne til å finne et felles begrepsapparat som forstås av alle. Nei - men vi kan ha det veldig gøy mens vi holder på.
    All den tid mange avsendere er i en prosess med mye Svada så er det ikke utsikter til fullførelse i overskuelig framtid.....og diskusjonene ??? - to be continued
    Fornektelse av målinger som ett av mange hjelpemiddel hindrer mange en fornuftig evolusjon...og diskusjoner blir viktigere enn fakta...
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    2.373
    Har du eksempler som kunne vekke interessen? På noe midt imellom?
    Tja, hva med å lese Atkinsons korte kommentarer til målingene sine i Stereophile. Han får sagt mer og sagt det mer presist i en håndfull setninger enn visse av skribentene klarer å "utblomstre" på mange sider. Disse får vel betalt for antall tegn..
    Enda mer tydelig var (fremdeles er?) vel Noel Keywood i Hi-Fi World. Hans målinger og kommentarer summerte alltid opp testene, og de hadde den fordelen at de hadde en oppdragende effekt på skribentene.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hiver meg på i denne IMO veldig interessante tråden. Dette er mitt fag (jeg er førstelektor i kommunikasjon og er medforfatter av en fagbok om språk i markedskommunikasjon (Markedsspråket, Gyldendal Akademisk 2018)).

    Boken tar utgangspunkt i sosialkonstruksjonismen, som enkelt forklart går ut på at ordene vi velger ikke beskriver virkeligheten - de skaper virkeligheten. Forståelsen av ord og budskap er avhengig av inngåtte sosiale kontrakter innenfor ulike grupper. "Straffe" har forskjellig mening om du er på fotballbanen eller i Høyesterett. Og det noen kaller en krig og et angrep, kaller andre en "militær operasjon".

    Og "sjel" har forskjellig betydning om du snakker i bibelgruppen din eller diskuterer musikk med kompisen din. Overført til vår lille hobby, kan vi si at det har utviklet seg et stammespråk, der de fleste som er opptatt av musikk og avspillingsutstyr "skjønner tegninga" når en lydopplevelse beskrives.

    Ta for eksempel ordet "musikalsk", som jeg selv stadig vekk bruker. For meg betyr det at anlegget formidler, ja nettopp SJELEN i musikken. Jeg dras inn i musikkstykket på en måte som andre anlegg ikke gjør. Motstykket til ordet musikalsk. Det motsatte er - for meg - "analytisk" lyd.

    En anmelder beskrev en gang et slikt anlegg slik: "I hear all the notes, but where is the music?".

    Tilbake til sosialkonstruksjonismen; også blant gruppen audiofile finnes det undergrupper, med sine egne sosiale kontrakter og sitt eget språk. De med teknisk kompetanse og innsikt setter pris på presise formuleringer og teknisk/vitenskapelige nyanser. Det forstår jeg godt - selv om jeg befinner meg så langt fra denne gruppen som overhodet mulig.

    Jeg kan med hånden på hjertet si at hva som befinner seg under lokket på en hifi-boks interesserer meg null og niks. Men lyden, måten boksen bidrar til å formidle musikken, det fascinerer meg.

    Hvordan skal jeg så beskrive opplevelsen av et anlegg, når den tekniske kompetansen er så skral? Jo, ved å bruke metaforer, analogier, similer, som forhåpentligvis blir forstått av de jeg snakker til. Hvis jeg skriver her på Sentralen, tror jeg de fleste forstår hva jeg mener når jeg sier at lyden fra et anlegg er "musikalsk" eller "dynamisk". Snakker jeg med en venn som skal ha et ok alt-i-ett anlegg i stua, vil jeg aldri brukt et slikt uttrykk, fordi det ikke vil gi mening for ham. I stedet for å si at noe låter dynamisk, ville jeg kanskje si at det låter "tøft". Himmelropende upresist og uvitenskapelig, selvfølgelig. Men jeg tror at han ville forstått hva jeg mente.

    Et godt norsk uttrykk er at vi "slår av for kjente". Det betyr at vi kobler på et filter når vi hører bestemte personer uttale seg. Slik tror jeg vi audiofile er gode til. Så når vi blir presentert for en veritabel blomsterbukett av superlativer fra noen, så vil vårt kjennskap til den personen, eller den gruppen personen tilhører., koble på filteret og gi utsagnet en mening.

    Jeg har med stor glede fulgt skriveriene til Rognlien og mener jeg vet sånn noenlunde hva slags lydbilde han foretrekker. Når jeg leser en anmeldelse av ham, vurderer jeg den på bakgrunn av det. Verre er det ikke - for meg, og jeg tror for ganske mange andre.

    Til slutt, en kommunikasjonsprosess er ikke fullført før mottaker har mottatt budskapet på den måten avsender ønsket at det skulle oppfattes.

    Kommer vi noensinne til å finne et felles begrepsapparat som forstås av alle. Nei - men vi kan ha det veldig gøy mens vi holder på.

    Ønsker dere alle en musikalsk helg!;)
    Dette er meget presist beskrevet BigSwifty; jeg ble selv inspirert av Ken Kessler i sin tid, og har vel tilpasset hans stil til mitt eget gemytt, på et vis. Du har fanget eksakt essensen av det jeg forsøker å få fram. Kudos! :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.216
    Antall liker
    9.121
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Trøbbelet er at en altså må følge folk i årevis og lære dem ordentlig å kjenne for å kunne ha noen som helst formening om hva det som skrives faktisk betyr. Og selv da kan man ta helt feil hvis ens preferanser ikke samstemmer med skribenten.

    Da er det etter min oppfatning kun brukbart som underholdning, men ikke som nyttige opplysninger med mindre man allerede fullt ut er innforstått med og aller helst deler de gitte preferansene. Med andre ord skriver man kun for menigheten og ønsket om å dele allmennyttig informasjon er i aller beste fall sekundær.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.545
    Antall liker
    25.495
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var omtrent det jeg fikk ut av BigSwiftys innlegg, velskrevet som det var.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    357
    Antall liker
    558
    Vi har et etablert "blomsterspråk" i vinbransjen som det er ganske stor enighet rundt, og som det går an å beskrive vin temmelig så objektivt med. Jeg er mangeårig fagmann i den bransjen, og enkeltes forsøk på å trekke vårt språk ned, preller av oss på proffsiden. Alt "blomsterspråket" kan forklares og er faktisk ikke noe mystisk i det hele tatt.
    Det er faktisk mulig, og jeg vil hevde at det tidligere i større grad var mulig å stole på det som ble skrevet om lydprodukter. I dag har det tatt helt av, dessverre.
    Gode gamle danske "High Fidelity" var et forbilde i så måte. Jeg savner deres edruelighet og den tiden hvor inflasjonen i superlativer ikke hadde sauset til alt sammen. Man hadde jo målinger til å underbygge påstandene med.
    Men det har vi jo fremdeles! I hvertfall her og der..
    Vi drukner i informasjon. Kildekritikk er viktigere enn noen gang. Vi lar oss alle påvirke. Velg deres påvirkningskilder med omhu.
    Jeg er enig. Hvis vi utelukker noen vinanmeldelser fra Akersgata, kan hi-fi bransjen bli inspirert av vinbransjen. En vin kan ha mange konkrete variabler. Det kan være fylde, tanninnivå og -kvalitet. Det kan være konsentrasjon, lengde, alkohol og fruktkvalitet. Dette er konkret og trenger ikke å beskrives med en subjektiv penn. Gjennom flere tiår har man også kommet frem til et klassisk, felles vokabular for beskrivelse av smak. Dette er vel nesten underordinært med tanke på vinens kvalitet i forhold til de konkrete og taktile kvalitetene. Men vi leser jo ikke ekspertenes kjølige beskrivelser av en vin. Vi leser journalisters til dels subjektive beskrivelser. Men bak dette finnes det et klart regelverk for å sette karakterer på vin.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.878
    Trøbbelet er at en altså må følge folk i årevis og lære dem ordentlig å kjenne for å kunne ha noen som helst formening om hva det som skrives faktisk betyr. Og selv da kan man ta helt feil hvis ens preferanser ikke samstemmer med skribenten.

    Da er det etter min oppfatning kun brukbart som underholdning, men ikke som nyttige opplysninger med mindre man allerede fullt ut er innforstått med og aller helst deler de gitte preferansene. Med andre ord skriver man kun for menigheten og ønsket om å dele allmennyttig informasjon er i aller beste fall sekundær.
    Tror ikke nødvendigvis det trenger å være så komplisert. Du skal ikke lese mange linjene av en anmeldelse før du skjønner hvilken "leir" anmelderen tilhører. Så kan du jo skru på subjektivest-filteret ditt - hvis du gidder.

    Ellers må jeg si at jeg på ingen måte er motstander av målinger. Jeg forstår fullstendig at de er helt essensielle i utvikling av produkter. Problemet mitt, er at å lese målinger gir liten mening for en med så begrenset teknisk kompetanse som meg. Referansen til Atkinson er interessant. Jeg hadde hatt stor glede av målinger dersom noen kunne forklart dem for meg på en måte jeg forsto.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.989
    Antall liker
    42.996
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trøbbelet er at en altså må følge folk i årevis og lære dem ordentlig å kjenne for å kunne ha noen som helst formening om hva det som skrives faktisk betyr.
    Nja, trenger erfaring for å fult utbytte av målinger også. :giggle:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    12.231
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tja, hva med å lese Atkinsons korte kommentarer til målingene sine i Stereophile. Han får sagt mer og sagt det mer presist i en håndfull setninger enn visse av skribentene klarer å "utblomstre" på mange sider. Disse får vel betalt for antall tegn..
    Enda mer tydelig var (fremdeles er?) vel Noel Keywood i Hi-Fi World. Hans målinger og kommentarer summerte alltid opp testene, og de hadde den fordelen at de hadde en oppdragende effekt på skribentene.
    Leser alltid dem med interesse, kommentarene altså. Atkinsons bidrag er et bra supplement til resten av teksten, men står ikke så godt på egne ben etter min oppfatning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.216
    Antall liker
    9.121
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nja, trenger erfaring for å fult utbytte av målinger også. :giggle:

    Selvsagt. Poenget er jo at bare rent blomsterspråk eller bare rene målinger er akkurat like fullstendig bortkastet, bare for forskjellige leire.

    Tenk om anmeldere faktisk kunne finne tilbake til den tiden og skrivningen som før har blitt nevnt, da man evnet å både skrive subjektivt *og* genuint opplysende i samme artikkel og dermed være interessant for de aller fleste - og kanskje også lære noe fra seg om sammenhenger og årsaker.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.634
    Antall liker
    11.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Apropos - var det ikke slik at bladet Fidelity lå i arkiv på nettet en plass? Noen som vet hvor ?
    Jeg har delt alle magasinene på en google drive disk

    Faktisk lurer jeg på om det finnes nr. 65 og 66 også men har ikke klart å få tak i de digitalt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    12.231
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bare for gøy tok jeg frem et blad fra 1978 og skummet raskt gjennom testene av hhv en B&O-høyttaler og en Quad ESL.

    De bruker absolutt subjektive formuleringer, men de er knyttet opp mot produktets objektive egenskaper. I ESL-testen påpeker forfatteren at "det er fortsatt en del som kjøper høyttalere utelukkende basert på utseende og tekniske data". Han tar med andre ord avstand fra å ikke lytte, og der har han min fulle støtte. Selv i dag, 44 år senere, med en rivende utvikling, har vi i relativt begrenset grad tilgang på nok data og samtidig kompetanse til å gjøre en full faktabasert vurdering av et produkt. Dessuten er ikke mengden målinger og dokumentasjon som inngår i et utviklingsløp på noen som helst måte egnet som produktinformasjon.

    Forfatteren skriver at ESL er musikalske. Han utdyper at dette er høyttalere som gir lytteren en følelse av nærvær og tilstedeværelse. Dette er en velkjent effekt av elektrostatiske dipoler. De gir ofte en ganske påfallende "være der"-effekt.

    I B&O-testen beskriver forfatteren blant annet hvordan det at høyttaleren er faselinjær (1. ordens deling hele veien) og det at den har bred horisontalspredning bidrar til god panorering og stabil plassering i lydbildet. Også dette er kjente effekter som følger av bruk av faselinjære høyttalere og ikke nødvendigvis bred men jevn spredning. Vi vet også i dag at punktkilder i enda større grad har denne effekten.

    Jeg synes ikke det er noen tvil om at forfatterne i begge tilfellene beskriver hvordan produktet låter, og de gjør det med forankring i virkeligheten. Dette virker å gå igjen i tekstene og forfatterne forsøker ikke å pumpe dette opp til noe mer enn hva det er.
    Det der er jo flott, ikke spesielt annerledes enn hva vi kan lese den dag i dag syns nå jeg. Stereophile og hjemlige stereo+ er da begge ganske nøkterne. Virker mer som du har et lite knippe utvalgte blomsterspråkambassadører som har tryffet en nerve hos deg, dette er jo et tilbakevendende tema. 😉
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.319
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Etter å ha lest en del i designtråden får jeg inntrykk av at en overvekt av medlemmene foretrekker noe annet enn dette:

    Vis vedlegget 813474

    Hvorfor skulle det være annerledes med språket?
    Overvekt??? De seks-syv medlemmene som frekventerer designtråden.... som preumptivt ikke er spesielt opptatt av s.k. blomsterspråk.. Hvor mange TOTALT er det som er på HFS? You do the Math. We are fucked. Blomsterspråket vil bestå! :LOL:
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.989
    Antall liker
    42.996
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg lurer på ofte er hvor i leken man befinner seg når man virkelig bryr seg om den kulørte blomsterpresse? Ser to åpenbare grupper: nybegynnere og produsenter, men etterhvert som erfaren hobbyist må man vel utvikle en viss teft og klare å stå på egne ben og bare betrakte magasinene som artig tidtrøyte og ren porno?

    Personlig bryr jeg meg ikke lenger om annet enn å lete opp specs og målinger jeg finner relevant, skal pokker meg mye til for å bomme om man har ører og en basis tallverdiforståelse. Dessuten har jeg flere jeg kan oppsøke for konkrete eksempler på forskjellige tilnærminger.

    Orker for øvrig verken å lese Isens lange avhandlinger eller Rognliens smørjeblogg. De to er likere enn de er forskjellige her inne. Begge kommer primært med anekdoter og ingen av dem har et anlegg verdt å høre på, så vidt meg bekjent. Sikkert hyggelige da...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @BigSwifty treffer MEGET godt i sine ord og beskrivelser.
    JEG syntes i utgangspunktet at det norske språket er fattig, og som nevnt er det allerede mange ord som har forskjellige betydninger,
    i forskjellige kontekster, Allerede der er det mange fallgruver, men man forstår når man vet hvor denne personen vil hen.

    Spørsmålet blir hva skal man bruke i DVDM (Det Vi Driver Med)? @Snickers-is ? Hva er din mening, og vil det være salgbart ?
    For det er spørsmålet... Nytter det og lære gamle bikkjer og sitte ? NEI.
    Og er det i det hele tatt nok rekruttering til at det gir nytteverdi for dem unge og lovende ?

    Og jeg må si at @KJ traff spiker´n meget godt i sin beskrivelse tidligere om glass og ditto.
    Det gir mening, når man har fakta og vet hvordan en tykk og en tynn glasskant kan gjøre med smaken.

    Man må ha noen målbare referanser for og kunne beskrive noe. For hvor stort er et luftslott ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det jeg lurer på ofte er hvor i leken man befinner seg når man virkelig bryr seg om den kulørte blomsterpresse? Ser to åpenbare grupper: nybegynnere og produsenter, men etterhvert som erfaren hobbyist må man vel utvikle en viss teft og klare å stå på egne ben og bare betrakte magasinene som artig tidtrøyte og ren porno?

    Personlig bryr jeg meg ikke lenger om annet enn å lete opp specs og målinger jeg finner relevant, skal pokker meg mye til for å bomme om man har ører og en basis tallverdiforståelse. Dessuten har jeg flere jeg kan oppsøke for konkrete eksempler på forskjellige tilnærminger.

    Orker for øvrig verken å lese Isens lange avhandlinger eller Rognliens smørjeblogg. De to er likere enn de er forskjellige her inne. Begge kommer primært med anekdoter og ingen av dem har et anlegg verdt å høre på, så vidt meg bekjent. Sikkert hyggelige da...
    Liten korreks... Rognlien sitt anlegg er absolutt hørbart og han tar imot de som vil høre. Han er i tillegg helt åpen om hva han spiller på. Spør du får du sikkert hørt. I motsetning til han andre som vokter sitt anlegg som om det er en statshemmelighet... Og når leste vi om noen som var på besøk hos han?? :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Liten korreks... Rognlien sitt anlegg er absolutt hørbart og han tar imot de som vil høre. Han er i tillegg helt åpen om hva han spiller på. Spør du får du sikkert hørt. I motsetning til han andre som vokter sitt anlegg som om det er en statshemmelighet... Og når leste vi om noen som var på besøk hos han?? :)
    Her i huset er både iskremspisere og tosker velkomne så å si hver dag hele uka. :)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.989
    Antall liker
    42.996
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rognlien sitt anlegg er absolutt hørbart og han tar imot de som vil høre.
    Litt dårlig formulert, jeg er jo verken filosof eller god ordsmed - konkret og tidvis vulgær. 😞

    Ta en øl, høre på musikk med senkede skuldre er sikkert knall hos dem begge. Men Rognlien har selv innrømmet at han har sviktende hørsel og interesse. Hva mener du er unikt med hans tilnærming som er verdt å bite seg merke i, hva nytt kan jeg lære?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt dårlig formulert, jeg er jo verken filosof eller god ordsmed - konkret og tidvis vulgær. 😞

    Ta en øl, høre på musikk med senkede skuldre er sikkert knall hos dem begge. Men Rognlien har selv innrømmet at han har sviktende hørsel og interesse. Hva mener du er unikt med hans tilnærming som er verdt å bite seg merke i, hva nytt kan jeg lære?
    Unikt... Vel nysgjerrighet kombinert med åpenhet for å bli overrasket.. Slik opplever jeg han.. I motsetning til feks de her inne som ikke vil høre på forsterkere eller høyttalere om ikke målinger underbygger det de tror de hører... Tror det er en god tilnærming, åpenhet og entusiasme. Og selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med Rognlien i alt har jeg aldri opplevd han prøve å være belærende.. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Litt dårlig formulert, jeg er jo verken filosof eller god ordsmed - konkret og tidvis vulgær. 😞

    Ta en øl, høre på musikk med senkede skuldre er sikkert knall hos dem begge. Men Rognlien har selv innrømmet at han har sviktende hørsel og interesse. Hva mener du er unikt med hans tilnærming som er verdt å bite seg merke i, hva nytt kan jeg lære?
    Tror ikke du skal lære noe som helst av meg, jeg. Ihvertfall ikke om hifi. På den annen side leser jeg for eksempel ikke bloggen til Sofie Elise, uten at jeg føler noen som helst trang til å formidle til hele verden hvilke feil og mangler hun eventuelt måtte ha.
    Det er en grunnleggende humørløshet hos en god del hifi-folk, og den vil jeg til livs! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Det jeg lurer på ofte er hvor i leken man befinner seg når man virkelig bryr seg om den kulørte blomsterpresse? Ser to åpenbare grupper: nybegynnere og produsenter, men etterhvert som erfaren hobbyist må man vel utvikle en viss teft og klare å stå på egne ben og bare betrakte magasinene som artig tidtrøyte og ren porno?

    Personlig bryr jeg meg ikke lenger om annet enn å lete opp specs og målinger jeg finner relevant, skal pokker meg mye til for å bomme om man har ører og en basis tallverdiforståelse. Dessuten har jeg flere jeg kan oppsøke for konkrete eksempler på forskjellige tilnærminger.

    Orker for øvrig verken å lese Isens lange avhandlinger eller Rognliens smørjeblogg. De to er likere enn de er forskjellige her inne. Begge kommer primært med anekdoter og ingen av dem har et anlegg verdt å høre på, så vidt meg bekjent. Sikkert hyggelige da...
    Rognliens anlegg spiller med en underholdene karakter, og jeg likte det jeg hørte. Du tosken er nok ikke så flink til og lytte forbi småfeil som det jeg er.
    Du har blitt for opptatt av perfeksjonisme. :LOL::LOL::LOL:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen på et hifi forum og et bilforum, er at på et bilforum så vil bilinteresserte lære mer om bil. På et hifi forum så er de mer opptatte av å fortelle, noe..

    Derfor vil blomsterspråket med tilhørende potter bestå, ingen vil egentlig lære seg noe nytt. Men heller fortelle om subjektive opplevelser. Har enkelte brukt like mye tid på å studere som andre bruker på å bytte kabler, så er det veldig mange som kunne ha fullført en Dr. Grad i kabelbytte. Men latskapen rår, det er jo tross alt enklere å bytte en kabel enn å studere og så senere bruke 10 årsverk på å beskrive en kabels subjektive viktighet i en stereo på et forum på internett enn å faktisk lære litt elektronikk i noen par år for å lære noe om objektivitet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du skal lære noe som helst av meg, jeg. Ihvertfall ikke om hifi. På den annen side leser jeg for eksempel ikke bloggen til Sofie Elise, uten at jeg føler noen som helst trang til å formidle til hele verden hvilke feil og mangler hun eventuelt måtte ha.
    Det er en grunnleggende humørløshet hos en god del hifi-folk, og den vil jeg til livs! :)
    Er det ikke derfor folk leser bloggen hennes da!? Man får en god følelse etterpå, og tror at man selv er så utrolig smart. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Vært på mange bilforum? Faen meg like mange tåkehuer der. Søk råd om type motorolje.... :LOL:
    Ikke mange, men de få jeg har vært på så har kunnskapen vært god, hos enkelte. Men før hadde folk mer folkeskikk på internett og holdt kjeft om de ikke hadde peil, eller så var det vel at idiotene ikke har funnet internett enda..? Er noen år siden jeg har fulgt med på bilfoumer, er vel en av luksusen med garanti og at ting bare fungerer så man slipper å skru så mye bil lengre.
    Det er fint at det finnes manual som følger med bilen på hvilken olje man skal bruke, om man en dag trenger den infoen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    65.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det som blir kalt blomsterspråk her, er en språkbruk hvor man bruker mye adjektiver. Ord som brukes for å beskrive. Mye bruk av adjektiver er gjerne forbundet med subjektive oppfattelser, som igjen er knyttet til persepsjon og følelser hos den som prøver å formidle et inntrykk utfra noe annet enn rent objektive kriterier. F.eks kurver, tall og matematikk. Noe jeg personlig har lite glede av.

    Min motivasjon for å være interessert i HiFi er gode musikkopplevelser via et anlegg som evner dette. Det er det som er gralen. Når dette er goal, finner vi mer enn ett svar. Jeg har hørt mange ulike systemer som har gitt meg gåsehud og emosjonell bevegelse. En beskrivelse av slike opplevelser blir amputert hvis man ikke skal tillate seg bruk av adjektiver.
    I utgangspunktet bryr jeg meg lite om hvordan ting er konstruert, etter hvilke prinsipper og hvordan ting måler. Det kan godt måle godt og låte godt, og som oftest gjør det også det. Ingen motsetning i det heldigvis.
    Hvis man bruker såkalt blomsterspråk er det et forsøk på å nyansere, og dessuten går det an å knytte erfaringer sammen ved å bruke referanser. Jeg har også nytte av at det blir vist til konkrete musikkeksempler. De beste HiFi-skribentene evner å bruke et språk som gjør det å lese om hifi underholdende, samtidig som det framstår troverdig.
    På mange måter er det en tillitssak. Leser man hifi-blader over tid, så vet man etterhvert hvor man har ulike skribenter ifht egne preferanser. Det samme gjelder forsåvidt blant medlemmene her på HFS.
    Jeg vet hvem jeg skal spørre hvis jeg vil ha et svar jeg kan bruke til noe.

    Selvsagt finnes det mange dårlige eksempler på beskrivelse av HiFi utstyr og opplevelser hvor man i stor grad bruker et språk bygget på subjektive oppfatninger. Derfor skal man sile og absolutt ta høyde for hvem som er forfatteren. Dette er ikke spesielt for Hifi. Et eks med vin er nevnt.
    Mat, fiskeutstyr, motorsykler, - hva som helst som inneholder en komponent av smak og behag og gjerne noe som kan gi personlig nytelse eller glede gjelder det samme.

    Det er fremdeles noen som ikke har denne "naturvitenskapelige tilnærmingen" til HiFi som virker å bli stadig mer utbredt. Vi liker at det blir satt ord på persepsuelle inntrykk og følelser ved å høre musikk gjengitt via et stereoanlegg.
    Jeg må rett ut si, at hvis jeg mister underholdningsverdien og gleden ved dette "slingringsmonnet" i i språket, blir det en mindre morsom hobby. For meg er hobbyer til for overskudd og glede. Hvor seriøst må man ta dette? De færreste av oss har det som levebrød.
    Objektivistene har en tendens til å slå hardt i bordet. Nå er det visst selve språket som skal inn i norm.
    Det er ikke blitt uvanlig at noen opplever å bli latterliggjort og ikke tatt alvorlig fordi de har en annen tilnærming. Det er trist.
    The Thrill is Gone. (Neida, tulla! 😊)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Men la oss ihvertfall holde oss unna: Sortere bakgrunn, mer oppløst diskant, bedre bass som spiller en oktav lavere og gjerne alle disse i samme setning.
    Dette er så ofte brukt på absolutt alt og aller helst i kabelbytter at det er ensbetydende til å bety at det er 0 forskjell!
    For det første så aner ikke vedkommende som skriver slikt hva en oktav er heller, når en høy E blir en lav E så er det noe feil med signalet men sikkert kult nok om man liker å høre på bass fremfor gitar? Sortere bakgrunn i disse tilfellene tror jeg bare var at sola gikk ned. Mer oppløst diskant, er vel bare kjærring mas og at vedkommende glemte å ta oppvasken og kan også kombineres med sortere bakgrunn der gardina også gikk ned.

    Skal ikke være lett å tolke alle disse subjektive meningene..
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.621
    Torget vurderinger
    0
    Ikke lett dette med beskrivelse av lyd. Jeg tenker det er lett å glemme at et lydanlegg også skal være en estetisk opplevelse fordi det brukes for estetiske uttrykk😊

    Noen tenkte tanker:

    Innen musikk bruker man ulike språk for å nå et musikalsk uttrykk. Så på en dokumentaren om AHA i går og ser at kommunikasjonen mellom Pål Waaktaar og Morten Harket der for eksempel Pål beskriver et take som Morten akkurat har sunget som "klæbbete" hvor Morten forstår hva han mener.
    Hvis de hadde samarbeidet med orkesteret KORK eller Oslo filharmonien er det ikke sikkert at det språket ville blitt tatt godt i mot.

    Innen lyd tenker jeg det også vil være mulig å beskrive lyd på måten et komponent behandler musikk litt på samme måten som musikere snakker seg i mellom.

    Det jeg tror er det viktigste er kompetansen til den som sier eller skriver det og kompetansen til mottakeren. Det er jo også et poeng å være bevisst på kompetansenivået til mottaker i kommunikasjonen.

    Jeg tror derfor at både at "blomsterspråk" og lydteknisk språk kan fungere hvis det er lik kompetanse på begge kanter.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.878
    Spot on, Hr Trompet!

    Har i hele mitt liv omgåttes musikere fra alle sjangre og hatt stor glede av hvordan de beskriver ulike ting. Gode eksempler på det jeg forsøkte å skrive om i mitt inlegg (stammespråk).

    Tar gjerne i mot en målbar definisjon av uttrykkene "klang" og "fot", for eksempel. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lett dette med beskrivelse av lyd. Jeg tenker det er lett å glemme at et lydanlegg også skal være en estetisk opplevelse fordi det brukes for estetiske uttrykk😊

    Noen tenkte tanker:

    Innen musikk bruker man ulike språk for å nå et musikalsk uttrykk. Så på en dokumentaren om AHA i går og ser at kommunikasjonen mellom Pål Waaktaar og Morten Harket der for eksempel Pål beskriver et take som Morten akkurat har sunget som "klæbbete" hvor Morten forstår hva han mener.
    Hvis de hadde samarbeidet med orkesteret KORK eller Oslo filharmonien er det ikke sikkert at det språket ville blitt tatt godt i mot.

    Innen lyd tenker jeg det også vil være mulig å beskrive lyd på måten et komponent behandler musikk litt på samme måten som musikere snakker seg i mellom.

    Det jeg tror er det viktigste er kompetansen til den som sier eller skriver det og kompetansen til mottakeren. Det er jo også et poeng å være bevisst på kompetansenivået til mottaker i kommunikasjonen.

    Jeg tror derfor at både at "blomsterspråk" og lydteknisk språk kan fungere hvis det er lik kompetanse på begge kanter.
    Det er jo litt det som er problemet, det er tilsynelatende svært få musikere som er veldig engasjerte i hifi og muligens enda færre skolerte musikere. Det er nok flere fagfolk innenfor elektronikk som har hifi interesse, og det har nok vært litt slik siden tidlig alder når elektronikken startet å komme. Flere har til og med bygd sin egen forsterker.
    Og gode lydteknikere er det vel heller ikke alt for mange av sånn generelt? Det er jo et marked som begrenser seg litt selv, der man også er avhengig av å ha kontakt med dyktige musikere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.962
    Antall liker
    12.568
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... det er blomsterspråk, - og det er "blomsterspråk".. såvel som utrolig mange forskjellige blomster. Blomsterspråk er vel helst blitt en betegnelse de fleste av oss forbinder med GPP om regelrette tulle- og svindelprodukter, men det er da ikke noe galt i seg selv med adjektiver som beskriver reelle forskjeller. "Sortere bakgrunn" kan jo feks være en beskrivelse av mindre støy og et roligere lydbilde... men hva er så et "stresset" lydbilde....??? :cool: - Som ingeniør har jeg små om noen problemer med å forholde meg til måledata og tekniske beskrivleser og argumenter, men det er nok ikke alltid like enkelt å formidle slikt til personer uten teknisk bakgrunn, - og kanskje enda verre når teknisk ukyndige allerede har gjort seg opp sterke meninger om noe de faktisk ikke forstår.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Hvorfor kan ikke folk skille mellom superlativer som er forklarende og gir et utvetydig innhold og rene konstruerte varianter som alle tolker akkurat dit de vil fordi de brukes og tolkes systematisk inkonsekvent?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.621
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo litt det som er problemet, det er tilsynelatende svært få musikere som er veldig engasjerte i hifi og muligens enda færre skolerte musikere. Det er nok flere fagfolk innenfor elektronikk som har hifi interesse, og det har nok vært litt slik siden tidlig alder når elektronikken startet å komme. Flere har til og med bygd sin egen forsterker.
    Og gode lydteknikere er det vel heller ikke alt for mange av sånn generelt? Det er jo et marked som begrenser seg litt selv, der man også er avhengig av å ha kontakt med dyktige musikere.
    Du tok ikke poenget mitt helt tror jeg. Mente ikke at man måtte ha musikalsk kompetanse for å mene eller beskrive lyd. Det jeg mente er at man må besitte kompetanse i å beskrive et lydbilde og språket man bruker er underordnet så lenge mottakeren har kompetanse til å forstå hva som menes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn