Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    13.017
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Men det fungerer aldri omvendt. Pga endrede betingelser i samfunnet siden anbudet ble inngått har vi tjent mye mer penger enn beregnet. Vi føler ikke at det er riktig å beholde de, så vi setter ned prisene, gir de ansatte bedre lønn, og ber om reduserte overføringer.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Men det fungerer aldri omvendt. Pga endrede betingelser i samfunnet siden anbudet ble inngått har vi tjent mye mer penger enn beregnet. Vi føler ikke at det er riktig å beholde de, så vi setter ned prisene, gir de ansatte bedre lønn, og ber om reduserte overføringer.
    Riktig, på samme måte som at grunderbedrifter som lykkes ikke må betale tilbake bidraget fra Innvoasjon Norge. De tenker vel at det er bedre at de få som lykkes kan bruke overskuddet til å reinvestere pengene i videre vekst, igjen for å skape nye arbeidsplasser og for å kunne konkurrere i utlandet etc. Tanken er vel at nye arbeidsplasser og flere skatteinntekter forsvarliggjør investeringen.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.388
    Antall liker
    11.281
    VG er ikke imponert over dem som stiller betingelser i disse tider...

    – Hvis man skal være med på en avtale, må man få noe igjen for det, sa Listhaug til NRKs Politisk kvarter rett før helgen.

    Hun sier altså at dersom ikke hennes parti får gjennomslag for noen av sine hjertesaker, kan det være det samme med både flyktninger og forsvaret av Norge.


     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her er det bare å sette seg ned og lese. "Where does money come from?"
    Det er et syn på hvordan penger skapes. Her er et som jeg stoler mye mer på:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Disse selskapene skal driftes forsvarlig basert på bla inntekter fra salg av billetter. Reisevanene er kraftig endret etter covid. Økt statlig støtte ville ha vært nødvendig uavhengig om det hadde vært gamle NSB eller private selskaper. Å ikke gi økt støtte vil redusere reisetilbudet - som er i strid med målet i nasjonal transportplan om å få flere reisende over på tog og grønnere transportløsninger. Derfor er midlertidig økt støtte helt riktig her, og har lite med om vi snakker private selskaper eller offentlig / statlig drift. Om privatisering av jernbanen på andre områder er lønnsomt eller ikke gjenstår å se. Ikke bare gode erfaringer fra UK.
    Kontraktene ble gitt der beregningsgrunnlaget var basert på massiv økning av antall reisende. Så når dette ikke slår til, så skal staten komme løpendes? Det ble advart mot nøyaktig dette, men selvsagt så ble det gjennomført allikevel.

    Privatiseringen av jernbanen har vært en katastrofe så langt. Vy setter opp busser som konkurrerer direkte med jernbanen der Vy har tapt. Hva er det grønne i det? Selskapene løper nå til staten for å redde dem, fordi de gamblet og tok feil. Jernbanedriften på verkstedene må ha 3 ansatte på jobb der det tidligere holdt med en, fordi folk kan ikke røre hverandres utstyr.

    Storbritannia reverserer sin privatisering fordi det ble dyrt og dårlig.



    Vi må vel gi de penger, fordi de underbød seg selv og samfunnet ikke tåler at de går konkurs. Det er jo de blå-blås sponsorers våte drøm. Å være too big to fail slik at staten kan redde dem fra deres egne dårlige valg.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Det er et syn på hvordan penger skapes. Her er et som jeg stoler mye mer på:
    Det er ikke «ett syn», det er en gjennomgang av flere. Og ganske interessant.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kontraktene ble gitt der beregningsgrunnlaget var basert på massiv økning av antall reisende. Så når dette ikke slår til, så skal staten komme løpendes? Det ble advart mot nøyaktig dette, men selvsagt så ble det gjennomført allikevel.

    Privatiseringen av jernbanen har vært en katastrofe så langt. Vy setter opp busser som konkurrerer direkte med jernbanen der Vy har tapt. Hva er det grønne i det? Selskapene løper nå til staten for å redde dem, fordi de gamblet og tok feil. Jernbanedriften på verkstedene må ha 3 ansatte på jobb der det tidligere holdt med en, fordi folk kan ikke røre hverandres utstyr.

    Storbritannia reverserer sin privatisering fordi det ble dyrt og dårlig.



    Vi må vel gi de penger, fordi de underbød seg selv og samfunnet ikke tåler at de går konkurs. Det er jo de blå-blås sponsorers våte drøm. Å være too big to fail slik at staten kan redde dem fra deres egne dårlige valg.
    Det ble faktisk framlagt en rapport som advarte mot en mulig pandemi før det faktisk skjedde, men det virker ikke som denne ble lagt til grunn mht konkurransevilkårene i sin tid. Hvis man ser bort fra denne, så var det vel ingen som kunne se for seg omfanget og hvordan dette påvirket reisemønsteret over lang tid. Belastningen på veinettet har tilsvarende økt, og utfordrer samferdselssektoren også her. Det koster også.

    At Vy konkurrerer direkte med tog (med buss) virker også helt meningsløst, og må i så fall være nok en feil i konkurransevilkårene og rammene rundt hvordan man skal operere som et togselskap.

    Jeg synes derimot du tar hardt i når du sier at togselskapene gamblet. Ja, det er nok mye som tilsier at noen spekulerte i pris på daværende tidspunkt for å vinne kontrakter, men det blir på samme tid feil å si at de burde ha tatt høyde for en black swan. De hadde de priset seg helt ut i praksis.

    Ellers er jernbanen et av områdene jeg selv er avventende til om det lønnser seg å privatisere eller ikke. Det er åpenbart ikke helt avklart.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.443
    Antall liker
    6.862
    I følge det som står der skal ingen få amnesti etter høyres forslag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.469
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interessant. Det virker som Listhaug har innsett at brunsvidd "nasjonalkonservatisme" er dårlig butikk.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.388
    Antall liker
    11.281
    Dette er interessant. Det virker som Listhaug har innsett at brunsvidd "nasjonalkonservatisme" er dårlig butikk.

    Fremtiden er sikret

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja.... det e vel som forventet...

    Fra nettet:
    "
    VIRKNINGEN AV «NÆRPOLITIREFORMEN»
    Ettervirkningene av at tidligere statsminister Erna Solberg (Høyre) kom til makten – begynner å bli vel synlig på område etter område. Erna Solberg kom til makten ved hjelp av Fremskrittspartiet, (Høyre), Venstre og Kristelig Folkeparti.
    Erna Solbergs prosjekt var/ er «å klemme så mye tannkrem ut av tuben at det ikke lar seg gjøre å putte den tilbake» - som oversatt betyr å ødelegge landet så mye at det ikke lar seg gjøre å reparere igjen.
    Nå har «nærpolitireformen» resultert i at mange risikerer å få ødelagt ferien sin, fordi politiet er blitt så underbemannet at makter ikke å levere ut pass/ har beredskap på materiale som anvendes for passproduksjon.
    Tidligere statsminister Erna Solberg klarte det utrolige - å finne frem til de personene i Norge som har mins forutsetning for lede et politi- og beredskapsdepartement. De ble også skiftet ut på rekke og rad. Anders Anundsen (Fremskrittspartiet), Per-Willy Amundsen (Fremskrittspartiet), Sylvi Listhaug (Fremskrittspartiet), Per Sandberg (Fremskrittspartiet), Tor Mikkel Wara (Fremskrittspartiet), Jon Georg Dale (Fremskrittspartiet), og Jøran Kallmyr (Fremskrittspartiet). Deretter overtok en mer eller mindre handlingslammet Monica Mæland (Høyre). Politireformen var/ er med det dømt til å mislykkes.
    Politireformen ble lasert i 2015. Den ble solgt inn bed budskapet «nærpolitireformen» - som er blitt en «fjernpolitireform».
    Ifølge tidligere statsminister Erna Solberg og tidligere justisminister Anders Anundsen hadde reformen som mål å effektivisere politistyrken, fremheve arbeidet med kultur og ledelse, og stille krav til responstid.
    Det folket som ikke bor byene opplever, er at politireformen har medført lengre reiseavstander, mindre politi å se lokalt, og at politiet får så mange reiseoppdrag at de rekker ikke å gjøre det de skal.
    I 2018 hadde bare Oslo Øst alene 7 000 anmeldelser som lå på vent. 279 512 saker ble anmeldt i 2021, med en oppklaringsprosent på 48,8%. Med alle henleggelsessakene som har vært og er, er det trolig mange som lar være å anmelde, fordi det har liten eller ingen hensikt å gjøre det.
    Arven etter tidligere statsminister Erna Solberg - er en politireform som ikke engang klarer å forsyne folk med identifikasjonsdokumenter. Det er jammen godt at Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti er ute av regjeringskontorene. Vi får håpe at den nye regjeringen får rettet opp noe etter hvert etter disse vandalene.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    "Nærpolitireform" - snakk om nytale!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.750
    Antall liker
    14.373
    Det er vel ikke ordentli politi som tar passøknader og leverandørens leveringsproblemer har neppe så mye med norsk politikk å gjøre men hva påstår man ikke for et poeng?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.028
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper også at vi har et oppmagasinert reisebehov og at alt for mange ikke er i stand til å sjekke status på reisedokumentene sine før det er få måneder igjen før de skal på vei. De oppegående fornyet de dokumentene de trenger i år i fjor høst. Jeg er stadig overrasket over folk som blir overrasket over at det kommer påske og sommerferie hvert år.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper også at vi har et oppmagasinert reisebehov og at alt for mange ikke er i stand til å sjekke status på reisedokumentene sine før det er få måneder igjen før de skal på vei. De oppegående fornyet de dokumentene de trenger i år i fjor høst. Jeg er stadig overrasket over folk som blir overrasket over at det kommer påske og sommerferie hvert år.
    Jeg kan bekrefte at det var korte køer i fjor høst.
    Fikk nasjonalt ID-kort og nytt pass på under en uke, etter oppmøte på Grønland politistasjon. Bestilte time til dagen etter at jeg gikk inn på nett for å finne en time.

    :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Bestillte time for ID kort i forgårs. Fikk time 29. August.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.028
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Passet mitt varer til mars 24, sånt husker man. Tenkte booke time til ID kort til høsten når køene har gitt seg, så har jeg backup og overlapp mellom de to.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.750
    Antall liker
    14.373
    Den store flaskehalsen er på produksjon, det ser man jo når ventetiden stadig øker fra man har hatt time til levering skjer. Da er det vanskelig å se at det løser saken å opprette flere steder og timer for bestilling.

    Om noen bestiller pass i Oslo, en omkjørende buss eller på et lensmannskontor innerst i en dal spiller ikke særlig rolle når de uansett ikke klarer å produsere fort nok.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og vi klarer ikke å få raske nok pass da den som vant anbudet (franske Thales) ikke klarer å levere.

    Nok et eksempel på privatize the profit, socialize the risk. Nødvendig infrastruktur for å gi nordmenn ID-papirer er lagt ut på anbud, og oppdraget gitt til billigste tilbyder.

    Går det skeis så er det den jevne innbyggeren som plukker opp regningen.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og vi klarer ikke å få raske nok pass da den som vant anbudet (franske Thales) ikke klarer å levere.

    Nok et eksempel på privatize the profit, socialize the risk. Nødvendig infrastruktur for å gi nordmenn ID-papirer er lagt ut på anbud, og oppdraget gitt til billigste tilbyder.

    Går det skeis så er det den jevne innbyggeren som plukker opp regningen.
    Nå stimer du fælt igjen.
    Ville en offentlig produksjon av pass ha gått noe raskere? Det skal fortsatt trykkes på et spesielt papir med ulike krav til dette. Eller bør det offentlige også ta over produksjonen av dette spesialpapiret slik at det kan levers raskt. Hva ville det vel kostet, men det betyr vel ikke så mye i din verden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det viser at Norge ikke forstår beredskap og grunnleggende nødvendig infrastruktur.

    Folk har nå ikke ID-papirer. For to år siden hadde vi ikke verneutstyr på lager. I år har vi ikke korn på lager. Vi har også tappet ned vannmagasinene så mye som mulig, fordi loven tillater det.

    Just in time-prinsippet fungerer dårlig på nødvendigheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.750
    Antall liker
    14.373
    Nå stimer du fælt igjen.
    Ville en offentlig produksjon av pass ha gått noe raskere? Det skal fortsatt trykkes på et spesielt papir med ulike krav til dette. Eller bør det offentlige også ta over produksjonen av dette spesialpapiret slik at det kan levers raskt. Hva ville det vel kostet, men det betyr vel ikke så mye i din verden.
    I gamle dager ble pass produsert på Norges Banks seddeltrykkeri. Dette trykkeriet ble nedlagt i 2007. Nå trykkes de norske sedlene i Frankrike mens papiret de trykkes på kommer fra Tyskland og Spania.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.469
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De biometriske chip'ene er også en historie for seg selv, leveransemessig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.443
    Antall liker
    6.862
    Husk at alt som er statlig går lynraskt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.750
    Antall liker
    14.373
    DN om pass-o-rama.


    ...

    Det mangler selvsagt ikke forklaringer på hvorfor passystemet i praksis har brutt sammen. Etter to år med pandemi og reiseforbud er det et betydelig etterslep i fornyelsen av pass. På toppen av dette kommer store leveringsproblemer hos leverandøren Thales. Det mangler viktige råvarer som brukes til å produsere de moderne passene, og produksjonskapasiteten er overbelastet. Noen enkle veier ut av dette uføret er ikke lette å se.

    Likevel bør man spørre hvordan vi havnet i denne situasjonen. Og hvordan den kunne vært unngått. At en så sentral funksjon som utstedelse av pass innenfor rimelig tid nærmest bryter sammen, vitner om at man må ha glemt noen grunnleggende ting da det nye systemet ble utformet

    ...

    Kapasitetsproblemene i politiet er et kapittel for seg. For mange i Norge er utstedelse av pass de få anledningene man kommer i kontakt med ordensmakten. Når den ikke er i nærheten av å klare selv en såpass enkel oppgave, gambler den med tilliten den bør ha i befolkningen. En umiddelbar løsning på passkaoset bør være høyt oppe på justisministerens arbeidsliste.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.388
    Antall liker
    11.281
    Pinsevennen Solvik-Olsen ønsker at folk som stjæler en sykkel skal koke i helvete. Hva er nytt?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.750
    Antall liker
    14.373
    mer pass-morro

    Passkrisa - Overtidstrøbbel (dagbladet.no)

    Om man søker og det går over 90 dager så blir hele søknaden slettes siden det ikke er tillatt å oppbevare dataene lengre enn 90 dager.


    De kan bare oppbevares i 90 dager. Overskrides dette så må du inn og søke på nytt og dette vil det føre til ytterligere økning på ventelistene.

    – Utfordringen med å overstige tiden fra søknadstidspunkt skyldes at ut over 90 dager vil det ikke være noe gyldig sertifikat for signering av data i den elektroniske delen av dokumentene, opplyser Politidirektoratet pressetjeneste til DinSide, og fortsetter:

    – Krav med maksimal brukstid på 90 dager på bestillingen er i tråd med internasjonale regler og disse er ufravikelig.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Den store flaskehalsen er på produksjon, det ser man jo når ventetiden stadig øker fra man har hatt time til levering skjer. Da er det vanskelig å se at det løser saken å opprette flere steder og timer for bestilling.

    Om noen bestiller pass i Oslo, en omkjørende buss eller på et lensmannskontor innerst i en dal spiller ikke særlig rolle når de uansett ikke klarer å produsere fort nok.
    Tja, det er jo en fordel å få startet denne bestilling da, når det pr i dag er estimert en leveringstid på ca 7 uker. Sjekket et par steder for ledig passtime, og ser at i Oslo er det ingen ledige timer i år, og i Kristiansand er første ledige time i november som jo blir ca 24 uker.
    Da er det ikke kun produksjon som er årsaken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn