Det blir feil å bare se på gain og nivåer i filtre. Man må ta høyde for energi-innholdet i musikk for de aktuelle frekvensbåndene også. Hvis man kikker på metrene på DAC/lydkort vil man fort se om bassen koser seg midt i smørøyet rundt -20 til -30 dB, mens diskanten er ved -60.
Man trenger mye mer overhead i bass og mellomtone, enn i diskanten.
Enten skjønnner jeg ikke helt hva du mener, ellers er vi uenig ;-).
Jeg tenker jo at vi her snakker om flere "uavhengige" forhold.
Gainstruktur
Gainstrukturen (som jeg har diskutert) bør settes opp på en slik måte at når volumet i digital avspiller står på 0dB eller 100%, alle level meterne i den digital mikseren står på 0 (altås maks), Audiolensefiltrene har ingen unødvendig nivåregulering av noen kanaler - så spiller anlegget så høyt som du vil det skal på maks.
Altså da er det rett og slett ikke mulig å spiller høyere - alt står på maks. Da har du en situasjon med best mulig signal/støy forhold. his trådstarter, vil nok dette innbære å redusere gain i ampene.
Headroom
Headroom handler jo mer om kapasiteten til anlegget til å spille så høyt som beksrevet ovenfor. Er det slik at elementene da beveger seg ut mot X-max, må ampene da levere så mye strøm at railspenningen begynner å droppe osv. Headroom handler om å levere ønsket lydtrykk uten at systemet presses mot ytelsesgrensene. Det er jo ikke på volumkontrollen man ønsker headroom - altså jeg kan skru opp volument 20dB til (men da kneler ampene og diskanten brenner opp) - det er på ampene og elementene at du ønsker headroom.
Innspillingene
Til slutt er det jo energiinnholdet i musikken. Og der er det sikkert slik at det er mye mer energi og nivå i frekvensene jo lavere du kommer. Men dette er jo gitt eksternt og ikke noe vi behøver å bry oss med. Men det vil jo selvsagt påvirke de vurderingene man gjør rundt nødvendig headroom. Dersom det er slik at nivået i diskanten på innspillinger gjerne ligger på minus 20dB, mens den i bassen gjerne ligger i området 0 til minus 3dB - så sier jo det litt om at du trenger mer headrom i bassen en for diskant. Men dette har jo ikke noe med signalnivå og gainstruktur å gjøre.