Enig, men også steder den er altfor altfor lavAng fartsgrenser så synes jeg de mange plasser er feil.... dvs altfor høye.
Prøv det. Jeg har. I 30 km/t. Bilen ble en halvmeter kortere, og jeg dro på meg en whiplash jeg slet med i årevis. I ditt forslag om å kjøre i 150 ville en frontkrasj utløse 25 ganger så mye energi.....Heldigvis ikke, men ville mye heller krasje front mot front i en moderne bil enn i en fra 60tallet uten belter
Det er jo veldig relativt og avhenger av mange faktorer, deriblant masse, et vogntog i 70kmt mot en småbil i 70kmt er veldig forskjellig fra feks to biler med noenlunde samme masse.Grunnen til at det er 70 km/t fartsgrense på mange veier i Norge er at det er en slags "magisk" grense der for hvor fort man kan kollidere front mot front og forventes å overleve. Ved høyere hastighet blir det så store indre skader i kroppen at sjansene minker drastisk. Det er også derfor det er en fordel med midtdelere på landeveiene,sånn det er mange steder i Sverige og hvor fartsgrensen også er 90 km/t.
Idiot.Tenker vi sier at fartsgrensa er veiledende, og det gjelder begge veier, noen ganger er det forsvarlig å kjøre i 50, noen ganger 150
Jeg skjønner at du aldri har kjørt på en motorvei med høy hastighet, men la meg forsikre deg om at sjansen for å dø er minimalJo, jeg forteller deg hermed at 150 km/t ikke er forsvarlig, selv om du er alene på veien. Kjører du av veien i en slik hastighet skal du ha englevakt for å ikke omkomme.
Som det nevnes er faren for interne skader enorm. Selv om sikkerhets beltet holder deg fast og airbag blåses opp. Hvis du f.eks. holder rattet litt feil kan fort armen din komme mellom airbagen og hodet ditt. Da får du hånda i ansiktet i 400 km/t. Derfor skal du i moderne biler med airbag ikke holde rattet ti-på-to, men heller kvart-på-tre. Da minsker sjansen for en slik hendelse. Hvor mange vet eller tenker på det? Det er slike ting man ikke tenker på, men som kan være avgjørende.
Du vet du akkurat beskrev en moderne motorvei nå?Jeg har kjørt mye på motorvei. På siste tur (i fjor sommer) passerte jeg 2 dødsulykker (regner med at det var dødsulykker - bilene var helt knust) på en strekning på 30 mil. Det raskeste jeg har kjørt er 210 km/t. Det var ikke forsvarlig, og var kun en hastighetstest.
Sammenligningen med tog er ganske usaklig. Ingen møtende trafikk. Farten justeres i forhold til sporets beskaffenhet. Sjansen for en ulykke er minimal.
Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forholdAntallet personer som har blitt drept i jernbaneulykker her til lands siden man startet med tog er færre enn antall drepte i veitrafikken antagelig blir i 2022 .......
Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?Du vet du akkurat beskrev en moderne motorvei nå?
Det som ble diskutert er hvorvidt det er forsvarlig å kjøre i 150kmt på en motorvei når man er alene på veien, gode forhold og god bil.Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?
Ellers:
"Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"
Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.
Det er vistnok ingen av dødsulykkene hittil i år som har skjedd på 4-felts motorvei...Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?
Ellers:
"Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"
Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.
Så veldig mange vil jeg tro. Det er vel ikke helt ukjent med ulykker på E6 mellom Oslo og Svinesund, eller på E18.
Om vi snakker om Norge nå, så skjer så godt som ingen dødsulykker på 4 felts motorvei med midtdeler (ingen i år). Nesten alle dødsulykker skjer på fylkes og riksveier. Fart på gode motorveier har absolutt ingenting å gjøre med de dystre tallene for i år.Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?
Ellers:
"Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"
Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.
Så veldig mange vil jeg tro. Det er vel ikke helt ukjent med ulykker på E6 mellom Oslo og Svinesund, eller på E18.
Ett eksempel jeg leste om, var der en stakkar ble drept på motorsykkel og det var gjentatte ganger klaget på veien på stedet uten at noe skjedde. Kort tid etter ulykken ble veien utbedret. Har ikke link, men det var fra en nettavis med bilder, intervjuer etc. Ikke "hørt av en venn av en venn". Ikke alle skavanker på veien er like lette å se for en trafikant. Man må kunne forvente at veien holder en standard til å takle trafikken og ved de hastighetene som er tillatt og over det (utrykning). Det er faktisk ikke alltid tilfelle.Man kan ikke bygge 4-felt til den fjerneste avkrok i hele landet. Det er tross alt sjåføren av bilen som forårsaker ulykken, ikke veien.
Det er ikke slik at det plutselig kommer en krapp sving som tvinger bilen ut i geografien.
Her er jeg enig med deg. God motorvei, tørt føre, viltgjerde og lite trafikk: Veldig liten risiko ved å kjøre i 150. Men kjempesmart å gjøre er vel å ta i....Det som ble diskutert er hvorvidt det er forsvarlig å kjøre i 150kmt på en motorvei når man er alene på veien, gode forhold og god bil.
Da blir det vanskelig å bli truffet bakfra, og det er jo hele poenget med argumentet. Man tilpasser etter forholdene, og hvis forholdene tilsier 150kmt så er det vel ikke en farlig sving man kjører for fort i feks
Når det kommer til Tyskland og ulykker så regner jeg ikke med at du ved å passere ulykkene etter de har skjedd på magisk vis klarer å se hvordan disse skjedde.
Er ikke noe mer å diskutere, det finnes situasjoner der 150kmt er forsvarlig og risikoen mindre enn tusenvis av andre ting man kan gjøre
Er ikke noe å diskutere, det er like sikkert som at det er en ny dag i morgen
Joda, men du må ikke røske opp for da bretter kantene seg. Trekk forsiktig opp fra hjørnet.Ah... sånn åpne/lukke emballasje. Går fint å åpne ... men lukke? Ikke søren.
Aha. Skeptisk til fårepølseDen typen går ca greit. Men prøv vossafår. Håpløst.
Derfor vil jeg heller dø momentant skikkelig, ja, så slipper jeg å sitte som en salat i stol til jeg vandrer av andre årsaker...men jeg kjører såpass vettugt at jeg satser på at ingen av delene skjer.Det er enorme krefter i sving i en kollisjon. Hvis man kolliderer front-mot front der begge kjører 80 km/t tilsvarer det at du kjører inn i en fjellvegg i 160 km/t. Sjansen for å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Uansett om det er en moderne bil med alt mulige sikkerhetsutstyr på plass. 150 km/t er ikke forsvarlig selv om du er alene på veien.