Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 19.932
- Antall liker
- 10.446
Lesserwissere. Utrolig irriterende.
Om du har glemt det, biler går aldeles IKKE på skinner, så sjansen for å dø med bil er jo åpenbar.Jeg skjønner at du aldri har kjørt på en motorvei med høy hastighet, men la meg forsikre deg om at sjansen for å dø er minimal
Tar du forresten tog? De kjører ofte over 200kmt og der har du ikke setebelte en gang, men regner med at det er trygt siden det går på skinner.
Nei to som møtes i 80 tilsvarer ikke en fjellvegg i 160. Det blir litt for enkelt. De to bilene som treffer hverandre vil i forbindelse med krølling av plast, stål og aluminium "ta opp" en del av energien ved krasjen. Det gjør ikke fjellveggen! Du mister da ca 50% av det energiopptaket som moderne biler er kontruert for å ta opp ved en solid smell, da det kun er en bil involvert.Det er enorme krefter i sving i en kollisjon. Hvis man kolliderer front-mot front der begge kjører 80 km/t tilsvarer det at du kjører inn i en fjellvegg i 160 km/t. Sjansen for å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Uansett om det er en moderne bil med alt mulige sikkerhetsutstyr på plass. 150 km/t er ikke forsvarlig selv om du er alene på veien.
Åja stemmer det, ingen kjører fort på motorveiene i dag så det er derfor det ikke er ulykker der.Diskusjonen dreide seg om det var trygt å kjøre i 150 km/t bare veien var godt nok. Derfor brukte jeg eksempel fra Tyskland der man kan kjøre så fort. Det er ikke trygt. Og å argumentere med at det ikke har skjedd dødsulykker på 4-felts veier i Norge blir jo litt underlig da - jeg var ikke klar over at drt var lov å kjøri i 150 km/t på de motorveien vi har. Det er vel ingen som er uenige i at 4-felts vei med midtdeler er tryggere enn smale 2-felts veier?
Så hva annet har vi å irritere oss over? Jeg irriterer meg bl.a. over at man midt i en diskusjon bare endrer kontekst og dermed tar argumentasjonen som er ført helt ut av den opprinnelige konteksten og sier at den ikke er holdbar.
Hollywood syndromet. Vi ga den et navn, dermed er den mennesklig....Synes det bør samles inn til mindre statuer av piggsvin og grevlinger som ligger flatet ut på asfalten rundt omkring langs norske veier, også. Ingen som bryr seg om dem.
Helt korrekt. Det er som å kjøre i 160 inn i en bil som står i ro. Uten håndbrekket på.Nei to som møtes i 80 tilsvarer ikke en fjellvegg i 160.
...
Det er kanskje fordi vi ikke kjører i 150?Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold
… as always, the voice of sanity.Det irriterer meg at denne tråden så til de grader har blitt dominert av bilisme... det er da mer enn nok andre ting å irritere seg over!
Også er de så mange!Lesserwissere. Utrolig irriterende.
Slik blir det når avinor er et selskap som skal tjene penger.Det at det virker umulig å komme seg til gate på utenlandsavganger på Gardermoen uten å tråle seg gjennom tax-free først.
Men om du går til venstre for tax-free-inngangen; voila!Det at det virker umulig å komme seg til gate på utenlandsavganger på Gardermoen uten å tråle seg gjennom tax-free først.
Funka fremdeles rundt pinsetiderJa, går det fortsatt an? Gjorde det før i tida, sist jeg var der virket det ugjennomtrengelig.
Stanken av parfyme er utrolig irriterende!
I går stod polisen og premierte disse på Høvik.Så vidt jeg har forstått skiltingen så er det ikke lov for el-bil uten passasjer å benytte buss/taxi-felt i rush-tiden, evt angitt i tilleggskilting med tidsangivelse.
Utover gml Mossevei i ettermiddag så raste el-bilene forbi i dette feltet, og max 1 av 10 var fler enn en person i bilen.
Denne festlige videoen med Mythbusters bekrefter det Spiralis sierNei to som møtes i 80 tilsvarer ikke en fjellvegg i 160. Det blir litt for enkelt. De to bilene som treffer hverandre vil i forbindelse med krølling av plast, stål og aluminium "ta opp" en del av energien ved krasjen. Det gjør ikke fjellveggen! Du mister da ca 50% av det energiopptaket som moderne biler er kontruert for å ta opp ved en solid smell, da det kun er en bil involvert.
Så skal vi også ha i bakhodet at "som oftest" rekker en eller begge å bremse noe slik at ikke begge bilene har 80kmt når de treffes. Men likevel blir slike kollisjoner beskrevet som "80kmt front mot front". Uansett vil man måtte ha en solid posjon flaks for å overleve en slik smell! En 80kmt "front mot front" hvor ingen rekker å bremse vil man ha små muligheter for å kunne overleve! Hvis da ikke den ene kjører en stor lastebil/trailer og den andre personbil. Da har han som kjører lastebilen bedre sjanser hvis han bruker beltet!