Stemmer, eksakt den er det. Det pedagogiske poenget er fortsatt at regelen «du ikke kan si noe som helst om hvordan noe låter før du har hørt det» ikke holder. Det kan man jo. Selv duc999 kunne si en hel del om hvordan han tror disse låter, uten å ha hørt dem, fordi han mener å ha en viss teoretisk forståelse av teknikken og dessuten har hørt andre reisegrammofoner. Det er enkel psykoakustikk å skjønne at en liten fulltone monohøyttaler neppe gir det beste stereoperspektivet, mest detaljer, eller den beste bassen. Da var det visst ikke nødvendig å høre disse selv før man kunne si noe om hvordan de låter, likevel.
Det som kanskje er vanskeligere å forholde seg til er at det finnes folk, både her inne og der ute, som forstår mer moderne teknologi som høyttalermotorer og forsterkerkretser, og som har grei kontroll på psykoakustikken om hvordan forskjellige avvik der oppleves. Da blir det litt dustete å argumentere med at «det kan du ikke si noe om». Det kan man jo, akkurat som med sveive- og reisegrammofonene.