Sven_Palvig
Hi-Fi freak
Jeg følger også med. God arbejdslyst.
Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par-tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.Ingen vegring her i gården.
Kjør på.
Men skal du rive over anlegget også?
Ta det i flere etapper?
Det er bra, og her skal jeg lære deg hvor lenge en kan tvære ut en liten jobbJeg følger fortsatt med
Ca det samme som hos meg blir dette da.Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par -tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal også handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.
Blir bare et område på 240 cm x 440 cm på midten av rommet
Jaha du er som Støre.......Jeg følger fortsatt med
Ikke noe krenkende komentarer her nå.Jaha du er som Støre.......
Om ikke husken svikter. Ved 20cm er Rockwool mer effektiv. Laget noen sammenligninger når jeg lagde feller foran.Skal også handle litt knauf 20 cm også.
Ligner mer på Solberg om du dømmer etter formJaha du er som Støre.......
Ligner mer på Solberg om du dømmer etter form
Årsaken til att den blir borte er vel dårligere isolasjonsevne en Rockwool og Glava.Om ikke husken svikter. Ved 20cm er Rockwool mer effektiv. Laget noen sammenligninger når jeg lagde feller foran.
Glem det, så på grafen, litt mer effektiv under 170Hz, men Knauf er klar vinner over
Vis vedlegget 846604
Har jo noen kompromisser, men lever godt med de med litt tilvenning. Klart alt blir bedreTakk for lytten her fordagen, flaks at jeg rakk å titte innom før du startet å rive halve rommet.
Veldig gøy å høre musikk hos deg igjen etter å ha levd med eget anlegg i en "normal" stue en stund. I forrige runde hadde jeg jo anlegget i en setting litt mer lik din med eget akustikkbehandlet rom - dog ikke strukket på langtnær like langt.
Anleggene våre låter tonalt nesten identisk, det er lett på falle til ro og det behøves lite tid til tilvenning. Det oppleves som at forskjellene stort sett går på etterklangstid og opptegning av lydbilde. Det er veldig tørt over hele registeret hos deg, og alt tegnes frem med ekstrem presisjon. Etter å har hørt en del spor som jeg også har hørt en del på hjemme, sitter jeg med en tanke om at mye av det vi opplever som rominformasjon i musikk egentlig skapes av rom/høyttaler og egentlig ikke er der på opptaket. Som på den Bright Eyes-skiva vi spilte så er vokalen og gitaren så renskåret alene i lydbildet med masse rom og klang, samtidig som det er veldig tydelig at det er et nærmic'et opptak vi hører på. Masse klang og rom, men veldig i nærfelt på der lyden oppstår. Anlegget ditt er nesten et sannhetsvitne på hva som er på opptaket og ikke, dersom man skulle lure.
Ikke bare tegner anlegget ditt opp klang og rom, men også hvor den klangen og rommet stopper. Her lar de fleste andre anlegg bare den klangen og rommet i lyden mikse seg ut med den livlige akustikken i rommet. Det er hvertfall slik det oppleves for meg.
Hjemme flyter det litt mer ut. Samme raspen og nærheten i stemme, samme plassering i lydbildet i alle akser. Like musikalsk engasjerende imo, men litt mindre tørt og opptaks-tro. Husker jeg tidligere, etter å ha vært mye hos deg, tenkte at det hadde vært gøy med en dings som kunne skru av og på rombidrag/demping lineært litt som en volumkontroll. Hadde en sånn vært mulig hadde jeg nok satt den et sted midt mellom deg og meg. Har med andre ord ikke landa helt jeg heller
Gleder meg til å høre etter ombyggingen, jeg sliter med å klare å tenke meg hvordan du skal få dette betydelig bedre.
Six-pack, på at han totalt sett vil foretrekke de gamle Morellene, moreller er som kjent best i Hardanger og jeg spår også i LangesundKanskje summen av ombygging og nye mellomtone drivere hever en allerede ultimat rigg enda et hakk opp?
Den som venter, får høre.
Helt enig, en annen divisjon på nyeste oppsettet. Jeg tror også han får til noe bedre (det gjør han hver gang han tar frem tommestokken) jeg klarer bare ikke se for meg hvordan det skal låte daFlott beskrivelse @emokid. Det jeg synes er det beste med @The Shy er at han faktisk vet hva han driver med. Husker at hans siste versjon med 8x12 ble lovprist av nesten alle som var innom. Det hadde vært lett å gi seg da, men oppsettet har blitt minst en klasse bedre siden da. Tror vi kan være heelt trygge på at de nye utbedringene kommer til å gjøre det enda bedre.
Noe jegMå bare si at du virkelig tente en gnist og at jeg har så smått begynt med forundersøkelser.
Bare et faglig spm. Hvor mange cm tror du det er opp til parketten oppe. Om jeg måler i hullet der trappen går er det ca 20-25 cm fra undersiden av gulvet oppe til takpanelet. Stemmer de målene noenlunde med det jeg kan forvente?
Har du tid når du er i byen å vil høre noen toner hadde det vært gøy å hørt hva du syntes her nå som jeg anser meg som ferdig. Om føttene bare er piss!Nei dette er plankekjøring og egentlig ikke mer enn et par-tre dagers jobb for å bli ferdig, men nå var det det med planlegning da. Jeg tror nok dette drøyer lenge og stikker en uke ned til varmere strøk snart.....så før jul en gang Må tenke ut noen løsninger under veis og mangler stoff til å trekke de fire seksjonene jeg skal montere i taket. Skal handle litt knauf 20 cm også. Hentes i Tønsberg.
Blir bare et område på 240 cm x 440 cm på midten av rommet
Kanskje, men han styrer jo med diffusorer og nå taket.Hmm.... nja. Jeg tror egentlig gubben har bestemt seg for typen etterklang han ønsker - og har fått denne ganske så greit homogen i hele frekvensregisteret. Tiltaket nå handler vel mer om å få det til i øvre del av bassregionen for å få bukt med noen "utfordringer" i responsen der.
Jeg bare spekulerte. Jeg tenkte jo ikke nødvendigvis på endring av etterklangstid, snarere en forming. Men faen, du vet vel selv best hva du ønsker, så skal holde kjeft.Det jeg har prøv av det kan vel ikke kalles SOTA nå det kommer til diffusorer, men enn så lenge blir det demping i fokus, så får heller dere som er litt uenig i den biten rotte dere sammen for angrep.
Vis vedlegget 846782
Og slapp nå av. "Holde kjeft" var bare en høflighetsfrase. Jeg følger denne diskusjonen og kommer med tanker når de skulle dukke opp. Men mest av alt for å se om du kommer med flere ideer jeg kan stjele.Blir skuffet hvis du ikke er med i diskusjonen, og om jeg vet mitt eget beste, og hva jeg vil, er jeg usikker på innimellom.
Slettet forrige innlegg da det kunne leses som jeg var en råtass, det stemmer jo ikke. Er mer som lammet i Lambi reklamen
Må ha vært godt på'n når sånt kleint skryt kommer fram.Mener å huske at du sa en gang at du ikke fikk lov til å være med i den lokale bokseklubben fordi du slo for hardt
Er dette i studio / mikse-sammenheng?@emokid påpekte etterklangstidens betydning for opplevd lyd. Om etterklang sier de profesjonelle lydstandardene følgende:
Vis vedlegget 846821
Lenke: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
Noen som har en formening om hvorfor profesjonelle lydfolk etterstreber en relativt lav etterklangstid (sett i forhold til en vanlig stue), men ikke så lav at den nærmer seg «null»?
Takker for en fin oppsummering av inntrykk. Har jo blitt vant med denne tilnærmingen med at det er innholdet på platen som skal fram, på godt og vondt.Takk for lytten her fordagen, flaks at jeg rakk å titte innom før du startet å rive halve rommet.
Veldig gøy å høre musikk hos deg igjen etter å ha levd med eget anlegg i en "normal" stue en stund. I forrige runde hadde jeg jo anlegget i en setting litt mer lik din med eget akustikkbehandlet rom - dog ikke strukket på langtnær like langt.
Anleggene våre låter tonalt nesten identisk, det er lett på falle til ro og det behøves lite tid til tilvenning. Det oppleves som at forskjellene stort sett går på etterklangstid og opptegning av lydbilde. Det er veldig tørt over hele registeret hos deg, og alt tegnes frem med ekstrem presisjon. Etter å har hørt en del spor som jeg også har hørt en del på hjemme, sitter jeg med en tanke om at mye av det vi opplever som rominformasjon i musikk egentlig skapes av rom/høyttaler og egentlig ikke er der på opptaket. Som på den Bright Eyes-skiva vi spilte så er vokalen og gitaren så renskåret alene i lydbildet med masse rom og klang, samtidig som det er veldig tydelig at det er et nærmic'et opptak vi hører på. Masse klang og rom, men veldig i nærfelt på der lyden oppstår. Anlegget ditt er nesten et sannhetsvitne på hva som er på opptaket og ikke, dersom man skulle lure.
Ikke bare tegner anlegget ditt opp klang og rom, men også hvor den klangen og rommet stopper. Her lar de fleste andre anlegg bare den klangen og rommet i lyden mikse seg ut med den livlige akustikken i rommet. Det er hvertfall slik det oppleves for meg.
Hjemme flyter det litt mer ut. Samme raspen og nærheten i stemme, samme plassering i lydbildet i alle akser. Like musikalsk engasjerende imo, men litt mindre tørt og opptaks-tro. Husker jeg tidligere, etter å ha vært mye hos deg, tenkte at det hadde vært gøy med en dings som kunne skru av og på rombidrag/demping lineært litt som en volumkontroll. Hadde en sånn vært mulig hadde jeg nok satt den et sted midt mellom deg og meg. Har med andre ord ikke landa helt jeg heller
Gleder meg til å høre etter ombyggingen, jeg sliter med å klare å tenke meg hvordan du skal få dette betydelig bedre.
Ja, i profesjonell sammenheng (studioer for kringkasting og annen lydproduksjon).Er dette i studio / mikse-sammenheng?
Kan det tenkes at de ønsker en løsning som gir personellet både nok innsikt i lyden til å mikse den korrekt, samt nok klang til å forutse hvordan det vil låte i mer klangrike omstendigheter ved avspilling?Ja, i profesjonell sammenheng (studioer for kringkasting og annen lydproduksjon).
Du er nok inne på noe (høres fornuftig ut), men jeg vet ikke sikkert.Kan det tenkes at de ønsker en løsning som gir personellet både nok innsikt i lyden til å mikse den korrekt, samt nok klang til å forutse hvordan det vil låte i mer klangrike omstendigheter ved avspilling?
Det er nok lurt å hanke inn folk med bedre lyd-husk enn meg. Har også varierende dagsform som kan slå ut i en eller annen retning.Noe jeg
Har du tid når du er i byen å vil høre noen toner hadde det vært gøy å hørt hva du syntes her nå som jeg anser meg som ferdig. Om føttene bare er piss!
Fikk ny bil for noen år siden og syntes selvsagt den var bedre enn gamle. Likevel er det nå jeg merker flere og flere detaljer. (Helt uten faglig påfyll)Det er nok lurt å hanke inn folk med bedre lyd-husk enn meg. Har også varierende dagsform som kan slå ut i en eller annen retning.
Men å høre på litt musikk uten å sitte å analysere, det takker jeg gjerne ja til