Hva i alle verden er det som skjer?
Kan noen lime inn eller informere om det som står i BT?
Like etter krigsutbruddet i Ukraina besluttet Bergen Engines å stoppe all aktivitet inn mot Russland.
Nå har selskapet snudd.
Arne Edvardsen
– Beslutningen er tatt i samråd med eierne våre i England. Reservedelene som står her på Hordvikneset, har vi gjort tilgjengelig for russerne, sier administrerende direktør Jon Erik Røv ved Bergen Engines.
Reparasjon ved kobbergruve
Pallene med reservedeler skal brukes til å reparere 22 gassmotorer som Bergen Engines i 2019 leverte til Russian Copper Company. Selskapet driver Tominsky-kobbergruven som ligger i Chelyabinsk-regionen.
– Vi har holdt igjen lenge på denne leveransen. Det har sammenheng med at vi i mars besluttet å stoppe all aktivitet inn mot Russland som en følge av invasjonen i Ukraina.
– Når vi nå likevel lar utstyret gå til Russland, så er forklaringen at dette dreier seg om kontraktsforpliktelser som ligger noen år tilbake i tid, sier Røv.
Tar avstand fra krigen
Direktøren bekreftet tidligere denne uken at Bergen Engines nylig
fikk avslag fra eksportkontrollgruppen i Utenriksdepartementet på levering av 12 generatorsett via to russiske selskap til et atomkraftverk i Tyrkia.
– Det er ingen av oss, verken her på Hordvikneset eller hos eierne Langley Holdings, som liker det russerne holder på med i Ukraina. Vi forholder oss hele tiden til de gjeldende sanksjoner, sier Røv.
Ifølge direktøren skal man ikke bare holde seg innenfor lover og regler, men også gjøre etiske vurderinger knyttet til å handle med en nasjon som har invadert et annet land.
Gamle forpliktelser
– Er det også gjort etiske vurderinger rundt at dere nå likevel vil tillate et russisk selskap å hente ut paller med reservedeler?
– Det har vi gjort, men dette dreier seg som sagt om gamle garantiforpliktelser. Denne leveransen til Russland er også gjenstand for sanksjoner. Vi må gå gjennom hver eneste del for å sjekke om den finnes på UDs liste over utstyr vi ikke får lov til å eksportere.
Norske tollmyndigheter skal også gjennomgå leveransen før den kan gå til Russland.
«Hyllevare»
– Hvor mange paller dreier det seg om?
– Det har jeg ikke full oversikt over.
Røv sier at ikke alle russere er «bad guys»:
– Vi har forretningspartnere i Russland som heller ikke liker krigen i Ukraina. Når vi må svare for vår kontakt med russiske selskaper, så gjør jeg meg mine tanker om at vi bor i en nasjon som drar ut milliarder på gassalg som følge av krigen i Ukraina.
– Er en del av UDs vurderingsgrunnlag at motorer potensielt kan plukkes fra hverandre og brukes i krigsmateriell?
– Det vet vi ikke ettersom UD ikke opplyser om detaljer. Motorene vi ikke får lov til å sende til Tyrkia, er «hyllevare» som man også finner om bord i en fiskebåt eller annet kommersielt fartøy. Det er de russiske selskapene og sanksjoner som følge av krigen som stopper oss, sier Røv.
Stopper motorlevering
Denne uken besluttet Bergen Engines å stoppe arbeidene med å få levert 27 motorer som etter planen skulle til Russland. Dette var en kontrakt verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Den ble signert med Russian Copper Company i slutten av 2021. Kontrakten ble godkjent av UD i juli i år.
– Vi har i lengre tid vurdert om vi kan levere disse 27 motorene, men besluttet onsdag å stoppe leveransen på grunn av sanksjoner fra engelske myndigheter, sier Røv.
Motorene skulle settes opp i kobber/gull-gruven Malmyzh som ligger i Vladivostok-området øst i Russland.
Konsekvensen for Bergen Engines er at selskapet nå selger motorer til andre land. Tre av syv produserte motorer som skulle vært sent til Russland, blir nå omdirigert til Bangladesh.