Litt om valg av drivere og delefilter og kabinettet. For noen år siden kjøpte jeg noen gamle Yamaha monitor høyttalere. Var forsåvidt ok lyd i dem, men etter litt diskusjon på diverse forum så ble det foreslått en type filter, utviklet av BBC på 60 og 70 tallet, og brukes den dag i dag av f.eks Harbeth, Spendor, Graham, Rogers, Stirling osv. Etter litt lek rundt dette så har jeg fått virkelig sansen for det.
Så disse gammeldagse Scanspeak (Vifa) P21 bassene kan virke som utdaterte dinosaurer sett med dagens øyne. Hvis man f.eks ser på SB Acoustics bass/mellomtoner så får man en mye mer moderne konstruksjon med bedre motor, lavere forvrengning osv til en veldig rimelig sum etter min mening.
Men disse dinosaurene har noen ess opp i ermet som ikke mange av de nyere og mer moderne konkurrentene har. Hvis man ser på oppheng eller overgang membran og oppheng så sliter nesten samtlige med resonanser og dertil faseforvrengning her. Se på rundt 600-700hz for 8 tommere, ca 1000hz for 6,5 tommere og opp mot 1500hz for 5 tommere. Dette er disse gamle Vifaene nesten fri for. Og med valgte filtertopologi så vil delefrekvensen være på drøye 3khz. Her er igjen dinosaurene meget veloppdragne i sitt øvre arbeidsområde. Både med tanke på oppbrytning og resonanser, men også med tanke på spredning oppover i frekvens. Membranens utforming gjør at den har god spredning lengre opp i frekvens enn hva som er vanlig for mange 8 tommere.
Og så har den bortimot optimale TS-parametere for ett slikt forholdsvis stort transmisjonslinje kabinett.
Med delefrekvens på drøye 3khz gitt av filtertopologi så var listen over kandidater for diskant veldig kort. Man kan prioritere helt annerledes når man deler så høyt.
Fra min personlige erfaring så er jeg en stor tilhenger av gode soft-domer. Metall-domer og andre harde domer kan låte bra, med imponerende utklinging og detaljering. Men for meg personlig så liker jeg ofte bedre "klangen" i en soft-dome. Bånddiskanter er andre rasedyr som kan være veldig gode. Men jeg synes mange av de konstruksjonene jeg har hørt med dem så er integrering med bass/mellomtone en utfordring. De er ofte klangelig annerledes, så selv om de måler bra så lever de ofte litt sitt eget liv på toppen der. Mulig en stor bånddiskant som kan deles ned under 2khz ville endret mitt syn på det. Eller evt en veldig lett og hurtig 3-4 tommers mellomtone ville vært en bedre match... Men tilbake til OW5.
Oscar Wrønding (Hiquphon) var tidligere produksjonssjef hos Scanspeak. Etter han sluttet i Scanspeak så har laget disse diskantene, han legger ned mye kjærlighet i hvert enkelt produkt. De blir håndcoated i mange lag, målt enkeltvis og til slutt solgt som matcede par, og sammen med hvert par kommer måleresultatene for akkurat det paret du har kjøpt. De har på grunn av oppbyggingen veldig god spredning. De har lav bevegelig masse, ingen olje i svingspolegapet og er derfor ekstremt "raske". Uavhengige målinger gjort av csd, altså hvor raskt de "stopper" etter bevegelse er ekstremt bra. Og så selv om de ikke har så høy termisk belastningsevne så har de en x-max (p-p) på 1,8mm så de tåler enn trøkk. Det resulterer i en diskant som har klangen til en god soft-dome, men kan utfordre andre konstruksjoner på hurtighet og 'luft".
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve ett transmisjonslinje prosjekt. Når jeg forstod hvor godt denne P21 bassen er for dette prinsippet så var jeg bare nødt til å prøve det. Kabinettet har en avstemning på ca 28hz, så denne høyttaleren vil etter alle solemerker gå dypt. En annen stor fordel med transmisjonslinje når man kjører 2 veis er at man vil få lavere forvrengning i bass, men også i mellomtonen pga bedre kontroll over "bevegelsen" til basselementet.
Så stay tuned for oppdateringer. Hunsbedt er veldig effektiv når han setter i gang