Tok en "liten svipp" til OMF en søndag
Long overdue er ingen overdrivelse når det kommer til dette besøket, men desto hyggeligere å få gjennomført det.
Med entusiasthatten på må jeg fortelle at jeg har fulgt OMF på forumet her i tykt og tynt gjennom mange år, men vi har aldri truffet hverandre. Synes for eksempel det var inspirerende å lese om gjennomføringskraften og pågangsmotet i Avanti-tiden. Husker det inspirerte meg i en ut av en generelt veldig uinspirert periode på forumet her. Kan det ha vært i 2006 mon tro? Siden det har det rent mye vann i elven. Vet ikke helt hvem av oss som begynte med Audiolense først, men tror vi var ganske nære i den oppstarten rundt 2009-2010. Jeg skrev til OMF da han bygde rommet at jeg ville inspisere når han var ferdig og han inviterte meg da han hadde litt utfordringer med hornriggen, men besøket ble da først nå.
Det blir av og til hevdet som en sannhet at hifi ikke har har så mye utvikling gjennom årene siden 70-80 tallet. Med norske hifientusiastbriller på vil jeg si at OMF har fulgt trenden på hva som gjelder innen high-end lenge og fulgt hakk i hæl de som har ført an. Resultatet står der i dag med dedikert svært rom med moderne akustikktiltak, digital deling, klasse D-amper, lydkort, romkorreksjon og DBA. Etter en sånn liste havner man i eliteklassen anno 2022 enten man er enig eller ikke. Det har vært litt utvikling siden Avanti
Rommet til OMF er et av de aller beste lytterommene jeg har besøkt. Det er kjempestort. Noe som er vanskelig å både se på bilder og egentlig litt når man er der. De panelene er store altså.
Han har en heldempet side (taket) og ellers kan jeg nevne diffusorer fra RPG som diffuserer veldig langt opp og ellers tykke gardiner som henger 30-50 cm utifra veggen og ellers demping på vegger og tepper og en svær myk og dempende sofa. Som det ikke er nok har han DBA for å ta livet at bassressonanser.
Rommet oppleves veldig stille, med lavt støygulv selv om ventilasjonsanlegget stod litt på.
Anbefaler folk som skal bygge eget lytterom ta turen til OMF for å sjekke av på lista. Hva man vil ha og ikke. Det kan være verdt flytturen.
Lydsignaturen vil jeg beskrive som stor. Høy, bred og dyp. Jeg er ingen fan av vanlige paneler, så jeg har vært overrasket over valget. Men OMF er ingen førstereisegutt og jeg vil si at han viser på flere måter at han vet hva han driver med. Ved første lytt synes jeg dette låt veldig overbevisende.
Knut Vadseth beskrev ofte lyden som hvilken rad man satt på i konsertsalen. Det er jo irriterende for teoretikere at det ikke er noen fasit her, men jeg synes det er lett å beskrive forskjellen på OMFs oppsett og andre med store oppsett. Her er det fullskala lyd, men i en rad lengre bak enn hos The shy og hornfolket.
Da er det ekstra gøy at detaljrikdommen er minst på høyde med disse. Her er det skikkelig digg å høre på musikk og selv om ambisjonsnivået er høyt er funksjonaliteten moderne og selv den bedre halvdelen får slippe til for å pynte litt for en avslappet atmosfære for hele familien.
Med lydkalibrererhatten på så var bestillingen fra OMF at han gjerne kunne ønske seg mer sprut og mer lettflytende lyd og ellers bare strekke det hele lengre.
Jeg opplevde ikke at DBA blandet optimalt sammen med panelene og at det var litt diffust og rufsete i toppen som gjorde forskjellene på hvilke opptak som fungerte større enn de i mine ører trengte. Jeg synes at man kanskje satt litt for langt bak i salen. Det var også stor forskjell på størrelsen og nærvær på lyden etter hvilket lydnivå man spilte på. Jeg klarte ikke å identifisere forbedringspotensiale på annet enn litt endringer innad i Audiolense så da ble dagen viet litt skruing der. Tror vi begge var ganske happy ved dagens ende.
Hadde vi hatt ubegrenset tid (en liten uke) hadde jeg ønsket å forske på innstillingene på DBA også, men kanskje en annen gang.
Har lyst til å gi lyden det skussmålet at når jeg hørte på det eneste sporet som ligger ute på streaming av mine egne opptak så kommer OMF sitt oppsett nærmest å gjenskape lyden fra den innspillingen med ganske klar margin. Kjente igjen opptaksrommet og klangen i Euphoniumet til Bente med en hittil uhørt kvalitet. Det var dobbelt morsomt og oppdage at den informasjonen faktisk ligger i opptaket.
Tusen takk for interessante timer!
Glad på dine vegne. Så er det et lite note to self for oss andre hvor stort privilegium det er å ha tilgang på et slikt rom med tilpassete fasiliteter.
Vi høres