JMM
Slava Ukraini!
"Fordi vi kan" er selvsagt en grunn like god som noen. Mange takk for svar!
Jeg trykket liker på ditt innlegg fordi jeg også har noe tanker og erfaringer i samme gate. Asbjørn svarer jo forbilledlig godt og grundig, også med forklaringen på oppbygningen av Topping LA90 forsterkeren. Er det noe poeng for den "gemene hop/typisk bruker" å lage en forsterker som måler helt hinsides med mange nuller bak komma? En kategori brukere vil alltid hoppe på og kjøpe slikt utstyr på grunn av ekstreme måleresultater, meg inkludert. Men låter det bedre på alle parametre og vil musikken engasjere oss lyttere slik at vi spiller mer musikk?Hva er egentlig fordelen med en forsterker med specs som Bifrôst vil få, over & above en AHB2, Topping LA90 eller Hypex NCxxx i et typisk stereoanlegg? Er ikke ytelsen hos f.eks de tre nevnte allerede såpass god og støyen og forvrengning såpass lav at det er lite eller ingenting å hente for en "typisk bruker" på et enda bedre produkt?
Bare så det er sagt; jeg mener ikke å si "what's the bloody point?" eller noe sånt, jeg ser definitivt poenget i å tøye grenser, om så bare for tøyingens skyld. Likevel kan jeg ikke la være å lure på om en som sitter på et par normale høyttalere, med vreng som er orders of magnitude høyere enn en hvilken som helst forsterker, kan ha noe faktisk og håndfast utbytte av Bifrôst vs f.eks en kompetent Hypex-basert konstruksjon?
Betyr ikke det at det er mangler andre steder i kjedelinjen av produkter fra mikrofon ved opptak til avspilling?... Her om dagen fikk jeg tak i en eldre Dynamic Precision effekt, koblet opp, spilte en del kjent musikk og ble sittende himmelfallen, håret reiset seg på armene, ristet på hodet, kikket i taket og lurte i all verden hva er det som skjer? Anlegget ellers er det likt.
Jeg ser poenget med å få til nye world class konstruksjoner og er godt over i den kategorien som liker å lodde litt, syntes det er interessant, lærerikt og moro å få til noe nytt.
Den vil vel like 16ohm bedre, og du kan vel forvente å halvere effekten dvs ca 90w @ 16ohm med <1% THD+N.
Jeg kan så lite teknisk sett at jeg nesten ikke burde ha lov til å lese denne trådMen låter det bedre på alle parametre og vil musikken engasjere oss lyttere slik at vi spiller mer musikk?
Jeg har satt sammen flere chipamper og lyttet til flere nyere klasseD forsterkere, f.eks. Neurochrome/NCore/Purify baserte konstruksjoner. Ja, de låter fint på mange måter, relativt billige og pris/ytelse trolig uslåelig.
Så: Her om dagen fikk jeg tak i en eldre Dynamic Precision effekt, koblet opp, spilte en del kjent musikk og ble sittende himmelfallen, håret reiset seg på armene, ristet på hodet, kikket i taket og lurte i all verden hva er det som skjer? Anlegget ellers er det likt.
Jeg ser poenget med å få til nye world class konstruksjoner og er godt over i den kategorien som liker å lodde litt, syntes det er interessant, lærerikt og moro å få til noe nytt.
Ikke sett oss på nye idéer nå.Neste steget nå blir å designe et nytt chipset?
JADA - klarer fanken ikke legge merke til noe annet nå!Vennligst ikke legg merke til svimerkene på kondensatorene og terminalen.
Så klart er det et hobbyprosjekt, men enkelte ganger trenger kvalitets hobbyinnsats et push i kommersiell retningJa, bare for å gjøre det hele skikkelig obskurt baserte vi dette på LM4780, en dual LM3886 chipamp i samme IC-pakke. Den gikk ut av produksjon for noen år siden. Ikke si det til noen, men tingen vil fungere akkurat likedan med tilgjengelige LM3886-chips også, bare med litt annen layout på kretskortet...
......
Kommersiell utgave? Dette er et hobbyprosjekt.
Ja.Betyr dette at jeg snart må dra frem loddebolten og Bifrost-boksen
Tja, si det. Oppgitt 98 dB SNR vs de ca 140 dB vi leker med her…Hvordan er disse ift electronic fog?
Armands håndlodding av knøttsmå overflatemonterte komponenter er håndarbeid så det rekker, så check.Vi har søkt flere patenter for konstruksjonen vår som eliminerer ELECTRONIC FOG, vanlig i alle transistorforsterkere og maskerer detaljer i området 1-5KHz.
Kravet til presisjon gjør at vi ikke kan benytte maskinell eller automatisert produksjon. Alle forsterkere er laget for hånd.
Ja, vi har vel vært innom det poenget noen ganger, at hver dobling av antall parallelle kretser forbedrer SNR med 3 dB, så check, igjen, men det ville forundre meg om de får patent på akkurat det. Litt for mange lærebøker som nevner det allerede.AURA fidelity er en MULTICELLE FORSTERKER. Den har 8 separerte og uavhengige kanaler (4+4). Disse blir forsynt separat med signal og energi. Cellene møtes kun ved høyttaler utgangen. Dette sammen med vår særegen måte å håndtere signalene på er grunnen til hvorfor en AURA fidelity kan gi deg en musikkopplevelsen nærmest “live”.
Vi vet hvilke fysiske lover som en må legge til grunn for å lage en forsterker som tar disse forhold på alvor. Det signalet og effekt du får ut av en AURA fidelity forsterker er TROVERDIG , forvrengningsfritt og lik kilden.
Jeg hadde ikke sett så nøye på disse før, men den er jo litt interessant:Hvordan er disse ift electronic fog?