Snickers-is
Bransjeaktør
Det er korrekt, du tolker flere standarder, forskningsarbeid, enkeltuttalelser osv svært romslig, men konsekvent for å passe en påstand du ønsker å gjøre til sannhet.«Vide tolkning» av bransjestandarder, skriver du.
Da er vel det temmelig presis kritikk, er det ikke?Jeg har blitt kritisert for å være snever og bastant, men nå mener du jeg er for romslig?
Vel, nå var det ikke det du skrev. Det du skrev var derimot:I innlegg #134, etter at jeg påpekte at en ny høyttaler med frekvensavvik på ±2,5 dB ikke tilfredsstiller 40-50 år gamle standarder, repliserte du slik:
«"Lydbransjens krav" er noe du har funnet på».
"Når den høyttaleren man selger ikke tilfredsstiller lydbransjens krav, så har man kommersiell interesse av å avfeie standardene i lydbransjen som «tøys», slik du nylig gjorde."
Ikke heelt likt, men så var det dette med å feilsitere for å få terrenget til å passe kartet ditt da.
Når du henviser til "Lydbransjens krav" som noe universelt og omforent så er det ikke noe annet enn et påfunn fra din side. Det finnes en håndfull foreslåtte standarder, men ingen av dem er vedtatt etablert som standard for verken lydproduksjon, konsertlyd, broadcast, hjemmekino, hifi eller andre deler av bransjen. Selv ikke DIN-standarden for hifi. Så ja, "Lydbransjens krav" er noe du har funnet på selv.
Bob Katz sier du? Han som snakker så varmt om Kii?I innlegg #150 skrev du følgende: «Til nå har vi ikke sett ett eneste eksempel på en slik standard som faktisk er i bruk».
Likevel ser vi at Bob Katz, en anerkjent lydingeniør, skriver at majoriteten av lydteknikerne velger monitorer med høy grad av presisjon. Bob Katz brukte uttrykket «ekstremt flat» om høyttalere til profesjonell bruk.
Han er tydeligvis ikke enig i at +/- 2,5dB ikke er flatt nok...
Men du snakket jo om høyttalernes ekkofrie respons. Skal du ha romavrulling i den? Eller snakker du om in-room respons på bedre enn +/- 2dB? Nå må du nesten bestemme deg.I innlegg #161 skrev du - som svar på mitt innlegg om at standardene har en «naturlig avrulling over Schroeder» - følgende: «Har "bransjestandarden" blitt oppdatert i løpet av kvelden?». Faktum er at alle standardene har rom for avrulling oppover i frekvens og har hatt det i 50 år.
Vel, det tilbakeviste jeg temmelig kraftig. Den lista er ikke en liste over studioer som er innenfor Dolby sin foreslåtte standard, og den er heller ikke et krav for å få sertifisering.I innlegg #299 skrev du følgende: «Videre vet vi at ingen av de nevnte standardene er utstrakt brukt av faktiske studioer som spiller inn musikk. De aller fleste har ikke hatt en monitoring-standard i tankene når de satte opp utstyret». Da viste jeg til en lang liste med studioer som er Dolby-sertifiserte. Jeg har selv vært hos en slik, som praktiserer flat kurve. Bob Katz er også klar på at han følger normer som er innenfor standardene.
Og du er simpelthen ikke villig til å erkjenne at det er to ulike ting?Med andre ord er det ikke åpenbart for meg at du finner verdi i disse standardene. Du skriver bl.a. at disse standardene ikke er «utstrakt brukt» av profesjonelle og at standardene ikke er å forstå som «lydbransjens krav» selv om Bob Katz eksplisitt skriver at høyttalere må være «ekstremt flate».
Det holder veldig lenge med budskapet, takk.Kanskje du går i den ikke uvanlige fellen at du stirrer deg så blind på budbringeren at det faglige perspektivet går tapt?