svart-hvitt
Hi-Fi freak
"Jeg lar boret gå jeg! Hvor mange forgassere har Volvo Sonett?"
Her ligger det potensielt innbakt en påstand om at folk flest ikke foretrekker nøytral lyd, men heller en farget versjon av virkeligheten. I såfall må den bevises på en eller annen måte.Merk at nøytralitet på tvers av A-kjeden og B-kjeden ikke handler om smak. Nøytralitet - slik begrepet reflekteres i standarder og anbefalinger - antar også at det som skjer på A-siden, speiles på B-siden.
Hva legger du i det? Virkeligheten av anlegget eller virkeligheten av instrumenter og vokal.Her ligger det potensielt innbakt en påstand om at folk flest ikke foretrekker nøytral lyd, men heller en farget versjon av virkeligheten. I såfall må den bevises på en eller annen måte.
Virkeligheten er jo alltid det som skjer uten at lyden er forsterket, eller om instrumentene er elektriske/elektroniske, den versjonen som for eksempel gjengis av en dertil egnet gitaramp eller tilsvarende. Det er jo denne typen lyd vi søker å etterlikne med hifi, altså høy naturtrohet.Hva legger du i det? Virkeligheten av anlegget eller virkeligheten av instrumenter og vokal.
‘Editing is really constructing the symphony again. In one take of Sibelius you might have a syncopation that is very clear and in another it might be completely muffled. Finding the right pieces to put together has been really satisfying.’
You would expect nothing less of an avid listener. Mäkelä takes me through his setup. ‘At home I have studio monitors from Genelec. If I have to edit, I use Sennheiser HD 800 S headphones. If I travel, I have different kinds of earphones or headphones with noise cancelling, and I listen through Tidal.’
Editing the Sibelius, Mäkelä used as many different devices as possible. ‘Sometimes it’s important just to listen on an iPhone speaker, because even though the sound is bad, certain frequencies are projected which means you hear things you wouldn’t hear on the best editing headphones.’
Musikk blir i all hovedsak produsert for å selges. Det er (i beste fall) kunst ompakket i en kommersiell form. Musikken selges best hvis den høres OK ut på både en radio, noen små air-pods, i en bil eller hvor det måtte være. Det er nok en liten andel som mikses for at den skal høres optimal ut på et godt high-end anlegg dersom det gjør lyden mindre salgbar til enklere forbruksformer.2. Veit vi at all musikk er produsert slik at den lyden som kjem ut av hovudmonitorane faktisk er slik alle produsenter tenkjer det skal høyrest ut, ned til minste detalj, eller arbeider dei også med ein stor forventa variasjon dei prøver å ta høgde for? Frå intervju med Mäkelä om Sibelius-settet på Decca; han var sjølvsagt ikkje produsent, men som dirigent delaktig i produksjonen:
Huff, nei, ikkje sei det.Musikk blir i all hovedsak produsert for å selges.
The Holy Grail: Jeg synes Ioan Allen oppsummerer det fint i den tidligere nevnte artikkelen. Den første setningen i fet font oppsummerer poenget med standardisering. Allens beskrivelse svarer også på hvilken rolle smak har og hvor den tilføres.Her ligger det potensielt innbakt en påstand om at folk flest ikke foretrekker nøytral lyd, men heller en farget versjon av virkeligheten. I såfall må den bevises på en eller annen måte.
Jeg tror mitt svar #690 tar opp spørsmålet du reiser?Det er to spørsmål som eg har tenkt på gjennom denne tråden. Dei heng ikkje heilt saman, og spørsmål 2 er viktigast:
La oss anta at vi kjende klangen, eller frekvensresponsen, i Tonmeister's lytteposisjon til for alle produserte opptak, og anta at desse normalfordelte seg fint rundt eit gjennomsnitt, slik Genelec-eksempelet tidlegare viste.
1. Er det slik at ei heving i bassen iht. denne kurva er like ille som ei senking; eller sagt med andre ord, kan det vera slik at sjølv om vi har eit flatt, nøytralt eller naturleg "ideal", så liker dei aller fleste litt for mykje bass enn for lite?
(Edit: Eg lover, med handa på hjarta, at eg ikkje hadde lese at Floyd Toole har sagt at "In general too much bass is a "forgivable sin" but too little is not pleasant." Eg såg det no i etterkant. Jamt over les eg ikkje ASR, og har ikkje nærstudium av Sound Reproduction på samvitet).
2. Veit vi at all musikk er produsert slik at den lyden som kjem ut av hovudmonitorane faktisk er slik alle produsenter tenkjer det skal høyrest ut, ned til minste detalj, eller arbeider dei også med ein stor forventa variasjon dei prøver å ta høgde for? Frå intervju med Mäkelä om Sibelius-settet på Decca; han var sjølvsagt ikkje produsent, men som dirigent delaktig i produksjonen:
Jeg tror også ditt poeng tas opp i mitt svar #690. Er det ett sted som spiller på taktil bass, er det vel kinoene? Det er ingenting som tilsier at kinoene spiller av kildematerialet med mer bass enn tiltenkt fordi de ønsker å begeistre kundene og selge gjenkjøp av kinoopplevelser?Her er en påstand fra en lavpannet snøsokk;
Opplevelsen av bass styres av summen av kroppsinntrykk og tolkning av eksisterende romklang før høyttalerne har gjort noe og derfor kan ikke en singel frekvensrespons i et gitt punkt ha noen overføringsverdi fra et rom til et annet når det kommer til subjektiv opplevelse av nøytral bass.
Man kan argumentere til man blir grønn om at det er like nøytralt med en flat singelpunktsmåling i ørehøyde i et anekoisk rom som i en livlig stue hvor man har kansellering på 70 hz i brystkasseregionen, men det vil aldri stemme med kroppens oppfatning av lyd.
Er det likestilt med at anlegget spiller nøytralt, eller hvordan måles hifi? Hvilke kriterier stilles av anlegget om jeg ønsker følelsen av at f. eks du står å synger i stuen min? Teoretisk snakker Apple Siri bedre enn oss, er det slik du ønsker stemmer?Virkeligheten er jo alltid det som skjer uten at lyden er forsterket, eller om instrumentene er elektriske/elektroniske, den versjonen som for eksempel gjengis av en dertil egnet gitaramp eller tilsvarende. Det er jo denne typen lyd vi søker å etterlikne med hifi, altså høy naturtrohet.
Jeg tror mitt svar #690 tar opp spørsmålet du reiser?
Endå meir relevant for spørsmål 1, altså om for mykje bass er like ille som for lite. Det er forståvidt eit anna spørsmål enn det du tek opp i tråden, og har ikkje særleg mykje med spørsmålet om ideell nøytralitet eller ikkje å gjera.ditt spørsmål 2 besvares kanskje også av det Bob Katz kaller klokkekurveteorien som jeg kommenterte i innlegg #429. Hva tror du?
Hva med å selge hele pop-anlegget og heller gå for den løsningen her?.Er det likestilt med at anlegget spiller nøytralt, eller hvordan måles hifi? Hvilke kriterier stilles av anlegget om jeg ønsker følelsen av at f. eks du står å synger i stuen min?...
Mitt poeng er at samme singelpunktsmåling (flat bass) ikke vil høres likt ut i min stue som i en stor kinosal pga forskjeller i frekvensrespons over hele kroppsområdet og i tid. Vi vet umiddelbart at vi befinner oss i et akustisk stort rom - og min påstand er at nettopp disse faktorene påvirker hvordan vi oppfatter klangbalansen uavhengig av hva en mikrofon på ett punkt mener om saken.Jeg tror også ditt poeng tas opp i mitt svar #690. Er det ett sted som spiller på taktil bass, er det vel kinoene? Det er ingenting som tilsier at kinoene spiller av kildematerialet med mer bass enn tiltenkt fordi de ønsker å begeistre kundene og selge gjenkjøp av kinoopplevelser?
Mistenker det måler elendig og skriker verre enn horn.Hva med å selge hele pop-anlegget og heller gå for den løsningen her?.
Du ønsket jo en naturtro fremførelse og følelse at sanger var i rommet med deg.Mistenker det måler elendig og skriker verre enn horn.
Da synger jeg heller sjøl!Du ønsket jo en naturtro fremførelse og følelse at sanger var i rommet med deg.
Er ikke det heller godt nok nå?
Fint med litt roting og oppfriskningErin fra Erins audio corner er ingen hvemsomhelst
Beklager å rote opp igjen en tråd som har gått i loop mange ganger.
Han snakker om å ikke endre frekvensresponsen i de høyere frekvensene. Derom er «alle» enige (dvs. at høyere frekvenser får rulle av fritt uten å legge på en prokrustesseng). SMPTEs standard fra 1982 bruker eksempler på romstørrelse for å belyse dette poenget.Erin fra Erins audio corner er ingen hvemsomhelst
Beklager å rote opp igjen en tråd som har gått i loop mange ganger.
Dette er sikkert besvart før, men jeg gidder ikke lete. Vil du ha:Alle standarder har for øvrig en idealkurve som er flat i bassen, hvor eq er uproblematisk, en flat idealkurve vi kjenner fra kinokurver fra 1930-tallet og fra Olsons kjente eksperiment med et filter/forheng som skilte et levende orkester og publikum. Hvorfor har ingeniører i 100 år hatt flat basskurve som ideal, mens Erin sier noe annet? Jeg oppfordrer alle til å forsøke å svare på dette spørsmålet slik at man ikke går i sirkel.
Om man sitter i et anekoisk rom så er det mulig med begge to!Dette er sikkert besvart før, men jeg gidder ikke lete. Vil du ha:
1. Flat anekoisk bass?
eller
2. Flat in-room bass?
Det er vel ikke mulig å ha begge?
Jeg spurte ikke om hva jeg vil ha, men hvorfor 100 år (ok, 85 år) gamle kinostandarder har flat bass - og hvorfor oppdaterte utgaver for kino (SMPTE 1982) har en avrulling i diskanten som avgjøres av romstørrelsen (nyere standarder for musikk og små rom har også flat bass).Dette er sikkert besvart før, men jeg gidder ikke lete. Vil du ha:
1. Flat anekoisk bass?
eller
2. Flat in-room bass?
Det er vel ikke mulig å ha begge?
Hva er normal størrelse på en kino?
Ikke bare! Han snakker også om å skape en "trendlinje" for bassresponsen i rommet som genereres naturlig fra en flat aneokoisk målt høyttaler.Han snakker om å ikke endre frekvensresponsen i de høyere frekvensene.
Jeg lurer litt på premissene for spørsmålet. Dette med flat bass som ideal er vel kanskje ikke helt lett å finne igjen i standardene? Og Olson var kanskje ikke så relevant å trekke inn her?Alle standarder har for øvrig en idealkurve som er flat i bassen, hvor eq er uproblematisk, en flat idealkurve vi kjenner fra kinokurver fra 1930-tallet og fra Olsons kjente eksperiment med et filter/forheng som skilte et levende orkester og publikum. Hvorfor har ingeniører i 100 år hatt flat basskurve som ideal, mens Erin sier noe annet? Jeg oppfordrer alle til å forsøke å svare på dette spørsmålet slik at man ikke går i sirkel.
Fig. 2 viser toleransegrensene. Jeg har tegna inn to kurver som er innenfor anbefalingen med litt margin (brun og rød):The measured operational room response curves shall fall within the tolerance limits given in Fig. 2.
Kvantitative greier er ikke min styrke, men jeg tolker "tolerance band" enten som ±2 dB eller ±4 dB. I så fall er det rom for 4 eller 8 dB variasjon, så det er kanskje heller ikke helt flatt? Eller?The curve should fall within a tolerance band of 4 dB over the frequency range from 40 Hz to 16 kHz.
Olsons kurve var helt flat over hele kurven. «Alle» (Olson og eksisterende kinostandarder) var enige om at basskurven skulle være flat på denne tidenJeg lurer litt på premissene for spørsmålet. Olson var interessert i lyd over 5 kHz og argumenterte for at folk likte fullfrekvent diskant (5 kHz-20 kHz), så lenge den var uforvrengt. Her er forresten intervjuet dette kommer frem i:
https://ethw.org/Oral-History:Harry_F._Olson#Psychology_of_Sound
Han sier ingenting om bass der, så jeg foreslår at vi kan se bort fra ham når det gjelder spørsmålet om flat bass.
ITU-R BS.1116-3 har anbefalinger om bass, men den har vel egentlig ikke noen flat idealkurve? Det står:
The measured operational room response curves shall fall within the tolerance limits given in Fig. 2.
The differences between the operational room response curves produced by each of the loudspeakers at the reference listening point should preferably not exceed the target tolerance of 2 dB within the whole frequency range.
Fig. 2 viser toleransegrensene. Jeg har tegna inn to kurver som er innenfor anbefalingen med litt margin (brun og rød):
Vis vedlegget 926243
Begge disse er innenfor det anbefalte, men ingen av dem er flate verken i bassen eller i diskanten.
EBU Tech. 3276 anbefaler heller ikke flat bass, men gir toleranser (på s. 14):
The curve should fall within a tolerance band of 4 dB over the frequency range from 40 Hz to 16 kHz.
Kvantitative greier er ikke min styrke, men jeg tolker "tolerance band" enten som ±2 dB eller ±4 dB. I så fall er det rom for 4 eller 8 dB variasjon, så det er kanskje heller ikke helt flatt? Eller?
Greit å avklare premissene hvis målet er å unngå å gå i sirkel.
Jeg fikk ikke helt grepet om hva han mener om bassen. På den ene siden sier han at det er greit å kutte topper og bruke eq i bassen, men han sier ingenting om hvilken heving man skal ha i bassen?Ikke bare! Han snakker også om å skape en "trendlinje" for bassresponsen i rommet som genereres naturlig fra en flat aneokoisk målt høyttaler.
Du feilsiterer bevisst og skyter inn eget vås i et håp om å vinne folks hjerter, akkurat som du underrepresenterer standarder du ennå ikke helt har forstått. Faktisk har du åpenbart ikke forstått Olson helt heller og konsekvensen av hans forsøk, likevel prøver du å eie hans forskning for å fremme egne vrangforestillinger.
Skam deg svart-hvitt!
Han forsøker ikke en gang, han bekrefter dem!Erin er flink til å måle høyttalere, men jeg kan ikke se at han slår bena under (nesten) 100 år gamle standarder og Olsons fremragende kurveforsøk for snart 80 år siden. Han snakker om egne preferanser ved avspilling av allerede innspilt lydmaterialet. Dette har ingenting med nøytralitet å gjøre.
Svar gjerne på spørsmålet. Jeg går ut ifra at du er enig i at en høyttaler som måler flatt anekdotisk ikke vil måle flatt i en stue?Jeg spurte ikke om hva jeg vil ha, men hvorfor 100 år (ok, 85 år) gamle kinostandarder har flat bass - og hvorfor oppdaterte utgaver for kino (SMPTE 1982) har en avrulling i diskanten som avgjøres av romstørrelsen (nyere standarder for musikk og små rom har også flat bass).
Skill gjerne mellom en persons preferanser og standarder for profesjonell bruk i refleksjonene dine.
Det er vel ikke SÅ klart siden det som faktisk står er prisverdig tydelig.Når det gjelder kurvene fra ITU og EBU, så er det klart at Lm er idealet, og rundt dette idealet er det et toleransebånd. Toleransebåndet er selvsagt ikke der for å maksimere egne preferanser innenfor dette båndet. Lm springer ut fra idéen om nøytralitet.
Hvorfor må jeg svare på et spørsmål som har med mine preferanser å gjøre. Man må være passe arrogant hvis man mener at ens preferanser har relevans for andre enn en selv?Svar gjerne på spørsmålet. Jeg går ut ifra at du er enig i at en høyttaler som måler flatt anekdotisk ikke vil måle flatt i en stue?
Sorry....Liksom gnist i tørt gress dette.Gjesp. Hvilken runde er vi inne i nå?
Dette er ekstrarunder. Så for øvrig at du forsøkte å lære en erfaren ingeniør på ASR om riktig romkurve…Gjesp. Hvilken runde er vi inne i nå?
Morsommere en kabler affal. Føler det er tegn på små fremskritt.Sorry....Liksom gnist i tørt gress dette.